Gå til innhold

Shoppestopp 2015


Nordis

Anbefalte innlegg

Jeg er med!

Kjøper sjelden klær og ting fra før, men det har blitt noen storinnkjøp på nettet et par ganger i året som jevnt fordelt er for mye. Ser jo i ettertid at lite av det blir brukt. I tillegg til at jeg sjelden gidder å returnere om det er bare et par sko eller en genser i feil størrelse. Har gitt bort esker fulle av sko i feil størrelse og søppelsekker med klær. Tenker at jeg kan slanke/vokse meg inn i resten men det skjer jo ikke :fnise:

Så ja- jeg er med! Skal også ta en skikkelig opprydding i skapet og finne ut hva jeg egentlig har. Er jo ikke nødvendig å gå rundt i slitte klær fordi man "ikke har noe annet" .

Så bra at vi blir flere!

Jeg har også den erfaringen med å gjøre storinnkjøp og oppleve at mye av det ikke blir brukt.

Har sikkert 20-30 plagg i garderoben som aldri har vært brukt. Flaut!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Eg har hatt shoppestopp delar av dette året. Eg har også sprukke ganske grundig ein del gonger. Men, no tenkjer eg gjennom det eg kjøper på ein heilt anna måte. Eg kjøper ikkje lenger ting eg ikkje treng av di det er billig, dei sprekkane eg har hatt har vore til ting eg har brukt enormt og som har fylt eit hol. Til dømes kjøpte eg ein lang ull/kasjmir-cardi i august, eg fekk 50% på han, og har brukt han kvar veke sidan. For første gong har eg hatt heile dagar på jobb utan å fryse! :-) Eg har også fylt på strømpebukser og strømper når dei har ryke. Og eg kjøpte den perfekte vesle svarte då eg etter ti år på jakt endeleg fann han. Har brukt han to gonger allereie, og han er under ein månad gammal.

Eg har blitt mykje meir medviten sidan eg slutta å handle vilt, og mykje flinkare til å sjå kva eg allereie har i skåpet. Eg har alltid handla hygieneprodukt på sal, endeleg er eg i ferd med å få attende hyllene mine som var stappfulle, og eg får rett og slett meir plass!

Eg vil tilrå det, og ikkje minst vil eg tilrå å sjå etter vintageklede på UFF og Fretex og slikt, det er så mykje klede som er så fine, og ikkje minst unike.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg har hatt shoppestopp delar av dette året. Eg har også sprukke ganske grundig ein del gonger. Men, no tenkjer eg gjennom det eg kjøper på ein heilt anna måte. Eg kjøper ikkje lenger ting eg ikkje treng av di det er billig, dei sprekkane eg har hatt har vore til ting eg har brukt enormt og som har fylt eit hol. Til dømes kjøpte eg ein lang ull/kasjmir-cardi i august, eg fekk 50% på han, og har brukt han kvar veke sidan. For første gong har eg hatt heile dagar på jobb utan å fryse! :-) Eg har også fylt på strømpebukser og strømper når dei har ryke. Og eg kjøpte den perfekte vesle svarte då eg etter ti år på jakt endeleg fann han. Har brukt han to gonger allereie, og han er under ein månad gammal.

Eg har blitt mykje meir medviten sidan eg slutta å handle vilt, og mykje flinkare til å sjå kva eg allereie har i skåpet. Eg har alltid handla hygieneprodukt på sal, endeleg er eg i ferd med å få attende hyllene mine som var stappfulle, og eg får rett og slett meir plass!

Eg vil tilrå det, og ikkje minst vil eg tilrå å sjå etter vintageklede på UFF og Fretex og slikt, det er så mykje klede som er så fine, og ikkje minst unike.

Så fint å høre at du kan anbefale shoppestopp. Jeg tenker jo at dette vil bli lærerikt for meg uansett hvordan det går. Planen er selvsagt å ikke gå på en smell, men man vet jo aldri. Målet mitt er egentlig å bli mer bevisst på hva jeg allerede har, hvordan plaggene min kan kombineres og å lære å rett og slett være fornøyd med mindre. Shoppestoppen gjelder jo ikke bare klær for min del, men også alt annet man kan få lyst på og vel strengt tatt ikke trenger. Jeg vil rett og slett øve meg på å ta kontroll over impulsshoppingen.

Jeg kommer absolutt til å se etter ting/klær på Fretex og FINN osv, men kun hvis det er noe jeg virkelig trenger, ikke for bare å "få noe nytt". Huset er allerede så fylt opp at kun virkelig nødvendige saker får komme over dørstokken her i 2015 (og da skal de i såfall være kjøpt brukt, fått eller arvet.) Jeg ønsker egentlig å ha færre klær og færre ting enn i dag og vil derfor også følge ei streng linje ift evt bruktkjøp.

Gleder meg til å sette i gang. Takk for at du delte dine erfaringer :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også med :) Litt usikker på hva jeg skal sette som "lov". Bruker en del penger på hudpleie, kremer, sjampo, hårkur etc, men også ekstremt mye penger på dyre vesker, klær og sko. Tenkte å kanskje hamstre inn noen pakker med store sjampoflasker (300ml) samt sokker, undertøy og hårkur og ha totalforbud mot alt i 2015.

Jeg gleder meg til shoppestopp kjenner jeg!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er også med :) Litt usikker på hva jeg skal sette som "lov". Bruker en del penger på hudpleie, kremer, sjampo, hårkur etc, men også ekstremt mye penger på dyre vesker, klær og sko. Tenkte å kanskje hamstre inn noen pakker med store sjampoflasker (300ml) samt sokker, undertøy og hårkur og ha totalforbud mot alt i 2015.

Jeg gleder meg til shoppestopp kjenner jeg!

Flott du er med! Gleder meg jeg også. Tror jeg kommer til å føle det befriende, faktisk, dette å ikke måtte kjøpe noe. Da jeg fikk ryddet i klesskapet, fikk jeg mer oversikt over hva jeg har og hva som kan kombineres av plagg, så det anbefales. Har også kvittet meg med noe for å et mindre fullt skap og dermed bedre oversikt.

Jeg kommer til å få en liten utfordring til sommeren mht til tre ting - nemlig bikini, badedrakt og et par sandaler. Dette er ting jeg vet jeg trenger nytt av. Ikke får jeg kjøpt det inn før shoppestoppen heller, for det er jo ikke sesong for dette nå. Og badedrakt og bikini vil jeg ikke kjøpe brukt. Så her må jeg vurdere om det skal være lov for meg å kjøpe inn akkurat, og kun, disse tre tingene når sommeren kommer, eller om dette er noe jeg skal ønske meg til bursdagen min i vår (vet ikke om slikt har kommet i butikkene til da). Hm.. Må tenke litt på den.

Uansett vil jeg offentliggjøre mine egne, ferdigsnekrede retningslinjer før shoppestoppen starter. Artig om flere gjør det samme :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg kommer til å få en liten utfordring til sommeren mht til tre ting - nemlig bikini, badedrakt og et par sandaler.

Har du ingen av desse frå før? I så fall synest eg det må vere greitt å handle inn dette. Men om du har frå før er det jo berre å bruke ein sesong til. Bikiniar og badedrakter blir jo som oftast ikkje utslitte. Og slike ting er uansett tilgjengeleg på nett frå januar - både Ellos, La Redoute og HM har sommartøy frå januar, og dermed kan du få det i bursdagsgåve.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Har du ingen av desse frå før? I så fall synest eg det må vere greitt å handle inn dette. Men om du har frå før er det jo berre å bruke ein sesong til. Bikiniar og badedrakter blir jo som oftast ikkje utslitte. Og slike ting er uansett tilgjengeleg på nett frå januar - både Ellos, La Redoute og HM har sommartøy frå januar, og dermed kan du få det i bursdagsgåve.

Da skal jeg ønske meg dette i bursdagsgave. Bikinien min gikk i stykker mot slutten av sommeren (hadde kun en som passet). Badedrakten min fra HM er 15 år gammel og nokså sliten. Hadde planer om å kjøpe en ny i sommer, men fikk aldri gjort det, da jeg egentlig hater å prøve bikinier og badedrakter i prøverom og heller ikke er noen strandløve, så det er plagg jeg ikke bruker så ofte. Sandaler skulle jeg også kjøpe nye i sommer. Har noen par med hæl, men har ingen flate som passer til "alt". Men det skal skrives på ønskelista til bursdagen min.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har du lyst til å dele noen erfaringer med oss nybegynnere?

Skal du tilbake til alt slik det var, dvs handle som før, når du nå er "ferdig"?

Hadde så mange klær jeg neste ikke brukte så jeg og en vennine hadde shoppestopp for å ikke kjøpe mye dritt vi aldri kom til å bruke.

Tro meg dere kommer til å føle dere ekstremt bra etter at dere er ferdige .

Blir "ferdig" 1.januar siden det var da jeg begynte.

Tror ikke jeg kommer til å handle like mye klær som før bare det jeg trenger.

Jeg hadde noen regler som var:

1.Ikke kjøpe nye klær til meg selv.

2.Lov å kjøpe gaver (selvfølgelig)

3.Ikke kjøpe nytt kjøkken utstyr som f.eks. kok/stekeredskaper,eller elektrisk utstyr med mindre det noe blir ødelagt (noe som ikke skjedde)

4.Kjøper selvfølgelig til barna det de trenger, men vi hadde avtalt at om det var nyttårsballkjole,fin klær til bursdager og ting og tang skulle de hjelpe til hjemme å få betalt. (tror uansett jeg kommer til å ende opp med å kjøpe nyttårsballkjole til jentene)

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg begynte så smått i 2014, lagde en tråd, gikk bra en stund, så gikk det helt i glemmeboken :O Hvordan klarer man å holde konsentrasjonen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hmm jeg begynte så smått i 2014, lagde en tråd, gikk bra en stund, så gikk det helt i glemmeboken :O Hvordan klarer man å holde konsentrasjonen?

Vet ikke hvordan man holder på konsentrasjonen. Det er jo en slags øvelse i utholdenhet dette. Vil helt sikkert gå fint i starten men bli tyngre etterhvert. Spesielt om man driver med dette alene og uten å forplikte seg overfor noen andre. Kanskje det hjelper å fortelle folk rundt en at man har shoppestopp? Da blir det jo liksom litt pinlig om man ikke klarer det.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på div blogger og tråder rundt omkring nå og sett litt på retningslinjer ulike tidligere shoppestoppere har satt for seg selv. Det som er felles hos de fleste, er at de har bestemt at innkjøp av klær, sko, interiørting og div saker og ting ikke er lov. Noen har lov til å shoppe om de er i utlandet. Andre har ikke lov til det. Noen har lov til å kjøpe undertøy og strømpebukser, noen har ikke lov til det heller.

Hva tenker dere om shopping på utenlandsreiser? Burde det være lov? Kanskje begrenset til et visst antall klesplagg/ting? Bare det som er lokalt produsert? Eller 0 innkjøp i utlandet også?

Flere skriver at det å ikke kunne kjøpe nye strømpebukser var det vanskeligste, og det kan jeg forstå. Om man f.eks har gått tom for strømpebukser (de tynne rakner jo lett, og de tykkere i ull blir lett nuppete og stygge), så får man kanskje heller ikke brukt kjoler og skjørt man har i skapet. Og det er jo dumt, for det gjør det lettere å gå på en smell mht nyinnkjøp av andre klesplagg.

Bør man "hamstre" inn strømpebukser før shoppestoppen, eller bør strømpebukser være unntatt fra shoppestoppen?

Noen som har meninger om noe av dette?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har lest litt på div blogger og tråder rundt omkring nå og sett litt på retningslinjer ulike tidligere shoppestoppere har satt for seg selv. Det som er felles hos de fleste, er at de har bestemt at innkjøp av klær, sko, interiørting og div saker og ting ikke er lov. Noen har lov til å shoppe om de er i utlandet. Andre har ikke lov til det. Noen har lov til å kjøpe undertøy og strømpebukser, noen har ikke lov til det heller.

Hva tenker dere om shopping på utenlandsreiser? Burde det være lov? Kanskje begrenset til et visst antall klesplagg/ting? Bare det som er lokalt produsert? Eller 0 innkjøp i utlandet også?

Flere skriver at det å ikke kunne kjøpe nye strømpebukser var det vanskeligste, og det kan jeg forstå. Om man f.eks har gått tom for strømpebukser (de tynne rakner jo lett, og de tykkere i ull blir lett nuppete og stygge), så får man kanskje heller ikke brukt kjoler og skjørt man har i skapet. Og det er jo dumt, for det gjør det lettere å gå på en smell mht nyinnkjøp av andre klesplagg.

Bør man "hamstre" inn strømpebukser før shoppestoppen, eller bør strømpebukser være unntatt fra shoppestoppen?

Noen som har meninger om noe av dette?

Jeg reiser såpass mye at jeg må nok ha shoppestopp når det gjelder utenlands også :).

Men når det gjelder strømper etc. så tror jeg at jeg kommer til å bestemme meg for en sum (kanskje 3000,- eller deromkring) som skal dekke div forbruk, frisørbesøk, toalettsaker mm i løpet av året.

Må regne litt på hva som er nøkternt, men likevel realistisk, hvis ikke så vet jeg at jeg kommer til å sprekke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest strømpebukser må vere tillete. Anna undertøy går jo ikkje så lett i stykker, så det synest eg ein bør klare seg utan.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg reiser såpass mye at jeg må nok ha shoppestopp når det gjelder utenlands også :).

Men når det gjelder strømper etc. så tror jeg at jeg kommer til å bestemme meg for en sum (kanskje 3000,- eller deromkring) som skal dekke div forbruk, frisørbesøk, toalettsaker mm i løpet av året.

Må regne litt på hva som er nøkternt, men likevel realistisk, hvis ikke så vet jeg at jeg kommer til å sprekke.

Jeg kommer til å tillate meg kjøp av toalettsaker. Men da mener jeg NØDVENDIGE toalettsaker, som f.eks tannkrem, dagkrem, solkrem, deodorant, sjampo osv. Og ingen luksusutgaver av disse. Og jeg kjøper kun nytt når det er tomt. Når mascaren min er tom kjøper jeg en ny. Men jeg drar ikke ut på sminkeshopping, om dere skjønner forskjellen. Alt jeg har skal brukes helt opp før jeg kan kjøpe nytt. Altså kan jeg ikke raske med meg en ny øyenskygge eller neglelakk kun fordi jeg fikk lyst på den.

Jeg reiser ikke mye utenlands, så jeg vurderer å tillate shopping utenlands innenfor visse begrensninger, som f.eks at jeg kan kjøpe maks tre ting og at de må være lokalt produsert. F.eks: Om jeg reiser på ferie til Island - da vil jeg kunne kjøpe et lokalt produsert klesplagg i islandsk ull, men ikke shoppe et par nye Nike-sko i Reykjavik. Bare et tenkt eksempel. Det er hyggelig å kunne ta med noe hjem fra en reise til et nytt land. Men må fintenke litt mer på det med evt shopping i utlandet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eg synest strømpebukser må vere tillete. Anna undertøy går jo ikkje så lett i stykker, så det synest eg ein bør klare seg utan.

Ja, jeg har merket meg at det med strømpebukser har vært vanskelig for shoppestoppere. De har en tendens til å gå i stykker. Kanskje må man legge inn et unntak her. Det er jo ikke akkurat sånn at man går bananas med strømpebuksekjøp og ruinerer seg selv med dette, så det begrenser seg selv. Kan heller ikke kjøpes brukt. Jeg kjøper nye strømpebukser kun når det er nødvendig, når de jeg har er ødelagte og utslitte. (Om bare jeg kunne sagt det samme om andre klesplagg.)

Endret av Nordis
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppestopp har jeg alltid som et elementært punkt på min liste over nyttårsforsetter - holdes aldri. Alltid klokker og klær som bør kjøpes, champagne og vin som bør smakes og destinasjoner som burde oppleves og gaver til forloveden min som jeg vil gi til henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Shoppestopp har jeg alltid som et elementært punkt på min liste over nyttårsforsetter - holdes aldri. Alltid klokker og klær som bør kjøpes, champagne og vin som bør smakes og destinasjoner som burde oppleves og gaver til forloveden min som jeg vil gi til henne.

Hva gjør du i tråden her da?

Anonymous poster hash: eaab1...90c

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shoppestopp har jeg alltid som et elementært punkt på min liste over nyttårsforsetter - holdes aldri. Alltid klokker og klær som bør kjøpes, champagne og vin som bør smakes og destinasjoner som burde oppleves og gaver til forloveden min som jeg vil gi til henne.

Mye av det du beskriver her omfattes ikke av min shoppestopp. Det er lov å reise. Det er lov å oppleve. Det er lov å gi gaver. Det er lov å nyte god mat og godt drikke.

Men alltid nye klokker og klær som bør kjøpes? Eh.. nei.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Champagnelageret har ikkje blit særleg redusert i løpet av shoppestoppen vår. Ikkje har vi slutta å sponse flyselskapa heller (sjølv om eg strengt teke ville levd meir miljøvenleg om eg slutta å fly enn om eg slutta å shoppe - eg har aldri vore ein storshoppar!). Vi praktiserer ikkje gåver i tide og utide heller, både eg og Tiger har det vi treng, så dei høva er sjeldne. Men å kjøpe klede og slikt som ein ikkje treng, det kan ein godt la vere, og heller bli litt betre til å style dei kleda ein har.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ble så inspirert av denne tråden, at jeg har bestemt meg for å henge meg på! Kjempemotivert for et shoppingfritt 2015! (Særlig etter å ha vært på kjøpesenter i dag...haha)

Blir noen små unntak da:

Som dere, så tenker jeg at strømper må være lov, men jeg gjør også et unntak for sokker og truser. Det er rett og slett fordi jeg har mye som synger på siste verset, og ikke har tenkt å bruke romjula til å handle inn sånt.

Gjør jeg et unntak til, og har lov til å shoppe for penger jeg får i gave. Har besteforeldre som de fleste år kommer med en liten sum til jul og bursdag, og vil at jeg skal "kjøpe meg noe jeg har lyst på",

Jeg vet at de synes det er mye koseligere når jeg kan si at "denne genseren kjøpte jeg meg i julegave fra dere," enn at de pengene forsvinner i hverdagssluket.

Ellers tror jeg Nordis sine rettningslinjer i første post er supre!

Endret av kanelsnurr
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...