Gå til innhold

Overlever fugler etter vindus-krasj?


pluttipott

Anbefalte innlegg

En liten pipp krasjet nettopp inn i stuevinduet vårt, det var et skikkelig smell, men den flakset på vingene sine rett etterpå. Jeg så den ikke igjen, prøvde å lete etter den ute men så ingenting til den. Har sett fugler krasje i vindu og dø momentant etterpå, men jeg vet ikke om denne forsvant i buskene/ble tatt av katten eller om den fløy videre uten varige mén...

Det jeg lurer på er; hvor stor sannsynlighet har småfugler for å overleve etter slike krasj? Pleier de å dø etter kort tid, eller trenger de ikke nødvendigvis å ta skade av det? Noen som kan svare?

Endret av pluttipott
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hvor stor sannsynlighet har et glass i å knuse i det den treffer gulvet fra 1 meters fall?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvor stor sannsynlighet har et glass i å knuse i det den treffer gulvet fra 1 meters fall?

?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

?

Du vil ikke få et godt svar på spørsmålet ditt da det er umulig. En fugl kan dø når den har en hastighet på 10km/t mot et vindu, og en fugl kan overleve når den har en hastighet på 70 km/t mot et vindu.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du vil ikke få et godt svar på spørsmålet ditt da det er umulig. En fugl kan dø når den har en hastighet på 10km/t mot et vindu, og en fugl kan overleve når den har en hastighet på 70 km/t mot et vindu.

Jeg tenkte at kanskje noen kunne ha erfaringer med dette eller kjenner til hvor mye småfugler egentlig tåler. Jeg skjønner hva du mener, men hvis ikke du vet så vet kanskje noen andre ;)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg tenkte at kanskje noen kunne ha erfaringer med dette eller kjenner til hvor mye småfugler egentlig tåler. Jeg skjønner hva du mener, men hvis ikke du vet så vet kanskje noen andre ;)

Det er ingen som kan gi deg et svar på det. Det blir kun sannsynligheter, og jeg trur neppe noen her inne har drevet forskning på hvor mye en fugl tåler da jeg vil si den forskningen ville vært ulovlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er ingen som kan gi deg et svar på det. Det blir kun sannsynligheter, og jeg trur neppe noen her inne har drevet forskning på hvor mye en fugl tåler da jeg vil si den forskningen ville vært ulovlig.

Mange har hus med svære vinduer og opplever ofte at fugler flyr på vinduene dems. De vet kanskje mer enn hva du kan fortelle meg.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ingen som kan gi deg et svar på det. Det blir kun sannsynligheter, og jeg trur neppe noen her inne har drevet forskning på hvor mye en fugl tåler da jeg vil si den forskningen ville vært ulovlig.

Hvorfor svare når du ikke vet?

Anonymous poster hash: b6171...755

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mange har hus med svære vinduer og opplever ofte at fugler flyr på vinduene dems. De vet kanskje mer enn hva du kan fortelle meg.

Selv om 1 av 3 fugler kan ha overlevd så betyr det ingenting. Det handler om mange ting som hastighet, innfallsvinkel, kollisjonspunkt på fuglen osv osv osv. Altså det blir umulig å svare på.

Hvorfor svare når du ikke vet?

Anonymous poster hash: b6171...755

Jeg vet svaret jeg. Svaret er som sagt at hun ikke vil få et svar som er gjeldende. Det er ingen som kan vite hvor ofte en fugl dør eller overlever et møte med et vindu. Særlig her hvor det er for mange ukjente faktorer (ikke det at jeg trur noen har gjort noe vitenskap på dette med mange kjente faktorer heller da denne vitenskapen ville vært ulovlig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke kan svare, men jeg håper det er greit at jeg spør om noe som har sammenheng med temaet. Jeg opplevde en gang at en fugl kræsjet i vinduet mitt, og ble liggende på bakken å skjelve. Den lå der og led i timesvis, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med den. Jeg ringte en veterinær, men de sa de ikke kunne gjøre noe. Og jeg har ikke hagle så jeg kunne ikke gjøre slutt på lidelsene hans. Hva burde jeg ha gjordt?

Anonymous poster hash: 3f334...489

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 1 av 3 fugler kan ha overlevd så betyr det ingenting. Det handler om mange ting som hastighet, innfallsvinkel, kollisjonspunkt på fuglen osv osv osv. Altså det blir umulig å svare på.

Jeg vet svaret jeg. Svaret er som sagt at hun ikke vil få et svar som er gjeldende. Det er ingen som kan vite hvor ofte en fugl dør eller overlever et møte med et vindu. Særlig her hvor det er for mange ukjente faktorer (ikke det at jeg trur noen har gjort noe vitenskap på dette med mange kjente faktorer heller da denne vitenskapen ville vært ulovlig).

Det trenger jo ikke å være planlagt dyrebeskadigelse som er tilfellet, men at man har - for eksempel nettopp hvor folk har hus med svære vinduer - forsket på hvor mye fuglene tåler. Men nå ber jo ikke jeg nødvendigvis om slik forskningsvitenskap, men om hvilke erfaringer folk har med dette osv. Hvis du mener at dette er umulig å vite så vil jeg gjerne at du kan henvise til noe som bekrefter at det er umulig å vite. ;)

Inntil videre vil jeg gjerne ha flere svar fra folk som vet noe om dette.

Beklager at jeg ikke kan svare, men jeg håper det er greit at jeg spør om noe som har sammenheng med temaet. Jeg opplevde en gang at en fugl kræsjet i vinduet mitt, og ble liggende på bakken å skjelve. Den lå der og led i timesvis, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med den. Jeg ringte en veterinær, men de sa de ikke kunne gjøre noe. Og jeg har ikke hagle så jeg kunne ikke gjøre slutt på lidelsene hans. Hva burde jeg ha gjordt?

Anonymous poster hash: 3f334...489

Selvsagt er det greit, og for meg er det fint å få høre erfaringer fra andre som har opplevd liknende. Helt ærlig vet jeg ikke selv hva jeg hadde gjort, men syntes en veterinær kunne gjort noe for å avlive den, dersom jeg hadde bil og kunne kjøre dit med fuglen selv. Man skal jo egentlig ikke gripe inn i naturens gang, men så er det jo ikke akkurat helt naturens gang når fugler aner fred og ingen fare og krasjer inn i noe som ser ut som luft - nemlig et vindu :vetikke: Så jeg hadde mest sannsynlig gjort akkurat det samme som deg; ikke visst hva jeg skulle gjort og dermed vært tiltaksløs. Men dyreverner som jeg er så hadde jeg grublet på det lenge i ettertid slik som det virker som du også gjør. :frown:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selv om 1 av 3 fugler kan ha overlevd så betyr det ingenting. Det handler om mange ting som hastighet, innfallsvinkel, kollisjonspunkt på fuglen osv osv osv. Altså det blir umulig å svare på.

Jeg vet svaret jeg. Svaret er som sagt at hun ikke vil få et svar som er gjeldende. Det er ingen som kan vite hvor ofte en fugl dør eller overlever et møte med et vindu. Særlig her hvor det er for mange ukjente faktorer (ikke det at jeg trur noen har gjort noe vitenskap på dette med mange kjente faktorer heller da denne vitenskapen ville vært ulovlig).

Dette er noe som skjer relativt ofte, at fugler krasjer med vinduer, og mange har dermed erfaringer som kan hjelpe TS og gi indikasjon på hvordan det som regel går. Svarene dine hjelper ikke.

Anonymous poster hash: fee8f...a31

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Beklager at jeg ikke kan svare, men jeg håper det er greit at jeg spør om noe som har sammenheng med temaet. Jeg opplevde en gang at en fugl kræsjet i vinduet mitt, og ble liggende på bakken å skjelve. Den lå der og led i timesvis, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med den. Jeg ringte en veterinær, men de sa de ikke kunne gjøre noe. Og jeg har ikke hagle så jeg kunne ikke gjøre slutt på lidelsene hans. Hva burde jeg ha gjordt?

Anonymous poster hash: 3f334...489

Jeg har opplevd det samme. Jeg la ut mat og vann til fuglen og den kom seg etter noen dager. Den hoppet rundt og kunne ikke fly med det første, men etter ei uke eller så så jeg den hoppe litt og flakse. Den kom lengre og lengre etter hvert og dagen derpå så var den enten spist opp av en katt (så ikke noe fjær) eller den hadde flydd av gårde.

Men om du vet at den kommer til å dø så må du jo ikke ha en hagle for å ta livet av den. Bruk en hammer, kniv, saks osv.

Det trenger jo ikke å være planlagt dyrebeskadigelse som er tilfellet, men at man har - for eksempel nettopp hvor folk har hus med svære vinduer - forsket på hvor mye fuglene tåler. Men nå ber jo ikke jeg nødvendigvis om slik forskningsvitenskap, men om hvilke erfaringer folk har med dette osv. Hvis du mener at dette er umulig å vite så vil jeg gjerne at du kan henvise til noe som bekrefter at det er umulig å vite. ;)

Inntil videre vil jeg gjerne ha flere svar fra folk som vet noe om dette.

Det er derfor jeg stilte deg det første spørsmålet. "Hvor stor sannsynlighet har et glass i å knuse i det den treffer gulvet fra 1 meters fall? "

Klarer du å få glasset til å falle helt likt hele tiden, så er det nok mulig å få frem nok resultater til å kunne gi et godt svar på spørsmålet, men hvis du skal slippe den med fingrene så vil glasset alltid ha en rotasjon og dermed vil utfallet handle mer om hvordan den treffer gulvet enn noe annet ettersom et glass har forskjellige tettheter og er avhengig av å treffe på X plass fremfor Y for å ikke knuse, og testen vil være ubrukelig.

Ta i betraktning glasset og hvor "enkelt" det egentlig burde være å gjøre en slik test så vil spørsmålet med fuglen være uendelig vanskeligere ettersom en fugl ikke er en "død" gjenstand slik at man kan kontrollere fart, innfallsvinkel, hvor på fuglen treffet er, hvordan fuglen lander på bakken som igjen krever opplysninger om fart, innfallsvinkel, hvor på fuglen den treffer bakken osv osv. Altså svaret er umulig å komme med da det er for mange ukjente faktorer. Så selv om noen her kommer og skriver at "deres fugl som traff vinduet overlevde" så trenger ikke det bety at din fugl gjorde det. Det handler som sagt mye om tilfeldigheter.

Du må gjerne google deg etter svaret her, men da skal du få en 100 lapp om du finner et godt svar. ;)

Endret av Timza
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er noe som skjer relativt ofte, at fugler krasjer med vinduer, og mange har dermed erfaringer som kan hjelpe TS og gi indikasjon på hvordan det som regel går. Svarene dine hjelper ikke.

Anonymous poster hash: fee8f...a31

Jeg kan være snill og si at jeg har opplevd 6 fugler som har kræsjet i mine vinduer der 4 av dem overlevde. Så kan hun i det minste føle seg litt bedre i håp om at hennes fugl overlevde selv om mine "tall" absolutt kun er tilfeldigheter. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde aldri klart å bruke en kniv for å ta livet av et dyr. Ikke en gang en fisk. Jeg vokste opp på landet og er vant med at man må holde bestanddelen nede ved å skyte dyr, så det hadde jeg klart. Helt merkelig tankegang. Fuglen lå og skalv, men beveget seg ikke. Jeg satte ut en skål med vann, men turte ikke å gå for nær da jeg var redd den ville bli skremt.

Anonymous poster hash: 3f334...489

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg så en fugl kræsje i vinduet så det smalt og den så helt død ut i over en time. Så skvatt den opp og fløy sin vei. Har også sett noe lignende under bilkjøring, den gangen en stor grønn hakkespett. Den lå også "død" ganske lenge før den kvikna til og forsvant til skogs.

Så la de ligge litt før dere eventuelt fjerner de. Sånn i tilfelle.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Beklager at jeg ikke kan svare, men jeg håper det er greit at jeg spør om noe som har sammenheng med temaet. Jeg opplevde en gang at en fugl kræsjet i vinduet mitt, og ble liggende på bakken å skjelve. Den lå der og led i timesvis, men jeg visste ikke hva jeg skulle gjøre med den. Jeg ringte en veterinær, men de sa de ikke kunne gjøre noe. Og jeg har ikke hagle så jeg kunne ikke gjøre slutt på lidelsene hans. Hva burde jeg ha gjordt?

Anonymous poster hash: 3f334...489

Vridd halsen om på den? Knust hodet med en stein? Begge deler ville garantert gjort jobben.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vridd halsen om på den? Knust hodet med en stein? Begge deler ville garantert gjort jobben.

Problemet er jo nettopp det at vedkommende ikke ville gjøre noe slikt. Det kunne jeg heller aldri gjort, eller veldig mange faktisk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

En liten pipp krasjet nettopp inn i stuevinduet vårt, det var et skikkelig smell, men den flakset på vingene sine rett etterpå. Jeg så den ikke igjen, prøvde å lete etter den ute men så ingenting til den. Har sett fugler krasje i vindu og dø momentant etterpå, men jeg vet ikke om denne forsvant i buskene/ble tatt av katten eller om den fløy videre uten varige mén...

Det jeg lurer på er; hvor stor sannsynlighet har småfugler for å overleve etter slike krasj? Pleier de å dø etter kort tid, eller trenger de ikke nødvendigvis å ta skade av det? Noen som kan svare?

Jeg tror det er veldig mange variabler som bestemmer hvordan det går etter en slik ulykke. Hva slags fugl det er, f.eks. Da tenker jeg egentlig mest på hvor tung den er, men også hva slags kropp og beskyttelse den har. Hvor fort den flyr, og hvordan den treffer vinduet. Det er antakelig slik at mange av fuglene skjønner at de kommer til å treffe noe og forsøker å unngå sammenstøt akkurat litt for sent. Mens andre treffer vinduet rett på og i full fart. Alt i alt er det antakelig et ganske meningsløst spørsmål å stille hvor sannsynlig det er at en tilfeldig fugl skal overleve en kollisjon med et vindu.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Problemet er jo nettopp det at vedkommende ikke ville gjøre noe slikt. Det kunne jeg heller aldri gjort, eller veldig mange faktisk...

Rart med det. Det er liksom mye mer humant å la den lille skapningen ligge og dø langsomt av skadene sine, enn å avslutte det fort.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...