Gå til innhold

Jobbsøknad lærer - ikke noe respons.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Poenget er at det er lurt å ha et realistisk syn på at du faktisk stiller svakere enn andre søkere uten PPU.

Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg har skrevet flere ganger at jeg er klar over at jeg stiller svakere enn de. Når det er sagt, så kjenner jeg til flere som har gått samme veien som meg.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det du kan gjøre er vel egentlig å søke alle typer jobber, også de utenfor skoleverket som ikke krever utdanning, i tillegg til lærerstillingene du søker på. Siden dette er "sesong" for utlysning av lærerstillinger, er det også logisk at det er på denne tiden av året det er flest søkere, og dermed også flere søkere som er bedre kvalifisert enn deg.

Du kan ikke lene deg på at du skal jobbe i skoleverket fordi du har sett andre gjøre det samme, selv om du ønsker den jobben (og jeg mener absolutt ikke at du skal gi det opp), så må du søke alle stillinger som gir deg mulighet til å forsørge deg selv og barnet ditt mens du studerer videre så du får PPU. Du har den kompetansen du har, og det er søkergrunnlaget ditt, skolene tar ikke hensyn til hva du potensielt kan skaffe dersom andre søkere er bedre kvalifiserte.

På kort sikt må du skaffe deg en jobb som gir deg inntekt, på lang sikt må du, dersom du ikke får jobb i skoleverket i år eller etter du har fullført PPU, finne ut av hvilken kompetanse det er bruk for på skolene i ditt nærområde og sørge for å skaffe deg den.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har strengt tatt ikke søkt i hele landet, men jeg kunne velge og vrake blant de skolene jeg ønsket å jobbe ved. Nå er det også slik at lektor ikke er den eneste lærerutdanningen. Det er godt mulig at lektorprogrammet med realfag har færre søkere, men det er ikke min erfaring når det gjelder ALU/GLU. Vi måtte ta minst 30stp i både norsk og matte, med mulighet for valgfri fordypning videre, mens de som kom etter oss måtte velge matte eller norsk fra starten av. Majoriteten valgte matematikk. Det andre store faget var samfunnsfag.

Ved HiOA fikk alle kvalifiserte søkere studieplass ved norsk (GLU 5-10) i 2013, mens det var poenggrenser i engelsk og matte (høyest). For studentgruppa som valgte norsk, er også frafallet betraktelig høyere enn for engelsk og matte (lavest). På 2. året har så mange valgt samfunnsfag at de er blitt delt i 2 veldig store grupper, mens for naturfag var det bare så vidt nok til å ha en gruppe naturfag. Så det du sier stemmer nok for GLU/adjukt ved den høyskolen som utdanner flest lærere i Norge.

Anonymous poster hash: 3aa21...cce

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke undervurder effekten av å ringe arbeidsgiver etter at du har sendt søknad. Finn noe vettug å spørre om, vis at du er interessert nok til å ringe.

Lykke til!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg har skrevet flere ganger at jeg er klar over at jeg stiller svakere enn de. Når det er sagt, så kjenner jeg til flere som har gått samme veien som meg.

Anonymous poster hash: 68761...783

Hei TS. Har ikke lest hele tråden, så vet ikke hvor i landet du søker, men jeg har ikke fått meg en stilling som lærer uten PPU. Har undervist på siden i over seks år nå, men har ikke PPU.

Har derimot fått korte vikariater (en måned her, en måned der). Men hvis du søker og én annen søker har PPU (som er sannsynlig), så tror jeg dessverre du ikke er aktuell for jobben. Hva med å ringe rektorene direkte og spørre litt?

Anonymous poster hash: fda05...a2b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vampen

Jeg har ikke sagt noe annet. Jeg har skrevet flere ganger at jeg er klar over at jeg stiller svakere enn de. Når det er sagt, så kjenner jeg til flere som har gått samme veien som meg.

Anonymous poster hash: 68761...783

Innlegget til Ananas oppsummerer egentlig det jeg ville fram til. Jeg vet at det er noen lærere som jobber mens de tar PPU. Men om det haster å få seg jobb, så ville jeg også ha sett på flere muligheter. Altså andre yrker. Jeg forstår at du ønsker jobb i skolen, men så lenge du mangler PPU, så ville jeg ha sørget for å ha en alternativ plan også. For at du skal få jobb nå, så er du avhengig av at skolene mangler kvalifiserte søkere med din fagkrets. Er du villig til å gamble på det?

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Vampen

Ved HiOA fikk alle kvalifiserte søkere studieplass ved norsk (GLU 5-10) i 2013, mens det var poenggrenser i engelsk og matte (høyest). For studentgruppa som valgte norsk, er også frafallet betraktelig høyere enn for engelsk og matte (lavest). På 2. året har så mange valgt samfunnsfag at de er blitt delt i 2 veldig store grupper, mens for naturfag var det bare så vidt nok til å ha en gruppe naturfag. Så det du sier stemmer nok for GLU/adjukt ved den høyskolen som utdanner flest lærere i Norge.

Anonymous poster hash: 3aa21...cce

Ja, jeg har absolutt ikke inntrykk av at GLU produserer langt flere norsk- og engelsklærere, enn mattelærere. Og det utdannes i hvert fall ikke like mange norsk- og engelsklærere som det gjør samfunnsfaglærere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Unnskyld, men jeg greier ikke å la være å kommentere språket ditt. Du har en_del skrivefeil. Kan det være problemet ditt,ingen koma her at du søker med 30 sp norsk på utlyst stilling, og så har du så elementære skrivefeil?

Anonymous poster hash: 5f2c4...303

Det heter vel å feie for sin egene dør at man skal gjøre?

Disse var elementære feil som er uakseptable! :fnise:

Anonymous poster hash: 140ca...e99

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en søkerunde der andre søkere er kvalifiserte - enten med PPU eller allmennlærerutdanning, har ikke skolen lov til å ansette deg. De kan ikke gi deg annet evt enkelttimer, og disse lyses ikke ut nå. Det gjøres etter at søkerunde og ansettelser er unnagjort- altså til høsten. Du bør derfor ta kontakt med skolen og si ifra at du er interessert, slik at de vet om deg til høsten når de trenger vikarer. Du vil ikke få noe fast- verken enkeltfag eller større vikariater for høsten nå- det har ikke skolen lov til.

Anonymous poster hash: 91173...c8e

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det heter vel å feie for sin egene dør at man skal gjøre?

Disse var elementære feil som er uakseptable! :fnise:

Anonymous poster hash: 140ca...e99

Men så lenge du har like elementære feil, så :fnise:

Anonymous poster hash: 5f2c4...303

Lenke til kommentar
Del på andre sider

I en søkerunde der andre søkere er kvalifiserte - enten med PPU eller allmennlærerutdanning, har ikke skolen lov til å ansette deg. De kan ikke gi deg annet evt enkelttimer, og disse lyses ikke ut nå. Det gjøres etter at søkerunde og ansettelser er unnagjort- altså til høsten. Du bør derfor ta kontakt med skolen og si ifra at du er interessert, slik at de vet om deg til høsten når de trenger vikarer. Du vil ikke få noe fast- verken enkeltfag eller større vikariater for høsten nå- det har ikke skolen lov til. Anonymous poster hash: 91173...c8e

Dette stemmer. Ta en ringerunde til alle rektorene og få navnet ditt på blokken, så vil de kunne tilkalle deg ved behov, men noe fast får du neppe før du er godkjent. Vi har flere i kollegiet som gjør som deg, og jobber som tillkallingsvikarer. De har stort sett nok å gjøre.

Anonymous poster hash: d2ac8...684

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det du kan gjøre er vel egentlig å søke alle typer jobber, også de utenfor skoleverket som ikke krever utdanning, i tillegg til lærerstillingene du søker på. Siden dette er "sesong" for utlysning av lærerstillinger, er det også logisk at det er på denne tiden av året det er flest søkere, og dermed også flere søkere som er bedre kvalifisert enn deg.

Du kan ikke lene deg på at du skal jobbe i skoleverket fordi du har sett andre gjøre det samme, selv om du ønsker den jobben (og jeg mener absolutt ikke at du skal gi det opp), så må du søke alle stillinger som gir deg mulighet til å forsørge deg selv og barnet ditt mens du studerer videre så du får PPU. Du har den kompetansen du har, og det er søkergrunnlaget ditt, skolene tar ikke hensyn til hva du potensielt kan skaffe dersom andre søkere er bedre kvalifiserte.

På kort sikt må du skaffe deg en jobb som gir deg inntekt, på lang sikt må du, dersom du ikke får jobb i skoleverket i år eller etter du har fullført PPU, finne ut av hvilken kompetanse det er bruk for på skolene i ditt nærområde og sørge for å skaffe deg den.

Igjen, jeg har ALDRI sagt noe annet. Fint om folk kan slutte å tillegge meg meninger. Så klart søker jeg andre ting også. Har ikke lent meg på noenting, jeg sier at jeg vet om folk som har gått samme veien som meg. Det betyr ikke at jeg forventer at jeg skal få jobb, jeg forteller at jeg VET om andre. Jeg har kroppsøving/idrett, engelsk og norsk, det er behov for alt det ut ifra de stillingene jeg har søkt på, og har sett vært utlyst. Jeg skjønner at de som er har ppu og evt allmennlærerutdanning stiller sterkere, jeg har IKKE sagt noe annet.

Når det er sagt, så har jeg fått tilbud om et års vikariat på 80% i kroppsøving ved en videregående skole (der jeg har hatt et halvt års vikariat før) et lite stykke unna. De ringte meg ettersom en har gått av med pensjon, og av de søkere de har fått inn på generelt basis var det ingen som hadde nok tyngde i kroppsøving. Så selvom jeg ikke har ppu enda, har jeg da fått noe å gjøre til høsten. Ingenting fast foreløpig siden jeg må ha fullført ppu først. De er veldig fornøyd med meg fra da jeg hadde det halvt års vikariatet der. Så dette var jo gode nyheter :) De stiller som krav at jeg er igang med PPU dette skoleåret. Skolen ligger på et lite sted, i de indre bygder - så det er litt reisevei, men det får gå :) Så da er jeg enda et skritt nærmere. Nå frister det veldig å få ppu fullført og starte på master i idrettsvitenskap så jeg kan jobbe på rene idrettslinjer.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Igjen, jeg har ALDRI sagt noe annet. Fint om folk kan slutte å tillegge meg meninger. Så klart søker jeg andre ting også. Har ikke lent meg på noenting, jeg sier at jeg vet om folk som har gått samme veien som meg. Det betyr ikke at jeg forventer at jeg skal få jobb, jeg forteller at jeg VET om andre. Jeg har kroppsøving/idrett, engelsk og norsk, det er behov for alt det ut ifra de stillingene jeg har søkt på, og har sett vært utlyst. Jeg skjønner at de som er har ppu og evt allmennlærerutdanning stiller sterkere, jeg har IKKE sagt noe annet.

Når det er sagt, så har jeg fått tilbud om et års vikariat på 80% i kroppsøving ved en videregående skole (der jeg har hatt et halvt års vikariat før) et lite stykke unna. De ringte meg ettersom en har gått av med pensjon, og av de søkere de har fått inn på generelt basis var det ingen som hadde nok tyngde i kroppsøving. Så selvom jeg ikke har ppu enda, har jeg da fått noe å gjøre til høsten. Ingenting fast foreløpig siden jeg må ha fullført ppu først. De er veldig fornøyd med meg fra da jeg hadde det halvt års vikariatet der. Så dette var jo gode nyheter :) De stiller som krav at jeg er igang med PPU dette skoleåret. Skolen ligger på et lite sted, i de indre bygder - så det er litt reisevei, men det får gå :) Så da er jeg enda et skritt nærmere. Nå frister det veldig å få ppu fullført og starte på master i idrettsvitenskap så jeg kan jobbe på rene idrettslinjer.

Anonymous poster hash: 68761...783

Så bra :) Godt det ordna seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men så lenge du har like elementære feil, så :fnise:

Anonymous poster hash: 5f2c4...303

:fnise: ja, det stemmer! Men her var det en trykkfeil, og jeg har kun vært i Norge i noen få år, så jeg tror jeg kan bli unnskyldt P:

Anonymous poster hash: 140ca...e99

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...