Gå til innhold

Jeg har aldri fått en garanti for at jeg har pcos, men...


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg og eksen fikk problemer å få flere barn etter at vi fikk vårt andre barn. Vi fikk 2 barn sammen, og det skal jeg være veldig glad for.

Vi gikk på utredelser etter utredelser, men fikk aldri et skikkelig svar på hva som var grunnen.

Hos spesialisten som vi gikk på regelmessige timer til, fikk vi beskjed etter ultrayd, om at han ikke så noen hindinger for at jeg kunne bli gravid. Han sa at jeg ikke har pcos. Men at det kunne skyldes andre ting som var uforklarlig med meg.

Vi var på Hausken. Der tok de ultralyd, og hadde problemer å finne en diagnose. Men siden vi hadde fått barn før, så hadde jo eksen bevist at han kunne få. Og de mente at det lå mest på meg. Og hadde en mistanke på Pcos i følge ultralyden men var ikke helt sikker. Men ga meg diagnosen. Og sa at det var 3 prosent sjanse på å lykkes for meg.

Eksen ba om å få ta sædprøve, men de mente det ikke var nødvendig. Sædprøven viste at han hadde såpass lite sædantall at han kunne bare gjøre meg gravid med det mest avanserte type prøverrør, for ellers kunne det ta så lang tid før han lykkes.

Men forholdet tok slutt. Eksen fikk barn etter at forholdet tok slutt. Han sa at det tok ett år før han og nye damen lykkes.

Ville dere tatt sjansen og hatt sex uten prevensjon pga historien min?



Anonymous poster hash: e7820...09b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Historien din tilsier jo at mesteparten av problemet ligger hos eksen din, ihvertfall sånn som jeg leser det?

Og generelt:

Aldri ha sex uten prevensjon med mindre du er klar for å få et barn ekstra, eller klamydia for den saks skyld..

Selv om du har PCOS (og det vet vi tydeligvis ikke), så kan du bli gravid og få kjønnssykdommer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei. Vil du ikke ha barn så bruker du enten prevensjon eller avstår fra sex.

Kondom beskytter også mot kjønnsykdommer.

Anonymous poster hash: 2accc...365

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Historien din tilsier jo at mesteparten av problemet ligger hos eksen din, ihvertfall sånn som jeg leser det?

Og generelt:

Aldri ha sex uten prevensjon med mindre du er klar for å få et barn ekstra, eller klamydia for den saks skyld..

Selv om du har PCOS (og det vet vi tydeligvis ikke), så kan du bli gravid og få kjønnssykdommer.

Ja, utifra historien til eksen så har han nok historie til å tilsi at problemet kan ha lagt hos han. Han har bevist at han har fått barn i ettertid med en annen dame, men jeg vet ingenting om det er ved hjelp eller ikke. Men han påsto at de slet med å lykkes.

Jeg spurte legen om blodprøver eller beviser for å påvise at jeg virkelig har Pcos. Men det hadde de ikke, men Hausken mente at mistanken om pcos via ultralyd var tilstede, og dermed kunne de slå fast at jeg hadde 3 prosent mulighet for å lykkes i seg selv, og at jeg hadde pcos. Jeg spurte om de hadde sett noe unormalt og sikkert? Vet ikke sa legen. Jeg er usikker.

Derfor spurte jeg spesialisten min om dette. Og han sa at jeg måtte huske at eksen min var testikkeloperert i begge testikler, og samtidig så pleier han å se det når noen har pcos. På ultralyd så ser han ingen tegn til Pcos. men blodprøver ble aldri tatt.

Jeg ønsker barn i et fast forhold. Men av og til tenker jeg at det er gjerne unødvendig å bruke prevensjon hvis sjansene er bare 3 prosent for å lykkes. Men tror jeg må se bortifra legens uttalelse siden de ikke har noen beviser på at jeg har pcos. Det er bare basert på antagelser.

Anonymous poster hash: e7820...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye som er uklart. Pco/pcos i seg selv reduserer sjansen for å bli gravid naturlig, men IKKE helt ned til 3%! De 3% tenker jeg kanskje bygger på mistenkt PCO _og_ lengden av prøvetiden før dere søkte hjelp. Noen blir gravide i 2. prøveår, veldig få etter mislykket prøving i 2 år eller mer, selv om det er ukjent/usikkert problem. Det kan være der de 3% kommer fra, kombinert med alder. Sædkvalitet kan variere noe over tid. Når man vet at han har elendig kvalitet, kunne de startet icsi-ivf uten å ha prøvd et år (men skal formelt være gift eller 2-årige samboere for å kvalifisere, alle privatklinikker er ikke så strenge).

Når du ikke fikk en sikker diagnose, og mannen viste seg å være nesten steril, bør du regne at alt er nullstilt nå og at du faktisk kan ha normal fruktbarhet. Bruk prevensjon.

Endret av Biloba
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er det mye som er uklart. Pco/pcos i seg selv reduserer sjansen for å bli gravid naturlig, men IKKE helt ned til 3%! De 3% tenker jeg kanskje bygger på mistenkt PCO _og_ lengden av prøvetiden før dere søkte hjelp. Noen blir gravide i 2. prøveår, veldig få etter mislykket prøving i 2 år eller mer, selv om det er ukjent/usikkert problem. Det kan være der de 3% kommer fra, kombinert med alder. Sædkvalitet kan variere noe over tid. Når man vet at han har elendig kvalitet, kunne de startet icsi-ivf uten å ha prøvd et år (men skal formelt være gift eller 2-årige samboere for å kvalifisere, alle privatklinikker er ikke så strenge).

Når du ikke fikk en sikker diagnose, og mannen viste seg å være nesten steril, bør du regne at alt er nullstilt nå og at du faktisk kan ha normal fruktbarhet. Bruk prevensjon.

Jeg synes det var rart av klinikken og gi en diagnose i form av antagelser. Jeg spurte om de så det på ultralydbildene at jeg hadde Pcos. Vet ikke sa legen. Jeg er usikker, men pga at du har hatt uregelmesig menstruasjon i 8 måneder etter en fødsel så antar jeg at du har PCOS. Så derfor sittes diagnosen. Men har ikke alle uregelmessig menstruasjon etter en fødsel?

Den andre spesialisten tok ultralyd etterpå og sa: Nei jeg ser ingen tegn til PCOS ifølge bildene. Det ser ut til at du er helt frisk, og måten eggene var linet på så ser det tydelig ut til at du ikke har PCOS.

Dermed kan jeg si at du ikke får samme diagnosen av meg, sa legen.

Men at eksen hadde en måling på 5 millioner sædceller per milliliter, sier gjerne litt. Grensen på at man kan få barn på naturlig måte er på 20 millioner sædceller. Men han har klart å lykkes siden. Men det behøver jo ikke å være meg. Og det blir nok feil å leve i troen på det, og gi blaffen i prevensjon.

Anonymous poster hash: e7820...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg synes det var rart av klinikken og gi en diagnose i form av antagelser. Jeg spurte om de så det på ultralydbildene at jeg hadde Pcos. Vet ikke sa legen. Jeg er usikker, men pga at du har hatt uregelmesig menstruasjon i 8 måneder etter en fødsel så antar jeg at du har PCOS. Så derfor sittes diagnosen. Men har ikke alle uregelmessig menstruasjon etter en fødsel?

Den andre spesialisten tok ultralyd etterpå og sa: Nei jeg ser ingen tegn til PCOS ifølge bildene. Det ser ut til at du er helt frisk, og måten eggene var linet på så ser det tydelig ut til at du ikke har PCOS.

Dermed kan jeg si at du ikke får samme diagnosen av meg, sa legen.

Men at eksen hadde en måling på 5 millioner sædceller per milliliter, sier gjerne litt. Grensen på at man kan få barn på naturlig måte er på 20 millioner sædceller. Men han har klart å lykkes siden. Men det behøver jo ikke å være meg. Og det blir nok feil å leve i troen på det, og gi blaffen i prevensjon.

Anonymous poster hash: e7820...09b

Spermtall har jo også med sannsynlighet å gjøre. Noen blir jo gravide av å hoppe av i svingen, på de sædcellene som lekker ut i smørevæsken fra penis. Da er det antagelig mindre enn 5 mill. Jeg kjenner en mann som fikk et barn med icsi-ivf som likevel ble far 1 gang naturlig senere.

Cyster på eggstokkene er ikke nødvendig for å få pco-diagnose, hvis man har flere andre diagnosekriterier. Uansett ville jeg brukt prevensjon.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar aldri sjanser med prevansjon! Kjønnssykdommer kan man jo også få lett om man ikke er i fast forhold.

Men enig i at det høres ut som eksen var største problemet her.

Jeg har mest sannsynlig PCOS, og kan jo fortelle noen ting: Du kan likevel være fruktbar, og mye avhenger av vekt. Jo tjukkere du er, jo lavere er sjansene dine. Bare et vekttap på 10% (hvis du er overvektig) vil være positivt, du trenger ikke sulte deg til ribbeina stikker ut.

Flere faktorer må være til stede for å bli diagnostisert med PCOS. For meg var det bla. en del kviser i tenåra, mye hårvekst (synes jeg i alle fall, på kropp, ikke i ansikt), uteblitt eller ekstremt sjelden og uregelmessig menstruasjon, lett for å legge på meg (men ikke overvektig, som 2/3 med PCOS er) og masse cyster på eggstokkene med typisk PCO-utseende.

Har fått bekreftet diagnosen fra to gynekologer, men husker ikke om jeg har tatt blodprøve, og han jeg var hos sist sa at det må man egentlig for å være sikker, men han kunne skjønne de tenkte PCOS når han så eggstokkene. Han sa jeg var absolutt fruktbar, men at jeg mest sannsynlig må få hjelp med litt piller etc hvis jeg vil bli gravid. Tidligere har jeg fått hørt litt mer bastant at det vil være vanskelig. Uansett, jeg tar ingen sjanser og går fast på p-piller. Du kan selvsagt droppe prevansjon, men da må du vite at du er klar for å ta avgjørelsen og konsekvensene om du blir gravid.

Jeg synes du kommer med lite som tyder på PCOS, så det er litt rart de så bastant sa 3 %, særlig når de var usikre på PCOS.



Anonymous poster hash: a46ec...8c0
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man tar aldri sjanser med prevansjon! Kjønnssykdommer kan man jo også få lett om man ikke er i fast forhold.

Men enig i at det høres ut som eksen var største problemet her.

Jeg har mest sannsynlig PCOS, og kan jo fortelle noen ting: Du kan likevel være fruktbar, og mye avhenger av vekt. Jo tjukkere du er, jo lavere er sjansene dine. Bare et vekttap på 10% (hvis du er overvektig) vil være positivt, du trenger ikke sulte deg til ribbeina stikker ut.

Flere faktorer må være til stede for å bli diagnostisert med PCOS. For meg var det bla. en del kviser i tenåra, mye hårvekst (synes jeg i alle fall, på kropp, ikke i ansikt), uteblitt eller ekstremt sjelden og uregelmessig menstruasjon, lett for å legge på meg (men ikke overvektig, som 2/3 med PCOS er) og masse cyster på eggstokkene med typisk PCO-utseende.

Har fått bekreftet diagnosen fra to gynekologer, men husker ikke om jeg har tatt blodprøve, og han jeg var hos sist sa at det må man egentlig for å være sikker, men han kunne skjønne de tenkte PCOS når han så eggstokkene. Han sa jeg var absolutt fruktbar, men at jeg mest sannsynlig må få hjelp med litt piller etc hvis jeg vil bli gravid. Tidligere har jeg fått hørt litt mer bastant at det vil være vanskelig. Uansett, jeg tar ingen sjanser og går fast på p-piller. Du kan selvsagt droppe prevansjon, men da må du vite at du er klar for å ta avgjørelsen og konsekvensene om du blir gravid.

Jeg synes du kommer med lite som tyder på PCOS, så det er litt rart de så bastant sa 3 %, særlig når de var usikre på PCOS.

Anonymous poster hash: a46ec...8c0

Ja, det er veldig merkelig at legen på privatklinikken kunne gi meg diagnosen PCOS, uten å ha sikre beviser på at jeg har det. Han var i tvil sa han. Er du i tvil da får jeg vel ikke diagnosen sa jeg. Jo du har diagnosen PCOS. Men du er jo i tvil? ja, men vi gir deg den diagnosen. De ville ikke ta sædprøve av eksen, for han hadde jo bevist at han hadde gjort meg gravid før. Men da sa eksen: Jeg er testikkeloperert i begge testiklene, er det ikke nødvendig å sjekke det, og dere sier jo at dere ikke vet om hun har pcos, og at dere er i tvil. Ja er i tvil sa legen, men det må være henne dette ligger på.

Men etter mye mas fra eksen sin side så tok de sædprøve av han. Og den viste seg at han kun kunne få barn på det mest avansert type prøverrør, for det kunne gå godt over 7 år og lykkes for en normal kvinne også.. Men allikevel sa legen at jeg måtte ha pcos, og at det er det som han så på som hovedproblemet.

Vi forsto ingenting. Og tok det opp med den vanlige gynokologen. Han tok ultralyd og sa : nei du har ikke pcos, Du har ingen symptomer på det. Ingenting. Og du har ikke økt hårvekst, og du ser kvinnelig ut. Men en Pcos pasient kan jo også se kvinnelig ut..... Men han kunne garantere at jeg ikke har pcos.

Jeg forstår ikke hvordan det går ann å sette en diagnose basert på antagelser. Men det er nok lov, men trodde ikke det var lov. Jeg har i ettertid gått rundt å lurt på hvorfor ingen tok blodprøver for å påvise diagnose hos meg. Det spurte jeg om, men det ville de ikke ta.

Jeg har gått rundt å tenkt at jeg har gjerne pcos, eller at noe er galt med meg, uten at det gjerne er det. Men man mister litt troen på at man kan få barn, og er fruktbar når man opplever noe sånnt.

Anonymous poster hash: e7820...09b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ultralyd er ikke nok til å stille diagnosen, men man kan også ha normal ultralyd og likevel ha pcos. Jeg er slank, kvinnelig og hadde mindre kviser enn vanlig, ingen økt hårvekst, regelmessig syklus og bevist eggløsning. Jeg tilfredsstiller ikke diagnose kriteriene helt, likevel hadde jeg økte cyster på eggstokkene, og fertilitetspesialisten min behandlet meg som pco, uten å ta hormonprøver. Resultatene på amh og ivf støttet diagnosen. Jeg tror fertilitetslegene har lavere terskel for diagnosen, enn en vanlig gynekolog, fordi de er så opptatt av å finne ut hvor problemene ligger for å velge rett behandling. På mine vanlige gyntimer har det aldri vært et tema, siden jeg ikke har noen plager. Synes sædprøve burde være trinn 1 i all utredning. Du også hadde jo bevist at du har vært fruktbar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...