Gå til innhold

Virus på balansenerven


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har jobbet på ØNH avdeling så jeg ble ganske sjokkert over at legen dro en forskjell mellom øresus og tinnitus. Men, poenget hans var nok at han ikke ville sette den diagnosen på meg fordi han mente jeg kunne bli kvitt det...ved å slappe mere av og trene jevnlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Trur at mange kan bli friske fra tinnitus, det spørs hva årsaken er. Men kan skjønne tankegangen til legen din. Jeg har mindre øresus selv på dager hvor jeg ikke er sliten og slapper av. Men samtidig så ser jeg ikke noe problem med å ta bort diagnosen hvis du blir frisk :rolleyes:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen er grei nok men iom. jeg er på AAP pga stress og stive muskler så hadde det jo vert greitt om denne diagnosen også fikk stå,...sånn i tilfelle rottefelle og jeg skulle falle helt av lasset igjen. Og om det skulle forsvinne så skal jeg vel med glede slette diagnosen selv. Å trene blir ikke aktuelt, kjenner at bare tanken på å skulle presse enda mere inn i hverdagene stresser meg...å da går volumet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde virus på balansenerven for noen år tilbake. Var på jobb, reiste meg opp etter lunsj og plutselig gikk alt rundt.. Kjentes ut som om jeg hadde tatt 10 tequila shots for mye... :sjenert:

Klarte ikke å bli stående, så måtte sette meg. La meg på sofaen en times tid, og ble kjørt hjem av en kollega. Var helt utafor.

De neste dagene var jeg konstant svimmel, kvalm og uvel. Klarte ikke å fokusere på noe, klarte ikke å gå.. Husker jeg brukte barnevogna til minsten for å støtte meg. Trillet den tomme barnevogna bort til postkasse og hjem igjen for å komme meg ut litt. Så sikkert veldig lurt ut :)

Var helt sykemeldt i en månedstid, var kjempe dårlig. Ble gradvis bedre og jobbet litt og litt. Var tilbake i full jobb etter 6-7 mnd. Har ikke hatt tilbakefall siden, heldigvis!

Men slet lenge med aktiviteter med mye bevegelse, aerobic, berg og dal baner, karuseller osv var ikke aktuelt før 2-3 år etter jeg var blitt frisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Tankegangen er grei nok men iom. jeg er på AAP pga stress og stive muskler så hadde det jo vert greitt om denne diagnosen også fikk stå,...sånn i tilfelle rottefelle og jeg skulle falle helt av lasset igjen. Og om det skulle forsvinne så skal jeg vel med glede slette diagnosen selv. Å trene blir ikke aktuelt, kjenner at bare tanken på å skulle presse enda mere inn i hverdagene stresser meg...å da går volumet opp.

Ja skjønner den. Er sånn jeg og har det, trening når jeg er litt sliten gjør øresusen verre. Er ikke sånn som får mer energi av å trene, det har jeg testet mange ganger over lange perioder, sliter meg bare ut.

Jeg hadde virus på balansenerven for noen år tilbake. Var på jobb, reiste meg opp etter lunsj og plutselig gikk alt rundt.. Kjentes ut som om jeg hadde tatt 10 tequila shots for mye... :sjenert:

Klarte ikke å bli stående, så måtte sette meg. La meg på sofaen en times tid, og ble kjørt hjem av en kollega. Var helt utafor.

De neste dagene var jeg konstant svimmel, kvalm og uvel. Klarte ikke å fokusere på noe, klarte ikke å gå.. Husker jeg brukte barnevogna til minsten for å støtte meg. Trillet den tomme barnevogna bort til postkasse og hjem igjen for å komme meg ut litt. Så sikkert veldig lurt ut :)

Var helt sykemeldt i en månedstid, var kjempe dårlig. Ble gradvis bedre og jobbet litt og litt. Var tilbake i full jobb etter 6-7 mnd. Har ikke hatt tilbakefall siden, heldigvis!

Men slet lenge med aktiviteter med mye bevegelse, aerobic, berg og dal baner, karuseller osv var ikke aktuelt før 2-3 år etter jeg var blitt frisk.

Huff.. Jeg har aldri klart karuseller ol, blir så svimmel at jeg ikke kan gå i timesvis etterpå, det er ikke noe nytt for meg. Har kanskje generelt sensitive balanseorganer, hehe.

Sist jeg var så dårlig så ble jeg gradvis bedre i løpet av bare et par uker, og dagen jeg følte meg helt bra fant jeg ut at jeg måtte teste formen, hadde merkelig nok masse energi og. Så da ommøblerte jeg leiligheta og det gikk bare fint, dvs flyttet på store møbler. Så burde blitt svimmel igjen hvis jeg ikke var frisk.

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt virus på balansen nå i 2år. Jeg går til behandling hos en balanse fysioterapaut på Majorstuen, Klinikk For Alle.

Der jobber også en av norges beste (har jeg fått høre fra mange forskjellige kilder) Øre-nese-hals eksperter. Nå har jeg helt glemt hva han heter.. Men sjekk hjemmesiden til KFA.

De har en balanse avdeling, hvor de måler og sjekker ALT.

(Jeg fikk blant annet også vite at jeg har en hørselskade på begge ørene)

Virus på balansen kan du kun få hvis du har herpes 1 viruset i kroppen. Så istedet for å få munnsår, får du det på balansen.

De fleste blir kvitt det etter 14dg, noen har det i få mnd og noen som meg, har det i flere år.

Det var de første 14dg som var absolutt værst. Så kunne jeg få glimt av svimmel og kvalmefrie øyeblikk. Nå er det svært skjelden jeg blir svimmel og kvalm. Nå har jeg mer ME symtomer. Blir fryktelig sliten hvis jeg blir utsatt for mye støy og bevegelser. Jeg har sovet i 1,5år. Vanskelig å være i blant mange mennesker. Bare det å gå i matbutikken er tungt, da jeg må lete og bruke øynene mye, for å finne ting. Per dags dato jobber jeg 40-50% og har som mål å jobbe 100% til jul.

Det som skjer når man får v på b er at lillehjernen som sender signaler til øret om alle bevegelser, får signalet i retur, da øret ikke klarer å motta det. Når det skjer mange nok ganger slutter lillehjernen å sende signaler. Så alt av bevegelser og inntrykk går igjennom øynene og blir ikke styrt der de skal (lillehjernen) Så hvert inntrykk blir mange ganger kraftigere enn normalt. Som om det skulle være en hjernerystelse. Derfor blir man utmattet.

Så nå er det jobben med å få lillehjernen til å sende signaler igjen.. Men det er lettere sagt enn gjort. Det er derfor jeg går til balansefysioterapauten. For å finne øvelser som passer meg så jeg blir frisk igjen :)

For min del har det vært veldig vanskelig å finne rett dose øving. Jeg har/er veldig sensetiv på alle synsinntrykk. Det begynner å hjelpe nå, heldigvis! :)

Jeg vil anbefale deg TS å oppsøke en balanseklinikk hvis du ikke bor for langt unna. Jeg vet Klinikk For Alle har det på Majorstuen og Ski.

Lykke til! :)

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hatt virus på balansen nå i 2år. Jeg går til behandling hos en balanse fysioterapaut på Majorstuen, Klinikk For Alle.

Der jobber også en av norges beste (har jeg fått høre fra mange forskjellige kilder) Øre-nese-hals eksperter. Nå har jeg helt glemt hva han heter.. Men sjekk hjemmesiden til KFA.

De har en balanse avdeling, hvor de måler og sjekker ALT.

(Jeg fikk blant annet også vite at jeg har en hørselskade på begge ørene)

Virus på balansen kan du kun få hvis du har herpes 1 viruset i kroppen. Så istedet for å få munnsår, får du det på balansen.

De fleste blir kvitt det etter 14dg, noen har det i få mnd og noen som meg, har det i flere år.

Det var de første 14dg som var absolutt værst. Så kunne jeg få glimt av svimmel og kvalmefrie øyeblikk. Nå er det svært skjelden jeg blir svimmel og kvalm. Nå har jeg mer ME symtomer. Blir fryktelig sliten hvis jeg blir utsatt for mye støy og bevegelser. Jeg har sovet i 1,5år. Vanskelig å være i blant mange mennesker. Bare det å gå i matbutikken er tungt, da jeg må lete og bruke øynene mye, for å finne ting. Per dags dato jobber jeg 40-50% og har som mål å jobbe 100% til jul.

Det som skjer når man får v på b er at lillehjernen som sender signaler til øret om alle bevegelser, får signalet i retur, da øret ikke klarer å motta det. Når det skjer mange nok ganger slutter lillehjernen å sende signaler. Så alt av bevegelser og inntrykk går igjennom øynene og blir ikke styrt der de skal (lillehjernen) Så hvert inntrykk blir mange ganger kraftigere enn normalt. Som om det skulle være en hjernerystelse. Derfor blir man utmattet.

Så nå er det jobben med å få lillehjernen til å sende signaler igjen.. Men det er lettere sagt enn gjort. Det er derfor jeg går til balansefysioterapauten. For å finne øvelser som passer meg så jeg blir frisk igjen :)

For min del har det vært veldig vanskelig å finne rett dose øving. Jeg har/er veldig sensetiv på alle synsinntrykk. Det begynner å hjelpe nå, heldigvis! :)

Jeg vil anbefale deg TS å oppsøke en balanseklinikk hvis du ikke bor for langt unna. Jeg vet Klinikk For Alle har det på Majorstuen og Ski.

Lykke til! :)

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Jeg bor alt for langt unna, bor i nordpå. Har bodd i Oslo så akkurat nå skulle jeg ønske at jeg bodde der, hehe. Men takk for svar :) Hvordan ble du utredet så du fikk diagnosen? Kjenner meg igjen i det du sier med at synsinntrykkene blir kraftigere. Kan ikke se på mye bevegelser og føler at synet mitt er annerledes på en måte, alt er vanskeligere å se på. Er mye sliten nå som jeg er svimmel, men er generelt mye sliten, spesielt siden den runden med svimmelhet i fjor.

Tenker ennå at enten er dette problemer med musklene mine som Sulosi har, eller viruset..

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor alt for langt unna, bor i nordpå. Har bodd i Oslo så akkurat nå skulle jeg ønske at jeg bodde der, hehe. Men takk for svar :) Hvordan ble du utredet så du fikk diagnosen? Kjenner meg igjen i det du sier med at synsinntrykkene blir kraftigere. Kan ikke se på mye bevegelser og føler at synet mitt er annerledes på en måte, alt er vanskeligere å se på. Er mye sliten nå som jeg er svimmel, men er generelt mye sliten, spesielt siden den runden med svimmelhet i fjor.

Tenker ennå at enten er dette problemer med musklene mine som Sulosi har, eller viruset..

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Ja da blir det litt langt å dra.. Vet at på forskjellige sykehus her i sør har de også balansefysioterapauter, så du kan jo undersøke om ditt nærmeste har en?

Da jeg ble syk, ble jeg vidresent til spesialist etter å ha vært igjennom den vanlige runden med blodprøver og MR for å utelukke div andre ting.

Kom så til Svein Mjøen(nå kom jeg på hva han het:) Klinikk For Alle. Han undersøke og sente med til neste person på balanseklinikken på samme sted. Der tok jeg endel prøver.

De gikk ut på å få kaldt og varmt vann i øret( det er fryyyktelig ubehagelig! Gud det gikk trill trall rundt..) Man får en "dykkermaske" på som har kamera på øyene. Dvs at når man ser med venstre øyet, er høyre med kamere på og omvent. Skulle utføre forskjellige tester med streker, prikker osv som du skal følge med øynene.

Denne testen er ganske ubehagelig da den provoserer nettopp de ting man reagerer på ved VPB.

Kamera sjekker øyebevegelsen under testene. Og hos meg sitter viruset på det det venstre øret.

Så gikk turen til balanse fysioterapauten. Han har med oppfølling og trening underveis i sykdommen. I begynnelsen gikk jeg hver14 til 1 gang i mnd. Nå er jeg der ca en gang i halvåret.

Jeg har opp igjennom tidene også hatt litt plager med stivhet i nakke/skuldre/rygg. Og det er/var ingen tvil hos meg at dette var noe helt annet.. Jeg kunne være svimmel under de værste periodene med stivhet, men den svimmelheten jeg fikk med viruset er som forskjellen på en Gresk og Norsk sommer...

Men vet at der også er det stooore forskjeller fra menneske til menneske.. Så undersøk, gå til spesialister, få eliminert det du kan hvis du har mulighet :)

Uansett ønsker jeg deg god bedring og lykke til! :smilorange:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen :) Jeg var hos en vanlig ØNH-spesialist i fjor når jeg var akkurat sånn svimmel som nå og han utførte også en kalorisk test på meg, det med vann i øret. Han spylte kaldt vann i ene øret først og da fikk jeg nystagmus (ufrivillige øyebevegelser) mot det andre øret, og det samme skjedde når han testet det andre øret. Og det betyr at mine balanseorganer er friske sa han, og jeg har googlet det i ettertid og det stemmer. Den testen var grusom!!! Jeg ble så svimmel at jeg hyperventilerte og spydde nesten. Han hadde noen slags briller på meg og, men de filmet ikke noe, var som vanlige briller med kjempe tykke glass.

Ellers tok jeg MR og blodprøver. Men ØNH konkluderte meg at jeg var frisk inni ørene. Dette kan jo være bare muskeltrøbbel pga stress, men jeg syns at det er så ille at jeg stusser. Blir man virkelig så kvalm og konstant svimmel, det roer seg aldri i kroppen min (siden det begynte på tirsdag). Innimellom føler jeg meg dritings. Sjangler, og skjelver litt i blant. Får hjertebank når jeg er "dritings". Lys- og lydsensitiv stortsett hele tiden. Synet er som nevnt før ikke helt normalt.

Men jeg ble jo over natta helt bra i fjor, etter å ha blitt gradvis bedre, ommøblerte jo som jeg nevnte tidligere :briller2:

Er lei av sofaen nå, er rastløs men svimmel..Drittlei!!!!!!! Skal ta det med musklene opp med fastlegen og be om henvisning til noen som kan hjelpe, skal sjekke ut balansefysiot. som du nevnte. Jeg og fastlegen snakket i fjor om psykomotoriskfysioterapeut men pga 2 år ventetid her på det så droppet vi det. Har prøvd meg på litt yoga og body balanse, men det er ikke lett å få til som en rutine når man er så sliten hele tiden.. Det er nok bedre med hjelp av noen!

Tusen :hjertesmil: for alle svar så langt!

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for forklaringen :) Jeg var hos en vanlig ØNH-spesialist i fjor når jeg var akkurat sånn svimmel som nå og han utførte også en kalorisk test på meg, det med vann i øret. Han spylte kaldt vann i ene øret først og da fikk jeg nystagmus (ufrivillige øyebevegelser) mot det andre øret, og det samme skjedde når han testet det andre øret. Og det betyr at mine balanseorganer er friske sa han, og jeg har googlet det i ettertid og det stemmer. Den testen var grusom!!! Jeg ble så svimmel at jeg hyperventilerte og spydde nesten. Han hadde noen slags briller på meg og, men de filmet ikke noe, var som vanlige briller med kjempe tykke glass.

Ellers tok jeg MR og blodprøver. Men ØNH konkluderte meg at jeg var frisk inni ørene. Dette kan jo være bare muskeltrøbbel pga stress, men jeg syns at det er så ille at jeg stusser. Blir man virkelig så kvalm og konstant svimmel, det roer seg aldri i kroppen min (siden det begynte på tirsdag). Innimellom føler jeg meg dritings. Sjangler, og skjelver litt i blant. Får hjertebank når jeg er "dritings". Lys- og lydsensitiv stortsett hele tiden. Synet er som nevnt før ikke helt normalt.

Men jeg ble jo over natta helt bra i fjor, etter å ha blitt gradvis bedre, ommøblerte jo som jeg nevnte tidligere :briller2:

Er lei av sofaen nå, er rastløs men svimmel..Drittlei!!!!!!! Skal ta det med musklene opp med fastlegen og be om henvisning til noen som kan hjelpe, skal sjekke ut balansefysiot. som du nevnte. Jeg og fastlegen snakket i fjor om psykomotoriskfysioterapeut men pga 2 år ventetid her på det så droppet vi det. Har prøvd meg på litt yoga og body balanse, men det er ikke lett å få til som en rutine når man er så sliten hele tiden.. Det er nok bedre med hjelp av noen!

Tusen :hjertesmil: for alle svar så langt!

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Må bare innrømme med en gang at jeg ikke leste så nøye på inleggene før meg.. :gjeiper:

Men det er jo tydelig at du har fått bra oppfølling! :)Men det er jo også ganske tydelig at du har store problemer med balansen. Hva det kommer av er jo ikke lett å si, men viktig å følge opp.. Hvor vanskelig det enn er når du knapt klarer å stå oppreist..

Det er godt du har tatt MR! Det utelukker jo mye ulumskheter..

Tror du skal høre på kroppen å hvile, uansett hvor dritt lei en er.. Kjenner til det.. Har som sagt ligget på sofaen i halvannet år med alt hva det medfører.. Dårlig forbrenning og fordøyelse. Mange kg opp og ingen tarmfunksjon igjen..

Har nå fått litt kontroll på det, men orker ikke å trene. Prøvde meg såvidt på ergometersykkel. 5min og 1time på sofaen rett ut etterpå. Ikke såmye som lillefingeren orket jeg å bevege... Men men får håpe det kommer seg snart det også :)

Men er det en ting man lærer seg er det tålmodighet.. Og den sitter laaaangt inne.. :sprettoy:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har i kveld vært en tur på butikken sammen med samboer, det var godt å komme seg ut, ikke vært utenfor døra siden fredag. Men følte meg ganske så dritings i bilen hjemover og når jeg kom hjem.

Ang fordøyelse og forbrenning. Jeg husker ikke noe om fordøyelsen i fjor, men husker at jeg spiste lite pga liten matlyst og gikk ned bittelitt i vekt selv om jeg lå på sofaen i en mnd. Nå er jeg sulten hele tiden og dårlig matlyst (ikke lyst på noe), men klarer å spise siden jeg faktisk er sulten. I dag har magen ult som en ulv i måneskinn hele dagen, som i "jeg vil ha mat", men jeg spiser jo :tongue: Føler ikke at det er luft, er ikke oppblåst og gjør ikke dette ---> :fise: .

Nå ble det rene dagboka her :gullengel: Men det er godt å få litt ut, trur samboer blir litt lei i lengden...Det hender at jeg og ikke leser alt i andre innlegg, hehe.

Jeg skal slappe av mye ja, gjør jo egentlig ikke annet. Samboer gjør det meste av husarbeid og matlaging, snill han :hjerter_rundt:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg er desverre alt for glad i mat.. I begynnelsen gikk jeg ned endel kg jeg også. Men det var i begynnelsen.. Nå er det slutt på det! Men jeg får ta den kampen når jeg blir frisk nok!

Jeg har hund, så mitt mål var og er at jeg kommer meg ut på tur med henne :) Så jeg får gått i en ca 45-60min tur hver dag.. Nå klarer jeg det. I begynnelsen var det 15min.. Og om jeg var veldig svingstang gikk jeg i folksomme strøk. Hvis det skulle skje at jeg datt/svimet av ol. Det er faktisk veldig bra for VPB å gå turer, bruke blikket. Jeg bor rett ved marka, så å gå i skogen hvor det er stille og rolig er bare helt fantastisk:) Får frisk luft og bruke kroppen litt ihvertfall :)

Når det kommer til mat har jeg blitt litt mer bevist på hva jeg putter inn.. Men det er fortsatt alt for liten aktivitet til å forbrenne det jeg putter inn..

Det er godt å ha en ved sin side som tar vare på og pleier deg :hjerte:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Huff håper du blir snart helt frisk da :) Bra at du kommer deg ut, frisk luft er viktig og bevegelse som du sier. Legen sa at jeg ikke må ligge på sofaen hele dagen og gjøre dagligdagse ting. Synd at jeg blir så dårlig av det, det gjør meg mindre motivert. Lurer på om jeg skal prøve meg på en liten gåtur i dag :)

Er veldig glad for å ha samboeren min :hjertesmil:

Fått legetime i morgen og skal ta opp det med manuell terapeut, har lest at de er flinke med svimmelhet og øresus. Og da kan de vurdere om det er stress som feiler meg, eller ikke, men jeg tipper det egentlig. Håper det ikke er lang ventetid på time :forvirret:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Når det å ta ut av og sette inn i en oppvaskmaskin blir en bragd, skjønner man at formen ikke er på topp.. :gjeiper: Men man får bare ta litt om gangen.. Det er viktig å bruke blikket og gjøre ting, det er bare det at man blir så fryyyyktelig gåen av det.. :sovne:

Håper du får time snart, det er jo fryktelig at man skal vente på time i all evighet.. Man blir jo værre av å vente. Man blir jo psykisk syk også da..

Jeg husker når jeg skulle ta MR (Det var fryktelig ubehagelig forresten.. Jeg er ikke spesielt klaustrofobisk av meg, men da var det rett før jeg fikk skikkelig angstanfall. Takk gud for yoga og meditasjons timene jeg har bak meg..)

MR ja.. Når jeg ringte fikk jeg følgende: "vi har 3mnd ventetid, men det er på den offentlige timelisten"

Jeg: Ok, og det vil si..

De: Ja vi har en privat liste også, og da kan du få time... Ja la meg se... Om 2timer. Eller i morgen eller i overimorgen.. Osv

Forskjellen var nærmere 2000,- i pris, men i stedet for å vente i usikkerhet, tok jeg den "private" listen og fikk time 2dg etter..

Da fikk jeg ihverfallbekreftet at alt er som det skal i hjernenhappy.png

Lykke til med gåtur i dag, ta med seg staver ol så har du noe å støtte deg til, du og gamlefar på tur :gjeiper:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har hatt det jeg tror er BPPV et par ganger.

En gang var jeg bare veldig svimmel i over en uke, så gikk det over av seg selv.

En annen gang skjedde det mer akutt. Jeg husker at når jeg skulle stå opp om morgenen var jeg kvalm og svimmel, og når jeg reiste meg opp følte jeg meg rett og slett drita full! Sjanglet rundt, var kvalm og svimmel. Måtte bare legge meg igjen, klarte kun å ligge på ene siden uten å svimle. Søkte litt på nettet og fant noen youtube-videoer som beskrev disse øvelsene man kan gjøre. Jeg ble gradvis bedre utover dagen men var veldig sliten, kvalm og "surrete".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det å ta ut av og sette inn i en oppvaskmaskin blir en bragd, skjønner man at formen ikke er på topp.. :gjeiper: Men man får bare ta litt om gangen.. Det er viktig å bruke blikket og gjøre ting, det er bare det at man blir så fryyyyktelig gåen av det.. :sovne:

Håper du får time snart, det er jo fryktelig at man skal vente på time i all evighet.. Man blir jo værre av å vente. Man blir jo psykisk syk også da..

Jeg husker når jeg skulle ta MR (Det var fryktelig ubehagelig forresten.. Jeg er ikke spesielt klaustrofobisk av meg, men da var det rett før jeg fikk skikkelig angstanfall. Takk gud for yoga og meditasjons timene jeg har bak meg..)

MR ja.. Når jeg ringte fikk jeg følgende: "vi har 3mnd ventetid, men det er på den offentlige timelisten"

Jeg: Ok, og det vil si..

De: Ja vi har en privat liste også, og da kan du få time... Ja la meg se... Om 2timer. Eller i morgen eller i overimorgen.. Osv

Forskjellen var nærmere 2000,- i pris, men i stedet for å vente i usikkerhet, tok jeg den "private" listen og fikk time 2dg etter..

Da fikk jeg ihverfallbekreftet at alt er som det skal i hjernenhappy.png

Lykke til med gåtur i dag, ta med seg staver ol så har du noe å støtte deg til, du og gamlefar på tur :gjeiper:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Ja jeg blir og sinnsykt dårlig av å bruke synet, og kjenner meg veldig igjen i det du sier, men legen sier jo at jeg ikke har viruset :forkjola:

Jeg fikk time hos MR etter bare et par uker. Har fastlege på et privat legekontor som har avtaler med div private spesialister, fikk en hastetime hos en privat ØNH-spesialist, som henviste meg videre til en privat MR :) Hadde frikort før jeg ble svimmel så alt var gratis :) Men har ikke frikort ennå i år.. Siden man ikke trenger henvisning til manuell terapeut så er det ikke sikkert at fastlegen kan henvise meg til en privat m.terapeut :(

Når jeg var i MR så var jeg på bedringens vei men ble kjempe dårlig av MR, har alltid vært sensitiv for lyder (har en spesiell utgave av hyperacusis) og MR bråker jo. Er ikke klaustrofobisk. Jeg så ganske fort aura, ble mer svimmel igjen og fikk hodepine som varte i 3 døgn, migrene med andre ord. Har aldri hatt det før, iallefall ikke sånn. Neste gang skal jeg ha med meg ørepropper, men håper jo at jeg slipper mer MR, hehe.

Måtte en tur til byen i formiddag og ble ganske dårlig, så ikke kommet meg ut på tur. Sitter her og moter meg opp til en dusj! :sminkedokke:

Jeg har hatt det jeg tror er BPPV et par ganger.

En gang var jeg bare veldig svimmel i over en uke, så gikk det over av seg selv.

En annen gang skjedde det mer akutt. Jeg husker at når jeg skulle stå opp om morgenen var jeg kvalm og svimmel, og når jeg reiste meg opp følte jeg meg rett og slett drita full! Sjanglet rundt, var kvalm og svimmel. Måtte bare legge meg igjen, klarte kun å ligge på ene siden uten å svimle. Søkte litt på nettet og fant noen youtube-videoer som beskrev disse øvelsene man kan gjøre. Jeg ble gradvis bedre utover dagen men var veldig sliten, kvalm og "surrete".

Takk for svaret, men BPPV er ikke virus på balansenerven, det er krystallsyken. Men det er sikkert veldig ubehagelig det og! I dag har jeg vært svimmel uten pause i en uke :overrasket:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Takk for svaret, men BPPV er ikke virus på balansenerven, det er krystallsyken. Men det er sikkert veldig ubehagelig det og! I dag har jeg vært svimmel uten pause i en uke :overrasket:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

Jeg er klar over at BPPV er noe annet, jeg bare skrev om mine erfaringer siden jeg så at det også ble nevnt tidligere i tråden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ja jeg blir og sinnsykt dårlig av å bruke synet, og kjenner meg veldig igjen i det du sier, men legen sier jo at jeg ikke har viruset :forkjola:

Jeg fikk time hos MR etter bare et par uker. Har fastlege på et privat legekontor som har avtaler med div private spesialister, fikk en hastetime hos en privat ØNH-spesialist, som henviste meg videre til en privat MR :) Hadde frikort før jeg ble svimmel så alt var gratis :) Men har ikke frikort ennå i år.. Siden man ikke trenger henvisning til manuell terapeut så er det ikke sikkert at fastlegen kan henvise meg til en privat m.terapeut :(

Når jeg var i MR så var jeg på bedringens vei men ble kjempe dårlig av MR, har alltid vært sensitiv for lyder (har en spesiell utgave av hyperacusis) og MR bråker jo. Er ikke klaustrofobisk. Jeg så ganske fort aura, ble mer svimmel igjen og fikk hodepine som varte i 3 døgn, migrene med andre ord. Har aldri hatt det før, iallefall ikke sånn. Neste gang skal jeg ha med meg ørepropper, men håper jo at jeg slipper mer MR, hehe.

Måtte en tur til byen i formiddag og ble ganske dårlig, så ikke kommet meg ut på tur. Sitter her og moter meg opp til en dusj! :sminkedokke:

Anonym poster: ae37836ba775ed1627dcc75ebae3036a

En tanke jeg fikk.. Kanskje du ikke hadde VPB i fjor, men har fått det nå?? I og med det har "kommet tilbake" igjen.. For alt du beskriver er jo akkurat som viruset.! Hmmm, så rart.. Håper det går bra hos lege i morgen. Lykke til :duskedame:

Anonym poster: f93ef706aff5de57bfed7b6eeca3e93c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...