Gå til innhold

Jeg blir ikke mett!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har en tendens til å spise veldig store porsjoner. Såpass store at folk bemerker det. Jeg merker selv at jeg blir ubehagelig mett. Jeg er en slank person (ca 178 cm høy og veier 60 kg) men har jo lagt merke til at det har begynt å lagt seg litt ekstra polstring rundt mage og hofte.

Jeg har begynte å jogge og forsøker å spise sunt og mindre porsjoner. Men jeg føler at jeg ikke blir mett! Slik som idag spiste ett rundstykke til frokost, rundtsykke til lunsj + tørket frukt og nøtter. Til middag spiste jeg et polarbrød med 3 små fiskekaker + rødbeter og salat. En halvtime etter middag kjenner jeg meg sulten og spiser litt tørket frukt og nøtter igjen. Er ute på 5 km lang joggetur og til kvelds spiste jeg tunfisksalat og litt melon. Og jeg føler meg ikke mett.

Jeg vil ikke være stappmett men er lei av denne murrende sultfølelsen.

Må jeg bare ha større porsjoner med mat, eller?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Drikker du nok da? Ofte så føler jeg meg sulten, men så går sulten over når jeg har drukket noe :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest daisydaisy

Kanskje du burde spise noe annet enn tørket frukt og nøtter neste gang du blir sulten? :)

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Drikker du nok da? Ofte så føler jeg meg sulten, men så går sulten over når jeg har drukket noe :)

Det glemte jeg å si! Jeg drikker mye og kun vann. Drikker mellom 1.5-2l om dagen.

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du burde spise noe annet enn tørket frukt og nøtter neste gang du blir sulten? :)

Men hva er det jeg kan fylle på med som ikke man trenger så mye av men som holder en mett en god stund?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

rundstykker og polarbrød er ikke spesielt mettende.

Forslag til matvarer som er mettende og sunne?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Forslag til matvarer som er mettende og sunne?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Grove kornprodukter, evt grovt brød (helst med kostfiber over 10/100g) eller havregryn f eks...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Grove kornprodukter, evt grovt brød (helst med kostfiber over 10/100g) eller havregryn f eks...

Polarbrødet jeg spiser er av den ekstra grove typen. Havregryn har jeg tenkt på men redd det bare blir som vomfyll? Og så virker det jo litt kjedelig :P men mulig man kan "sprite" det opp med frukt..

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like før jeg hiver i meg den potetgullposen i skapet...styyyyrke! Prøver å google og slikt men det er jo en JUNGEL der ute i forhold til sunt kosthold. Og at den attpåtil skal være mettende.

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest iGirl

Polarbrødet jeg spiser er av den ekstra grove typen. Havregryn har jeg tenkt på men redd det bare blir som vomfyll? Og så virker det jo litt kjedelig :P men mulig man kan "sprite" det opp med frukt..

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Det "extrem" polarbrødet inneholder faktisk 10,3g kostfiber hvis jeg ikke husker helt feil, så det er faktisk kjempebra. Havregryn kan du jazze opp med frukt og biola med smak f eks.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du spiser for lite til frokost og lunsj slik at du ligger litt på etterskudd kalorimessig senere og kroppen behov for masse mat? Ett rundstykke er ikke akkurat en enorm porsjon! Tunfisksalat er også veldig kalorifattig, så om du har jogget i tillegg til å spise lite i løpet av dagen er det ikke rart du fortsatt er sulten.

Anonymous poster hash: 87c1a...412

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest daisydaisy

Men hva er det jeg kan fylle på med som ikke man trenger så mye av men som holder en mett en god stund?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Grove brødskiver med godt pålegg til, egg, yoghurt med/uten frukt. Slike ting.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kanskje du spiser for lite til frokost og lunsj slik at du ligger litt på etterskudd kalorimessig senere og kroppen behov for masse mat? Ett rundstykke er ikke akkurat en enorm porsjon! Tunfisksalat er også veldig kalorifattig, så om du har jogget i tillegg til å spise lite i løpet av dagen er det ikke rart du fortsatt er sulten.Anonymous poster hash: 87c1a...412

Nå spiser jeg ett rundstykke ja, gjorde ikke det før..da gikk det i bortimot 4 brødskiver. Dette med tunfisksalat så jeg var anbefalt på en nettside som måltid etter joggetur for å fylle på med proteiner og karbohydrater.

Men som sagt, det sies så mye på det O store nettet at man går jo seg helt vill :P

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Lag havregrøt med linfrø og rosiner! Eller eplebiter og kanel! Det er skikkelig godt og metter leeeeeenge :Nikke:

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg har en tendens til å spise veldig store porsjoner. Såpass store at folk bemerker det. Jeg merker selv at jeg blir ubehagelig mett. Jeg er en slank person (ca 178 cm høy og veier 60 kg) men har jo lagt merke til at det har begynt å lagt seg litt ekstra polstring rundt mage og hofte.

Jeg har begynte å jogge og forsøker å spise sunt og mindre porsjoner. Men jeg føler at jeg ikke blir mett! Slik som idag spiste ett rundstykke til frokost, rundtsykke til lunsj + tørket frukt og nøtter. Til middag spiste jeg et polarbrød med 3 små fiskekaker + rødbeter og salat. En halvtime etter middag kjenner jeg meg sulten og spiser litt tørket frukt og nøtter igjen. Er ute på 5 km lang joggetur og til kvelds spiste jeg tunfisksalat og litt melon. Og jeg føler meg ikke mett.

Jeg vil ikke være stappmett men er lei av denne murrende sultfølelsen.

Må jeg bare ha større porsjoner med mat, eller?

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Kanskje du er lite følsom for kroppens eget insulin. Det hender man er/blir dette og da føler man for å spise mer enn man trenger.

Ta en tur til legen og be dem sjekke om insulinfølsomheten din er ok.

Mat med lite karbohydrat er fint for sånne problemer. Kall det gjerne lavkarbo.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Skal forsøke med havregrøt :) Takk for tips!

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er like før jeg hiver i meg den potetgullposen i skapet...styyyyrke! Prøver å google og slikt men det er jo en JUNGEL der ute i forhold til sunt kosthold. Og at den attpåtil skal være mettende.

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Dersom du føler det sånn ville jeg absolutt vurdert å be legen sjekke om du er i ferd med å utvikle diabetes type 2. Med medisiner som øker følsomheten for insulinet trenger man ikke overspise for at kroppen skal få tilgang til energien i maten.

Anbefaler deg å undersøke dette fordi umettelig matlyst gjerne er et symptom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dersom du føler det sånn ville jeg absolutt vurdert å be legen sjekke om du er i ferd med å utvikle diabetes type 2. Med medisiner som øker følsomheten for insulinet trenger man ikke overspise for at kroppen skal få tilgang til energien i maten.

Anbefaler deg å undersøke dette fordi umettelig matlyst gjerne er et symptom.

Men denne umetteligheten kom jo etter at jeg "la" om - altså spiser myyye mindre enn før. Pluss at jeg beveger meg mye mer enn før.

Anonymous poster hash: 86dbb...a90

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...