Gå til innhold

Da har jeg begynt på isotretinoin orifarm (roaccutane)


Gjest BabyBlue

Anbefalte innlegg

Å, hjelpe meg..Nå frister det veldig med finere hud etter noen dager..!! :lur: Får de fleste det utbruddet, eller?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Min hudlege (Langeland-som visstnok skal være veldig dyktig) sa man kunne få utbrudd hvis dosen var for høy i starten og at dette mest sannsynlig ikke skjedde hvis en startet forsiktig.

Anonym poster: fcce9eec427213b0a32d9dbf11daa03c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

jeg starta, og går fortsatt på 20mg - 40mg - 20mg - osv...

Er ikke en spessielt høy dose (er 60kg)men jeg fikk likevel et ganske stort utbrudd, omtrent 1-2 mnd ut i kuren.

Nå har jeg gått på iso i ca 3 mnd og er begynt å se resultat. De store kvisene er begynt å forsvinne, men kommer alltid 1-2 på kinnet som er store og vonde. + litt mindre kviser her og der.

Ellers er jeg veldig rød og fortsatt ganske grov i huden, men det begynner å komme seg :) det hjelper!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Wonders: Oidaa, stakkar deg! :klemmer:

Omtrent like heldig med huden som meg du :S

Hvordan ble huden din etter endt iso-kur?

Huden var fin når jeg gikk på kuren i 6 måneder.

Etter endt kur tok det 3 uker, og jeg var i gang igjen med kviser.

Det var i 1997, og nå først er jeg klar for ny liten kur...

Endret av Wonders
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huden var fin når jeg gikk på kuren i 6 måneder.

Etter endt kur tok det 3 uker, og jeg var i gang igjen med kviser.

Det var i 1997, og nå først er jeg klar for ny liten kur...

Vet du om det er AKKURAT de samme ingrediensene i Isotretinoin nå som for 15 år siden?

Kanskje de har funnet ut litt mer nå? :jepp:

Kjempeleit at kuren ikke fungerte for deg..Hva er det som gjør at hudlegen tror det vil bli annerledes denne gang?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jeg på min 12. dag med 40 mg !

So far, so good. Ikke noe stort utbrudd så langt. Men frykter at det kommer når jeg minst venter (og trenger) det. Det eneste "utbruddet" jeg har hatt er to vonde betente kviser, som er større enn de jeg vanligvis får - en på ryggen og en i ansiktet.

Huden min er langt i fra tørr, og leppene er bare så smått flassete, men det er ikke noe problem. Bruker lipsyl 4-5 ganger om dagen, og det holder. Kjenner heller ikke noe til de andre vanlige bivirkningene. Begynner nesten å bli litt småbekymra for at medisinen ikke skal funke på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Da er jeg på min 12. dag med 40 mg !

So far, so good. Ikke noe stort utbrudd så langt. Men frykter at det kommer når jeg minst venter (og trenger) det. Det eneste "utbruddet" jeg har hatt er to vonde betente kviser, som er større enn de jeg vanligvis får - en på ryggen og en i ansiktet.

Huden min er langt i fra tørr, og leppene er bare så smått flassete, men det er ikke noe problem. Bruker lipsyl 4-5 ganger om dagen, og det holder. Kjenner heller ikke noe til de andre vanlige bivirkningene. Begynner nesten å bli litt småbekymra for at medisinen ikke skal funke på meg...

Så bra at det går bra med deg :) Er det sånn at man nesten bør bli glad for de vanlige bivirkningene, for da vet man at medisinen virker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååhh, har så lyst å begynne på iso / noe i den gaten nå! Har ikke time før 29. september. Går ikke på p-piller og har aldri gjort det, er det noe som har hjulpet for noen andre her inne? Tenker å stikke til legen... min urene hud er pga hormoner og jævelskap(ikke pga. dårlige produkter), så kan jo heeendee det hjelper litt? Om jeg får iso må jeg jo begynne med det uansett.

Endret av Miah
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ååååhh, har så lyst å begynne på iso / noe i den gaten nå! Har ikke time før 29. september. Går ikke på p-piller og har aldri gjort det, er det noe som har hjulpet for noen andre her inne? Tenker å stikke til legen... min urene hud er pga hormoner og jævelskap(ikke pga. dårlige produkter), så kan jo heeendee det hjelper litt? Om jeg får iso må jeg jo begynne med det uansett.

Jeg hadde gått til hudlege tidlig på mandag og fått time på dagen/dagen etter! Husker vi snakket for noen dager siden, der jeg vurderte å gå til privat. (nå har jeg gjort det) Hadde jeg ikke hatt time før 29. september hadde jeg ikke tvilt! Det er over 3 måneder til! Du kan nesten være ferdig med hele kuren og ha helt fin hud innen du har time hos offentlig hudlege, hvis du betaler litt mer hos privat på mandag!! :jepp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så bra at det går bra med deg :) Er det sånn at man nesten bør bli glad for de vanlige bivirkningene, for da vet man at medisinen virker?

Hehe jeg tenker også det samme - at jo tørrere hud, øyne og lepper jo bedre funker kuren!

Skal forsåvidt nevne at jeg ble dødstørr på leppene og flasset så smått i ansiktet da jeg var på jobb før i dag. Og nå svir det i de tørre øynene mine her jeg sitter og skriver ! Det med tørre øyne har jeg ikke merket noe til før i dag!

Til dere som har gjennomført kuren: Var dere knusktørre i huden på det tidspunktet dere fikk det store utbruddet? Kan bare ikke se for meg hvordan den komboen er mulig :forvirret:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig gå rundt å være knusktørr og flasse i huden og leppene, og ha tørre og såre øyner så lenge man går på kuren? Kanskje i 5 måneder? Eller avtar bivirkningene etterhvert? :kjefte:

(Nevnte bare tørr hud,lepper øyne pga det er de mest vanlige)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg hadde gått til hudlege tidlig på mandag og fått time på dagen/dagen etter! Husker vi snakket for noen dager siden, der jeg vurderte å gå til privat. (nå har jeg gjort det) Hadde jeg ikke hatt time før 29. september hadde jeg ikke tvilt! Det er over 3 måneder til! Du kan nesten være ferdig med hele kuren og ha helt fin hud innen du har time hos offentlig hudlege, hvis du betaler litt mer hos privat på mandag!! :jepp:

Nei, altså, jeg regnet litt på hva det hadde kostet hos privat, og det ble rett og slett alt for mye... så har nok ikke time før 29. september, nei. Men får i alle fall med meg fadderuken på skolen, noe jeg har veeeldig lyst til. Må jo finne meg folk å være med.

Sjekket timebestillingen hos privat hudlege her, og de har ikke ledig time før om 8 dager uansett, så nå får jeg bare vente.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tenkte å dele min erfaring så langt :)

Har gått på det i 1.5mnd nå, og jeg ser jævli bra ut om jeg så skal si det selv :P (med frykt for å jinxe noe)

Begynte med 20mg annen hver dag første uka, så en uke med 20/40 annenhver dag, og så 40 hver dag etter det. Bare noe jeg trudde var lurt og gjorde på eget initiativ, for å på en måtte "ease in" i det. Husker ikke når jeg kjente leppene begynte å bli tørr, men etter noen dager trur jeg. Etter 7-8 dager kom det et utbrudd som ikke ligna grisen. Har aldri vært kjempesterkt plaget, men hele fjeset var egentlig bare hovent og betent følte jeg. Vondt! Det gikk over etter en uke ca, og etter det har det bare gått bedre og bedre :) Nå er det kun tørre lepper som plager meg. Fuktighetskremer holder huden ellers i sjakk. Litt rød rundt/oppå øynene av og til bare.

Sol er sikkert noe dere som vurderer å starte lurer på. Jeg kan selvsagt bare snakke for min egen del, og jeg blir veldig lett brun til vanlig, men det har ikke vært noe problem for meg. Har vært ute i solen (på sjøen i tillegg) den siste uken, og smurte meg med 30 på nesen og på kinnene under øynene. Pleier ikke å bruke solkrem til vanlig, men brukte 15 ellers nå for jeg var usikker på hvordan jeg reagerte, og det var null problem i det hele tatt. Brun har jeg blitt også :)

Og til dere som tviler på om dere skal begynne/når dere skal begynne: Hopp i det. Det er bare å hive seg uti det å komme i gang :)

Jeg synes ikke dette har vært så ille som jeg fryktet før jeg startet. Null stress :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bare så det et sagt mtp kostnad privat. Jeg betalte 1000 kr ved første konsultasjon. Betaler ikke når jeg er til kontroll eller når jeg er på sykehuset og tar blodprøver. Så det blir med de 1000 kr, pluss tablettene.

Ingen som vet vedr tatovering?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hei igjen, folkens! Nå har jeg vært ferdig i snart tre måneder, og huden er fremdeles like fin! Det vil si, jeg får fremdeles en kvise nå og da, men den forsvinner på under en dag, hvis jeg bare lar være å pirke på den. Jeg har fått tilbake de hvite prikkene jeg har hatt under det høyre øyet mitt så lenge jeg kan huske, men de plager meg ikke nevneverdig. Ryggen og brystet har ikke fått noen tilbakefall, og jeg er overlykkelig over det.

Arrene blekner for hver dag som går, og jeg tenker knapt over dem lenger. KVISEFRI, og det er det som gjelder.

Lotta1: Det kommer kanskje litt på hvor stor den er/hvor lenge du skal sitte i stolen. For større ting ville jeg nok venta med tatovering i en til to måneder etter endt kur. Stoffet i kapselene er i kroppen i ca så lang tid. Kroppen har også gått gjennom en stor påkjenningen på kuren, og en tatovering er også hardt for kroppen. Er det kun noe som knapt tar en time i stolen hadde jeg nok turt å la meg tatovere hvis huden kjentes relativt normal ut. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Noen som vil legge ut før/etter bilder? :jepp:

Kanskje ikke det beste bilde, men det viser noe hva jeg måtte leve med.. Jeg er i alle fall kjempefornøyd. Det er nå 1,5 år siden jeg ble ferdig med kuren, og har ikke sett snurten av de forferdelige byllene, som vist på bildet, siden. Noen små får jeg ved mensen, men de er så små at de nært går meg hus forbi. Jeg var aldri så forferdelig som rett før jeg startet på kuren. Jeg hadde tidligere brukt diane p-piller, men hadde så mye bivirkninger at jeg ikke ville leve med dem. Det var da jeg virkelig fikk utbrudd. Det var så smertefult og det drepte selvtilliten sakte, men sikkert.. Jeg prøvde også Tetralysal, men det var inget som kverka kvisene som iso. Bivirkningene mine var ekstrem tørr hud, spesielt på lepper og øyne. Var veldig plaget med noe slags byller(?) på våtlinjen på øyet, og hovnet opp hele tiden. Det så rett og slett som jeg hadde fått meg en på trynet, hehe.. :kul:

Men jeg er strålende fornøyd! Ingen sminke trengs for å skjule noe lengre. Jeg fikk heller ingen arr! Tenk det'a! Lykke til, det blir så bra så!!

Bilde tatt rett før start, og ca. en mnd etter slutt.

Anonym poster: dbea14831db56156aef987a9ab61a016

post-37809-0-69487800-1339965086_thumb.p

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal man virkelig gå rundt å være knusktørr og flasse i huden og leppene, og ha tørre og såre øyner så lenge man går på kuren? Kanskje i 5 måneder? Eller avtar bivirkningene etterhvert? :kjefte:

(Nevnte bare tørr hud,lepper øyne pga det er de mest vanlige)

Hos meg var det verst i starten. Bruker linser, så det var litt ubehagelig en stund. Det gikk helt over etter én mnds tid. Flasset absolutt mest i starten også - noe som ikke er et stort problem lenger. Jeg har imidlertid perioder (1 dag eller 2) hvor jeg plutselig skifter ham. Da flasser jeg i hele ansiktet og tilogmed på ørene! Så er det bra igjen en lang stund etterpå.

Hadde også vondt i korsryggen i starten, det gikk helt over etter en kort stund.

Det som ble VÆRRE utover i kuren var stølhet i ledd, hos meg er det ankler og knær av alle ting. Men ingenting som er altfor plagsomt. Jeg trener fortsatt styrke uten problemer. I tillegg har jeg hatt perioder med eksem. Dette har jeg løst ved å smøre meg inn med en fet krem FØR jeg går i dusjen. Funker som bare det!

Ellers blir jeg temmelig rød i ansiktet når jeg er varm. Det har vært sånn gjennom hele kuren. Føles ut som det "brenner" i ansiktshuden. Men - ikke noe som plager meg nevneverdig.

Alle mine bivirkninger har vært verdt det fordi jeg er kviseFRI! :)

Edit: leppene vil være tørre hele kuren igjennom. Det er de hos alle. Prøv Prolip-stift eller brystvortesalve! Funker som bare det hos meg! :)

Endret av Moimoimoi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje ikke det beste bilde, men det viser noe hva jeg måtte leve med.. Jeg er i alle fall kjempefornøyd. Det er nå 1,5 år siden jeg ble ferdig med kuren, og har ikke sett snurten av de forferdelige byllene, som vist på bildet, siden. Noen små får jeg ved mensen, men de er så små at de nært går meg hus forbi. Jeg var aldri så forferdelig som rett før jeg startet på kuren. Jeg hadde tidligere brukt diane p-piller, men hadde så mye bivirkninger at jeg ikke ville leve med dem. Det var da jeg virkelig fikk utbrudd. Det var så smertefult og det drepte selvtilliten sakte, men sikkert.. Jeg prøvde også Tetralysal, men det var inget som kverka kvisene som iso. Bivirkningene mine var ekstrem tørr hud, spesielt på lepper og øyne. Var veldig plaget med noe slags byller(?) på våtlinjen på øyet, og hovnet opp hele tiden. Det så rett og slett som jeg hadde fått meg en på trynet, hehe.. :kul:

Men jeg er strålende fornøyd! Ingen sminke trengs for å skjule noe lengre. Jeg fikk heller ingen arr! Tenk det'a! Lykke til, det blir så bra så!!

Bilde tatt rett før start, og ca. en mnd etter slutt.

Anonym poster: dbea14831db56156aef987a9ab61a016

Fantastisk resultat!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...