Gå til innhold

Natten før eksamen


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg studerer en bachelor på universitetet (andreåret), og har problemet at jeg aldri får sove natten før eksamen.

Før jul hadde jeg to skoleeksamener, og jeg lå lys våken hele natten før begge. Dette gjorde at jeg ble veldig uopplagt, og klarte ikke å konsentrere meg. Kunne pensum ut og inn, men klarte likevel ikke å skrive særlig bra. I ettertid ser jeg at jeg hadde klart det mye bedre dersom jeg hadde vært mer opplagt og hodet var på "riktig plass".

Nå er jeg redd for at det samme skal skje igjen. Har eksamen 15. mai, 26. mai og 3. juni. Er avhengig av å få bedre karakterer på disse, og leser derfor mye. Men lite hensikt dersom jeg ikke får sovet natten før, slik som forrige semester.

Noen som har tips til hva jeg kan gjøre for å unngå det samme som sist?

- Jente 20 år.



Anonymous poster hash: 28229...090
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har alltid vært slik jeg også, går siste semester i bachelor nå. Dette funker sikkert ikke for alle, men det funker for meg.

Dagen før eksamen passer jeg på å sove så lenge som mulig.

Har jeg feks eksamen på en tirsdag, så sover jeg til kl 12-13 på mandag (har alltid jobbet sent også, så jobb har aldri vært et problem). Dersom jeg ikke kan sove lenge så slenger jeg inn en god lur i løpet av dagen. Da blir ihvertfall ikke jeg for trøtt på eksamen morgen etter, selv om jeg ikke har sovet. Eller, jeg blir trøtt, men mer skjerpet trøtt om det gir mening. Føler jeg får masse adrenalin som gjør at jeg jobber bedre. Rett etter eksamen så drar jeg hjem og sover.

Anonymous poster hash: 6db41...c33

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har alltid vært slik jeg også, går siste semester i bachelor nå. Dette funker sikkert ikke for alle, men det funker for meg.

Dagen før eksamen passer jeg på å sove så lenge som mulig.

Har jeg feks eksamen på en tirsdag, så sover jeg til kl 12-13 på mandag (har alltid jobbet sent også, så jobb har aldri vært et problem). Dersom jeg ikke kan sove lenge så slenger jeg inn en god lur i løpet av dagen. Da blir ihvertfall ikke jeg for trøtt på eksamen morgen etter, selv om jeg ikke har sovet. Eller, jeg blir trøtt, men mer skjerpet trøtt om det gir mening. Føler jeg får masse adrenalin som gjør at jeg jobber bedre. Rett etter eksamen så drar jeg hjem og sover.

Anonymous poster hash: 6db41...c33

Tusen takk for fine tips!

Jeg har problem med at jeg ikke får sove på dagtid (er et typisk perfeksjonst-menneske og a-menneske, som ikke har tid til å sove på dagen). I tillegg er jeg nødt til å dra direkte til jobb etter to av eksamene mine dette semesteret. Det betyr at jeg ikke kan dra hjem og sove…

Men skal prøve å få sovet så lenge som mulig dagen før eksamen :) Synes bare det er meningsløst å pugge pensum i lang tid i forveien, og så ikke få til noe på eksamen pga. manglende søvn.

Anonymous poster hash: 28229...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For min del hjelper det å legge meg i sengen og gjøre noe helt annet slik at jeg ikke tenker på eksamen. Det kan være TV (da må det være så interessant at jeg følger med og ikke lar tankene sprade), eller noe spill på telefonen etc. Da merker jeg at jeg blir trøtt og antakeligvis sovner før jeg rekker å bekymre meg før eksamen. Jeg har en uvane at jeg våkner veldig tidlig (rundt 4-5) og gjerne har nattsvettet litt dersom jeg er veldig stresset. Ikke særlig deilig, men man må bare prøve å sove.

Men det dummeste man kan gjøre er å tenke på eksamen. Da får du hvertfall ikke sove.



Anonymous poster hash: d9168...00c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Prøv å gjøre pusteøvelser eller mindfullness? :) Du bør også gjøre noe koselig kvelden før, spesielt nå som du har forberedt deg godt i tiden før eksamen. Om du ikke er stressa og har høy puls når du legger deg er sjansen større for at du får sove :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mitt tips (har slitt med dette jeg også, men mye bedre nå, og toppkarakterer :D ) er å gjøre noe helt annet enn skolearbeid og tanker på pensum de siste to timene før man legger seg. Jeg pakker alt dagen før (smører mat, finner frem frukt, lager drikkeflaske, pakker med kalkulator og evt. andre hjelpemiddel, ta med studentkort osv). Når jeg kommer til sengs passer jeg på å "tømme hodet" helt for tanker om eksamen, jeg bruker en sydentur jeg hadde det så flott på en gang jeg var barn :P Tanker om blomster reagerer jeg også positivt på :) Dersom jeg ikke får sove eller våkner midt på natten bruker jeg å fokusere på at jeg må ligge, kroppen min får hvile av at jeg ligger likevel om jeg ikke sover. Ofte sovner jeg igjen bare ved at jeg klarer å slappe godt av. Dette funker iallefall for meg :)

Masse lykke til på eksamenene! Og med sovingen :) (Jeg skal også ha eksamen den 26.mai og er da over 8 mnd på vei, DEN er jeg litt spent på :P *ta med pute* og *sjekke hvor nærmeste toalett er*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hva med å være våken hele natten før? Slik at du er dødstrøtt kvelden før eksamen og legger deg tidlig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva med å være våken hele natten før? Slik at du er dødstrøtt kvelden før eksamen og legger deg tidlig?

Da er jeg redd at jeg risikerer å uansett ikke få sove natten før eksamen. Da er det plutselig TO søvnløse netter like før eksamen.

Anonymous poster hash: 28229...090

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff, jeg har desverre ingen gode tips, følger med selv i tråden for tips.. jeg har akkurat samme problem, ligger LYS våken hele natten før. Sist gang lå jeg lys våken hele natten + at jeg kastet opp tre ganger på morgenen før eksamen, siste oppkast var 5 min før jeg måtte dra.. ikke noe morro! Men tenker at noe slags tankekontroll, pusteøvelser eller lignende må være løsningen?



Anonymous poster hash: 816d0...20f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har også slitt med dette. Du vet jo sikkert at dette kommer av stress, og det er ikke bare-bare å slå av. Men jeg anbefaler dette:

- Regelmessige yoga-timer. 90 minutter så du virkelig kobler av.

- Prøv å meditere 10 min før du skal sove.

- Ikke les til eksamen de siste to dagene. Legg det vekk, gjør noe helt annet. Tren, bruk kroppen, kom deg ut i skogen. Det høres kanskje voldsomt ut å ta seg to dager fri, men du høres ut som du er så godt forbredt at det kan være nettopp en time-off du trenger. For min del er det spesielt effektivt å være sammen med gode venner hvor det ikke er lov å snakke om skole.



Anonymous poster hash: 6159d...d2d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har tidvis problemer med å sove på grunn av stress, mye å tenke på etc.

Har begynt å bruke en søvnapp på telefonen som er utrolig effektiv. Blir veldig avslappet i kroppen og føler meg mer uthvilt når jeg våkner om morgenen. Føles som om jeg sover tyngre på en måte. Det er nesten overraskende hvor bra den virker, selv om den kanskje ikke gir like god hjelp til alle.

Uansett verdt et forsøk - den heter "Deep Relax" og er laget av en som heter Andrew Johnson

Lykke til på eksamen!



Anonymous poster hash: 53765...8bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er godt kjent at stress og eksamen kan gi søvnvansker og du er ikke alene om å slite med dette som student. Jeg sover heller ikke mer enn noen få timer før eksamen, og er alltid død når jeg er ferdig. Men det går bra likevel. Jeg sørger for å ta med meg mye kaffe, drikker mye vann og spiser sukkerholdig mat. Hvis du sover godt natt til dagen i forveien bør du prøve å ta det rolig så lenge du vet at søvnen natt til eksamensdagen blir dårlig.

Det beste du kan gjøre er å akseptere at du ikke får den beste søvnen dagen før eksamen, for det hjelper i hvert fall ikke å stresse. Ikke legg deg for tidlig, men vent til du er så trøtt at du stuper i seng. Ikke ha deg ambisjoner om å sove 8 timer, 5 timers søvn er bedre enn ingenting.



Anonymous poster hash: 3f75e...b7e
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...