Gå til innhold

Begynne å trene-hvordan komme igang? Hvor starter jeg?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg tenkte jeg skulle begynne å trene. Jeg har et lite trenings"studio" tilgjengelig, men det er ingen til å hjelpe meg igang. Treningsstudioet, eller treningsrommet, har diverse enkle, grunnleggende (?) utstyr tilgjengelig, som sykkel, elipse, romaskin, tredemølle, vektstang og manualer, og noen styrketreningsapparater... Sånn stort multiapparat...

Dette er til fri bruk, men siden jeg ikke har treningserfaring eller kunnskap så vet jeg ikke hvor jeg skal begynne. Ønsker hovedsakelig å få litt muskler og stramme opp litt... Er veeeldig slapp i fiske .

Er det noen som kan hjelpe meg med hvordan jeg skal komme igang?

Anonymous poster hash: cb475...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det fins drøssevis av øvelser du kan gjøre, selv med enkle apparater. Men: Den beste øvelsen trenger du ingen apparater til, du trenger bare et gulv. Armhevninger er en super øvelse som trener musklene i armer, skuldre og rygg. Pass på at kroppen er rett, du skal ikke svaie nedover.

Jeg har ikke tid til å foreslå noe langt program her og nå, men jeg vil si en viktig ting: Begynn pent. Hvis du ikke har trent noe særlig før er det lettere å få belastningsskader. Begynn derfor med såpass lette vekter at du klarer nesten tre sett med tjue repetisjoner i hvert sett, ti sekunders pause mellom hvert sett. Når du klarer tre ganger tjue kan du øke belastningen. Etterhvert kan du gå ned på antall repetisjoner for å trene mer maksstyrke, men det er aldri dumt å ta det pent til å begynne med.

Jeg vil også legge til at situps er en dårlig øvelse som gir slitasje på korsryggen. Det er bedre å ta planken, eller hvis du har en slynge kan du ta disse øvelsene:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det fins drøssevis av øvelser du kan gjøre, selv med enkle apparater. Men: Den beste øvelsen trenger du ingen apparater til, du trenger bare et gulv. Armhevninger er en super øvelse som trener musklene i armer, skuldre og rygg. Pass på at kroppen er rett, du skal ikke svaie nedover.

Jeg har ikke tid til å foreslå noe langt program her og nå, men jeg vil si en viktig ting: Begynn pent. Hvis du ikke har trent noe særlig før er det lettere å få belastningsskader. Begynn derfor med såpass lette vekter at du klarer nesten tre sett med tjue repetisjoner i hvert sett, ti sekunders pause mellom hvert sett. Når du klarer tre ganger tjue kan du øke belastningen. Etterhvert kan du gå ned på antall repetisjoner for å trene mer maksstyrke, men det er aldri dumt å ta det pent til å begynne med.

Jeg vil også legge til at situps er en dårlig øvelse som gir slitasje på korsryggen. Det er bedre å ta planken, eller hvis du har en slynge kan du ta disse øvelsene:

Den var fin! Sånn tau har jeg også tilgang til :) tusen takk!

Anonymous poster hash: cb475...f8a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...