Gå til innhold

I tårer - eksamen imorgen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har studert til master i flere år, og nå har jeg bare tre eksamener igjen før jeg er ferdig med graden min. Men dette året, det avsluttende året som er veldig viktig for karakteren min (og for at jeg skal bli bli ferdig med graden i det hele tatt) har jeg slitt med motivasjon og vært veldig skolelei.

Min første eksamen, som er imorgen, har jeg nesten ikke lest til. Jeg var der i alle timene og har lest alle tekstene og gjort meg tanker om de forskjellige temaene, men hver gang jeg har satt meg ned for å lese til eksamenen har det satt helt stopp. Jeg orker ikke, og får det ikke til, og har rett og slett ingen motivasjon til å gjøre det. Jeg har slitt med depresjoner tidligere, men det er en stund siden nå - likevel gjenkjenner jeg symptomene og føler meg generelt veldig apatisk.

Jeg er så redd for eksamenen imorgen. Det er den vanskeligste eksamenen jeg skal ha - vi må skrive to fullverdige eksamensessay med sitater og kilder på to timer. Det er mye press, og med tanke på hvor lite forberedt jeg er blir jeg rett og slett livredd. Jeg føler jeg kommer til å komme dit imorgen tidlig, lese spørsmålene og ikke kunne skrive noe. Synes det er så vondt, fordi jeg studerer det samme som faren min studerte, og hver gang jeg møter hans venner og kolleger sier de at han snakker om meg og studiet mitt ofte, og at han er så stolt av meg. Nå føler jeg bare at han ikke har noe å være stolt av - jeg klarer ikke dette, jeg vil ikke kunne gjøre dette bra nok. Tårene bare renner og jeg føler meg så frustrert og mislykket.

Jeg vet at dette er veldig rotete og bare tull egentlig, men jeg måtte vel bare få det ut.



Anonymous poster hash: c404a...73c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner følelsen. Satt med en oppgave til fremføring i i 2 døgn eg uten å sove :P og så har jeg eksamen om 2 uker..privatist...muntlig :(



Anonymous poster hash: 6c106...2f5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Masse lykke til imorgen!

Det beste du gjør for deg selv nå er å ta deg en god dusj, spise en god kveldsmat og få deg så mye søvn som du klarer.

Når du kommer på eksamen leser du oppgavene nøye og skriver du ned absolutt alt du kan komme på at det er lurt å ha med i essayene. Så disponerer du resten av tiden i henhold til hvor mange prosent oppgavene er og passer på å hvertfall få med litt om alle stikkordene du har skrevet ned fra før, kanskje du til og med kommer på mer underveis. Skriv eksempler for å vise at du forstår. Det er bedre å ha med litt om alt, enn bare en skikkelig god innledning.

Jeg har troa på at du klarer dette!

Og om alt feiler er det kanskje en kont til høsten?

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du får ikke gjort noe fra eller til i kveld uansett. Gå heller og legg deg, og så møter du uthvilt til eksamen i morgen. Selv om du ikke har studert så mye og godt som du hadde ønsket, så har du da gjort en del. Jeg ønsker deg lykke til i morgen!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skjønner frustrasjonen, men jeg tror du har mer kunnskap enn du tror selv. Løft hodet, gjør ditt beste - og skulle det gå galt, er det ikke verdens undergang å måtte konte. Lykke til!

Anonymous poster hash: dc245...f9e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kjenner følelsen. Satt med en oppgave til fremføring i i 2 døgn eg uten å sove :P og så har jeg eksamen om 2 uker..privatist...muntlig :(

Anonymous poster hash: 6c106...2f5

VGS er jo piece of cake da. Jeg lærte meg blant annet hele biologi 2-pensum på 2-3 dager, og fikk 5 på skriftlig eksamen og 6 på muntlig. På masternivå er det noe helt annet, så jeg forstår godt at TS er fortvilet.

Anonymous poster hash: cebb6...463

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du, du stiller kanskje litt for høye krav til deg selv, sikkert fordi du sammenligner deg selv med faren din. Gi deg selv litt cred! Du har snart en master! :) flinke deg! Det er naturlig å slite med motivasjonen på slutten, ikke vær så streng mot deg selv. Bit tennene sammen, du er straks ferdig og da er det over :)

Anonymous poster hash: b4f03...d59

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lykke til, dette klarer du!



Anonymous poster hash: 46f45...dfc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten dere. Det har vært en kjip natt - fikk ikke sove et blunk. Nå må jeg straks dra til eksamen - håper spørsmålene vi får er greie! Forresten studerer jeg ikke i Norge og vet ikke hva det vil si å "konte", men jeg antar det har noe å gjøre med å utsette eksamen noen måneder. Det har jeg ikke mulighet til, men dersom jeg stryker på denne eksamenen vil jeg få en sjanse til å ta eksamen om igjen i sommer. Selvfølgelig håper jeg at jeg slipper det, men det er jo bra at jeg får en sjanse til om jeg trenger det.

TS



Anonymous poster hash: c404a...73c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

VGS er jo piece of cake da. Jeg lærte meg blant annet hele biologi 2-pensum på 2-3 dager, og fikk 5 på skriftlig eksamen og 6 på muntlig. På masternivå er det noe helt annet, så jeg forstår godt at TS er fortvilet.

Anonymous poster hash: cebb6...463

Det er nå greit nok, men man var jo ikke mindre nervøs før vgs eksamen? (jeg er en annen ab)

Anonymous poster hash: 4c873...42d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for støtten dere. Det har vært en kjip natt - fikk ikke sove et blunk. Nå må jeg straks dra til eksamen - håper spørsmålene vi får er greie! Forresten studerer jeg ikke i Norge og vet ikke hva det vil si å "konte", men jeg antar det har noe å gjøre med å utsette eksamen noen måneder. Det har jeg ikke mulighet til, men dersom jeg stryker på denne eksamenen vil jeg få en sjanse til å ta eksamen om igjen i sommer. Selvfølgelig håper jeg at jeg slipper det, men det er jo bra at jeg får en sjanse til om jeg trenger det.

TS

Anonymous poster hash: c404a...73c

Det er nettopp det konteeksamen er. :) Lykke til, så får vi håpe at du slipper å konte! :)

Anonymous poster hash: cebb6...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Kan du ikke konte den og ta den senere?

Det bestemte jeg meg for når jeg skulle opp i zoologi, gikk på fylla i stedet :). Lå i koma å leste om Aves om natta. Reiste inn til universitetet og jammen var oppgaven Aves. Fikk meg en B der :).

Men det var vel mer flaks enn det egentlig er lov å ha!

Riktig lykke til i morgen, du kan mer enn du tror! Og husk, første tanke/ide er den som oftest er rett.

Anonymous poster hash: f86db...db2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Helt enig med mye av det som er skrevet over!

Når det kommer til eksamen, så er det lett å få en sånn dommedagsfølelse hvor alt i livet føles som at det avhenger av den eksamenen. Det er ikke rart, studier er tungt psykisk arbeid også (det er en grunn til alt mange studenter sliter psykisk). Du trekker opp dette med faren din. Det tyder kanskje på at du har litt feil fokus nå (som er lett). Prøv å ikke tenke så mye på at du skuffer noen (tror de fleste foreldre blir mest skuffet hvis barna ikke har det bra fordi de føler de må leve opp til noen mål som er vanskelige). La det ikke handle om disse tingene, og jeg er sikker på at faren din er stolt uansett hvordan det går! Du tar jo tross alt en master, det er det ikke alle som kan!

Skift fokuset over på det konkrete nå. Du skal ha eksamen i morgen og du har ikke lest så mye som du ønsker. Du har dermed ikke tid til å lese spesielt mye mer, og det viktigste er å være opplagt imorgen, og bedre humøret litt, så blir ikke dagen imorgen så vanskelig. Spis noe godt, plei deg selv litt, pust godt ned i magen, legg vekk bøker og alt studie relatert, legg deg tidlig og få en god natt søvn.

Om du må ta eksamen på nytt, så må du det. Da er alternativet enten å gjøre det med en følelse av å ha mislykkes og enda flere vonde dager, eller du kan forsøke å gjøre det med et smil, og tenke "jaja, det finnes værre ting som kunne skjedd!" og ha bedre dager hvor du er avstresset og kanskje får mer motivasjon. Husk at dersom du repeterer tanker som "jeg skuffer faren min", "jeg kommer til å stryke", "jeg har ikke lest ditt eller datt" fører deg inn i en negativ sirkel som ikke leder til godt, og som i siste ende minsker motivasjonen din. Ved å repetere tanker som er realistiske, men positivt ladede blir du mer motivert: "jeg gjør mitt beste" "om jeg stryker kan jeg gjøre det igjen", "det er ingenting jeg dør av", "jeg kan jo en god del gjennom å ha vært på forelesninger".

Og HUSK alle studenter er innom den perioden du er i nå. Jeg har vært der selv. Jeg har både strøket og bestått etter perioder med lite motivasjon og lesing, begge deler har gått veldig bra. Det eneste jeg angrer på er alle timene jeg har brukt på å bekymre meg. Stryker man så stryker man, består man så består man, det hjelper uansett ikke å slå seg selv for alt man ikke har gjort.

Lykke til!! Dette klarer du uansett hvordan det går:) :)



Anonymous poster hash: aafeb...ccc
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for mange gode svar, dere. Eksamenen gikk bedre enn jeg trodde - jeg hadde jo ikke sovet et blunk og var ganske stresset, men jeg tror jeg fikk til en ok besvarelse. Takk for støtten!

TS



Anonymous poster hash: c404a...73c
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...