Gå til innhold

Jobbsøknad lærer - ikke noe respons.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Syntes du var i overkant negativ. TS har jo mye kompetanse, ja PPU er ikke fullført, men både engelsk og norsk er veldig ettraktet.

Jeg er realistisk. Det er jo tilfelle at TS ikke kan ansettes dersom det søker en utdannet lærer til samme stilling. Jeg sier ikke at TS ikke har kompetanse, men hun har per definisjon ikke lærerkompetanse enda. Det er ikke å være negativ, det er fakta.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg er realistisk. Det er jo tilfelle at TS ikke kan ansettes dersom det søker en utdannet lærer til samme stilling. Jeg sier ikke at TS ikke har kompetanse, men hun har per definisjon ikke lærerkompetanse enda. Det er ikke å være negativ, det er fakta.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Det er en ting. Men det er jo ikke håpløst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke skyldes

- en lite etterspurt fagkombinasjon

- manglende PPU

og " alle andre " får jobb - også som ufaglært

Hva tror du da er grunnen til at du verken blir innkalt til intervju eller får svar?

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke skyldes

- en lite etterspurt fagkombinasjon

- manglende PPU

og " alle andre " får jobb - også som ufaglært

Hva tror du da er grunnen til at du verken blir innkalt til intervju eller får svar?

Norsk og engelsk er veldig etterspurt. Jeg har selv kikka på utlyste lærerstillinger i flere deler av landet denne våren, og det er veldig mange som søker etter kroppsøvingslærere. Det skal være mulig å få noe, men de fyller ofte opp med de som har fullført PPU/pedagogikk først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er en ting. Men det er jo ikke håpløst.

Nei, håpløst er det ikke. Men nå har jo TS også en begrensning på arbeidssted, noe som er ytterligere noe som potensielt kan komplisere situasjonen. Hadde hun kunnet flytte "hvor som helst" hadde hun nok garantert fått seg jobb et sted. TS skriver hun er helt avhengig av jobb til høsten, da hadde jeg i tillegg til lærerjobber søkt jobber andre steder. Det er lurt å ha en plan B.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, håpløst er det ikke. Men nå har jo TS også en begrensning på arbeidssted, noe som er ytterligere noe som potensielt kan komplisere situasjonen. Hadde hun kunnet flytte "hvor som helst" hadde hun nok garantert fått seg jobb et sted. TS skriver hun er helt avhengig av jobb til høsten, da hadde jeg i tillegg til lærerjobber søkt jobber andre steder. Det er lurt å ha en plan B.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Vi bor på sørlandet, jeg har derfor tilgang til 7 kommuner å søke jobb i, og har søkt i samtlige. Da har jeg søkt i både vest og aust agder, vi bor på grensa.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Vi bor på sørlandet, jeg har derfor tilgang til 7 kommuner å søke jobb i, og har søkt i samtlige. Da har jeg søkt i både vest og aust agder, vi bor på grensa.

Anonymous poster hash: 68761...783

I tillegg til dette har jeg søkt jobb i fylkeskommunen på rene kroppsøvingsstillinger. Enkelte skoler har også utlyst egne stllinger uavhengig av det kommunen har lyst ut, de har jeg også søkt på.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis det ikke skyldes

- en lite etterspurt fagkombinasjon

- manglende PPU

og " alle andre " får jobb - også som ufaglært

Hva tror du da er grunnen til at du verken blir innkalt til intervju eller får svar?

Kan du ikke komme med noe konstruktivt heller.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei, håpløst er det ikke. Men nå har jo TS også en begrensning på arbeidssted, noe som er ytterligere noe som potensielt kan komplisere situasjonen. Hadde hun kunnet flytte "hvor som helst" hadde hun nok garantert fått seg jobb et sted. TS skriver hun er helt avhengig av jobb til høsten, da hadde jeg i tillegg til lærerjobber søkt jobber andre steder. Det er lurt å ha en plan B.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Synes 7 kommuner å søke jobb ikke var så begrenset. Hun skriver jo at hun har omsorg for et barn, ikke bare bare å flytte til andre siden av landet da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes 7 kommuner å søke jobb ikke var så begrenset. Hun skriver jo at hun har omsorg for et barn, ikke bare bare å flytte til andre siden av landet da.

Hvis disse kommunene har god lærerdekning så er det begrenset. Og det er betydelig mer begrenset enn hvis man kan flytte hvor som helst. Jeg har full forståelse for at det ikke er mulig for TS å flytte, men det er like fullt noe som må tas med i beregningen når man vurderer sjansene for jobb.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke være så fryktelig enig i at det er lærermangel. Jeg er selv nyutdannet lærer (med ped vel å merke), og jeg sliter selv. Så spesielt uten ped havner du nok bak de med ped i køen.

Klasseledelse, relasjoner, læringsutbytte, tpo, grunnleggende ferdigheter osv er ting skoler er opptatt av og noe du bør kunne. Dette lærer du om i ped. Du må derfor kunne både svare på spørsmål om dette på intervju og bruke det i jobben. Så de regner vel med at dette er sånt du ikke kan så mye om.

Søk som tilkallingsvikar, evt en annen jobb.

Anonymous poster hash: 64d1a...f67

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis disse kommunene har god lærerdekning så er det begrenset. Og det er betydelig mer begrenset enn hvis man kan flytte hvor som helst. Jeg har full forståelse for at det ikke er mulig for TS å flytte, men det er like fullt noe som må tas med i beregningen når man vurderer sjansene for jobb.

Anonymous poster hash: 3e54c...57b

Jeg er totalt alene med min datter, jeg har ikke sjangs ti å flytte til vestlandet eller nordover.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil ikke være så fryktelig enig i at det er lærermangel. Jeg er selv nyutdannet lærer (med ped vel å merke), og jeg sliter selv. Så spesielt uten ped havner du nok bak de med ped i køen.

Klasseledelse, relasjoner, læringsutbytte, tpo, grunnleggende ferdigheter osv er ting skoler er opptatt av og noe du bør kunne. Dette lærer du om i ped. Du må derfor kunne både svare på spørsmål om dette på intervju og bruke det i jobben. Så de regner vel med at dette er sånt du ikke kan så mye om.

Søk som tilkallingsvikar, evt en annen jobb.

Anonymous poster hash: 64d1a...f67

Nå har jeg jobbet et halvt år allerede i vikariat ved en annen skole mens jeg studerte. Det var ikke noe problem selvom jeg var på slutten av utdanningen og ikke hadde ped. Dette var videregående. De kan bare ikke gi meg noe fast, og vikariatet var bare et halvt år. Jeg har 30 poeng pedagogikk, men det er ikke godkjent siden jeg ikke har PPU - da det er den retningen jeg har valgt. Så jeg kan en del om det ja. Det fungerer ikke å være tilkallingsvikar, da jeg må ha stabil inntekt. Bare i Kristiansand kommune søker de etter 70 nye lærere, i tillegg til voksenopplæring og stillinger ved de videregående skolene. Så har man LIllesand, Birkenes, Vennesla, Sogndalen, Grimstad, Froland og Arendal, som også søker etter folk til alle barneskoelene, ungdomsskolene, tilrettelagte skoler, kulturskole, voksenopplæring og videregående skoler. Det er lagt ut veldig mye stillinger. De som har hatt frist nå i midten av april og begynnelsen av april regner jeg ikke med å høre noe fra enda.

Dem sier nå at det er lærermangel, men kommer nok litt an på hvor i landet man bor...

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg vil ikke være så fryktelig enig i at det er lærermangel. Jeg er selv nyutdannet lærer (med ped vel å merke), og jeg sliter selv. Så spesielt uten ped havner du nok bak de med ped i køen.

Klasseledelse, relasjoner, læringsutbytte, tpo, grunnleggende ferdigheter osv er ting skoler er opptatt av og noe du bør kunne. Dette lærer du om i ped. Du må derfor kunne både svare på spørsmål om dette på intervju og bruke det i jobben. Så de regner vel med at dette er sånt du ikke kan så mye om.

Søk som tilkallingsvikar, evt en annen jobb.

Anonymous poster hash: 64d1a...f67

Jeg opplever at det er stort behov for lærere. Ganske mye stillinger som utlyses. Men det kommer også an på om man har en fot innenfor etter å ha vært vikarlærer, fagsammensetning og personlig egenhet.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er nyutdannet lærer innenfor kroppsøving/idrett, engelsk og norsk nå til våren. Mangler praktisk pedagogisk utdanning, men det er ettersom jeg forstår veldig vanlig å ta mens man jobber. Så jeg har søkt meg inn på deltids ordningen de har på dette studiet, som er en kveld i uka.

Tingen er at jeg har søkt en haug lærerjobber, og jeg har ikke fått noe respons! Jeg er helt avhengig av å få meg jobb til høsten ettersom jeg har aleneansvaret for et lite barn. Ettersom jeg forsto, så er det lærermangel, men det virker jo ikke slik når jeg ikke har hørt noenting fra de 15 lærerjobbene jeg har søkt på.

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 68761...783

Skriver du gode søknader? Søknaden er utrolig viktig! Er litt rart at du ikke har blitt innkalt til intervju. Jeg ville spurt noen om å se over søknad og CV, husk at disse skal tilpasses hver enkelt stilling du søker på (spesielt søknadsteksten, men man kan trikse litt med CVen også).

Anonymous poster hash: e330e...c4e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skriver du gode søknader? Søknaden er utrolig viktig! Er litt rart at du ikke har blitt innkalt til intervju. Jeg ville spurt noen om å se over søknad og CV, husk at disse skal tilpasses hver enkelt stilling du søker på (spesielt søknadsteksten, men man kan trikse litt med CVen også).

Anonymous poster hash: e330e...c4e

Jeg har fått hjelp av ei dame på nav med søknadstekstene, da jeg ville de skulle være best mulig. De fleste søknader foregår på nettet, hvor man fyller ut ulike felt. Og skriver en liten søknadstekst. Litt forskjellig fra kommune til kommune.

Anonymous poster hash: 68761...783

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvor er det du bor?

Jeg opplevde det sykt vanskelig å finne lærerjobb i Trondheim iallefall. På de fleste stillingene så var det 200+ søkere, og som nyutdannet lektor med kun ett språkfag så sier det seg selv at jeg havnet nederst i bunken. Måtte ut på landet før jeg fikk napp, og deretter til Oslo/Akershus-området for å finne fast/full stilling.



Anonymous poster hash: 80fe7...ceb
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei! Jeg er nyutdannet lærer innenfor kroppsøving/idrett, engelsk og norsk nå til våren. Mangler praktisk pedagogisk utdanning, men det er ettersom jeg forstår veldig vanlig å ta mens man jobber. Så jeg har søkt meg inn på deltids ordningen de har på dette studiet, som er en kveld i uka.

Tingen er at jeg har søkt en haug lærerjobber, og jeg har ikke fått noe respons! Jeg er helt avhengig av å få meg jobb til høsten ettersom jeg har aleneansvaret for et lite barn. Ettersom jeg forsto, så er det lærermangel, men det virker jo ikke slik når jeg ikke har hørt noenting fra de 15 lærerjobbene jeg har søkt på.

Hva gjør jeg?

Anonymous poster hash: 68761...783

Det er ikke lærermangel i Norge, dette er bare en myte. Om de utdanner mange nok lærere, så blir det vanskelig å kreve høyere lønn. Det er motsatt strategi i forhold til hva leger bruker: Mangel på leger =høy lønn.

Overflod av lærere=dårlig lønn og arbeidsvilkår.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1: Du har ikke PPU

2: Du har de fagene som det er minst etterspørsel for. Hadde du hatt matematikk eller fysikk hadde du badet i jobbtilbud.



Anonymous poster hash: 9e593...844
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stjerner og planeter

Eg kan berre sei at min kommune har endå ikkje kalla inn nye lærare til intervju

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...