Gå til innhold

Bakterier i lufta?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Svigerfar sa til meg at hele badet er fullt av bakterier - uansett hvor mye man vasker. Siden bakteriene i do omtrent fordamper og kommer opp i lufta, og på alt.

Det høres MERKELIG ut i mine ører. Kan bakterier gjøre det? Da kan man jo si at kjøpesentere er fulle av balterier - burde ikke alle bli syke av det? Hver gang man skal på do, burde man fått lungebetennelse?

Anonymous poster hash: 28c82...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Alle har ett immunsystem. Om vi ikke hadde det, hadde vi vært syke hele tiden.

Noen har sterkere immunforsvar enn andre og tåler derfor mindre å bli utsatt for bakterier. Det finnes både sunne og usunne bakterier, så jeg tror svigerfaren din bør lese seg opp litt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle har ett immunsystem. Om vi ikke hadde det, hadde vi vært syke hele tiden.

Noen har sterkere immunforsvar enn andre og tåler derfor mindre å bli utsatt for bakterier. Det finnes både sunne og usunne bakterier, så jeg tror svigerfaren din bør lese seg opp litt for hvis bakterier hadde fordampet som han kaller det, ville de jo forsvunnet. Alt som fordamper forsvinner.

Sorry for litt rotete formulering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Så du mener at det han sa er tull? Det er vel ikke "bæsjebakterier" (ecoli?) på hele badet.

Anonymous poster hash: 28c82...9e9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det mener jeg er tull. Hadde det vært ecoli over alt, hadde du/ vi vært veldig syke.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trekker ned kan vanndråper spres opptil 3 meter, om jeg ikke husker feil. Derfor burde feks tannbørster stå i et skap.

At bakterier kommer opp fra do ved fordampning har jeg liten tro på...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest chisandra

Lurer jaggu på hvordan vi har klart oss opp igjennom tidene, jeg? :laugh:

Nå blir vi jo syke fordi vi prøver å unngå alt mulig rart - vi vasker oss syke og skjøre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om du drar ned uten å lukke dolokket, så vil bakterier spre seg. Ha dolokket igjen da du drar opp, så er det ingen ting å tenke på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det vrimler av bakterier alle mulige steder. Vi tåler det meste, og skal utsettes noen ganger for i det hele tatt å kunne/være i stand til å tåle bakterier.

Noen steder er det bakterier vi ikke er vant med eller bakterier som ikke kroppen tåler, og da kan kroppen reagere, og reagerer ofte med å være syk.

Vasker du badet ditt normalt, er det ingen fare.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, det er nok litt bakterier i transitt i lufta, men jeg har aldri vært borti noen som bosetter seg i lufta. De trives best på flater. Det er virkelig bakterier på altmuligrart, og et menneske består av 10 ganger så mange bakterier og den slags enn av menneskeceller. Men de aller fleste bakterier er snille (uten dem hadde vi slitt med fordøyelsen og immunforsvaret, blant annet!), og normal hygiene holder lenge for å unngå de få som er slemme.

Anonymous poster hash: 1b4cd...52f

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det han sier er nok ikke helt feil. Det er bakterier over alt. Ikke bare på badet, men også kjøkkenet og i alle andre rom. En gjennomsnittlig mobiltelefon har flere bakterier enn et gjennomsnittlig dosete. Dørhåndtak på offentlige steder vrimler av bakterier fra mangfoldige mennesker og av mange arter. Det kan godt være du har E.coli på tannbørsten.

Bakterier er ikke synonymt med at du blir syk. Ikke bakterien E.coli heller. Riktignok er dette en tarmbakterie men de fleste stammer av E.coli er ikke patogene, men gjør faktisk en god jobb i tarmene dine som er til fordel for kroppen. Med et gjennomsnittlig eller bedre immunforsvar og en normal hygiene vil ikke disse bakteriene utgjøre noen fare.

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når man trekker ned kan vanndråper spres opptil 3 meter, om jeg ikke husker feil. Derfor burde feks tannbørster stå i et skap.

At bakterier kommer opp fra do ved fordampning har jeg liten tro på...

Det er vel bare å legge ned lokket...

Jeg tror den nevnte svigerfaren her har en bakteriefobi.

Dessuten er det ikke e.coli i vanlig avføring. Da hadde personen vært dausjuk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja. Så du mener at det han sa er tull? Det er vel ikke "bæsjebakterier" (ecoli?) på hele badet.

Anonymous poster hash: 28c82...9e9

Han tuller fælt.

En gjennomsnittelig skjærefjøl på folks kjøkken har flere bakterier enn et toalettsete.

Så det er bare å ta det helt med ro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel bare å legge ned lokket...

Jeg tror den nevnte svigerfaren her har en bakteriefobi.

Dessuten er det ikke e.coli i vanlig avføring. Da hadde personen vært dausjuk.

Joda, Eschericha coli er en helt normal og naturlig forekommende del av tarmfloraen til de fleste varmblodige dyr. Den heter "coli" fordi den først ble funnet i colon, altså tykktarmen. Og ble første gang beskrevet i 1885 av Escherich.

Ikke bare er E.coli vanlig og naturlig, men den har også en viktig oppgave i vår tarmflora. Den hjelper til med vår fordøyelse og produserer noe vitamin K som vi trenger.

Men det finnes stammer (sereotyper) som er patogene (sykdomsfremkallende) og det er selvsagt disse det blir fokusert på i media.

Endret av AUG---UAG
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Joda, Eschericha coli er en helt normal og naturlig forekommende del av tarmfloraen til de fleste varmblodige dyr. Den heter "coli" fordi den først ble funnet i colon, altså tykktarmen. Og ble første gang beskrevet i 1885 av Escherich.

Ikke bare er E.coli vanlig og naturlig, men den har også en viktig oppgave i vår tarmflora. Den hjelper til med vår fordøyelse og produserer noe vitamin K som vi trenger.

Men det finnes stammer (sereotyper) som er patogene (sykdomsfremkallende) og det er selvsagt disse det blir fokusert på i media.

Da lærte man noe nytt i dag, også :)

Men jeg mener fortsatt at de som har noen skadelige e.coli-bakterier i avføringen sin vil ha merket at de er dødelig syke av det.

Jeg tror også det er mer enn nok å legge ned lokket når man trekker ned.

Man får ikke hele badet fult av sykdomsframkallende bakterier om man trekker ned uten å gjøre akkurat det heller.

Den svigerfaren er etter min mening overnervøs og psykologisk opphengt på bakterier.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Da lærte man noe nytt i dag, også :)

Men jeg mener fortsatt at de som har noen skadelige e.coli-bakterier i avføringen sin vil ha merket av det er dødelig syke.

Jeg tror også det er mer enn nok å legge ned lokket når man trekker ned.

Man får ikke hele badet fult av sykdomsframkallende bakterier om man trekker ned uten å gjøre akkurat det heller.

Den svigerfaren er etter min mening overnervøs og psykologisk opphengt på bakterier.

Ja, får du får mye av E.coli, som a mye annet så forykker tarmflora balansen seg og det kan jo slå noe uheldig ut. Ca. 0.1% av tarmfloraen er E.coli og andre fakultativt anarobe bakterier. Så det er ikke enorme mengder det er snakk om.

Men de er ikke sykdomsfremkallende, normalt sett. Det finnes ca 250 sereotyper av E.coli, bare en liten andel er patogene (og bare noen av de 250 typene finner man naturlig i en mennesketarm).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skulle vi fått det bakteriefritt rundt oss, måtte vi holdt oss innendørs i lukkede rom med luftsluse og kledd på oss sånn:

20070412_iotw.jpg

http://newsline.linearcollider.org/newsline/images/2007/20070412_iotw.jpg

Og hadde vi gjort det ville vi støket med når vi beveget oss ut i den virkelige verden av mangel på immunforsvar.

Dessuten ville vi vært allergisk mot alt mulig rundt oss som ga fra seg lukt , smak, støv og pollen.

Det er ikke sunt å leve bakteriefritt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, får du får mye av E.coli, som a mye annet så forykker tarmflora balansen seg og det kan jo slå noe uheldig ut. Ca. 0.1% av tarmfloraen er E.coli og andre fakultativt anarobe bakterier. Så det er ikke enorme mengder det er snakk om.

Men de er ikke sykdomsfremkallende, normalt sett. Det finnes ca 250 sereotyper av E.coli, bare en liten andel er patogene (og bare noen av de 250 typene finner man naturlig i en mennesketarm).

Nå har jo du alt fastslått at colibakterier er ufarlige, så da er det vel ingen grunn til å henge seg særlig opp i dem, heller.

Bakterier som lander på tørre flater vil uansett dø,dersom det ikke ligger noe der de kan ernære seg av eller overleve i. Så er det rent og tørt, vil bakterier dø innen kort tid.

Endret av Tøytigern
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: Tenk på hvormange bakterier vi har i munnen, du.

Det er mange det.Men vi lever og har det bra allikevel.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...