Gå til innhold

Svært fortvilt. Øving til prøve


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei! Jeg har mange prøver for tiden (går vg3), men har begynt på medisiner der ene bivirkningen jeg har fått er vanskeligheter med å tenke.

Jeg leser og leser (har sittet inne hver dag over en uke nå og lest på prøver jeg har denne uken), men jeg husker ingen verdens ting i det hele tatt. Mest fordi at når jeg leser klarer jeg ofte ikke forstå hva som står. Det er vanskelig å forklare, men det blir som å plutselig lese et språk jeg ikke forstår.

Og jeg har i tillegg prøve i fremmedspråk denne uken. Når jeg ikke forstår norsk engang, forstår jeg ihvertfall ikke fremmedspråk. Og det er umulig (har prøvd å pugge i 1 uke) for meg å huske noe som helst.

Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre... :(



Anonymous poster hash: 8513d...52a
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei! Jeg har mange prøver for tiden (går vg3), men har begynt på medisiner der ene bivirkningen jeg har fått er vanskeligheter med å tenke.

Jeg leser og leser (har sittet inne hver dag over en uke nå og lest på prøver jeg har denne uken), men jeg husker ingen verdens ting i det hele tatt. Mest fordi at når jeg leser klarer jeg ofte ikke forstå hva som står. Det er vanskelig å forklare, men det blir som å plutselig lese et språk jeg ikke forstår.

Og jeg har i tillegg prøve i fremmedspråk denne uken. Når jeg ikke forstår norsk engang, forstår jeg ihvertfall ikke fremmedspråk. Og det er umulig (har prøvd å pugge i 1 uke) for meg å huske noe som helst.

Jeg aner ikke hva jeg kan gjøre... :(

Anonymous poster hash: 8513d...52a

Skriv notater! Gjerne detaljerte i første omgang, så litt mer nøkkelordaktig i andre omgang. Bruk markeringstusj og strek over viktige ord, og bruk disse for å huske. Lesing med konsentrasjonsvansker er ikke enkelt, men dersom du skriver ned mye av stoffet så "husker " du det på en annen måte.

Ta også regelmessige, planlagte pauser! F.eks 30 min. lesing, 10 min. pause. Eventuelt lengre økter om du klarer det bedre.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 10b40...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og blir det for mye, får du legeerklæring i forhold til medisiner /leseproblemer og får utsatt prøven om det går!

Anonymous poster hash: 10b40...0c4

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriv notater! Gjerne detaljerte i første omgang, så litt mer nøkkelordaktig i andre omgang. Bruk markeringstusj og strek over viktige ord, og bruk disse for å huske. Lesing med konsentrasjonsvansker er ikke enkelt, men dersom du skriver ned mye av stoffet så "husker " du det på en annen måte.

Ta også regelmessige, planlagte pauser! F.eks 30 min. lesing, 10 min. pause. Eventuelt lengre økter om du klarer det bedre.

Lykke til!!

Anonymous poster hash: 10b40...0c4

Jeg har ikke konsentrasjonsvansker.

-TS

Anonymous poster hash: 8513d...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og blir det for mye, får du legeerklæring i forhold til medisiner /leseproblemer og får utsatt prøven om det går!

Anonymous poster hash: 10b40...0c4

Om jeg utsetter prøver blir det til at jeg ikke får vurdering til slutt i og med at alt på en måte da bare hoper seg opp. Jeg kunne fått permisjon, men er liksom litt over 1 mnd fra å få fullført skolen, så jeg føler jeg bare må gjøre dette.

Lærerne forstår alt, men det er ikke så mye de kan gjøre.

Anonymous poster hash: 8513d...52a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har gått på medisiner selv som påvirket korttidshukommelsen og den verbale forståelsen. Er ikke greit å ha det slik og må oppleves før man skjønner det.

Dessverre er det slik noen ganger at helsen kommer i veien for ting man vil utføre.

Noe som kan hjelpe er å bruke bilder..det er lettere å huske bilder enn ord..så skape bildefortellinger av stoffet du pugger. For eksempel, finne bilder på nett og lage et tankekart.



Anonymous poster hash: c7ecf...af2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er også viktig å ikke bare lese, men skrive. Når du skriver så gjenkaller du stoffet, slik som du må gjøre på en eksamen.

Og bruke quizzer til å svare på spørsmål om stoffet.



Anonymous poster hash: c7ecf...af2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...