Gå til innhold

Styrketrening flere dager i uka


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år, som trener både styrke og løping. Har omtrent fire styrkeøkter i uka. Har egentlig ingen spesielle mål med treningen, gjør det bare fordi jeg føler meg vel når jeg trener, for å få god helse, i tillegg til at jeg liker de kroppslige resultatene jeg har fått.

Når jeg trener styrke, har jeg ikke noen spesiell plan for hva jeg skal gjøre. Jeg bare bruker de apparatene/øvelsene som faller meg inn akkurat der og da. Derfor kan det fort være at jeg trener både bein, armer, mage og rygg på en og samme styrkeøkt. Jeg lurer på om det vil være lurere å planlegge slik at jeg f.eks. trener bare armer og mage to av øktene, og bare bein og rygg de to andre? Eller har det ikke noe å si for resultatene? Altså, at jeg f.eks. tar tre øvelser for bein og tre for rygg på samme økt, istedet for en for bein, to for rygg, to for mage og en for armer? Litt kronglete forklart, håper dere forstår :)

Hilsen uviten treningsjente!



Anonymous poster hash: e47cb...799
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du må jo gjøre det du liker og motiverer deg til å trene:). Om jeg skulle gitt deg noen tips ville jeg kanskje kjørt tosplitt program med under- og overkropp siden du trener såpass mye. Eller et fullkroppsprogram. Jeg syns det er veldig motiverende å skrive ned hvor mye jeg tar i de forskjellige øvelsene fra økt til økt.



Anonymous poster hash: 11546...e79
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må jo gjøre det du liker og motiverer deg til å trene:). Om jeg skulle gitt deg noen tips ville jeg kanskje kjørt tosplitt program med under- og overkropp siden du trener såpass mye. Eller et fullkroppsprogram. Jeg syns det er veldig motiverende å skrive ned hvor mye jeg tar i de forskjellige øvelsene fra økt til økt.

Anonymous poster hash: 11546...e79

Jeg spør jo fordi jeg lurer på i forhold til resultater jeg får. Tror ikke jeg kommer til å like mer/mindre å "bytte" til tosplittprogram. Har tenkt på at slik det er nå, så er det ofte at jeg trener samme kroppsdel to dager på rad, av og til tre dager. Vet ikke om det er lurt/ikke lurt?

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år, som trener både styrke og løping. Har omtrent fire styrkeøkter i uka. Har egentlig ingen spesielle mål med treningen, gjør det bare fordi jeg føler meg vel når jeg trener, for å få god helse, i tillegg til at jeg liker de kroppslige resultatene jeg har fått.

Når jeg trener styrke, har jeg ikke noen spesiell plan for hva jeg skal gjøre. Jeg bare bruker de apparatene/øvelsene som faller meg inn akkurat der og da. Derfor kan det fort være at jeg trener både bein, armer, mage og rygg på en og samme styrkeøkt. Jeg lurer på om det vil være lurere å planlegge slik at jeg f.eks. trener bare armer og mage to av øktene, og bare bein og rygg de to andre? Eller har det ikke noe å si for resultatene? Altså, at jeg f.eks. tar tre øvelser for bein og tre for rygg på samme økt, istedet for en for bein, to for rygg, to for mage og en for armer? Litt kronglete forklart, håper dere forstår :)

Hilsen uviten treningsjente!

Anonymous poster hash: e47cb...799

Det som er viktig, er at du ikke trener styrke på de samme musklene 2 dager på rad, slik at musklene får tid til å restituere seg.

Med 4 dager pr uke får du minimum 2 dager etter hverandre. 2. treningsdag av de sammenhengene treningsdagene bør du tenke på å ikke trene samme muskelgrupper.

Jeg trente styrke 3 dager pr uke, og det var ikke noe problem å ta samme styrkeøvelsene hver av de dagene, når det var minst 1 dags restitusjon etter hver styrketreningsdag. I tillegg trente jeg utholdenhetstrening ca hver dag ca 60 minutter.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør jo fordi jeg lurer på i forhold til resultater jeg får. Tror ikke jeg kommer til å like mer/mindre å "bytte" til tosplittprogram. Har tenkt på at slik det er nå, så er det ofte at jeg trener samme kroppsdel to dager på rad, av og til tre dager. Vet ikke om det er lurt/ikke lurt?

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Restitusjon handler om mye mer enn bare å la musklene få en dags pause fra styrketreningen. Mat, drikke, hvile og flere ting påvirker restitusjonen.

Her er info om restitusjon etter utholdenhetstrening http://www.olympiatoppen.no/fagomraader/helse/fagstoff/restitusjonogernaering/media3036.media

Her er info om restitusjon etter styrketrening og generelt trening

https://www.tn.no/drivkraft/artikler/restitusjon-tren-hardere-og-fa-bedre-resultater

http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1351937720_trening_og_restitusjo.html

http://kunnskapsriktrening.blogg.no/1315898591_mosjonist_eller_toppi.html

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg spør jo fordi jeg lurer på i forhold til resultater jeg får. Tror ikke jeg kommer til å like mer/mindre å "bytte" til tosplittprogram. Har tenkt på at slik det er nå, så er det ofte at jeg trener samme kroppsdel to dager på rad, av og til tre dager. Vet ikke om det er lurt/ikke lurt?

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Enten er du veldig godt trent, som greier dette, eller så trener du ikke musklene hardt nok. Dette kunne ikke jeg gjøre når jeg trente svært hard styrketrening, pga naturlig stølhet dagen etter trening pga treningens effekt på musklene (muskelfibre rives i stykker av treningen, for deretter å vokse seg tykkere)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Enten er du veldig godt trent, som greier dette, eller så trener du ikke musklene hardt nok. Dette kunne ikke jeg gjøre når jeg trente svært hard styrketrening, pga naturlig stølhet dagen etter trening pga treningens effekt på musklene (muskelfibre rives i stykker av treningen, for deretter å vokse seg tykkere)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Mulig jeg ikke trener musklene hardt nok. Jeg blir jo sliten, men ikke så sliten at jeg ikke greier å hente meg inn igjen innen treningsøkta neste dag.

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei!

Jeg er ei jente på 20 år, som trener både styrke og løping. Har omtrent fire styrkeøkter i uka. Har egentlig ingen spesielle mål med treningen, gjør det bare fordi jeg føler meg vel når jeg trener, for å få god helse, i tillegg til at jeg liker de kroppslige resultatene jeg har fått.

Når jeg trener styrke, har jeg ikke noen spesiell plan for hva jeg skal gjøre. Jeg bare bruker de apparatene/øvelsene som faller meg inn akkurat der og da. Derfor kan det fort være at jeg trener både bein, armer, mage og rygg på en og samme styrkeøkt. Jeg lurer på om det vil være lurere å planlegge slik at jeg f.eks. trener bare armer og mage to av øktene, og bare bein og rygg de to andre? Eller har det ikke noe å si for resultatene? Altså, at jeg f.eks. tar tre øvelser for bein og tre for rygg på samme økt, istedet for en for bein, to for rygg, to for mage og en for armer? Litt kronglete forklart, håper dere forstår :)

Hilsen uviten treningsjente!

Anonymous poster hash: e47cb...799

Jeg vil anbefale deg å få en treningsinstruktør til å sette opp et program for deg, ut i fra at du forteller instruktøren hva du ønsker å oppnå med treningen. Mye mer effektivt. Jeg brukte samme program 3 dg pr uke, og det var 10 forskjellige øvelser (10 x 3 på de fleste av øvelsene), og dette var unnagjort på ca 30 minutter etter at kroppen var god og varm etter 45- 60 min utholdenhetstrening eller 10-15 min oppvarming på annen måte (romaskin, eller sykling).

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke trener musklene hardt nok. Jeg blir jo sliten, men ikke så sliten at jeg ikke greier å hente meg inn igjen innen treningsøkta neste dag.

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Jeg vil anbefale deg å få en treningsinstruktør til å sette opp et program for deg, ut i fra at du forteller instruktøren hva du ønsker å oppnå med treningen. Mye mer effektivt. Jeg brukte samme program 3 dg pr uke, og det var 10 forskjellige øvelser (10 x 3 på de fleste av øvelsene), og dette var unnagjort på ca 30 minutter etter at kroppen var god og varm etter 45- 60 min utholdenhetstrening eller 10-15 min oppvarming på annen måte (romaskin, eller sykling).

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Husk nok vann før, under og etter trening, og riktig mat før og etter trening og i mellom øktene dersom du trener utholdenhet + styrke etter hverandre.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mulig jeg ikke trener musklene hardt nok. Jeg blir jo sliten, men ikke så sliten at jeg ikke greier å hente meg inn igjen innen treningsøkta neste dag.

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Du blir ikke støl i musklene?

Godt trent og/eller ikke hardt nok for musklene.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du blir ikke støl i musklene?

Godt trent og/eller ikke hardt nok for musklene.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Jeg blir ofte støl ja, men sjelden så støl at jeg ikke klarer å hente meg inn igjen innen neste treningsøkt. Men når det er sagt, så betyr det vel ikke at man ikke trener hardt nok dersom man ikke blir støl ;)

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg blir ofte støl ja, men sjelden så støl at jeg ikke klarer å hente meg inn igjen innen neste treningsøkt. Men når det er sagt, så betyr det vel ikke at man ikke trener hardt nok dersom man ikke blir støl ;)

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Det var nok misvisende av meg å bruke uttrykket "hardt nok".

Du er sikkert godt trent og har en bra restitusjonsevne etter som stølheten gir seg så fort.

Jeg merket forskjell på hvordan musklene reagerte på hard trening og på ekstrem hard trening. Jeg var også sjelden støl generelt, selv om jeg trente hardt, og var oftere støl når jeg trente ekstremt hardt, men hos meg ga stølheten seg også raskt. Noen muskelgrupper ble aldri støle og det tyder kanskje på at de var godt trent? Ikke vet jeg :)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det var nok misvisende av meg å bruke uttrykket "hardt nok".

Du er sikkert godt trent og har en bra restitusjonsevne etter som stølheten gir seg så fort.

Jeg merket forskjell på hvordan musklene reagerte på hard trening og på ekstrem hard trening. Jeg var også sjelden støl generelt, selv om jeg trente hardt, og var oftere støl når jeg trente ekstremt hardt, men hos meg ga stølheten seg også raskt. Noen muskelgrupper ble aldri støle og det tyder kanskje på at de var godt trent? Ikke vet jeg :)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

For min del kan det jo være en medvirkende faktor at jeg har trent så og si hele livet, slik at kroppen min er veldig vant til å være i bevegelse. Har trent veldig allsidig opp gjennom årene, men i de siste så har jeg vært frelst av løping og styrketrening. Som sagt så trener jeg bare de øvelsene som faller meg inn der og da, men med denne tråden ønsket jeg å finne ut om det vil være bedre å trene bestemte muskelgrupper på bestemte dager, eller om det ikke har noe å si. Tenker da på kroppslige resultater :)

Men la oss si at jeg f.eks. trener tirsdag, onsdag, torsdag og søndag en uke. Så trener jeg (eksempelvis) bein og armer på tirsdag og torsdag, samt mage og rygg på onsdag og søndag. Da vil jeg jo gå flere dager (f.eks. fra torsdag til mandag uken etter) uten å trene bein og armer. Er ikke det litt langt opphold? Må jo gjerne legge opp treningsuka slik at jeg unngår så mange dager, men i en travel hverdag må man bare trene når man har tid til det.

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

For min del kan det jo være en medvirkende faktor at jeg har trent så og si hele livet, slik at kroppen min er veldig vant til å være i bevegelse. Har trent veldig allsidig opp gjennom årene, men i de siste så har jeg vært frelst av løping og styrketrening. Som sagt så trener jeg bare de øvelsene som faller meg inn der og da, men med denne tråden ønsket jeg å finne ut om det vil være bedre å trene bestemte muskelgrupper på bestemte dager, eller om det ikke har noe å si. Tenker da på kroppslige resultater :)

Men la oss si at jeg f.eks. trener tirsdag, onsdag, torsdag og søndag en uke. Så trener jeg (eksempelvis) bein og armer på tirsdag og torsdag, samt mage og rygg på onsdag og søndag. Da vil jeg jo gå flere dager (f.eks. fra torsdag til mandag uken etter) uten å trene bein og armer. Er ikke det litt langt opphold? Må jo gjerne legge opp treningsuka slik at jeg unngår så mange dager, men i en travel hverdag må man bare trene når man har tid til det.

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

2-3 dager pr uke med styrketrening fikk jeg anbefalt. Og tørsdag til mandag burde ikke være noe problem.

Jeg ville nok valgt å trene det samme styrkeprogrammet hver av treningsdagene, dersom du ikke trener to dager etter hverandre.

I det tilfellet du skisserer, ville jeg droppet styrketrening onsdagen, og holdt meg til tirsdag, torsdag søndag.

Hvor mange repetisjoner tar du?

Tar du i så hardt at det er nesten umulig og noen ganger umulig å gjennomføre den siste repetisjonen i serien av f.eks 10 repetisjoner? Jeg fikk vite at det skal være slik.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg vil anbefale deg å få en treningsinstruktør til å sette opp et program for deg, ut i fra at du forteller instruktøren hva du ønsker å oppnå med treningen. Mye mer effektivt. Jeg brukte samme program 3 dg pr uke, og det var 10 forskjellige øvelser (10 x 3 på de fleste av øvelsene), og dette var unnagjort på ca 30 minutter etter at kroppen var god og varm etter 45- 60 min utholdenhetstrening eller 10-15 min oppvarming på annen måte (romaskin, eller sykling).

Lykke til! :)

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Sikkert greit, men om man ikke har så mye penger så får man like mye ut av å bare bruke et av de utallige treningsprogrammene som ligger ute på nett, bare velg et program som sier det fokuserer på det du vil bli god i og ikke sier at det er "best" uten å si hva det er best på(man kan jo ha mange forskjellige mål og forutsetninger)

TS Skal man få bra progresjon så må man trene etter en plan og ikke bare velge apperater etter hva man har lyst til å trene

Anonymous poster hash: 7ebdf...b2e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tassen10

Hei! Jeg er ei jente på 20 år, som trener både styrke og løping. Har omtrent fire styrkeøkter i uka. Har egentlig ingen spesielle mål med treningen, gjør det bare fordi jeg føler meg vel når jeg trener, for å få god helse, i tillegg til at jeg liker de kroppslige resultatene jeg har fått. Når jeg trener styrke, har jeg ikke noen spesiell plan for hva jeg skal gjøre. Jeg bare bruker de apparatene/øvelsene som faller meg inn akkurat der og da. Derfor kan det fort være at jeg trener både bein, armer, mage og rygg på en og samme styrkeøkt. Jeg lurer på om det vil være lurere å planlegge slik at jeg f.eks. trener bare armer og mage to av øktene, og bare bein og rygg de to andre? Eller har det ikke noe å si for resultatene? Altså, at jeg f.eks. tar tre øvelser for bein og tre for rygg på samme økt, istedet for en for bein, to for rygg, to for mage og en for armer? Litt kronglete forklart, håper dere forstår :) Hilsen uviten treningsjente! Anonymous poster hash: e47cb...799

Jeg vil anbefale deg at du setter deg ett mål med treninga.

Har man ikke noe mål, veit man ikke hvor man er på vei heller :)

Og etter å ha bestemt seg for målet, kan man vurdere hvilke tiltak man skal bruke. Altså hvordan man skal trene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

2-3 dager pr uke med styrketrening fikk jeg anbefalt. Og tørsdag til mandag burde ikke være noe problem.

Jeg ville nok valgt å trene det samme styrkeprogrammet hver av treningsdagene, dersom du ikke trener to dager etter hverandre.

I det tilfellet du skisserer, ville jeg droppet styrketrening onsdagen, og holdt meg til tirsdag, torsdag søndag.

Hvor mange repetisjoner tar du?

Tar du i så hardt at det er nesten umulig og noen ganger umulig å gjennomføre den siste repetisjonen i serien av f.eks 10 repetisjoner? Jeg fikk vite at det skal være slik.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

2-3 dager per uke, når man ikke trener alle muskelgruppene hver gang? Slik vil det jo bli at man trener en bestemt muskelgruppe kanskje bare 1 gang i uka. For meg høres det litt lite ut, men mulig jeg er rar ;p

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 dager per uke, når man ikke trener alle muskelgruppene hver gang? Slik vil det jo bli at man trener en bestemt muskelgruppe kanskje bare 1 gang i uka. For meg høres det litt lite ut, men mulig jeg er rar ;p

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Nei, jeg mente alle muskelgruppene på samme treningsøkt, 2-3 dager pr uke.

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sprettballen

2-3 dager per uke, når man ikke trener alle muskelgruppene hver gang? Slik vil det jo bli at man trener en bestemt muskelgruppe kanskje bare 1 gang i uka. For meg høres det litt lite ut, men mulig jeg er rar ;p

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Jeg forsto svaret du siterte slik at det ble anbefalt å trene hver muskelgruppe 2-3 ganger i uken, enten det nå er snakk om helkroppsprogram, eller "splitt".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

2-3 dager per uke, når man ikke trener alle muskelgruppene hver gang? Slik vil det jo bli at man trener en bestemt muskelgruppe kanskje bare 1 gang i uka. For meg høres det litt lite ut, men mulig jeg er rar ;p

TS

Anonymous poster hash: e47cb...799

Trener du styrke på treningsstudio?

Anonymous poster hash: ed2b8...811

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...