Gå til innhold

Jeg blir ikke mett!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Gjest iGirl

Dersom du føler det sånn ville jeg absolutt vurdert å be legen sjekke om du er i ferd med å utvikle diabetes type 2. Med medisiner som øker følsomheten for insulinet trenger man ikke overspise for at kroppen skal få tilgang til energien i maten.

Anbefaler deg å undersøke dette fordi umettelig matlyst gjerne er et symptom.

Det TS (som er normalvektig) beskriver er på ingen måte grunnlag for bekymring for diabetes2. Ikke driv med unødvendig skremselspropaganda.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Og at jeg har lyst på potetgull er vel fordi jeg har snop og snacks-nekt i ukedagene ;)

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men denne umetteligheten kom jo etter at jeg "la" om - altså spiser myyye mindre enn før. Pluss at jeg beveger meg mye mer enn før.

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Hvis du legger deg ut allikevel og får "polstring" som du sier du merker er det er tegn på at insulinreseptorene i kroppen din ikke får tilgang til insulinet som regulerer blodsukkeret. Det kalles å ha blitt insulinresistent.

Det er en ond sirkel som fører til mer matlyst, mer fett rundt indre organer og etterhvert en utvikling av diabetes 2.

Så jeg ville snakket med en lege.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det TS (som er normalvektig) beskriver er på ingen måte grunnlag for bekymring for diabetes2. Ikke driv med unødvendig skremselspropaganda.

Det er vel ikke propaganda..

Det er å bli opplyst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grovt brød med kjøttpålegg og egg eller kyllingsmørbrød (grovt brød igjen) er god mettende mat. Likeså tunfisk på grovt brød. Det er forresten godt med toast kneipbrødskive med tunfisk og mais. Godt, sunt og mettende, både til frokost og lunsj.



Anonymous poster hash: a1feb...64e
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du legger deg ut allikevel og får "polstring" som du sier du merker er det er tegn på at insulinreseptorene i kroppen din ikke får tilgang til insulinet som regulerer blodsukkeret. Det kalles å ha blitt insulinresistent.

Det er en ond sirkel som fører til mer matlyst, mer fett rundt indre organer og etterhvert en utvikling av diabetes 2.

Så jeg ville snakket med en lege.

Det er jo ikke slik at jeg "legger meg ut" nå. Jeg hadde en tendens til det før sikkert pågrunn av store porsjoner og lite aktivitet, og derfor forsøker jeg å legge om kostholdet pluss være mer aktiv :)

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er jo ikke slik at jeg "legger meg ut" nå. Jeg hadde en tendens til det før sikkert pågrunn av store porsjoner og lite aktivitet, og derfor forsøker jeg å legge om kostholdet pluss være mer aktiv :)

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Da ville jeg forsøkt meg med mat med lavt innhold av raske karbohydrater og så lite brødmat som mulig. :)

Det tar sikkert en stund før kroppen din venner seg til mindre porsjoner og høyere aktivitet.

Å drikke mer vann er et godt tips du har fått.

Å spise grønnsakstaver er noe annet jeg kan anbefale. (Uten dip.)

I tillegg kan jeg anbefale deg å bytte ut chips og snop med fruktbiter og agurkskiver i isvann med sitronsaft.

Nydelig å mumse på og ikke fetende.

Bruk frukt som snop og ikke som en del av et måltid. Bruk heller en grønnsak som en del av et måltid. Du kan spise blomkålbuketter feks. Vask dem godt og knask ivei.

Endret av Tøytigern
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde spise noe annet enn tørket frukt og nøtter neste gang du blir sulten? :)

Godt råd. Tørket frukt gir rask blodsukkerstigning og deretter blir man sulten når sukkeret er lagret i kroppen.

Nøttene tar liten plass.

Mat med mere fiber og mindre sukker er bedre om man ikke vil bli fort sulten.

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Angåene havregrøt..kan man bløtlegge grynene i melk som står i kjøleskapet natten over? Eller må de bløtlegges i vann og stå i romtemperatur natten over?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For meg høres det ut som du spiser alt for lite. Et rundstykke og litt tunfisksalat kan jo være i alle slags størrelser, men høres uansett ikke ut som mye mat. Som du sier, du er allerede slank, så om du kutter det usunne i hverdagen, og trener mer, burde det hjelpe deg godt på vei. Ingen grunn til at du skal gå og sulte deg!

Det er lite proteiner og fett i maten du spiser synes jeg, og for mange er det dette man holder seg mett på. Mer kjøtt/egg/fisk, bruk gjerne bønner/linser og slike ting for å fylle opp i for eksempel gryteretter. Og spis mer grønnsaker og frukt, et voksent menneske skal ha i seg 500 gram (fortrinnsvis grønnsaker) per dag. Eksperimenter litt mer med hva som hjelper deg til å holde deg mett. Lag ekstra middag, og spis middagsrester til lunch. Lag omeletter eller havregrøt til frokost, begge disse kan varieres med veldig mye, masse tips et googlesøk unna. Et annet greit frokostalternativ er gresk/tyrkisk yoghurt med litt honning, hakkede nøtter og havregryn. Avocado er godt som pålegg, i salater og som tilbehør til mye, har sunt fett, og hjelper til med å holde deg mett. Nøtter er også bra. Men dette er også eksempler på kaloririke matvarer, så ikke overdriv inntaket.

For å få litt oversikt, kan du godt veie det du spiser, og legge det inn i en av de mange registreringsprogrammene som finnes på nett, f.eks. Mylog. Ikke for å måtte gjøre dette hele tiden, men i noen dager for å kunne vurdere kostholdet bedre. Det kan være vanskelig å bedømme hvor mye man faktisk spiser selv, og det kan gi en liten pekepinn på kalorier, fett/karbo/protein-andeler og slikt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...