Gå til innhold

Er jeg bare født rotete?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Er 24 år. Jeg har aldri i mitt hele liv, klart å holde det ryddig rundt meg over tid. Rommet mitt så bombet ut, skolepulten var ble rotete få dager etter rydding, det så ikke ut etter at jeg hadde vært på kjøkkenet. 
Jeg ryddet flere ganger etter for eksempel å ha hatt fester da jeg flyttet på hybel som 16 åring. 
Men klærne ble spredt utover rommet like fort som det ble ryddet. Og slik har det bare vært. Nå er jeg 24 år, og bor i en leilighet jeg har stort sett for meg selv. Pga at jeg ikke bor alene her, holder jeg det ryddig i fellesarealet. men rommet?! Ryddet for faen meg senest for 2 dager siden...nå er rommet helt forferdelig igjen. 
Hvordan klarer enkelte å holde det så ryddig rundt seg hele tiden?!



Anonymous poster hash: 42d87...38c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har samme problem og er 25! Jeg elsker å ha det rent og ryddig og elsker å drømme meg bort i interiørblader...men klarer jeg å holde det ryddig? Oh no! Blir bomba med en gang😂

Anonymous poster hash: a6b22...f9d

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å la være å rote, da! Jeg skjønner rett og slett ikke hva som feiler folk som slenger eiendelene sine rundt, hva er poenget? Ta klær f eks. Er det når dere leter etter noe at klær blir dratt utover? Så legg de inn i skapet igjen med en gang, da! Kopper og glass - rydd det bort etter bruk! Jeg skjønner bare ikke hva som er så sykt vanskelig, det tar ett minutt å legge en ting tilbake der den skal være! Og folk som ikke "har tid" til å rydde eller holde det ryddig - tull!



Anonymous poster hash: 4b129...83e
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor legger du ikke bare ting på plass da? Hvorfor hiver du klær alle andre steder enn der de skal være? Det tar deg ikke mange sekundene ekstra å legge et klesplagg inn i skapet i stedet for å slippe det rett ned på gulvet. 

 

Ha en plass til alt, og legg det tilbake på den plassen når du er ferdig. Det er da virkelig ikke det spøtt vanskelig?

 

Jeg fatter ikke folk som sprer rot overalt, jeg hadde blit gal... 



Anonymous poster hash: 1cbfa...f31
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg føler med deg!  Jeg er nå 33, og ting har blitt litt lettere, men det ser fortsatt ikke ut som et interiørblad her hjemme. Det som hjalp for meg var faktisk å få en kjæreste/samboer som var ganske ryddig av seg, så jeg ryddet for å ikke skuffe ham.  Etterhvert har jeg da lært å rydde for min egen del også, som jo er det beste.  Du sier jo at du klarer å holde fellesarealet noenlunde ryddig, så da ser du at det er mulig.  Jobb videre på det!

 

Jeg kan tenke meg at det er to problemer som gjerne oppstår (ihvertfall var det slik for meg):

1. Du har for mange ting.

2. Tingene dine har ikke en fast plass.

 

Kvitt deg med alt du ikke trenger eller bruker, og deretter passer du på at alt har en fast plass.  Har du først klart de to tingene, så blir det siste og viktigste punktet lettere: legg alltid ting tilbake på plassen sin!

 

Jeg kan anbefale FlyLady.  Det er et system som handler om å gjøre litt hver dag og å sakte bygge seg opp rutiner.  Her har jeg lært mange gode tips, og selv om jeg ikke klarer å følge systemet hennes alltid, så merker jeg at det er en del ting som nå bare sitter.  F.eks havner skittentøy alltid i skittentøyskurven, og aldri på gulvet lengre, og oppvask haner alltid tilbake på kjøkkenet (selv om det kanskje bommer på oppvaskmaskinen).

 

Og til AB over her, svarene deres er cirka det minst nyttige dere kan gi.  Rydding er noe som må læres som alt annet.  Noen har anlegg for det, mens andre må jobbe med det, som alt annet her i livet.  Dersom noen ber om hjelp med matteleksen sin, synes du jeg skal himle med øynene og slenge ut av meg at det er da virkelig ikke noe vanskelig, det er bare å regne sammen.  Hva er problemet liksom?  Eller tror du det er mer nyttig å rolig sette seg ned og forklare trinnene?

Endret av Kara W
  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nå er rydding langt mindre komplisert enn matematikk. 

 

For det ER faktisk bare så enkelt som jeg skrev: Legg tingen der den skal ligge med en gang, i stedet for å slenge den fra seg der den ikke skal ligge. Det er virkelig ikke noe vanskeligere enn det. Det handler kun om å skjerpe seg. Det er ikke noe man må forklares eller noen kompliserte formler. Når man rydder tar man en ting som ligger et sted den ikke skal ligge, og legger der den skal ligge. For å holde det ryddig, gjør man det med en gang, i stedet for mellomlagre den på feil sted. 



Anonymous poster hash: 1cbfa...f31
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er rydding langt mindre komplisert enn matematikk. 

 

For det ER faktisk bare så enkelt som jeg skrev: Legg tingen der den skal ligge med en gang, i stedet for å slenge den fra seg der den ikke skal ligge. Det er virkelig ikke noe vanskeligere enn det. Det handler kun om å skjerpe seg. Det er ikke noe man må forklares eller noen kompliserte formler. Når man rydder tar man en ting som ligger et sted den ikke skal ligge, og legger der den skal ligge. For å holde det ryddig, gjør man det med en gang, i stedet for mellomlagre den på feil sted. 

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

 

 

Poenget er at det må læres.  Jeg synes ikke andregrads likninger er spesielt vanskelig heller.  Det hele er jo ganske logisk og intuitivt (for meg).  Det er heller ikke noe vanskelig å bake en kake, men dersom ingen har vist deg hvordan å gjøre det før så vil resultatet bli relativt dårlig første gangen.

 

Bytt ut ordet rot med fett i innlegget til TS.  Det er jo ikke vanskelig å trene og spise sunt.  Det er jo bare å gjør  :rolleyes:  Synes du fortsatt at svaret ditt var hyggelig å hjelpsomt?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nå er rydding langt mindre komplisert enn matematikk. 

 

For det ER faktisk bare så enkelt som jeg skrev: Legg tingen der den skal ligge med en gang, i stedet for å slenge den fra seg der den ikke skal ligge. Det er virkelig ikke noe vanskeligere enn det. Det handler kun om å skjerpe seg. Det er ikke noe man må forklares eller noen kompliserte formler. Når man rydder tar man en ting som ligger et sted den ikke skal ligge, og legger der den skal ligge. For å holde det ryddig, gjør man det med en gang, i stedet for mellomlagre den på feil sted. 

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

 

 

Aaah, det er liksom så slett å dømme andre, bare fordi man selv finner det lett, altså. 

 

For å gjøre litt mer rettferdige sammenligninger. Det ER bare så enkelt, som å slutte å røyke. Det ER bare så enkelt, som å slutte å drikke. Det ER bare så enkelt som å slutte å spise kjøtt. Det ER bare så enkelt som å bli fit som faen, å trene 5 ganger i uken. 

 

Det er MYE som ER så ENKELT, som du skal ha det til, men likevel, så er det så vanskelig. Du må jo tenke litt lengere en nesetippen peker, det sier seg selv. 

 

Vi mennesker skaper oss uvaner og vaner, og vonde vaner er faktisk vanskelig å vende. Jeg gjør det ubevisst. Slenger ting i fra meg på gulvet, og her og der. Eller så tenker jeg "jeg gjør det senere". Det er faktisk en ond sirkel. Det er ikke svart-hvitt. Det skjønner vel du også? Jeg har også skjerpa meg, og noen ganger klart å holde det ryddig.. en stund. Men så blir det rotete, så bygger det seg opp igjen. Det kan faktisk sammenlignes med mine argumenter også, for logikken din er akkurat den samme. Er det fysisk mulig, så er det enkelt. Men vel, kan vel ikke forvente så mye av noen som ikke engang evner det å se litt rundt ting, og som bare ser rett fram. 

 

 

 

Anonymous poster hash: 6d8b3...759

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det må læres.  Jeg synes ikke andregrads likninger er spesielt vanskelig heller.  Det hele er jo ganske logisk og intuitivt (for meg).  Det er heller ikke noe vanskelig å bake en kake, men dersom ingen har vist deg hvordan å gjøre det før så vil resultatet bli relativt dårlig første gangen.

 

Bytt ut ordet rot med fett i innlegget til TS.  Det er jo ikke vanskelig å trene og spise sunt.  Det er jo bare å gjør  :rolleyes:  Synes du fortsatt at svaret ditt var hyggelig å hjelpsomt?

 

Nei, det må faktisk ikke læres. Det er ikke noe som må forklares. 

 

Saksen skal ligge i skuffen. Da må man legge den i skuffen, ikke på bordet eller kommoden. Altså, dette er da ikke noe som må læres?? Det er bare noe man må gjøre. Bruk saks, gå bort til skuffen, legg saksen oppi skuffen.. Tadaa. 

 

Å trene og spise sunt er langt mer komplisert enn å rydde ;) 

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Poenget er at det må læres.  Jeg synes ikke andregrads likninger er spesielt vanskelig heller.  Det hele er jo ganske logisk og intuitivt (for meg).  Det er heller ikke noe vanskelig å bake en kake, men dersom ingen har vist deg hvordan å gjøre det før så vil resultatet bli relativt dårlig første gangen.

 

Bytt ut ordet rot med fett i innlegget til TS.  Det er jo ikke vanskelig å trene og spise sunt.  Det er jo bare å gjør  :rolleyes:  Synes du fortsatt at svaret ditt var hyggelig å hjelpsomt?

Alle har da lært dette? Hjemme, i barnehagen, på skolen, på jobben, ja overalt hvor man ferdes så settes ting tilbake etter bruk. Man slenger ikke jakka si på gulvet når man kommer inn på jobben? 

Anonymous poster hash: 4b129...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Nei, det må faktisk ikke læres. Det er ikke noe som må forklares. 

 

Saksen skal ligge i skuffen. Da må man legge den i skuffen, ikke på bordet eller kommoden. Altså, dette er da ikke noe som må læres?? Det er bare noe man må gjøre. Bruk saks, gå bort til skuffen, legg saksen oppi skuffen.. Tadaa. 

 

Å trene og spise sunt er langt mer komplisert enn å rydde ;)

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

 

 

Jo det må læres, akkurat like mye som man må lære å trene.  Å legge saksen i skuffen er like fysisk vanskelig som det å sette ene foten foran den andre i raskt tempo.  Likevel er det ingen som himler med øynene dersom de velger å ansette en personlig trener for å komme i bedre form.  Det finnes mange bøker om hvordan å løpe riktig.  Tror du det er fordi folk ikke skjønner hvordan å sette den ene foten foran den andre?  "Alle" skjønner at salat er sunnere enn et McDonalds måtid, akkurat som "alle" skjønner at skitne klær ikke bor på gulvet.  Mennesker velger like mye feil i begge situasjonene, nettopp fordi de er mennesker.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Alle har da lært dette? Hjemme, i barnehagen, på skolen, på jobben, ja overalt hvor man ferdes så settes ting tilbake etter bruk. Man slenger ikke jakka si på gulvet når man kommer inn på jobben? 

Anonymous poster hash: 4b129...83e

 

 

Nei, det gjør ikke jeg heller, og jeg er en rotekopp. Jeg liker å ha det ryddig, og når jeg først rydder, tar jeg ett skikkelig tak også. Kan rydde i flere timer for å oppnå det jeg vil, men når det kommer itl å ha det ryddig over tid, så blir det rotete igjen. Og henge jakka si opp når man kommer hjem, er veldig enkelt og huske på. Der henger gjerne andre jakker, og det er en veldig, VELDIG enkel vane og ha. Når det kommer til å konstant legge saksa på plass, hive skittentøy i kurven, gå fra ett rom til ett annet bare for å legge noe på plass, så er det enkelt og glemme det, så lar man det oftest ligge. ELLER, så tenker man at man gjør det senere, og vips så bygger det seg opp. 

 

Noen har vanskeligheter for å holde det ryddig. Det er ikke alle som konstant har det i tankene, eller er organiserte. Mennesker er forskjellige, og de burde de fleste mennesker ha lært i dag også. Rotekopper som liker å ha det ryddig lager jo ikke en svinesti hjemme, bare fordi det er gøy å rydde, de gjør det fordi de ikke klarer. Og tro du meg, jeg har selv prøvd SÅ MANGE ganger å holde det ryddig, men jeg får det ikke til. Hver bidige gang jeg har ryddet har jeg klart å holde meg i ett par dager, så bare skeier det helt ut. Jeg hater å bo i ett rot, masse ekstra unødvendig stress, men jeg klarer ikke. Slik er det for mange, og hadde det vært så enkelt å være organisert, så hadde alles hjem vært skinnende reint, til en hver ting 

 

 

Anonymous poster hash: 6d8b3...759

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Nei, det må faktisk ikke læres. Det er ikke noe som må forklares. 

 

Saksen skal ligge i skuffen. Da må man legge den i skuffen, ikke på bordet eller kommoden. Altså, dette er da ikke noe som må læres?? Det er bare noe man må gjøre. Bruk saks, gå bort til skuffen, legg saksen oppi skuffen.. Tadaa. 

 

Å trene og spise sunt er langt mer komplisert enn å rydde ;)

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

 

 

Hvorfor er det langt mer komplisert enn å rydde? Fortell meg det, jeg er oppriktig nysjerrig på akkurat dette. 

 

Det krever jo stortsett det samme, av den mentale delen hvertfall, men ikke sant, det å være i god form fysisk er jo selvfølgelig mye enklere, så komplisert som hjernen vår er. 

 

Anonymous poster hash: 6d8b3...759

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvorfor er det langt mer komplisert enn å rydde? Fortell meg det, jeg er oppriktig nysjerrig på akkurat dette. 

 

Det krever jo stortsett det samme, av den mentale delen hvertfall, men ikke sant, det å være i god form fysisk er jo selvfølgelig mye enklere, så komplisert som hjernen vår er. 

 

Anonymous poster hash: 6d8b3...759

 

Fordi det å systematisere og kategorisere er noe som ligger i oss som mennesker og hadde det ikke gjort det hadde verden vært totalt kaotisk og umulig å leve i. 

Anonymous poster hash: 4b129...83e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Fordi det å systematisere og kategorisere er noe som ligger i oss som mennesker og hadde det ikke gjort det hadde verden vært totalt kaotisk og umulig å leve i. 

Anonymous poster hash: 4b129...83e

 

 

Du kan ikke bruke ett slikt argument. Mennesker har mange instinkter og vaner som "ligger i oss" men det betyr ikke at det vises i alle. Vi er vokst opp i en "enkel" tid for mange av oss, og når livet for oss nordmenn blir servert på sølvfat, så utvikler vi uvaner. Slik er det bare, så nei, det er ikke så enkelt. Om det er så enkelt som du påstår, hvorfor fungerer det ikke for noen? Fordi de er late? Fordi de heller foretrekker å bruke flere dager på å rydde alt oppsamlet rot over mange mnd? Det gir jo ikke mening i det hele tatt. Det ligger jo i oss å overleve = spise sunt og trene. "Survival of the fittest", så hvorfor i helvete er ikke alle trent og sunne og sterke? Både mentalt og fysisk? 

 

Fordi omverdenen påvirker oss. Det er ikke så enkelt å skaffe seg en ny vane. 

Anonymous poster hash: 6d8b3...759

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Fordi det å systematisere og kategorisere er noe som ligger i oss som mennesker og hadde det ikke gjort det hadde verden vært totalt kaotisk og umulig å leve i. 

Anonymous poster hash: 4b129...83e

 

 

Verden er ganske kaotisk, synes du ikke?  Og selv om det ligger i menneskers natur, så innser du vell at folk kan ha det i forskjellig grad?  Selv om det ligger i menneskers natur å ta vare på hverandre, så finnes det ganske mange bedritne mennesker som gir en lang F i hvordan andre har det.  Å vise omsorg og empati er også noe som må læres, selv om det føles naturlig for det fleste.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var også en rotekopp for ti år siden, før jeg fikk meg en ryddig mann. Han har lært meg verdien av å legge ting på plass med en gang. Det er ikke alltid jeg gjør det, men jeg kan hvis jeg vil. Og det fungerer! Har du brukt en teskje - legg den rett i oppvaskmaskinen istedenfor i vasken. Så slipper du det ekstra steget med å ta den opp fra oppvaskkummen senere.

Det Kara W sier om å ikke ha for mye ting, det er viktig! Alle ting må ha sin faste plass. Etter at vi fikk barn har det kommet mange nye ting/kategorier inn i huset som jeg aldri har laget plass til, og det oppleves som rot. Før barn hadde alt sin faste plass, og alt kunne settes dit, så huset var strøkent. Nå kommer det nye leker i gave, tegninger med hjem fra bhg og diverse ting som ikke har en plass enda. Må finne plass til alle de tingene også, så jeg vet hvor de kan ryddes bort. Men har ikke fått tid, og ungen er fem ;)

Anonymous poster hash: fc06a...c91

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er 45, og slenger fort jakka mi på gulvet hjemme ennå jeg. Men har blitt mye, mye flinkere. Jeg leste også en del på Flylady, og det hjalp meg veldig. Nå er kjøkkenet greit hver eneste kveld, og badet ok. Klær ligger ikke på gulvet (jakka blir hengt opp når jeg går forbi neste gang). Det jeg jobber med nå er skap og skuffer, har en ambisjon om å rydde i ´en enste skuff/hylle hver dag. Så fort det hadde blitt ryddig da! Men det sitter langt inne.

Alt handler om rutiner, og jeg er helt enig i de som sammenligner det med å endre spiserutiner eller andre vaner. Jeg spiser sunt og lite, og har gjort det hele livet, men da jeg skulle slutte å røyke og den gangen jeg bare skulle kutte kraftig ned på kaffen, brukte jeg flere måneder på det faktisk.



Anonymous poster hash: f8822...097
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Prøv å la være å rote, da! Jeg skjønner rett og slett ikke hva som feiler folk som slenger eiendelene sine rundt, hva er poenget? Ta klær f eks. Er det når dere leter etter noe at klær blir dratt utover? Så legg de inn i skapet igjen med en gang, da! Kopper og glass - rydd det bort etter bruk! Jeg skjønner bare ikke hva som er så sykt vanskelig, det tar ett minutt å legge en ting tilbake der den skal være! Og folk som ikke "har tid" til å rydde eller holde det ryddig - tull!

Anonymous poster hash: 4b129...83e

 

 

 

 

Hvorfor legger du ikke bare ting på plass da? Hvorfor hiver du klær alle andre steder enn der de skal være? Det tar deg ikke mange sekundene ekstra å legge et klesplagg inn i skapet i stedet for å slippe det rett ned på gulvet. 

 

Ha en plass til alt, og legg det tilbake på den plassen når du er ferdig. Det er da virkelig ikke det spøtt vanskelig?

 

Jeg fatter ikke folk som sprer rot overalt, jeg hadde blit gal... 

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

 

 

 

 

Nå er rydding langt mindre komplisert enn matematikk. 

 

For det ER faktisk bare så enkelt som jeg skrev: Legg tingen der den skal ligge med en gang, i stedet for å slenge den fra seg der den ikke skal ligge. Det er virkelig ikke noe vanskeligere enn det. Det handler kun om å skjerpe seg. Det er ikke noe man må forklares eller noen kompliserte formler. Når man rydder tar man en ting som ligger et sted den ikke skal ligge, og legger der den skal ligge. For å holde det ryddig, gjør man det med en gang, i stedet for mellomlagre den på feil sted. 

Anonymous poster hash: 1cbfa...f31

 

 

AHA! Så det er bare å gjøre det slik, ja! Hvorfor har ingen fortalt meg det før nå?!

 

Eller vent ... Det er nettopp det de har! Over mange år, faktisk. Når dét ikke hjelper, selv når ens egne foreldre har prøvd i så mange år at de til slutt har gitt opp, hvordan kan disse ordene hjelpe oss kroniske rotekopper nå, mener dere?

 

Folk sier det samme til meg om edderkopper og andre krypdyr jeg er redd for. "Herregud, ta deg sammen! Ingen norske edderkopper er farlige, og de er mye reddere for deg enn du er for dem. Hvorfor være redd for noe som ikke er farlig?!" Næmmen, sier du det?! Hadde det hjulpet å få høre at det er toskete å være redd for noe som er helt ufarlig, så hadde jeg sluttet å være redd dem for 25 år siden!!

 

Men for all del, takk for veldig informative svar! :pls:

Anonymous poster hash: d9b25...202

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...