Gå til innhold

Katten jeg skulle passe fikk kattunger på kjøkkengulvet mitt 22 juli :)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Dette var temmelig surrealistisk, siden eieren ikke visste hun skulle ha kattunger! Så da lurer jeg på en del ting da, siden jeg aldri har hatt nyfødte kattunger å ta ansvar for! ;)

Hvor lenge må kattefamilien bo hos meg? Jeg skal passe dem i en måned til eieren kommer hjem iallfall, men kan gjerne passe de lenger om de ikke kan flyttes på. Hva annet kan jeg gjøre enn å passe på at mamman har mat og vann?

Og skal "senga" skiftes ut ofte? Fikk lov å blande meg og skifte i går så de slapp å ligge i blod og fødejøys!:)

Og en ting til jeg kommer på i forbifarta, søstra hennes fikk nettopp et kull men spiste opp den ene, og jeg har hørt så masse skrekk om kattungespising i det siste at jeg lurer på når faren for dette er over?

Håper uansett eieren finner et godt hjem til alle 3, den ene har iallfall fått et allerede ;) Og det blir sterilisering på mammapus nå ja, ;)

Anonym poster: 895e6647b076d7aee56d5bd75581a53c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må passe på at det er godt å varmt for de, for kattunger kan ikke regulere sin egen varme i starten (etter tre uker klarer de å regulere kroppstemperaturen sin, men vil fortsatt være avhengig av varme noen uker til for ikke å bli syke). De vil være helt avhengig av morens varme, men går jo glipp av denne når moren går på do feks.

Ellers virker det som du har fått til det meste :)

Det er sjeldent at kattemødre spiser ungene sine, og kattemødre har faktisk et av de beste morsinstinktene så du kan nok slappe helt av. Har hun ikke vist noe aggressivitet mot ungene nå så har hun instinktet inne og da blir nok ingen av de spist.

Kattunger er ikke leveringsklare før de er 12 uker, men kan godt flyttes på før dette også så lenge de ikke blir utsatt for kulde de første 6 ukene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gi næringsrikmat til moren siden hun dier. Vet mange bruker gi kattungemat siden det er mer næring.

Lykke til, kjekt med kattunger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar:) (ble visst anonym i stad:O)

Hun får kattungemat, for hun er jo bare kattunge selv ennå! Litt iallfall, jeg ga henne fra meg i vinter (eksen ville ikke ha og ba meg velge) også kommer hun plutselig tilbake nå og får kattunger hos meg! Magisk:)

Bør jeg sette på ovnen inne på soverommet da? De ligger i en kasse og har det greit og varmt, men det trekker vel litt fra vinduene..

Også må jeg bare fortelle om kattunge nr 3, jeg er så takknemlig for at den klarte seg den og! Jeg satt og var kjempenervøs siden jeg var alene med henne under fødselen, men det gikk jo fint siden de 2 første kom seg greit ut! Plutselig skriker hun noe verre, og jeg oppdaga under halen at det var en til på vei ut, men den satt fast, og hadde navlestrengen rundt halsen og hodet satt fortsatt inni! Null peiling på om det var greit å blande seg, men jeg følte jeg måtte, så jeg dro den ut. Den pusta ikke, så jeg begynte å grine og fikk panikk, så jeg trykket på magen/brystet dens, og plutselig var det liv! :-D Jeg har aldri gjort noe sånt før, så jeg er veldig glad det gikk bra! Beholder den;)

Dette er sikkert et litt barnslig spørsmål, men når er de koseklare?

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei,

Varme til kattungene og det å ta godt vare på kattemora (lettere for kattemor å ta godt vare på ungene da) er viktig.

Og så er det viktig å IKKE begynne å levere kattungene FØR de faktisk er klare (dvs: fått mat, opplæring osv fra kattemor), det er der dessverre en del feiler.

Kattunger som blir levert før de er helt ferdig "utlært" hos mor, går det dessverre dårlig med.

Lykke til, og bra at du spør, viser at du er opptatt av de små (og kattemor) og deres ve og vel :)

Anonym poster: 151460c22e76700d4b367b5a601ddc62

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk! Ja vil jo helst se at de får et fint liv helt fra starten :) Skal de bare bo hos meg i 8 uker da altså? Stakkar eieren i såfall, sånn som jeg spammer henne med kattungebilder på facebook :D

Jeg blir sikkert gjenkjent nå, men det ække no problem altså ;)

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis hun er bare kattunge selv ennå så kan du jo passe litt ekstra på at hun vet hva hun skal gjøre, stimulering i rompa så de får bæsje og slike ting. Som oftes går det bra og kattemor vet gjerne instinktivt hva hun skal gjøre men jeg har hatt kattemor med kull fra dyrebeskyttelsen her som ikke hadde snøring siden hun var så ung.

Kattunger er leveringsklare rundt 12 uker.

Lykke til, dette går så bra så.

Endret av Sinner
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De er koseklare ganske tidlig. Jo tidligere du gir dem menneskestimuli, jo mindre sjenerte blir de. Når de er blitt sånn ca 6 uker kan du jo invitere noen over så de får blit håndtert av flere forskjellige også. :) Lykke til! Alltid kjeeempe koselig med kattunger!

Forresten kan du se på Animal Planet's Kitten Special. Det er en episode hvor man blir lært alt om kattunger fra fødsel av. :) Du finner den helt sikkert på youtube eller noe sånt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for tips og link (:

Hun gjør sånn som du sier, Sinner, overraskende flink til å være så liten! Men passer på og holder øye med de hele dagen.

Skal dere se skjønnasfamilien? :-D

post-56088-0-42924500-1343215039_thumb.j

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For en nydelig historie :) De er koseklare ganske tidlig og moren sier gjerne ifra når det blir for mye evt for lenge. I begynnelsen kunne jeg se på og ta litt på mens de lå i kassa. Etter to tre dager løftet jeg dem opp men fikk ganske raskt beskjed fra mor om at de måtte ned igjen. Etter hvert kunne jeg ta en og en unge med ut i stua og kose to min før mor kom og sa ifra. Prøv deg frem med kos ol. og hør på moren. Selv om hun er ung så vet hun best og det høres ut som om denne katten klarer seg fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Solise

Tror faren for at hun skal spise de er over etter maks 2 uker. Da min katt fikk sitt andre kull på 6 stk, presterte hun å legge seg oppå dem om natta, og dermed klemme dem til døde. Satt igjen med 2 stk etter 1 uke :o

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men om moren spiser en av ungene, er ikke det noe hun gjør fordi ungen ikke er levedyktig??

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er helst hannkatter som spiser ungene sine.

Så heldig du var som fikk være der når fødselen var igang! Mange hunnkatter vil helst ikke ha noen der. Syns du har vært flink!

Anonym poster: f0e3c70ac42a28e05b1b01a81670d869

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Dette er sikkert et litt barnslig spørsmål, men når er de koseklare?

Kattunger begynner å sosialisere med resten av flokken fra de er ca 3 uker. Frem til dette handler det mest om å få i seg næring, og få alle sansene, som syn og hørsel. Ta en daglig sjekk og se til at alle har det bra, og når de nær,er seg tre uker kan du kose og leke med dem. Du merker fort om de er interessert eller ikke, så ta det i deres tempo.

Spise ungene gjør de bare helt i starten, dersom de ikke er levedyktige.

Anonym poster: e53e14ca089ccb00bee2beedbeb970bf

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke bruk blitz på dem når de er små, selv om øynene ikke har åpnet seg kan skarpt lys være skadelig... Bare sånn i forbindelse med spamming av kattens eier med kattungebilder:)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oi, takk for at du sa ifra om det! Jeg var litt usikker på det, men det var bra noen konstanterte:) Kattungesynet kommer før fotodokumentering :)

Åh som jeg gleder meg til de blir større og begynner å løpe rundt, og jeg gleder meg VELDIG til å se hvordan den med sort snute blir når den blir større :) De andre og så klart, men jeg har aldri sett dette designet på en katt før ;D

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja, designet på den var veldig spesiell! Men husk at tegningene dems kan endre seg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...