Gå til innhold

Når kan jeg sånn ca amme etter å ha drukket alkohol?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nå er det ikke alle som blir dritings på en fiske vin ned 6-8 % da.. Jeg ville ventet 12 timer med å amme etter den mengden alkohol :) - samme som bilkjøring.

Når en ikke har drukket på over et år pga svangerskap, så kan ei flaske vin med 6-8% smelle fort:)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Når en ikke har drukket på over et år pga svangerskap, så kan ei flaske vin med 6-8% smelle fort:)

Ja, men det går på toleranse for promillen. Man får ikke høyere promille fordi det er lenge siden man har drukket.

TS: Du kan sikkert fint amme 4-5 timer etter at du har drukket noen glass, men det viktige her er at noen andre har ansvaret for babyen helt til du er edru. Og det enkleste da er kanskje flaske, så slipper du å bli vekket også.

Siden babyen er så liten så ville jeg kanskje ventet en ekstra time, og droppet å drikke hele flaska. Du trenger jo ikke å bli dritings heller... Skal du ikke ta deg av babyen neste dag?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen merker forskjell på deg om du er brisen, selv om den er så liten. Dessuten lukter du annerledes også.

Anonym poster: 305c325e21ba5640b896391564f63479

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Babyen merker forskjell på deg om du er brisen, selv om den er så liten. Dessuten lukter du annerledes også.

Anonym poster: 305c325e21ba5640b896391564f63479

Så om man tar seg et par glass, blir ungen redd da eller....? Dette er nødt til å komme fra ei som aldri har drukket og tror man blir full og ute av stand til å ta vare på barnet sitt etter et par glass.

Anonym poster: f559e1b24c31e24d3d63f72b7b2f9b82

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, men det går på toleranse for promillen. Man får ikke høyere promille fordi det er lenge siden man har drukket.

TS: Du kan sikkert fint amme 4-5 timer etter at du har drukket noen glass, men det viktige her er at noen andre har ansvaret for babyen helt til du er edru. Og det enkleste da er kanskje flaske, så slipper du å bli vekket også.

Siden babyen er så liten så ville jeg kanskje ventet en ekstra time, og droppet å drikke hele flaska. Du trenger jo ikke å bli dritings heller... Skal du ikke ta deg av babyen neste dag?

Mtp at Ts ikke har drukket på over et år, og har tenkt å drikke ei flaske vin, så kan det være lurt å avtale med barnefaren/evt noen andre hvis hun er alene om barnet, å ta seg av barnet i tilfelle den flaska smeller skikkelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mtp at Ts ikke har drukket på over et år, og har tenkt å drikke ei flaske vin, så kan det være lurt å avtale med barnefaren/evt noen andre hvis hun er alene om barnet, å ta seg av barnet i tilfelle den flaska smeller skikkelig.

Ja, det skrev jo jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ifølge promillekalkulator så er promillen 0.52 5 timer etter at jeg BEGYNTE å drikke hvis jeg har drukket 5 glass, men nå er dette regnet ut ifra en vin med 10% og ikke 6-8%. Hmm...

Bruk en promillekalkulator som tar hensyn til start- og slutttid, og hvor du kan legge inn prosenten selv, denne feks:

http://www.dinside.no/219513/promillekalkulator

Anonym poster: b0edb5e0cdc22e05688ec8ed20ff7d56

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts skriver jo flere ganger at hun ikke har tenkt å bli full, men brisen. Så alle forestillinger om dritings mamma er unødvendige.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Legg merke til at hun skriver en flaske vin med alkoholinnhold på åtte eller seks prosent.

For moro skyld la jeg dette inn i en promillekalkulator, tok utgangspunkt i en vekt på 70 kg. Hvis hun drikker en hel liter vin med åtte prosent har hun rundt 0.2 i promille etter fire timer.

Ikke så ille, egentlig, men i dag skal jo alle som har barn overdrive og ikke minst skule på andre som velger å gjøre ting annerledes.

Anonym poster: 43ed5b6212793e0960023e5a94fa899f

Det la jeg ikke merke til. Da er jeg helt enig med deg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg lot meg også friste til å gjøre et lite regnestykke på dette.. Rett gjerne på meg om det er feil! :)

Jeg brukte denne kalkulatoren: http://www.promille....lle-kalkulator/

La oss si TS veier 65 kilo og drikker en flaske hvitvin med 10% alkohol. Dvs 7,5 dl vin. Hun får da en promille på 0,92 etter 4 timer fra hun starter å drikke. Og legger babyen til brystet for å drikke.

For å kunne bruke denne kalkulatoren på en baby på 5 kg som drikker morsmelken hennes som da skal holde 0,92 i promille (0,092%) må jeg bruke en av faktorene i kalkultatoren og "oversette" til babyens vekt/promille. Jeg velger hvitvin, 10% alkohol. Forholdet mellom disse tallene er da 10 / 0,092 = ca 108,7 som jeg må gange med 5 (kg) for å kunne bruke kalkulatoren. Dvs jeg later som babyen er 543,5 kg og drikker drikke med 10% alkohol. (mens han egentlig er 5 kg og drikker 0,092% alkohol) Riktig..?

Det jeg får da er hvis mor legger babyen til brystet etter å ha drukket en flaske vin på på 4 timer og babyen drikker morsmelk (babyens promille målt 1 time etter inntak av mm som er korteste mulige jeg får til i kalkulatoren):

2 "enheter" a 2,5 dl dvs 0,5 liter morsmelk = 0,0 promille

3 "enheter" a 2,5 dl dvs 0,75 liter morsmelk = 0,03 promille

Dersom TS hadde drukket 3 glass rødvin (12%) og hatt 0,43 i promille 3 timer etter start inntak av alkohol.

Babyens promille:

Drukket 1,5 liter mm = 0,02 promille

Drukket 1,25 liter mm = 0,0 promille

Dersom TS hadde drukket 2 glass rødvin (12%) og hatt 0,28 i promille 2 time etter start inntak av alkohol.

Babyens promille:

Drukket 1,5 liter mm= 0,02 promille

Drukket 1,25 liter mm= 0,0 promille

Drikker mor ett glass rødvin har hun en promille på ca 0,48 etter 1 timer som er ganske sammelignbart med om hun drakk 3 glass og ventet 3 timer fra hun startet å drikke.

Og så må man huske at en baby skjelden drikke mer enn 2,5 - 3 dl pr måltid.. Når den er så liten er det kanskje 1-1,5 dl pr måltid (?).

Så hvis jeg regner bakover.. Finner jeg at for at en baby på 5 kg skal få 0,01 i promille av ett måltid på 1,2 dl må mor ha en promille på 5 i øyeblikket hun ammer.

Konklusjonen jeg kommer til da er at det TS bør være mest obs på er at hun selv kan være slepphendt eller sovne eller noe når hun håndterer babyen og ikke bør gjøre dette om hun er beruset. Jeg hadde kanskje ikke helt i meg en flaske når babyen var så liten, men når babyen er noen mnd (og samtidig enda tyngre som påvirker regnestykket ganske kraftig) hadde jeg nytt (all) vinen med GOD samvittighet, og ammet når jeg kom hjem så fremt jeg ikke følte meg beruset.

Dette henger på greip med det jeg har fått vite fra flere leger, leger som er oppgitte over alt pepperet ammende mødre får for å ta seg et glass vin eller tre (eller mer), men som jeg dessverre ikke har noen link som bevis på. Dette regnestykket er basert på at mm holder samme promille som blodet, og på promillekalkulatoren..

Dere får konkluderer for dere selv og gjøre det dere føler er ok for dere. Og regn gjerne selv, jeg er ingen ekspert.

Jeg vil bare belyse at det er i overkant forsiktig å vente på at promillen skal falle til 0,2 før man tør amme (for promillens del).. Dersom man føler seg svimmel, trøtt, ør eller i det hele tatt ubehag ved å være med babyen skal man SÅ KLART følge magefølelsen.

Håper jeg regnet rett nå :fnise: Jeg tror det ;)

Endret av siebaeo
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har tenkt å drikke litt i morgen for første gang siden før jeg ble gravid. Har ikke tenkt å drikke meg kanakas, men ha litt så jeg blir brisen. Er litt usikker på hvor mye jeg tåler nå siden det er så lenge siden jeg har drukket, men regner med 5-6 glass vin, er det kanskje for mye? Eller lite? Før kunne jeg drikke MASSE, men regner med det ikke skal så mye til nå. Pleier heller ikke drikke vin, men nå har jeg funnet to jeg liker med 8% og 6%. Er usikker på hvilken av de det blir.

Jeg fullammer og lurer på når jeg kan drikke igjen? Vet at det er en regel på det at når jeg kan kjøre bil igjen så er det greit å amme, men hvor lenge etter drikkeslutt (eller start) kan jeg amme? Hvis jeg slutter å drikke f.eks kl 22, kan jeg amme kl 03 igjen om jeg har hatt 4-6 glass vin med 6 eller 8%?

Anonym poster: 69e9f584b56a12b071192656288692c5

Så mye du drikker. 2-3 glass vin er da mer enn nok på en kveld.

Anonym poster: 17dccfe971396afcb37ee5cd2d1cb9f9

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...