Gå til innhold

Journalistikkstudiet på Norges Kreative Fagskole


Gjest Gjest

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg har et par venninner som studerer journalistikk på Norges Kreative Fagskole og har hørt mye positivt om skolen gjennom dem.

De forteller om grundig oppfølging av lærer, mindre klasser, større valgmuligheter med tanke på praksisplass 3 semester og grundigere gjennomgang av arbeidene enn de ville fått på journaliststudiet ved en annen høgskole.

Jeg lurer derfor på om noen her inne som jobber innenfor media, gjerne journalistikk kan fortelle hvilket rykte skolen har innad i bransjen. Er skolen veldig "annenrangs" eller begynner den å bli mer akseptert som alternativ utdanningsvei? Jeg har gode nok karakterer til å komme inn begge steder men vurderer NKF på grunn av all oppfølgingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Velg den offentlige NOKUT-godkjente utdanninga hvis du kan! Jeg har vært med i noen ansettelsesutvalg - NKF blir klart diskriminert i forhold til "ordinær" journalistutdanning, men er selvsagt å foretrekker framfor ingen journalistutdanning/annen relevant utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg den offentlige NOKUT-godkjente utdanninga hvis du kan! Jeg har vært med i noen ansettelsesutvalg - NKF blir klart diskriminert i forhold til "ordinær" journalistutdanning, men er selvsagt å foretrekker framfor ingen journalistutdanning/annen relevant utdanning.

Takk for svar. :)

Er det samme hvilken høgskole jeg velger? Jeg går på en høgskole nå og mistrives. Synes undervisninga er fæl og at opplegget er dårlig, det er derfor jeg vurderer å skifte studiested.

Jeg gikk på privatskole på ungdomsskolen og vgs og har mye bedre erfaring med oppfølging og sånt derfra. Jeg har kun hørt positive ting fra nåværende studenter fra NKF. Det virker som om skolen er seriøs og har flinke studenter.

Har du forresten peiling på hvorfor NKF blir diskriminert? Sett det kommer en person med mye praksis, men utdannelse fra NKF + noen universitetsfag vil personen uansett bli vraket for en som har journaliststudier fra offentlige høgskoler?

Det hjelper vel ikke at jeg oppgir grunnen til at jeg velger den private utdanningen heller? Synd for jeg tror mange kan utvikle seg vel så mye på NKF som ved en offentlig utdanning.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Velg den offentlige NOKUT-godkjente utdanninga hvis du kan!

NKFs journalistutdanning er faktisk NOKUT-godkjent, men selvsagt bare som fagskole, ikke høyere utdanning. Men som du sier, en utdanning fra en offentlig høyskole stiller høyere enn NKF, i de aller fleste fag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Gjest
Hei.

Jeg har et par venninner som studerer journalistikk på Norges Kreative Fagskole og har hørt mye positivt om skolen gjennom dem.

De forteller om grundig oppfølging av lærer, mindre klasser, større valgmuligheter med tanke på praksisplass 3 semester og grundigere gjennomgang av arbeidene enn de ville fått på journaliststudiet ved en annen høgskole.

Jeg lurer derfor på om noen her inne som jobber innenfor media, gjerne journalistikk kan fortelle hvilket rykte skolen har innad i bransjen. Er skolen veldig "annenrangs" eller begynner den å bli mer akseptert som alternativ utdanningsvei? Jeg har gode nok karakterer til å komme inn begge steder men vurderer NKF på grunn av all oppfølgingen.

Hei :) Jeg er student ved NKF, og jeg anbefaler deg å snakke med de som har gått på denne linja. Jeg går Illustrasjon, og det er elendig. Kontrakten jeg har signert, sier at jeg må betale 70% om jeg slutter første semester, 100% om jeg slutter andre. Om jeg ikke melder ifra før juni, er jeg nødt til å betale neste skoleår, selv om jeg ikke begynner andre året. Skoletimene varierer alt fra et par timer til fem, som oftest ikke mer enn tre. Det er alltid to dager i uka til selvstudier, og alt av kopiering koster 4 eller 7 kroner. Og du lærer ikke mye.

Skolen baserer seg på videregående, og har du allerede erfaring, lærer du mindre enn det du allerede har lært. Det har jeg gjort, og jeg har satt meg i gjeld på 133000 kroner, blir 198000 å tilbakebetale. Og det for en skolebag.

Angrer

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest GossipGirl

Jeg studerer samme fag ved HIO og synes opplegget der er elendig. Så det er ikke nødvendigvis slik at det offentlige er det beste. Hadde jeg valgt igjen, er jeg ikke i tvil om hva jeg hadde valgt.;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GossipGirl

Bare et spm, hvor mye teller utdanning ifht. praksis og arbeidsprøver? Og hvordan stiller en hvis en f.eks studerer ved NKF, også tar noen fag på universitetet etterpå. Akkurat nå spør jeg på en venninnes vegne, som vurderer journaliststudier i Australia eller NKF Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Marte_*

Jeg snakket med NKF Stavanger og den skolen virket kjempe seriøs. Litt dyrt da.

Håper noen som veit svarer her.

For meg står det mellom Norges kreative og universitet eller høyskole studier.

Marte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest
Jeg snakket med NKF Stavanger og den skolen virket kjempe seriøs. Litt dyrt da.

Håper noen som veit svarer her.

For meg står det mellom Norges kreative og universitet eller høyskole studier.

Marte

* kjempeseriøs (eventuelt: veldig seriøs)

* høyskolestudier

Vil du bli journalist, må du i det minste lære deg å bruke sammesatte ord.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
  • 4 måneder senere...
Gjest møkkaskole
Kan noen si hvorfor de foretrekker journalisthøgskolen? nkf er mye mer praktisk retta.

Jeg har gått Norges Kreative Fagskole og kan bekrefte at de ikke holder mål. De har rotet vekk eksamensoppgaven min (og portefolien for siste semeste), gitt feilopplysninger, gitt meg feil karakter og opptil flere ganger gikk læreren vår midt i undervisningtimen ned til lærerommet for å drikke rødvin og være sosial med grafisk design-lærerkollegaen sin. (Jepp, de har faktisk LOV til å drikke på skolen da det er en pivatskole, MEN ikke undervisningstiden *herregud*)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har gått Norges Kreative Fagskole og kan bekrefte at de ikke holder mål. De har rotet vekk eksamensoppgaven min (og portefolien for siste semeste), gitt feilopplysninger, gitt meg feil karakter og opptil flere ganger gikk læreren vår midt i undervisningtimen ned til lærerommet for å drikke rødvin og være sosial med grafisk design-lærerkollegaen sin. (Jepp, de har faktisk LOV til å drikke på skolen da det er en pivatskole, MEN ikke undervisningstiden *herregud*)

For min del stemmer ikke dette i det hele tatt! Jeg studerer journalistikk ved Norges Kreative Fagskole, avdeling Oslo, og har så langt utelukkende positive erfaringer med skolen.

Jeg har dessuten fått tilbud om flere kremjobber etter at jeg begynte der, og kan derfor bekrefte at skolen har opparbeidet seg et godt rykte i mange publikasjoner.

For å si det slik; jeg har fire venninner, alle ble uteksaminert i fjor. Gjett hvem som endte opp i NRK og et stort magasin? Jo, de som har studert ved NKF.

Jeg studerte ved Høgskolen i Oslo i fjor, og savnet et mer praktisk-rettet studium. Turid Øverbø, som har arbeidet i mange år ved HIO, har videreutviklet det studiet på NKF. Det i seg selv er et kvalitetsstempel.

NKF har dessuten praksisplass i svært mange av de samme mediene som de offentlige journalisthøgskolene. Studentene hadde ikke fått tilbud om det, hvis publikasjonene hadde et negativt syn på skolen.

Når det er sagt; jeg ville ikke satset på et utdanningsløp som sluttet ved NKF. Jeg har planer om å bygge på bachlorgraden ved et anerkjent universitet i utlandet, samt fullføre høgskolestudiene i journalistikk som privatist. I tillegg skal jeg studere kulturfag ved siden av fast jobb - en vakker dag.

Edit: La til et par opplysninger.

Endret av Cynthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har gått Norges Kreative Fagskole og kan bekrefte at de ikke holder mål. De har rotet vekk eksamensoppgaven min (og portefolien for siste semeste)

Det høres fryktelig kjent ut. Trondheim?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...