Gå til innhold

Tror jeg er i ferd med å bli gal (seldestruktive impulser)


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mitt problem er rett og slett at enkelte ganger blir jeg akkutt rammet av hva jeg vil kalle ukontrolerbare selvdestruktive impulser. Jeg vet ikke når de kommer, men det er litt for ofte.

Et reelt eksempel er sist gang jeg var i en blomsterforetning. Jeg fikk øye på en serdeles giftig plante og følgene tanker dukket opp i hodet mitt:

'De bærene der er sikkert snadder' 'Nei, spiser jeg dem, dør jeg' 'fortsatt verdt det' 'Spis, spis, spis, spis' 'Nei, nei nei nei' 'Et bær kan ikke skade' 'Jo. det kan'

'Hva i all verden er det jeg tenker'

Jeg opplever altså masse motstridene tanker. I tillegg vil jeg få mentale bilder av at jeg spiser de giftige bærene. Jeg får også følelsen av sult og en trang til å smake på dem og en følelse av frykt at jeg kommer til å gi etter for galskapen og faktisk spise dem. Pulsen øker til litt over tohundre. Jeg ser mot døren og går ut fra butikken og skynder meg hjem. Jeg sitter igjen med en følelse som minner om dårlig samvittighet og skam. Tankene fortsatte når jeg kom hjem og helt til jeg sovnet. Jeg har også senere prøvd å gå tilbake til blomsterbutikken og fått akkuratt samme 'anfallet'.

Jeg har også fått liknende tankeklinsj om å stikke meg med skarpe ting, spise vaskemiddel og hoppe ut av vinduet. Siden dette er ting I hjemmet så kan jeg ikke akuratt velge å unngå dem slik som giftige bær. Så det endte med at jeg kastet alle mine skarpe ting i søpla og helte vaskemiddelet i do og hengte hengelås på vinduet mitt.

Er det noen som vet hva dette kan være og hva som kan hjelpe mot det?



Anonymous poster hash: 15d44...59b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg vet ikke hva det kalles men jeg har opplevd noe lignende for mange år siden, og da var det kjøkkenkniven jeg fikk tanker om å stikke inn i eksen. Jeg klarte å få det til å slutte med at jeg sa nei til meg selv at det ikke var aktuelt å gjøre noe slikt. Det varte i noen dager og så forsvant det og jeg har aldri hatt det slik igjen. Heldigvis.



Anonymous poster hash: 1a7a4...004
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det kalles men jeg har opplevd noe lignende for mange år siden, og da var det kjøkkenkniven jeg fikk tanker om å stikke inn i eksen. Jeg klarte å få det til å slutte med at jeg sa nei til meg selv at det ikke var aktuelt å gjøre noe slikt. Det varte i noen dager og så forsvant det og jeg har aldri hatt det slik igjen. Heldigvis.

Vell godt å høre at jeg ikke er den eneste som gått igjennom noe som dette. Jeg vet egentlig ikke hva jeg bør gjøre, bare vente å se om det går over av seg selv?

Anonymous poster hash: 15d44...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vet ikke hva det kalles men jeg har opplevd noe lignende for mange år siden, og da var det kjøkkenkniven jeg fikk tanker om å stikke inn i eksen. Jeg klarte å få det til å slutte med at jeg sa nei til meg selv at det ikke var aktuelt å gjøre noe slikt. Det varte i noen dager og så forsvant det og jeg har aldri hatt det slik igjen. Heldigvis.

Anonymous poster hash: 1a7a4...004

Bra at du aldri har hatt disse tankene igjen, men man kan da begynne å lure. Ikke er jeg en psykolog, men jeg ble genuint skremt da jeg leste dette. En stor forskjell mellom TS som med sine tanker "ønsker" å skade seg selv, og ikke andre. Og det at det varte i noen dager er nesten enda mer bekymringsfullt. Kan forstå hvis det var midt under en opphetet krangel...

Og til TS; ta kontakt med lege. Ikke drikk alkohol eller bruk narkotiske stoffer når du har det slik ihvertfall, det kan gjerne forsterke disse tankene og du kan faktisk ende opp med å gjennomføre et eller annet.

Anonymous poster hash: 31a32...c6a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og til TS; ta kontakt med lege. Ikke drikk alkohol eller bruk narkotiske stoffer når du har det slik ihvertfall, det kan gjerne forsterke disse tankene og du kan faktisk ende opp med å gjennomføre et eller annet.

Neida, det har jeg ingen planer om(å innta rusmidler altså, lege tar jeg nok kontakt med i løpet av kommende uke).

Anonymous poster hash: 15d44...59b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Dette er tvangstanker. Du holder ikke på å bli gal. :)

Ta kontakt med fastlegen,så henviser han deg til noen som kan hjelpe. :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mennesker generelt tenker veldig mye " rart", forskjellen på deg TS og andre er at du bekymrer deg over tankene dine. Du holder ikke på å bli gal, og du kommer heller ikke til å utføre det du tenker, det er rett og slett tvangstanker du har. Ingenting farlig, bare litt plagsomt siden du blir så redd for tankene dine.



Anonymous poster hash: ad708...302
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjære Ts

Jeg stenger denne tråden nå, da vi ikke kan vite hva slags kompetanse som ligger bak svarene du vil få. I dette tilfellet ville det heller vært best om du fikk et profesjonelt svar, og det vil du bare få om du kontakter lege.

Vennlig hilsen

Raven Emerald, mod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest
Dette emnet er stengt for flere svar.
×
×
  • Opprett ny...