Gå til innhold

Ekstreme mensensmerter


Saade

Anbefalte innlegg

Jeg er en jente på 24 år som sliter med helt ekstreme mensensmerter. Det har bare blitt verre med årene og nå begynner jeg å bli rådløs. Jeg er alltid sengeliggende i de tre første dager av menstruasjon med oppkast, kaldsvetting og besvimelse. Jeg har tatt kikkhulsoperasjon for å sjekke meg for endomiotrose, forsøkt flere forskjellige p-piller og monopolet og jeg har også prøvd akupunktur uten vellykkede resultater. Ingen smertestillende tar disse smertene, jeg har prøvd det meste. Det reneste som har fungert er morfin som jeg har fått en gang men dette er jo ikke noe jeg kan ta regelmessig. Så det jeg lurer på er; er det noen som har noen som helst råd? Jeg er villig til å prøve ALT for dette er virkelig et smertehelvete..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har du prøvd å hoppe over mensen? Jeg har ekstreme menssmerter og hopper over mensen så jeg maks har bortfallsblødning 2-3 ganger i året.



Anonymous poster hash: 0dbba...869
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hoppe over hvis du har noen p-piller som det faktisk fungerer å hoppe over med.

Har du fått prøve Cataflam mot smertene?

Hvis du har det, og de ikke var gode nok så ville jeg ha mast på legen om å få prøve noe annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min mente at det absolutt ikke er bra å hoppe over mensen, men jeg gjør det nå i to måneder av gangen før jeg har mensen igjen. Cataflam har ikke fungert i det hele tatt, har bare blitt mer kvalm og uvel av de og de har ikke fått vekk smertene. Men kan virke som at det å hoppe over er det eneste som hjelper. Takk for hjelpen :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmmm, jeg har fått beskjed av både sykehus, fastlege og spesialist innen gynekologi at det overhodet ikke er farlig eller lite heldig å hoppe over mensen.

Jeg hopper jeg også, pga. endometriose.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legen min mente at det absolutt ikke er bra å hoppe over mensen, men jeg gjør det nå i to måneder av gangen før jeg har mensen igjen. Cataflam har ikke fungert i det hele tatt, har bare blitt mer kvalm og uvel av de og de har ikke fått vekk smertene. Men kan virke som at det å hoppe over er det eneste som hjelper. Takk for hjelpen :)

Det er mange leger som mener det, dessverre. Men gynekologer som har spesialisert seg mener det motsatte. Jeg hopper over mensen som sagt så jeg kun har det 2-3 ganger i året etter råd fra gynekolog. Det har ingen uheldige bivirkninger hos meg, så langt og jeg har gjort dette i åtte år.

Anonymous poster hash: 0dbba...869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har legen vurdert endiometriose? Brukte å ha det slik selv, etter operasjon så ble det helt vekke. Kan hende jeg var heldig, men dette er 2 1/2 år siden og so far so good.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde det på samme måte, så begynte jeg på p-sprøyte, har du vurdert det? Jeg har ikke hatt mensen på 10 år

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seriøse smerter når jeg hadde mensen før jeg begynte på p-piller. Brukte Yasmin, og hadde nesten ingen smerter ved mensen om jeg ikke utsatte den. Jeg pleide likevel å utsette to ganger før jeg hadde mensen den tredje måneden, og da var det et helvete rett og slett. Så det er kanskje det de mener med at det ikke er så lurt å utsette, fordi det blir vondere når du først har den? Jeg byttet en periode til Qlaira p-piller, og disse fikk jeg ikke mensen på i det hele tatt! Dessverre gav de meg andre plager som jeg ikke kunne ha, så måtte bytte vekk fra dem igjen.

Da jeg ikke gikk på p-piller overlevde jeg ved å ta to paracet FØR smertene kom, og dytte i meg paracet jevnlig de to første dagene. Ved å ligge i forkant slapp jeg rett og slett smerter, men om jeg såvidt begynte å kjenne noe murring var slaget tapt! Helt forferdelig å måtte gjennom det hver måned! Håper du finner ut av det! Lykke til!



Anonymous poster hash: 99f50...ceb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde seriøse smerter når jeg hadde mensen før jeg begynte på p-piller. Brukte Yasmin, og hadde nesten ingen smerter ved mensen om jeg ikke utsatte den. Jeg pleide likevel å utsette to ganger før jeg hadde mensen den tredje måneden, og da var det et helvete rett og slett. Så det er kanskje det de mener med at det ikke er så lurt å utsette, fordi det blir vondere når du først har den? Jeg byttet en periode til Qlaira p-piller, og disse fikk jeg ikke mensen på i det hele tatt! Dessverre gav de meg andre plager som jeg ikke kunne ha, så måtte bytte vekk fra dem igjen.

Anonymous poster hash: 99f50...ceb

Dette skjedde med meg også når jeg skulle utsette - helt grusomt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du vært på Endometriose senteret på Ullevål?

Hvor i landet ble du unersøkt for endometriose?

Har du prøvd Zoladex?

Anonymous poster hash: 6de55...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du sjekket deg for diverse mangler i kroppen? F.eks. blod/jernmangel?

Anonymous poster hash: 3eadc...138

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var på Ullevål ja. Etter det ble bekreftet at jeg ikke hadde endo føler jeg egentlig at legen bare har gitt opp og jeg har vel egentlig bare fått beskjed om at mensenemertene vil bli bedre etter jeg har fått barn. Jeg er sjekket for vitaminmangel men var kun d-vitamin jeg hadde mangel på. Zoladex har jeg ikke prøvd nei :) takk for svar!

Endret av Saade
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på Ullevål ja. Etter det ble bekreftet at jeg ikke hadde endo føler jeg egentlig at legen bare har gitt opp og jeg har vel egentlig bare fått beskjed om at mensenemertene vil bli bedre etter jeg har fått barn. Jeg er sjekket for vitaminmangel men var kun e-vitamin jeg hadde mangel på. Zoladex har jeg ikke prøvd nei :) takk for svar!

Da synes jeg du skal bli henvist tilbake til Ullevål og Anton Langebrekke. Har selv værthos han og blitt operert hos han flere ganger. Du kan jo nå ha fått endometriose selv om du ikke hadde dette da du ble undersøkt.

Spør og om å få prøve Zoladex, den stopper mensen, for en periode.

Anonymous poster hash: 6de55...7a4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også ekstreme menssmerter, har blitt operert på Ullevål for mistanke om endo, men det var det ikke. Jeg fikk med meg en resept på p-piller, ingen annen oppfølging. De aner ikke hvorfor jeg har vondt, og er ikke interessert i å utrede mer. P-piller hjalp litt, men jeg kan ikke hoppe over mensen, da får jeg bare smerter likevel.

Jeg bruker Paralgin Forte og Voltaren sammen, det fungerer sånn passe greit. Jeg tar egentlig større dose enn jeg har fått beskjed om fordi den dosen som var ordinert ikke fungerte. Jeg orker ikke å ha vondt.



Anonymous poster hash: abe50...17e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...