Gå til innhold

Dagbøter forsinkelse på leveranse...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg skrev under i fjor på nybygd leilighet. Nå over ett år etterpå står bygget enda ikke ferdig og innflytting lar vente på seg. I hht kontrakten startet dagbøter å løpe fra 1. oktober i år. Dette er etter alle disse forbehold og feriedagene er medregnet. Men selger nekter for at dette er sant og prøver å påstå at det ikke er før 1. november de begynner å løpe. I tillegg har de prøvd å overtale meg til å ta over boligen selv om bygget ikke er ferdig. Jeg ringte kommunen og det eksisterer ingen midlertidig ibrukstillatelse. Jeg vet at noen allerede har flyttet inn i bygget. Er ikke det ulovlig? Er det noe jeg kan gjøre for å få dagbøtene som jeg mener jeg har krav på? Bør jeg melde fra til kommunen for ulovlig opphold som følge av at det ikke er ibrukstillatelse der enda når det bor folk der? :( balkongene til leilighetene er bare rett ned (de er ikke bygd enda), så folk kan falle ut når de åpner verandadøra. Og der bor de....

 

Jeg er så rådløs nå. Hadde gledet meg sånn til å flytte inn i mitt nye hjem, men i steden er jeg bare trist og føler meg "vanskelig" som kjøper fordi jeg står på krava. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(



Anonymous poster hash: 954c0...6b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har all grunn til å stå på krava! Hvor mye av kjøpesummen har du betalt? Dagbøtene kan trekkes fra det endelige oppgjøret/sluttbetalingen. Altså; du holder tilbake den summen dagbøtene utgjør. Hvis du mistenker at ikke alt er som det skal med byggingen/godkjenninger ville jeg tatt saken videre med kommunen. 

 

Og når du faktisk overtar ville jeg undersøkt nøye at alt er slik som lovet!

 

Lykke til:)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

De verandadørene bør være låst og og sikret godt. Jeg vet om en fyr som ble alvorlig skadet av å falle ned på den måten. Han var på besøk hos venner som holdt på å bygge hus, telefonen ringte og han bestemte seg for å gå ut på verandaen for å snakke i fred der. De andre fikk ikke med seg at han var på vei ut verandadøren. Han tråkket rett ut i løse luften og falt mange meter ned. Farlig!



Anonymous poster hash: 57ae4...211
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg skrev under i fjor på nybygd leilighet. Nå over ett år etterpå står bygget enda ikke ferdig og innflytting lar vente på seg. I hht kontrakten startet dagbøter å løpe fra 1. oktober i år. Dette er etter alle disse forbehold og feriedagene er medregnet. Men selger nekter for at dette er sant og prøver å påstå at det ikke er før 1. november de begynner å løpe. I tillegg har de prøvd å overtale meg til å ta over boligen selv om bygget ikke er ferdig. Jeg ringte kommunen og det eksisterer ingen midlertidig ibrukstillatelse. Jeg vet at noen allerede har flyttet inn i bygget. Er ikke det ulovlig? Er det noe jeg kan gjøre for å få dagbøtene som jeg mener jeg har krav på? Bør jeg melde fra til kommunen for ulovlig opphold som følge av at det ikke er ibrukstillatelse der enda når det bor folk der? :( balkongene til leilighetene er bare rett ned (de er ikke bygd enda), så folk kan falle ut når de åpner verandadøra. Og der bor de....

Jeg er så rådløs nå. Hadde gledet meg sånn til å flytte inn i mitt nye hjem, men i steden er jeg bare trist og føler meg "vanskelig" som kjøper fordi jeg står på krava. Jeg vet ikke hva jeg skal gjøre :(

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Det stemmer at leilighetene må ha midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest for at noen skal kunne flytte inn.

Ang døgnmult er det umulig å si noe uten å kjenne til kontrakt og forholdene rundt denne.

Synes det høres utrolig merkelig og useriøst ut at byggherre har latt beboere flytte inn uten at brukstillatelse er utstedt. Jeg er selv i bransjen og har egentlig aldri sett så mye til det (intakt selvbyggere som flytter inn i halvferdige hus).

Sørg for å ha alt skriftlig. Om du tar en samtale på telefon så skriv en mail til de etterpå der du oppsummerer samtalen. Gjerne punktvis. Da har du absolutt alt dokumentert.

Stå på krava du. Nesten så jeg håper på litt dårligere tider så man får unna de useriøse i bransjen som ødelegger for oss andre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det stemmer at leilighetene må ha midlertidig brukstillatelse eller ferdigattest for at noen skal kunne flytte inn.

Ang døgnmult er det umulig å si noe uten å kjenne til kontrakt og forholdene rundt denne.

Synes det høres utrolig merkelig og useriøst ut at byggherre har latt beboere flytte inn uten at brukstillatelse er utstedt. Jeg er selv i bransjen og har egentlig aldri sett så mye til det (intakt selvbyggere som flytter inn i halvferdige hus).

Sørg for å ha alt skriftlig. Om du tar en samtale på telefon så skriv en mail til de etterpå der du oppsummerer samtalen. Gjerne punktvis. Da har du absolutt alt dokumentert.

Stå på krava du. Nesten så jeg håper på litt dårligere tider så man får unna de useriøse i bransjen som ødelegger for oss andre.

 

Takk for svar alle sammen. Og deg :)

I dag var jeg i kontakt med kommunen og det viser seg det at midlertidig brukstillatelse ikke er gitt. Jeg informerte også litt om at noen allerede hadde flytta inn og hvordan det så ut rundt bygget. Blant annet manglende parkeringsplass og balkonger på stendere. Saksbehandler sa at dette ikke var greit men ville ha en skriftlig melding om det. Synes det er ubehagelig at min "tysting" skal registreres i kommunens system....

 

Om ikke det er nok fikk jeg brev i går for overtakelse av boligen hvor det står svart på hvitt at parkeringen ikke vil være klar før om minst 2 uker og at noe utvendig arbeid gjenstår. Altså  :vetikke: Det står heller ikke hvor jeg skal møte opp, men jeg antar at det er der hvor boligen er oppført. Det de nå gjør er direkte ulovlig. De henviser til boligoppføringloven i brevet med paragraf ditt og datt for at overtakelse vil finne sted med eller uten meg (dvs om jeg da ikke møter opp). Får vel bli sittende i kveld å lese paragrafer.... Vil veldig gjerne komme meg i hus, men man må jo ha alt på stell først.

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har all grunn til å stå på krava! Hvor mye av kjøpesummen har du betalt? Dagbøtene kan trekkes fra det endelige oppgjøret/sluttbetalingen. Altså; du holder tilbake den summen dagbøtene utgjør. Hvis du mistenker at ikke alt er som det skal med byggingen/godkjenninger ville jeg tatt saken videre med kommunen. 

 

Og når du faktisk overtar ville jeg undersøkt nøye at alt er slik som lovet!

 

Lykke til:)

 

Jeg har lagt inn egenkapitalen på en konto hos advokat som overføres selger ved overtagelse. Resten går via lånet. Og så har jeg jo betalt det jeg har bestilt utenom. Det vil si 150 000 er allerede betalt for oppgradering av kjøkken, bad, elektriker osv....

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Takk for svar alle sammen. Og deg :)

I dag var jeg i kontakt med kommunen og det viser seg det at midlertidig brukstillatelse ikke er gitt. 

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

 

 

Skulle stå Midlertidig brukstillatelse ENDA ikke er gitt. Det jeg skrev i HI er når jeg ringte de forrige uke.

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De verandadørene bør være låst og og sikret godt. Jeg vet om en fyr som ble alvorlig skadet av å falle ned på den måten. Han var på besøk hos venner som holdt på å bygge hus, telefonen ringte og han bestemte seg for å gå ut på verandaen for å snakke i fred der. De andre fikk ikke med seg at han var på vei ut verandadøren. Han tråkket rett ut i løse luften og falt mange meter ned. Farlig!

Anonymous poster hash: 57ae4...211

 

 

Akkurat det jeg tenker også! Synes det er direkte ubehagelig! Dessuten er jeg ikke noe særlig keen på å flytte inn og sitte i stua med folk rett utenfor som jobber og ser rett inn :(

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

De verandadørene bør være låst og og sikret godt. Jeg vet om en fyr som ble alvorlig skadet av å falle ned på den måten. Han var på besøk hos venner som holdt på å bygge hus, telefonen ringte og han bestemte seg for å gå ut på verandaen for å snakke i fred der. De andre fikk ikke med seg at han var på vei ut verandadøren. Han tråkket rett ut i løse luften og falt mange meter ned. Farlig!

Anonymous poster hash: 57ae4...211

 

Håper det går bra med han! :klem:

 

TS

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar alle sammen. Og deg :)

I dag var jeg i kontakt med kommunen og det viser seg det at midlertidig brukstillatelse ikke er gitt. Jeg informerte også litt om at noen allerede hadde flytta inn og hvordan det så ut rundt bygget. Blant annet manglende parkeringsplass og balkonger på stendere. Saksbehandler sa at dette ikke var greit men ville ha en skriftlig melding om det. Synes det er ubehagelig at min "tysting" skal registreres i kommunens system....

Om ikke det er nok fikk jeg brev i går for overtakelse av boligen hvor det står svart på hvitt at parkeringen ikke vil være klar før om minst 2 uker og at noe utvendig arbeid gjenstår. Altså :vetikke: Det står heller ikke hvor jeg skal møte opp, men jeg antar at det er der hvor boligen er oppført. Det de nå gjør er direkte ulovlig. De henviser til boligoppføringloven i brevet med paragraf ditt og datt for at overtakelse vil finne sted med eller uten meg (dvs om jeg da ikke møter opp). Får vel bli sittende i kveld å lese paragrafer.... Vil veldig gjerne komme meg i hus, men man må jo ha alt på stell først.

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

En ting er iallefall sikkert du skal ikke flytte inn i det bygget før midlertidig brukstillatelse er gitt. At det står igjen noe småplukk man regne med.

Med småplukk menes at uteareal ikke kan opparbeides før sommer etc. Ikke balkongdører som går ut i løser luften.

Nei, om de holder på sånn så nekt og hold igjen penger. Det føles sikkert ubehagelig for deg og de vil helt sikkert prøve å presse deg til overtakelse. Men så lenge det ikke er gitt tillatelse så skal du nekte.

Håper det ordner seg for deg og oppdater oss. Send meg en pm om du ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En ting er iallefall sikkert du skal ikke flytte inn i det bygget før midlertidig brukstillatelse er gitt. At det står igjen noe småplukk man regne med.

Med småplukk menes at uteareal ikke kan opparbeides før sommer etc. Ikke balkongdører som går ut i løser luften.

Nei, om de holder på sånn så nekt og hold igjen penger. Det føles sikkert ubehagelig for deg og de vil helt sikkert prøve å presse deg til overtakelse. Men så lenge det ikke er gitt tillatelse så skal du nekte.

Håper det ordner seg for deg og oppdater oss. Send meg en pm om du ønsker.

 

Tusen takk for svar. Jeg skal på overtakelsesmøte til uka, så da skal jeg oppdatere etter dette. Stemmer det for øvrig at dagbøter løper fra dato for overtakelsesforretning dersom det ikke er gitt midlertidig brukstillatelse? Da har jo på en måte selger gitt en "offentlig" dato hvor de mener bygget er ferdig og den datoen overstyrer vel da kontraktens vage tidspunkt for leveranse. Det var noen som sa til meg at det står i loven, men jeg klarer ikke finne den konkrete paragrafen.

Anonymous poster hash: 954c0...6b2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da har jeg vært på overtakelsesmøte. To timer før jeg skulle møte opp ringte utbygger og sa at det var litt forsinkelse på dette da kjøkkenet ikke hadde kommet opp etc. Da jeg møtte opp var to skap skrudd opp på kjøkkenet og resten av kjøkkeninnredningen lå strødd rundt i leiligheten. Jeg sa at jeg hadde vært i kontakt med kommunen og at de hadde sagt at det ikke var midlertiidg brukstillatelse der. Utbygger påsto at JO, det var det. Altså, man gir da vel ikke midlertidig brukstillatelse på en leilighet UTEN kjøkken?! Man kan jo ikke bo der en gang.... Halvveis inne i befaringen skjønte han at her var det ingen som ville overta og endret det til å bli en ren befaring. Jeg sa jeg ville ha ny innkallelse skriftlig på mailen. Og der henviser han bare til at jeg har vært på befaring?! og at det var JEG som ville vente med å overta før til neste uke. Det var altså så mye å plukke på da jeg var der at jeg ikke kunne ha flytta inn og BODD der. Ikke bare kjøkkenet, men manglende sparkel/maling flere steder, tilgrisede NYE gulv med malingsflekker, feil stikkontakter, ingen balkong ++++
Alt dette mente han at ville stå klart om noen få dager. Altså, da er det ikke rart at jeg kom med forslag til å ta over først neste uke. Jeg har en skikkelig vond følelse i meg nå. Det blir vanskelig å flytte også fordi man ikke kommer til med bil. Man må bære fra andre siden av gata og gå via kjeller og trapp for å komme opp da det er sperret av med arbeid og container foran bygget ved inngangen der....


Anonymous poster hash: 954c0...6b2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...