Gå til innhold

To boliger i samme område, stor prisforskjell


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette er egentlig mest ment som et klageinnlegg ;)

Vi og et familiemedlem kjøpte hver vår leilighet for 1 250 000 for 8 år siden. Leilighetene ligger i samme område og bydel i Oslo, men ikke i samme borettslag. Helt like planløsninger, 5 minutter gangavstand fra hverandre. I mitt borettslag ble det satt igang omfattende rehabilitering, og leiligheten fikk høy fellesgjeld (ca 850 000). Da vi skulle selge for et år siden fikk vi takst på 1,5 millioner, og endte opp med 1 560 000 i salgssum. Ca 60 000 gikk til megler, og vi hadde da en fortjeneste på 250 000. Hadde brukt ca 100 000 på oppussing i løpet av de 7 årene. Så vi satt igjen med 150 000 kr på 7 år i boligmarkedet.

Nå skal mitt familiemedlem selge, nøyaktig ett år etter oss, og har fått takst på 2 250 000.... De har brukt ca 2-300 000 på oppussing. Grunnen til at de får så mye høyere takst er fordi borettslaget ikke har fikset alt som bør fikses enda, og fellesgjelden er på 450 000. Selger de til takst, har de tjent 6-700 000 på salget, etter at jeg har tatt med megleromkostninger, og de pengene de har lagt i oppussing.

Jeg unner mitt familiemedlem alt godt, og håper hun får solgt for takst eller over. Men det er vanvittig surt for oss at vi tjente så lite på leiligheten. Å fortsette å bo der var ikke noe alternativ pga at vi ønsket oss rekkehus med hage. Og vi ønsket å komme oss til den skolekretsene vi ønsket at barnet vårt skulle høre til. Det har vi nå gjort, og trives her vi bor, og glad og lettet over at alt gikk bra med kjøp og salg. Men kjenner det er kjipt å tenke på hva de nå får for sin leilighet :(

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er stooor forskjel på boretslag da. Det hjelper ikke at de er "rett ved siden av hverandre" noen er mer ettertraktede enn andre. Syntes det er helt utrolig at dere bare tjente 150 000 på 7 år i Oslo. Hvor er dette?



Anonymous poster hash: bb988...f56
  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Forstår at det er kjipt, selv om det ikke er så mye å få gjort med det... Jeg solgte leiligheten min da jeg fikk vite at borettslaget skulle rehabilitere, før fellesgjelden steg. Tjente 700 000 på de 5 årene jeg bodde der, brukte kanskje 50 000 på oppussing. Leilighetene der selges for det samme i dag som de gjorde for 4 år siden, mens resten av området har hatt en god prisstigning.

Man må bare slutte å tenke på det, og tenke at man har lært noe til neste gang. Og ang oppussing så er vel førsge bud at man ikke kan forvente å få igjen like mye som man har investert.

Kos deg i rekkehuset ditt og gratuler familiemedlemmet ditt med god gevinst :)

Anonymous poster hash: 3fdb2...66e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er stooor forskjel på boretslag da. Det hjelper ikke at de er "rett ved siden av hverandre" noen er mer ettertraktede enn andre. Syntes det er helt utrolig at dere bare tjente 150 000 på 7 år i Oslo. Hvor er dette? Anonymous poster hash: bb988...f56

Romsås :)

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romsås :)

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Ååå. Der er det blitt ganske fint nå, er det ikke? Masse som er pusset opp? Fikk ikke dere ved hjelp av groruddalssatsningen sponset halvparten av all boretslagsoppussing av kommunen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Romsås :)

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Det forklarer alt.

Anonymous poster hash: 0284b...83f

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ååå. Der er det blitt ganske fint nå, er det ikke? Masse som er pusset opp? Fikk ikke dere ved hjelp av groruddalssatsningen sponset halvparten av all boretslagsoppussing av kommunen?

Det er blitt veldig fint der ja :) Tror de pengene gikk til rehabilitering av vannet der oppe, svarttjern. Det er blitt et veldig koselig sted, med gress, steiner, toaletter, griller, rampe ut i vannet, lykter m.m. Tror ikke vi fikk sponset noe vedlikehold på blokkene.

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette er egentlig mest ment som et klageinnlegg ;)

Vi og et familiemedlem kjøpte hver vår leilighet for 1 250 000 for 8 år siden. Leilighetene ligger i samme område og bydel i Oslo, men ikke i samme borettslag. Helt like planløsninger, 5 minutter gangavstand fra hverandre. I mitt borettslag ble det satt igang omfattende rehabilitering, og leiligheten fikk høy fellesgjeld (ca 850 000). Da vi skulle selge for et år siden fikk vi takst på 1,5 millioner, og endte opp med 1 560 000 i salgssum. Ca 60 000 gikk til megler, og vi hadde da en fortjeneste på 250 000. Hadde brukt ca 100 000 på oppussing i løpet av de 7 årene. Så vi satt igjen med 150 000 kr på 7 år i boligmarkedet.

Nå skal mitt familiemedlem selge, nøyaktig ett år etter oss, og har fått takst på 2 250 000.... De har brukt ca 2-300 000 på oppussing. Grunnen til at de får så mye høyere takst er fordi borettslaget ikke har fikset alt som bør fikses enda, og fellesgjelden er på 450 000. Selger de til takst, har de tjent 6-700 000 på salget, etter at jeg har tatt med megleromkostninger, og de pengene de har lagt i oppussing.

Jeg unner mitt familiemedlem alt godt, og håper hun får solgt for takst eller over. Men det er vanvittig surt for oss at vi tjente så lite på leiligheten. Å fortsette å bo der var ikke noe alternativ pga at vi ønsket oss rekkehus med hage. Og vi ønsket å komme oss til den skolekretsene vi ønsket at barnet vårt skulle høre til. Det har vi nå gjort, og trives her vi bor, og glad og lettet over at alt gikk bra med kjøp og salg. Men kjenner det er kjipt å tenke på hva de nå får for sin leilighet :(

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Hele fortjenesten din forsvant der teksten er uthevet. Husleien din økte sikkert også dramatisk på det tidspunktet og alle unntatt sosialklienter på kommunalt lånebevis nekter å ta i slike leiligheter i Oslo øst.

 

Forøvrig høres summen ut helt vanvittig for bare vedlikehold. Er dette norgesrekord?

Anonymous poster hash: df0a6...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skyr unna borettslag med høy fellesgjeld fordi jeg tenker at borettslaget muligens ikke er veldrevet og/eller at det blir tatt dårlige økonomiske beslutninger.  Høye månedlige fellesutgifter påvirker jo også folks evne til å betjene eget lån. 

 

Det er selvsagt surt at du ikke tjente mer på salget, men det er helt forståelig at du ikke oppnådde like god pris som familiemedlemmet ditt. 



Anonymous poster hash: c1bf8...5b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i det minste tapte du ikke på det. Alternativet å leie hadde ikke lønnet seg. Du tjente penger bare på å eie etter megler og slik var trukket i fra, i tillegg til å betale ned på eget lån. 

Du har altså bodd gratis siden du får pengene + litt til, tilbake. :) Andre har betalt tilsvarende sum i leie i løpet av 10-15 år. Bare for å trekke frem det positive :)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

i det minste tapte du ikke på det. Alternativet å leie hadde ikke lønnet seg. Du tjente penger bare på å eie etter megler og slik var trukket i fra, i tillegg til å betale ned på eget lån. 

Du har altså bodd gratis siden du får pengene + litt til, tilbake. :) Andre har betalt tilsvarende sum i leie i løpet av 10-15 år. Bare for å trekke frem det positive :)

Takk for oppmuntring :klem:

TS

Anonymous poster hash: f2ffd...a95

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...