Gå til innhold

Hvor mange bøker må man ha for at man kan kalle seg en boksamler?


Gjest Balian de Ibelin

Anbefalte innlegg

Jeg har ca. 5000 bøker i forskjellige kategorier, både egenkjøpte (de aller fleste), gaver og arvet. En bok fra et arvebo er en skikkelig godbit. Det er en gammel lærebok i tsjekkisk, skrevet på tysk med gotisk skrift. 

Endret av Arabella
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Zeitgeist

Boksamler ... tja. Kanskje litt. Har enda til gode å forlate en bokbutikk med mindre enn tre bøker. Ender mest med tre fulle bæreposer og veldig lange armer  ;) Og slikt blir det 700+ bøker av bare her i leiligheta. I tillegg kommer et ukjent antall hjemme hos foreldrene mine. 

 

Jeg samler riktignok ikke på førsteutgaver og slikt. For mitt vedkommende er kriteriet at boka skal være interessant, givende og helst lære meg noe (nytt). Hvis jeg ikke liker boka eller ser noe nytteverdi i den, så gir jeg den bort, legger den "tilfeldigvis" igjen på bok-kafèer e.l.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet ikke hvor mye jeg har. <_< 7k- 8k kanskje... Et kontorrom i kjelleren har bøker på alle fire veggene og på gulvet. Står bøker på gulvet i kjellergangen og. Tv-stue/ bibliotek har to vegger fra gulv til tak med bøker, finstue har bøker, spisestue har bøker, kjøkkenet har bøker, fire soverom i andre etasje har bøker. På mitt soverom (som er ett av de fire) er det ikke plass til flere bokhyller, så da er gulvet tatt i bruk. Så har jeg en hytte, og en annen feriebolig, og der er det bøker der og. I tillegg så har jeg ikke bokstopp, ser jeg en bok som jeg liker så kjøper jeg den. Så for øyeblikket har jeg rundt 20 uleste bøker ved sengen. O_o

Jeg anser meg nok som både bibliofil, bokorm og boksniffer. :3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

PS For å svare på spørsmålet: Jeg vil si har man runda 100 bøker og er en som faktisk leser jevnlig så kan man kalle seg en boksamler uten å drite seg ut :)

Anonymous poster hash: 85246...b9f

 

Jeg tror det blir litt feil. En boksamler samler på bøker for å bygge opp en boksamling. Det er altså bøkene som er det sentrale. Men hvis det hoper seg opp en del bøker fordi man leser mye, så er man ikke nødvendigvis en samler. Man er helt klart en leser.

Jeg har f.eks enormt mange bøker, men jeg har aldri samlet på dem. Det er bare slik at jeg skaffer meg bøker for å lese dem, og deretter blir de en del av inventaret.

Et mye mindre problem nå som jeg har fått meg Kindle :hjerte:. Dvs, haugen med bøker er ikke lenger fysisk, men elektronisk. Jeg er fortsatt ikke tilbøyelig til å kalle det en boksamling

Endret av Mann 42
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Telte over, og har 158 bøker i leiligheten :) (har en del bøker liggende hos foreldrene også, men det er mest bøker jeg leste i tenårene). 

 

Fikk meg ikke bokhylle før i fjor, men gleder meg til å fylle opp de ledige plassene!



Anonymous poster hash: 6dd93...30c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

 

Et mye mindre problem nå som jeg har fått meg Kindle :hjerte:. Dvs, haugen med bøker er ikke lenger fysisk, men elektronisk. Jeg er fortsatt ikke tilbøyelig til å kalle det en boksamling

 

Slik jeg ser det så kan det ikke regens som en boksamling når man har bøker på kindel.

 

Jeg ser mer verdi i og ha 50 bøker i bokhylla en og ha 10.000 bøker på kindle.

 

Men jeg vet at det nok er mange som er uenig med meg i dette. Men det får så bare være.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Sitronmelisse

Uff... det essensielle burde være hvor mange bøker man har lest - ikke hvor mange man har "samlet"....

 

Denne grådigheten på å samle er bare trist. Jeg tar vare på de bøkene jeg elsker, de andre lar jeg gå. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Balian de Ibelin

Uff... det essensielle burde være hvor mange bøker man har lest - ikke hvor mange man har "samlet"....

 

Denne grådigheten på å samle er bare trist. Jeg tar vare på de bøkene jeg elsker, de andre lar jeg gå

 

Det er jeg 100% enig 

 

Men nå var det ikke akkurat det spørsmålet mitt handlet om. Uansett så har jeg lest mye mer bøker en hva jeg faktisk har stående i bokhyllene.

 

 

Og jeg kan helt ærlig ikke se hva dette har med grådighet å gjøre-. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... det essensielle burde være hvor mange bøker man har lest - ikke hvor mange man har "samlet"....

 

Denne grådigheten på å samle er bare trist. Jeg tar vare på de bøkene jeg elsker, de andre lar jeg gå. 

 

Hva mener du med det? Gir du dem bort? Kaster du dem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Uff... det essensielle burde være hvor mange bøker man har lest - ikke hvor mange man har "samlet"....

Hvis noen finner fornøyelse i å samle, så skal de vel få lov til det, enten det nå er frimerker, plater eller bøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva mener du med det? Gir du dem bort? Kaster du dem?

Jeg elsker å lese, men kvitter meg med alle bøker som jeg ikke kommer til å lese igjen. Låner de bort (dukker sjeldent opp igjen), bytter de på en "byttevegg" på biblioteket, eller så kaster jeg de. Er ingen samler, men de bøkene jeg virkelig liker sparer jeg på.

Anonymous poster hash: 56db3...345

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Samler klassikere. Og andre bøker. Prøver å få til et ordentlig hjemmebibliotek som mine barn også vil kunne ha glede av senere. 



Anonymous poster hash: ce979...1fa
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

 

Samler klassikere. Og andre bøker. Prøver å få til et ordentlig hjemmebibliotek som mine barn også vil kunne ha glede av senere. 

Anonymous poster hash: ce979...1fa

 

 

Det finner jeg et veldig bra tiltak av deg. Foreldrene mine gjorde det samme, og selv om jeg ikke helt hadde sansen for Hamsuns og Ibsens ++ samlede verker som barn/tenåring, så er jeg i dag veldig glad for at foreldrene mine så til at jeg fikk denne litterære ballasten med hjemmefra. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Citronella

Jeg leser minst en bok i uken, gir de ofte til venner som også liker å lese. Men vi har nok 6000+ bøker i biblioteket her hjemme. Mange er arv og førsteutgaver. Både min mann og avdøde mann, samt familie har bidratt til samlingen. Vi skal snart flytte fra villa til leilighet. Men har arkitekter på saken for å innrede et bibliotek. I tillegg er jeg så Harry at jeg har globusbar der inne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Enig med Mann lenger opp her som peker på forskjellen på å samle, og la det hope seg opp med bøker. Jeg tenker at antallet ikke er vesentlig (selv om jeg mener det må være mer enn tre), men formålet med alle bøkene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Slik jeg ser det så kan det ikke regens som en boksamling når man har bøker på kindel.

 

Jeg ser mer verdi i og ha 50 bøker i bokhylla en og ha 10.000 bøker på kindle.

 

Men jeg vet at det nok er mange som er uenig med meg i dette. Men det får så bare være.

Hvorfor det, egentlig? ER det fordi da kan folk se at du har femti bøker?

Jeg anskaffer meg bøker for innholdets del, og skjeler mindre til mediet.

Men selvsagt, enkelte ting gjør seg ikke så godt på elektroniske media.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Gjest Balian de Ibelin

Hvorfor det, egentlig? ER det fordi da kan folk se at du har femti bøker?

Jeg anskaffer meg bøker for innholdets del, og skjeler mindre til mediet.

Men selvsagt, enkelte ting gjør seg ikke så godt på elektroniske media.

 

Nei folk trenger ikke å se at du har bøker.

 

For meg er bøker noe du holder i hendene. Ikke noe man leser av en skjerm.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nei folk trenger ikke å se at du har bøker.

 

For meg er bøker noe du holder i hendene. Ikke noe man leser av en skjerm.

Jeg har litt vondt for å skjønn hva som er forskjellen. Jeg holder min Kindle i hendene når jeg leser, akkurat som en bok. Jeg blar riktignok om med en knapp, men ut over det så er det omtrent den samme opplevelsen rent visuelt. E-ink ser ut som en normal bokside.Du kan ikke sammenligne det med å scrolle nedover en skjerm som er på en armlengdes avstand.

Kindle er dessuten langt lettere enn en bok, mindre enn en bok, og mer allsidig enn en bok. Man kan f.eks justere fontstørrelsen.

Og så er det selvsagt også mange bøker i en. Jeg husker ikke i farta hvor mange bøker jeg har, men det er mange.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg samler på dagbøker. Hver av mine bøker er unike og ingen har makene. Som en samler så har jeg aldri forstått meg på å samle på bøker som du kan finne på nettet eller i biblioteket. De bøkene som er verdt å samle på er enten unike eller sjeldene og som er verdt å bevare.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Zeitgeist

Jeg har litt vondt for å skjønn hva som er forskjellen. Jeg holder min Kindle i hendene når jeg leser, akkurat som en bok. Jeg blar riktignok om med en knapp, men ut over det så er det omtrent den samme opplevelsen rent visuelt. E-ink ser ut som en normal bokside.Du kan ikke sammenligne det med å scrolle nedover en skjerm som er på en armlengdes avstand.

Kindle er dessuten langt lettere enn en bok, mindre enn en bok, og mer allsidig enn en bok. Man kan f.eks justere fontstørrelsen.

Og så er det selvsagt også mange bøker i en. Jeg husker ikke i farta hvor mange bøker jeg har, men det er mange.

 

Jeg prøvde Kindle i ei uke, og holdt på å kaste hele sulamitten. Jeg ble bare irritert og det funket overhodet ikke for mitt vedkommende. Men jeg tror det er fordi å fysisk holde en bok i hånda har med det haptiske å gjøre - kjenne vekt, papirets ruhet, følelsen i fingrene av å bla. I tillegg minner de fleste av bøkene mine meg om steder jeg har vært, lukter jeg har luktet, ting jeg har sett, sinnstilstander, osv. Ei bok er med andre ord en mer sensorisk opplevelse for meg.

 

Dessuten har jeg en tendens til å streke under setninger og passasjer i bøker, og dette er litt vrident på en Kindle  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...