Gå til innhold

fortvila sjel. kommer ikke inn på drømmestudie til høsten likevel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg sitter her kjempefortvila, lei meg og helt på bånn akkuratt nå. Så er sikkert ikke så smart å skrive her, men håper noen kanskje kan komme med noen realistiske tanker og evt tips til meg, så jeg ikke ender opp med å bli alvorlig deprimert. (neida.. ser bare ikke lyset i tunnelen enda)

Jeg er 23, og har endelig funnet ut hva jeg vil studere. Etter et år på helt feil studie og mye tenking har jeg funnet ut at jeg vil gå bachelor i psykologi.

Har ikke så veldig høyt snitt fra vgs, men med alt av poeng og alt har jeg totalt 48,1 i snitt. Der det er lavest og som er eneste sjansen min for å komme inn var snittet i fjor 47,7. Så jeg tenkte at det kunne være mulig for meg å komme inn til høsten og har liksom vært veldig innstilt på det.

Men den drømmen måtte jo selvfølgelig bli ødelagt i dag, og nå aner jeg virkelig ikke hva jeg skal gjøre. Gikk inn på hjemmesiden til høyskolen i dag og der stod det jo selvfølgelig at det er rekordmange søkere til skolen og den som har mest økning er bachelor i psykologi, med en økning på 53% fra i fjor.

Jeg skal ta opp to fag nå i mai, i håp om å kanskje forbedre karaktersnittet litt, men det er noen drittfag jeg tar opp så vet ikke hvor lett det blir å forbedre det noe i det hele tatt. Dessuten klarer jeg ikke helt å se at det er mulig for meg å komme inn selv om jeg hadde forbedra de to karakterene når økningen er SÅ høy.

I tillegg økte snittet med 0,2 fra forfjor til i fjor, og når det nå i tillegg er sykt mange søkere der kommer jo snittet til å flyyy opp. psykologi er egentlig det eneste jeg vil studere, har slitt lenge med å finne ut av det, og jeg er veldig gira på å komme i gang nå og ikke kaste bort enda et år. jeg føler meg gammel og er så dritlei av å ikke ha kommet i gang! jeg har virkelig ingen anelse på hva jeg skal gjøre hvis jeg ikke kommer inn, det er ingenting som frister og jeg føler jeg kaster bort år etter år med å bare jobbe og ikke få gjort noe.

Så ja.. vet egentlig ikke hva jeg spør etter. lurer vel på om det kan være håp for meg, eller om jeg bare burde innstille meg på at jeg må enten vente eller finne på noe annet å gjøre neste år. Er så sykt min uflaks at det aldri skal gå min vei, lyst å bare gi opp hele utdanningsdritten.



Anonymous poster hash: 39b56...471
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo bare søke og se da. Kan ikke ta alle sorger på forskudd. Søk på flere skoler, så har du større sjanse til å få plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet du, ingen ting er avgjort ennå, vær tålmodig og vent å se :)

Anonymous poster hash: e8437...9fa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er du 91 eller 92 modell? Det er ikke så ille å vente et år til uansett, du kan forbedre fag og tjene opp penger til du skal begynne neste år :)



Anonymous poster hash: d7b2b...6ee
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jaja, har jo selvsagt søkt. Er 91 modell.

Vet at ikke det skader å vente et år til, er bare at jeg vil komme i gang nå, og er så drittlei av å bruke flere år på å jobbe å ta opp fag.

- TS



Anonymous poster hash: 39b56...471
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det samme gjelder meg og jeg er TRETTI år. Har vært syk store deler av tyveårene. Og nå på grunn av den helvetes norsken så kommer jeg ikke til å komme inn på drømmestudiet i år heller. Så må vel ta til takke med et annet studie. Du er jo bare 23 år, du har et hav av tid på deg.



Anonymous poster hash: b8966...0d6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Margit Spat

Det at 50% flere har søkt, betyr ikke at alle søkerne har grisegode karakterer. Poenggrensen øker trolig, men det er ikke sikkert den øker med 0,4-0,5 poeng likevel. Det eneste du kan gjøre er å krysse fingrene, forberede deg godt til de eksamenene du skal ta, og stå på :)

Lykke til! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Jeg går bachelor psykologi i Oslo og jeg hadde 47,2 i snitt. Så PUST. Det er ikke så ille som du skal ha det til!

Nå, søker du med førstegangsvitnemål, eller ordinærkvote?



Anonymous poster hash: be6dd...7e2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære deg. Jeg går bachelor psykologi i Oslo og jeg hadde 47,2 i snitt. Så PUST. Det er ikke så ille som du skal ha det til!

Nå, søker du med førstegangsvitnemål, eller ordinærkvote?

Anonymous poster hash: be6dd...7e2

Men du søkte sikkert med førstegangsvitnemål?

Som jeg sa over her er jeg 23, altså søker jeg i ordninærkvote og har fullt opp med poeng.

Og snittet i oslo er langt over 5 i ordinærkvota for å komme inn på psykologi. Kjipt, men skjønner jo at det er populært. hehe

- TS

Anonymous poster hash: 39b56...471

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette gjør du: Jobb beinhardt i det året som kommer, ta opp masse fag og les 24/7 så søker du profesjon neste år :) Mye bedre jobbmuligheter som psykolog enn bachelor i psy



Anonymous poster hash: d7b2b...6ee
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men du søkte sikkert med førstegangsvitnemål?

Som jeg sa over her er jeg 23, altså søker jeg i ordninærkvote og har fullt opp med poeng.

Og snittet i oslo er langt over 5 i ordinærkvota for å komme inn på psykologi. Kjipt, men skjønner jo at det er populært. hehe

- TS

Anonymous poster hash: 39b56...471

Åå, okei. Da beklager jeg, visste ikke det. :/ Men ikke gi opp, tror ikke det skal være så store forskjeller fra år til år!

Dette gjør du: Jobb beinhardt i det året som kommer, ta opp masse fag og les 24/7 så søker du profesjon neste år :) Mye bedre jobbmuligheter som psykolog enn bachelor i psy

Anonymous poster hash: d7b2b...6ee

Du vet at det er ikke det samme studiet og at bachelor i psykologi er et "dårligere alternativ"? Det finnes de som VIL ta bachelor, for det er ikke alle som passer som psykolog. Jeg, for min del, har et mål om å få en master innen arbeidspsykologi, som er så langt fra psykologrollen som man kan komme, men som ikke er en mulighet og kompetanse man får dersom man går profesjonsløpet.

Anonymous poster hash: be6dd...7e2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo bare søke og se da. Kan ikke ta alle sorger på forskudd. Søk på flere skoler, så har du større sjanse til å få plass.

Søknadsfristen har gått ut.

Anonymous poster hash: 17d01...d30

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Søknadsfristen har gått ut. Anonymous poster hash: 17d01...d30

Det skrev du ingenting om. Søk neste år da.
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg forstår veldig godt at du er skuffet, men krisen er litt mindre enn du frykter.

Det er flere smutthull :) Du kan for eksempel melde deg opp til privatisteksamen i psykologi det kommende året, og vurdere å søke deg inn på en annen studieretning neste år som gir deg muligheten til å fordype deg i psykologi. Så lenge du har studierett ved en skole kan du ofte ta fag som du selv vil (fritt sammensatt bachelorgrad). Jeg er usikker på om du kan søke mastergrad i ren psykologi med denne løsningen, men du kan som regel søke deg inn på mastergrader med mye psykologi, for eksempel organisasjonspsykologi eller miljøpsykologi. Det er også mange mastergrader i psykologi i utlandet du kan ta uten å ha ren psykologibakgrunn i bunn. Hvis du går inn på bachelorprogrammene i psykologi ved ulike universiteter kan du se om de krever at du har opptaksrett på studieprogrammet eller om de bare krever at du har hatt fag på lavere nivå.



Anonymous poster hash: 59033...ba6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg forstår veldig godt at du er skuffet, men krisen er litt mindre enn du frykter.

Det er flere smutthull :) Du kan for eksempel melde deg opp til privatisteksamen i psykologi det kommende året, og vurdere å søke deg inn på en annen studieretning neste år som gir deg muligheten til å fordype deg i psykologi. Så lenge du har studierett ved en skole kan du ofte ta fag som du selv vil (fritt sammensatt bachelorgrad). Jeg er usikker på om du kan søke mastergrad i ren psykologi med denne løsningen, men du kan som regel søke deg inn på mastergrader med mye psykologi, for eksempel organisasjonspsykologi eller miljøpsykologi.

Anonymous poster hash: 59033...ba6

Dette er et godt råd! Jeg studerte ikke psykologi, men "organisasjonspsykologi" var et veldig populært emne som mange av mine medstudenter tok som frie studiepoeng. Andre fag som kan være relevante er sosiologi.

Så ikke grav deg ned enda! :) Dessuten, jeg vet 23 føles sent ut, men du skal faktisk jobbe til du er 65 år. Hvis du kommer inn på psykologi om 1-2 år så betyr det ikke så mye i den store sammenhengen. Jobb og reis evt. litt, det angrer en sjelden på.

Anonymous poster hash: 9c3dd...677

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...