Gå til innhold

Styrketrening flere dager i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Mest sannsynlig er framgangen din minimal med dette treningsopplegget, eller "kuke" rundt syndromet. Det første du bør gjøre er å få oversikt, eller strukturere treningen din. Altså, hvor mange dager i uken, og hvilke øvelser. Dette er grunnleggende. Ettersom ditt mål er å få en bedre helse, og generelt være fornøyd med din kropp vil jeg anbefale deg to treninger med styrke i uken, og to treninger med løping.

Styrketreningen bør kun inneholde en 4-6 øvelser som tar de store muskelgruppene. Har du ikke forutsetninger for å ta knebøy (utfall), markløft (markløft fra rack) eller benkpress (manualer; floor press) kan disse erstattes av alternative øvelser. Poenget er at hvis du skal mestre en ting, og oppeve fremgang må du gjøre det jevnlig, og ikke "kuke" rundt. Det er også adskillig lettere å være tilstede når man har få øvelser, enn å måtte konsentrere seg mange øvelser.

Løping kan du for eksempel kjøre en uke med intervaller, for eksempel 4x4 eller noe annet, poenget er bare å få opp pulsen til et viss nivå slik at man øker O2 opptaket. Dette har ikke bare helsegevinst for hjertet, men ikke minst for hjernen din, og spesifikt Hippocampus. Den andre uken kan du kjøre en intervall trening, og en langkjøring (kosetur). Poenget med dette er at bare å kjøre på med intervaller over tid kan gå ut over motivasjonen, og det er derfor hensiktsmessig å bytte ut den ene økten med en langkjøring.

Så har vi kostholdet, og her er det bare å spise med fornuften, og følge de nasjonale retningslinjene. Mer trenger du ikke å trene for å nå dine mål, og dette er kanskje litt hardere enn nødvendig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år, som trener både styrke og løping. Har omtrent fire styrkeøkter i uka. Har egentlig ingen spesielle mål med treningen, gjør det bare fordi jeg føler meg vel når jeg trener, for å få god helse, i tillegg til at jeg liker de kroppslige resultatene jeg har fått.

Når jeg trener styrke, har jeg ikke noen spesiell plan for hva jeg skal gjøre. Jeg bare bruker de apparatene/øvelsene som faller meg inn akkurat der og da. Derfor kan det fort være at jeg trener både bein, armer, mage og rygg på en og samme styrkeøkt. Jeg lurer på om det vil være lurere å planlegge slik at jeg f.eks. trener bare armer og mage to av øktene, og bare bein og rygg de to andre? Eller har det ikke noe å si for resultatene? Altså, at jeg f.eks. tar tre øvelser for bein og tre for rygg på samme økt, istedet for en for bein, to for rygg, to for mage og en for armer? Litt kronglete forklart, håper dere forstår :)

Hilsen uviten treningsjente!

Anonymous poster hash: e47cb...799

Nå leste jeg ikke de andre innleggene, så du får tilgi meg om jeg skriver noe noen andre allerede har skrevet før.

Det er ikke nødvendig å splitte kroppen i deler eller muskelgrupper for å få gode resultater. Selv trener jeg styrke, med styrkekondisjonering eller sprint 4-5 dager i uken. Alle dagene har beintrening i seg.

Det dog essensielt å ha en plan, periodisering og progresjon i treningsprogrammet. Det er for å oppnå god fremgang, forebygge understimulering eller overtrening(under-restitusjon), og skader.

De fleste er ikke i stand, som nybegynnere, til å lage gode planer for seg selv og progresjonen de får er nesten basert på flaks eller tilfeldig "broscience".

Derfor er det nesten uten unntak lurt som nybegynner, eller viderekommen uten trenererfaring, å følge et treningsprogram som noen med en plan har laget.

Husk at fremgang i treningsverden forutsetter at du spiser mer enn nok, og hviler smart.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trener du styrke på treningsstudio?

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Ja, det gjør jeg :)

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå leste jeg ikke de andre innleggene, så du får tilgi meg om jeg skriver noe noen andre allerede har skrevet før.

Det er ikke nødvendig å splitte kroppen i deler eller muskelgrupper for å få gode resultater. Selv trener jeg styrke, med styrkekondisjonering eller sprint 4-5 dager i uken. Alle dagene har beintrening i seg.

Det dog essensielt å ha en plan, periodisering og progresjon i treningsprogrammet. Det er for å oppnå god fremgang, forebygge understimulering eller overtrening(under-restitusjon), og skader.

De fleste er ikke i stand, som nybegynnere, til å lage gode planer for seg selv og progresjonen de får er nesten basert på flaks eller tilfeldig "broscience".

Derfor er det nesten uten unntak lurt som nybegynner, eller viderekommen uten trenererfaring, å følge et treningsprogram som noen med en plan har laget.

Husk at fremgang i treningsverden forutsetter at du spiser mer enn nok, og hviler smart.

Tusen takk for godt svar! Det gjelder også dere andre som har svart :)

Har nå tenkt litt, og bestemt meg for å dele opp, slik at jeg trener forskjellige muskelgrupper fra dag til dag, særlig i perioder hvor jeg trener så mye som fire, og kanskje fem, dager i uka. I perioder hvor jeg trener mindre, kjører jeg det kanskje annerledes :)

Har et stort fokus på å få i meg nok mat. Spiser relativt sunn, normal kost, i tillegg til at jeg faktisk unner meg noe godt omtrent hver dag (i moderate mengder, selvfølgelig). Dette funker for meg, og det er jo det viktigste!

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tusen takk for godt svar! Det gjelder også dere andre som har svart :)

Har nå tenkt litt, og bestemt meg for å dele opp, slik at jeg trener forskjellige muskelgrupper fra dag til dag, særlig i perioder hvor jeg trener så mye som fire, og kanskje fem, dager i uka. I perioder hvor jeg trener mindre, kjører jeg det kanskje annerledes :)

Har et stort fokus på å få i meg nok mat. Spiser relativt sunn, normal kost, i tillegg til at jeg faktisk unner meg noe godt omtrent hver dag (i moderate mengder, selvfølgelig). Dette funker for meg, og det er jo det viktigste!

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Om du er ute etter et program som har 4 styrkeøkter, pluss en treningsdag uten ren styrke anbefaler jeg dette: http://powerathletehq.com/wp-content/uploads/2013/08/PA-Guide-to-CFFB-v1.pdf

Det er et treningsprogram som er myntet på å gjøre utøvere sterkere, raskere, få bedre kroppsholdning og øke ytelsen i ballsport som amerikansk fotball, rugby, fotball, lacrosse, etc.

Har fulgt det selv en stund og har fått veldig gode resultater!

Om det ikke passer for deg ville jeg valgt en annen form for "Rippetoe's Starting Strenght", "Stronglift's 5x5", "Bill Starr 5x5", etc. Dette er også solide programmer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...