Gå til innhold

Prolaps/isjas


Cumulus

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har nettopp fått konstantert et større høyrestilt prolaps i L4/L5, med betydelig plassmangel til nerven som går ned til beinet. (Isjasnerven). Har gått med smerter i foten i 2 mnd, med stikking og strømlignende smerter. Ikke store smerter, jeg er mobil og er i full jobb, men det har vart lenge nå og det er ikke tegn på bedring. Jeg går turer i ulendt terreng så ofte jeg kan, og tøyer rygg/sete etter beste evne. Er henvist videre til kirurg for vurdering av operasjon.

Er det noen som har erfaring med dette? Noen som har operert og blitt helt bra for eksempel? Jeg tror ikke det kommer til å bli operasjon siden jeg ikke har VELDIG store smerter, men samtidig har det jo vart lenge nå og jeg fungerer ikke uten smertelindring. Det er verst om natten når jeg skal snu meg i sengen. Er det noen som har tips til hva jeg kan gjøre selv annet enn å gå tur på fjellet?

Jeg er kvinne, 44 år og generelt i grei fysisk form, har alltid vært normalt aktiv. Jeg blir rett og slett gal av å ha vondt hele tiden...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har en venninne som ble operert og hun ble verre etterpå. Hun angrer så mye på at hun tok operasjonen fordi hun fungerte jo før, nå har hun et smertehelvete. Og det eneste de kan tilby er en ny operasjon, det vil hun ikke for hun er redd det skal bli så ille at hun ikke er i stand til å jobbe.

Men nå er jo alle forskjellige, så det kan jo fungere bedre for deg :)



Anonymous poster hash: 00aa6...371
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min far og bestefar ble operert for dette og ble ikke bra, mersom verre.. Eller vet jo ikke hvordan de hadde hatt det om de ikke ble operert, men ikke frisk iallefall. Det er i arv, så jeg fikk det også i en alder av 15!

Første året var grusom, jeg kjente det på baksiden av venstre låret hele tiden, akkurat under rumpa, og det var så vondt..! Enda kan jeg ikke sitte og strekke føttene, det er "stramt" i venstrefoten, men jeg har ingen smerter i rygg.

Når jeg var ferdig på barneskolen og startet på mekk kjente jeg ikke mer til smertene, for da var jeg i bevegelse nesten hele dagen, satt ikke bare på skolebenken, og siden har jeg faktisk ikke kjent noe. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvilke medisner tar du mot smertene? Høres ut som nevropatisk smerte

Har samme pga flere prolapser,kronisk nerveskade nå pga dette. Sitter i L4 /L5 -S1.

Jeg bruker Neurontin mot nervesmertene.Vet flere har brukt TENS apparat eller Lyrica.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Jeg bruker Ibux. Legen min anbefalte Paracet siden det er snillere mot magen, men det funker ikke like godt. Det høres ut som om operasjon er absolutt siste utvei, og jeg er jo som sagt oppegående men med konstante, relativt milde smerter. Siden legen min anbefaler meg å snakke med kirurg så gjør jeg jo det, men håper absolutt ikke at det blir operasjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

ibux mot nervesmerter ? Jøss ,nesten så jeg vil spørre hva slags lege er det ?

Ibux demper betennelse ja.Men de virker ikke på nervesmerter ..

Synes du burde be om henvisning til smerteklinikk..Der skal de ikke diagnosere deg,men hjelpe deg med smerter.

Operasjon er et vanskelig valg,du vet hva du har,men ikke hva du går til.

Samt mange opplever at smertene ikke blir borte ;/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har forsøkt både Lyrica og Neurontin uten nevneverdig effekt. Nå går jeg fast på OxyContin. Det hjelper veldig bra.



Anonymous poster hash: 21d56...c07
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg fikk i L5, S1, men dro til muskelterapaut, der jeg fikk løst litt opp i musklene rundt, for ofte vil jo musklene dine rundt smertene være så irriterte at de hindrer deg i å bli bedre. Jeg har det helt fint nå. Kjenner det kun hvis jeg tar store, Tunge løft. Sitt så lite som mulig; stå eller ligg heller. Dette greier du :)



Anonymous poster hash: 88861...993
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar.

Ibux demper smertene for meg, jeg har god effekt av Ibux. Tror jeg skal bli bra til slutt uten operasjon, men det tar så lang tiiiiid! Merker at jeg er sur og irritabel, og føler at jobben går litt "på halv tolv". Ingen god følelse...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

ibux mot nervesmerter ? Jøss ,nesten så jeg vil spørre hva slags lege er det ?

Ibux demper betennelse ja.Men de virker ikke på nervesmerter ..

Synes du burde be om henvisning til smerteklinikk..Der skal de ikke diagnosere deg,men hjelpe deg med smerter.

Operasjon er et vanskelig valg,du vet hva du har,men ikke hva du går til.

Samt mange opplever at smertene ikke blir borte ;/

Ofte får man feilbelastninger i ryggen slik at man får betennelse, da kan Ibux hjelpe godt.

Takk for svar.

Ibux demper smertene for meg, jeg har god effekt av Ibux. Tror jeg skal bli bra til slutt uten operasjon, men det tar så lang tiiiiid! Merker at jeg er sur og irritabel, og føler at jobben går litt "på halv tolv". Ingen god følelse...

Jeg ble operert i ryggen og ble helt bra. De gravde ut masse brusk og all smerten i foten forsvant. Jeg sliter delvis med ryggen nå også, men det er muskulært.

Jeg ble operert på sykehuset i Førde av landets beste ryggkirurg, dessverre er han pensjonert nå. Nå tror jeg kanskje Hagavik er de med best kompetanse, uten at jeg kan si det helt sikkert.

Anonymous poster hash: a45e5...e14

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå var dt snakk om nervesmerter.Da funker ibux dårlig.

Er det betent rundt et sted ,ja da kan ibux være grei.Men nervesmerter? Nei..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...

Bare en oppdatering: I løpet av høstferien ble ryggen veldig mye bedre. Jeg gikk flere turer hver dag i lett men ulendt terreng. Jeg slappet ellers mye av og drakk to glass rødvin hver kveld. :-) For en fantastisk følelse å kjenne at det slapp taket! Jeg hadde bestemt meg for at dersom det ble verre da jeg kom tilbake på jobb etter ferien skulle jeg løpe til legen og få en (hvertfall delvis) sykemelding. Men det er fortsatt bra. Jeg kjenner det, men jeg tar ikke lenger smertestillende og jeg har begynt å trene normalt igjen. Så nå er jeg veldig optimistisk, og jeg skal passe godt på ryggen min i fremtiden sånn at det ikke kommer tilbake.

Takk til dere som har svart meg!

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Så flott å høre, Cumulus! :D Godt jobbet! Visste du at stoffet Reservatol i rødvin faktisk virker oppbyggende på skivelidelser? (Kilde: http://www.vondt.net/rodvin-mot-smerter-ved-skiveskader-og-prolaps/) I studien ble skivene visstnok injisert med det.. men allikvel. Håper ellers at du har fått gode øvelser for å styrke kjernemuskulaturen etc. God helg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Så flott å høre, Cumulus! :D Godt jobbet! Visste du at stoffet Reservatol i rødvin faktisk virker oppbyggende på skivelidelser? (Kilde: http://www.vondt.net/rodvin-mot-smerter-ved-skiveskader-og-prolaps/) I studien ble skivene visstnok injisert med det.. men allikvel. Håper ellers at du har fått gode øvelser for å styrke kjernemuskulaturen etc. God helg!

Det var jo gode nyheter for meg som elsker rødvin. :-)
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så flott å høre, Cumulus! :D Godt jobbet! Visste du at stoffet Reservatol i rødvin faktisk virker oppbyggende på skivelidelser? (Kilde: http://www.vondt.net/rodvin-mot-smerter-ved-skiveskader-og-prolaps/) I studien ble skivene visstnok injisert med det.. men allikvel. Håper ellers at du har fått gode øvelser for å styrke kjernemuskulaturen etc. God helg!

Søren ass..Jeg tåler ikke rødvin !

Så godt at du er bedre Cumulus ! Ikke noe er bedre enn det :D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...