Gå til innhold

Jeg bruker begrepet odds feil


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Kan noen forklare meg dette begrepet odds? Jeg har alltid brukt det som et rent synonym til sannsynlighet - altså at et utfall er som har høye odds har stor sannsynlighet for å skje. Men det virker ikke som det er slik. I tippe-sammenheng gir utfall som er gitt lave odds lav utbetaling - hendelser med lave odds tolkes med andre ord som svært sannsynlige. Synes bare den tenkemåten virker så lite intuitiv :klo: Er det sånn eller har jeg bare misforstått det fullstendig?



Anonymous poster hash: 6dc5c...a0b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du slipper unna hele problemstillingen hvis du omtaler odds som "gode" eller "dårlige" heller enn "høye" og "lave". ;)



Anonymous poster hash: 88977...d24
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du slipper unna hele problemstillingen hvis du omtaler odds som "gode" eller "dårlige" heller enn "høye" og "lave". ;)

Anonymous poster hash: 88977...d24

Ikke dårlig! Det må jeg begynne med :)

Anonymous poster hash: 6dc5c...a0b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 måneder senere...

Drar opp denne. Hører det her hele tiden, også i media. Jeg synes det er litt rart at folk enten aldri har sett odds på en fotballkamp eller ikke forstått dem. Du har et tall som er antall ganger du får igjen innsatsen hvis du treffer, og da vil jo et lavt tall indikere det mest sannsynlige. Nå er jeg Captain Obvious, det vet jeg, men jeg synes det er rart at folk ikke henger med på det.

På ingen måte vondt ment mot TS, hun skjønte det jo og rettet opp i det. Jeg synes bare det er rart at selv sportsjournalister sliter med dette.



Anonymous poster hash: 39289...ccc
Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Du har bytta om på det ja. Odds sier noe om hvor mye man utbetalt hvis man vedder på et utfall og dette utfallet inntreffer.

For eksempel kan oddsen være 1:4, dvs. at man får ut fire ganger innsatsen hvis utfallet inntreffer. For at selskapet som tar i mot veddemål skal gå med overskudd må de gi lav utbetaling, altså lave odds, for de mest sannsynlige utfallene.

Jeg husker en gang fra Bjørn Dæhlies glansdager på 90-tallet da han skulle gå ut først i en jaktstart med ledelse på 40-50 sekunder eller noe slikt. Da kommenterte Kjell Christian Riike at bettingselskapet ga 1 i odds på seier til Dæhlie. Det betyr at man får tilbake 1 ganger innsatsen, dvs. at man ikke tjener noe som helst. Så sannsynlig anså selskapet det var at Dæhlie skulle vinne. Han vant da også dette rennet.

Hvis et utfall er usannsynlig kan selskapet gi høye odds. Jeg husker tilbake til den gang på 90-tallet da Norge slo Brasil 4-2 i en treningskamp. Jeg mener å huske i en avis at hvis man hadde veddet 500 kroner på dette resultatet ville man fått utbetalt 12000. Det betyr at oddsen var 500:12000, som er det samme som 1:24, altså får man utbetalt 24 ganger innsatsen hvis utfallet inntreffer.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Wiggins, on 11 Sept 2014 - 21:50, said:

For eksempel kan oddsen være 1:4, dvs. at man får ut fire ganger innsatsen hvis utfallet inntreffer.

Dette var litt forvirrende. Så du mener at 1:4 er lavere odds enn 1:200 ?

I min verden er 1:4=0,25, mens 1:200 = 0,005. Jeg ville nok heller brukt 4:1 eller 200:1 (altså at det sannsynlige gir et lavt tall og det usannsynlige gir et høyt tall)

Og dette stemmer jo uansett ikke med den matematiske definisjonen av odds som er linket til lengre oppe... Tydeligvis mange måter å bruke dette begrepet på. Anonymous poster hash: 8d575...9e8

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette var litt forvirrende. Så du mener at 1:4 er lavere odds enn 1:200 ?

I min verden er 1:4=0,25, mens 1:200 = 0,005. Jeg ville nok heller brukt 4:1 eller 200:1 (altså at det sannsynlige gir et lavt tall og det usannsynlige gir et høyt tall)

Og dette stemmer jo uansett ikke med den matematiske definisjonen av odds som er linket til lengre oppe... Tydeligvis mange måter å bruke dette begrepet på. Anonymous poster hash: 8d575...9e8

1:4 er lavere odds enn 1:200, fordi man får utbetalt en lavere sum hvis akkurat det utfallet inntreffer. I stedet for å bruke brøk kan man jo omtale oddsen som x antall ganger innsatsen hvis det blir mer logisk for deg.

EDIT: Tenk på det som "en til fire", ikke en fjerdedel.

Endret av Wiggins
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...