Gå til innhold

Pusse bunadsølv


Smørblomsten

Anbefalte innlegg

Noen som kan si hvordan man enklest mulig får bunadsølvet sitt skinnende blankt og fint?

Hørt om kjerringråd ala alu.folie i vasken med salt og vann, men funket ikke.

Ønsker gjerne vite blandingsforhold!

Har ikke alu.kjele heller.

TAKK!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg prøvde det samme som deg (bare at man skulle tilsette zalo i tillegg, men funket ikke hos meg heller. Har ingen kjerringråd, men er svært interessert i det hvis noe har. Foreløbig bruker jeg en bunadsølvpusseklut kjøpt hos Gullsmeden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en dæsj zalo, og en dæsj salmiakk i en suppeskål med varmt vann. Ca en spiseskje av hver, og omtrent 1 dl vann hvis du ønsket mål?:) Dyppet sølvet i dette, og brukte en oppvaskbørste (siden jeg ikke hadde gammel tannbørste) til å børste lett over. Tørke det raskt er like viktig. Jeg polerte med kjøkkenhåndkle der jeg kunne det, og klemte/klappet det så tørt jeg kunne ellers.

Funket helt strålende, selv med mitt sølv som ikke har vært tatt opp på flere år...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg brukte en dæsj zalo, og en dæsj salmiakk i en suppeskål med varmt vann. Ca en spiseskje av hver, og omtrent 1 dl vann hvis du ønsket mål?:) Dyppet sølvet i dette, og brukte en oppvaskbørste (siden jeg ikke hadde gammel tannbørste) til å børste lett over. Tørke det raskt er like viktig. Jeg polerte med kjøkkenhåndkle der jeg kunne det, og klemte/klappet det så tørt jeg kunne ellers.

Funket helt strålende, selv med mitt sølv som ikke har vært tatt opp på flere år...:)

Ble bunadsølvet skinnende rent, eller ble det rent, samtidig som de mørkere partiene (som skal være mørkere) forble mørke... Er så redd alt skal blir skinnende sølv, noe det ikke skal være til min bunad...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kokendes vann med litt bakepulver i.. Kokes i et par min.

Skinnende fint sølv får jeg da :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

De mørke feltene forble oksiderte. Jeg har hardangerbunad med apostelsølje, og sånn dings oppi halsen, pluss ring og øredobber. Det i gull forgylte og det oksiderte mønsteret ble fint...:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg aluminiumsfolie i bunnen av oppvaskkummen, lunkent vann og ett par teskjeer salt. 5 minutter, ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Både TS og jeg har prøvd det, og ble ikke det minste imponert over resultatet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nå har ikke jeg bunadsølv da, men mange andre smykker i sølv, ørepynt, armbånd, ringer etc. Jeg bruker rensemiddel for kaffetraktere, blander innholdet av én pose i ca. én liter lunkent vann og legger smykkene oppi en stund. Det går sikkert an å spe ut med litt mer vann. Jeg skyller smykkene grundig og tørker dem i et frottéhåndkle. Det går mye raskere enn å tørke ett og ett smykke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mamma la sølvet sitt i zalo og salmiakk, i varmt/lunket vann.

Hvor mye vet hun ikke, hun bare slang oppi litt :lol:

Ble veldig rent og pent, skinnende! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...