Gå til innhold

Trening for oss over 40


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hvor lang tid tar det å bli fit når man har passert 40?

Hvilken trening er best?

Å hvor lang tid tar det før resultatene vises?

Jeg går masse i fjellet og skogen, gjør noen styrkeøvelser hjemme med manualer, men synes ikke jeg ser noen forskjell.

Jeg er slank, men vil stramme opp ting som henger og slenger, feks magen.

Virker som det tar mye lengre tid å komme i form jo eldre man blir.

Tips til effektive øvelser mottas med takk :)



Anonymous poster hash: 9e2b7...e6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Betyr "fit" for deg penere kropp, eller snakker du i ordets egentlige betydning, i bedre form?

"Resultatet vises", -Betyr det at du kun er opptatt av å forbedre utseende?

"Stramme opp det som henger og slenger", - ingen trening kan motvirke at huden blir slappere med alderen.

Jeg lurer litt på om du har realistiske mål?



Anonymous poster hash: 99c3b...3a7
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Min erfaring som 40++, er at bevegelighetstrening/tøying fort blir glemt, noe som kan føre til at stiv muskulatur reduserer effekten av øvelser. Spesielt gjelder dette i bekkenpartiet.

Jeg fikk ikke trent mage- og setemuskulatur godt nok på grunn av stram hofteleddsbøyer, setemuskulatur, og hamstring.

Dette førte til "hengemage" og "hengerumpe". Tøying var nødvendig for å få riktig og god kontakt med de musklene jeg ønsket å trene, og dette har heldigvis begynt å rette seg litt nå, med god hjelp av kiropraktor og osteopat/naprapat. :)

Så, på grunn av denne erfaringen, anbefaler jeg nå alle å huske på denne viktige delen av treningen.

Dette reduserer også risikoen for skader, siden stiv og stram muskulatur er mest utsatt for dette.

Ellers synker forbrenningen oss på denne alderen, og overgangsalderen kan også så smått begynne for de av oss som ikke allerede er der. Mange av oss mister muskulatur, får en annen fettfordeling/høyere fettprosent, så det at du føler du ser utrent ut, kan like gjerne være et resultat av en noe høy fettprosent, som av manglende muskulatur.

Men uansett, kombinasjonen av kondisjon og styrketrening optimalt for de fleste, og det er ikke unntak for oss som er 40+.

Og ja, ting tar tid!

Personlig bruker jeg i snittt 90 minutter, 5 dager i uken. Da jogger jeg 3 dager i uken (skal øke til 4 etter hvert), har bevegelighetstrening (lette øvelser og tøying) 3 dager i uken, og styrketrening med tøying 2 dager i uken.

Så mye tid er sikkert ikke nødvendig for alle. De fleste klarer seg med halvparten, eller mindre, men mitt opplegg er tilpasset mine behov.

Dette opplegget har jeg holdt på med i noen måneder nå, og ut over økt bevegelighet og styrke, er det ikke så mye jeg vil se før fettprosenten blir mindre. (Den er på vei nedover, men målsetning er å ha nådd målet senest innen neste sommer).

Jeg vet heller ikke om det å se stram ut er et mål i seg selv for min del, siden jeg trener for helse og funksjon, men det får jeg se når jeg har nådd dette første målet.

Det ble mange personlige erfaringer i svaret mitt, men jeg håper noen av mine erfaringer kan være til nytte for deg også. :)



Anonymous poster hash: a32e4...4fe
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

Anonymous poster hash: a32e4...4fe

Jeg vet ikke helt hvorfor denne ble anonym, men dette er altså Sprettballens erfaringer. ;)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar :) Jeg skal begynne med mer styrke og bli flinkere til å strekke ut, noe jeg har vært veldig dårlig på.



Anonymous poster hash: 9e2b7...e6b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...