Gå til innhold

hvorfor får man tape på øynene under en operasjon?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

ser på film og bildet at legene teiper igjen øynene på pasienten når de er under narkose? Hvorfor det?



Anonymous poster hash: 53899...ec2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Mange som øynene ikke lukker seg helt igjen av seg selv, som feks sover med øyene litt åpne. Så det er for at dem ikke skal tørke ut.

Anonymous poster hash: e4c49...2d2

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det ble brukt mye før, og fortsatt i filmer. Nå i dag er det ikke så vanlig. Det er fordi musklene i øynene slappet såpass av at de ikke lukker seg helt. Nå vil anestesilegen gjerne ha kontroll på øynene og sjekke pupillereaksjonen med jevne mellomrom så det er dumt å teipe over øynene.



Anonymous poster hash: 3637c...d8f
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi pasienten ikke skal se hva de gjør...

Neida, fordi øynenlokkene skal holde seg lukket. Hvis ikke blir en tørr på øynene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

aldri blitt gjort med meg :P men er sikkert noe de gjør om pasianten ikke lukker øynene skikkelig. rissikerer å få skade på hornhinnene om de tørker for mye :)



Anonymous poster hash: f547c...ddc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er sykepleier og lurte selv på dette da jeg var med på operasjon for første gang som student. Forklaringen jeg fikk (fra en anestesisykepleier) var at de tapet igjen øyelokkene for å forhindre sprut fra kroppsvæsker inn i øynene, f.eks. hvis pasienten skulle kaste opp.



Anonymous poster hash: 01079...385
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 7 år senere...
Cisne skrev (2 timer siden):

Hva med tube nedi halsen? Hadde det en gang jeg vakna etter narkosen…

For å ventilere og sørge for at du puster. Når man får narkose, blir man så bedøvet at man slutter å puste. Maskin eller manuell bag må derfor puste for deg mens du har narkose, og da kreves det enten en larynxmaske eller intubering (rør) for å få luften ned i luftrøret. 

Anonymkode: 5ed20...f80

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2014 den 19.26):

Jeg er sykepleier og lurte selv på dette da jeg var med på operasjon for første gang som student. Forklaringen jeg fikk (fra en anestesisykepleier) var at de tapet igjen øyelokkene for å forhindre sprut fra kroppsvæsker inn i øynene, f.eks. hvis pasienten skulle kaste opp.

 


Anonymous poster hash: 01079...385

 

Det er jo bare tull. Det er for å ikke få skader på øynene og uttørking. Ved langvarige operasjoner brukes bairhugger som blåser varm luft på pasienten og det tørker fort ut øynene hvis de ikke er ordentlig lukket. 

Anonymkode: 43060...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

AnonymBruker skrev (12 timer siden):

For å ventilere og sørge for at du puster. Når man får narkose, blir man så bedøvet at man slutter å puste. Maskin eller manuell bag må derfor puste for deg mens du har narkose, og da kreves det enten en larynxmaske eller intubering (rør) for å få luften ned i luftrøret. 

Anonymkode: 5ed20...f80

Slutter man å puste under et fem minutters inngrep da?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Cisne skrev (8 minutter siden):

Slutter man å puste under et fem minutters inngrep da?

Hvis du er i narkose, ja.

Anonymkode: e6a07...383

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (9 timer siden):

Hvis du er i narkose, ja.

Anonymkode: e6a07...383

Neida. Man kan fint puste under narkose. Barn feks puster ofte selv. Men de får ofte gassnarkose. TIVA ( total intravenøs anestesi) slutter alle å puste av. Men barna har fortsatt tube/ larynxmaske selv om de puster selv. 

Anonymkode: 43060...0b4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har vært i narkose flere ganger og jeg visste ikke at man slutter å puste av narkose og får pustehjelp?

Anonymkode: 65359...067

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (2 minutter siden):

Jeg har vært i narkose flere ganger og jeg visste ikke at man slutter å puste av narkose og får pustehjelp?

Anonymkode: 65359...067

Har du ikke våknet med litt sår hals?

Jeg vet jeg ble intubert (?) under en stor operasjon på 6-7 timer, da kjente jeg meg sår i halsen. Har også hatt en operasjon på en time, kjente ingenting da og er usikker på om de gjorde det.

Anonymkode: ed0ab...acc

Lenke til kommentar
Del på andre sider

AnonymBruker skrev (På 22.9.2014 den 12.55):

ser på film og bildet at legene teiper igjen øynene på pasienten når de er under narkose? Hvorfor det?

 


Anonymous poster hash: 53899...ec2

 

For at du ikke skal kjenne igjen kirurgen som du kanskje saksøker etter inngrepet ?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...