Gå til innhold

Gammel sjef gir ikke attest


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei :-)
På min forrige arbeidsplass som ble lagt ned sluttet sjefen et par måneder før. Dette var ca i september i fjor. Jeg spurte da om en attest og fikk beskjed om at dette skulle jeg få uken etter. Flere måneder gikk og jeg spurte om attest opptil 5 ganger og fikk alltid som svar at jeg fikk den straks. Nå i dag har jeg enda ikke mottatt attesten og har måttet si ifra til sjefen over min gamle sjef som sa at den ble sendt til meg samme dag, dette var forrige uke. Men jeg sitter her, og har fortsatt ingen attest? Vet ikke helt hvordan jeg skal gå frem? Heldigvis fikk jeg ny jobb uten attest, men fremtidige arbeidsgivere vil nok ha attest for arbeidet jeg har gjort.
Bør nevne at dette var deltidsjobb i servicebransjen, men jeg har vel krav på attest? Noen som vet hva jeg kan gjøre?


Anonymous poster hash: ac741...abb



Anonymous poster hash: ac741...abb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Kjenner til den der...
Ønsker å få sluttattesten fra min første jobb.
Men ifølge dem har jeg aldri jobbet der... >.>

(Og jeg vet hvorfor, men det orker jeg ikke å skrive om her :fnise: )

*Men man har krav på attest ja...

Endret av Chibi
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når har en arbeidstaker krav på attest?
Det følger av Arbeidsmiljølovens § 15-15 (1) at en arbeidstaker som fratrer sin stilling etter «lovlig oppsigelse har krav på skriftlig attest av arbeidsgiver».



Anonymous poster hash: 28d69...193
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Involver arbeidstilsynet. Du har krav på attest.



Anonymous poster hash: 94007...4a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som flere sier over har du krav på attest, ts. Ring fagforeningen din og fortell dem om problemet, så vet de hvordan du går frem (det gjelder deg under også - en skal ikke finne seg i tull fra folk en tilfeldigvis har jobbet for).

Men attesten trenger ikke å inneholde godord. Presser du på så får du en attest som sier "TS arbeidet her fra dato til dato." Pluss signatur. Og det er faktisk det absolutt nødvendige innholdet. Om den attesten er mere verdt enn ingen attest? :vetikke:



Anonymous poster hash: a1a1e...8e7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Beklager, trykket enter litt fort ;)

Men TS her.
Tror nok jeg skal tilby meg å skrive en attest og be hun signere, og hvis hun ikke responderer på dette får jeg nok kontakte arbeidstilsynet. Er dessverre ikke medlem av en fagforening enda, er ung så har ikke satt meg inn i det, men det er vel noe jeg bør bli medlem av.

Takk for svar!



Anonymous poster hash: ac741...abb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan du ikke oppgi han som referanse i mellomtiden?

Han kan i det minste svare på en telefon for deg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...