Gå til innhold

Hvem får Husbanklån?


Lykkeliten

Anbefalte innlegg

Fortsetter under...

Vær obs på at dersom du må ha tilleggsfinansiering i tillegg til husbanklånet, kan endel banker være skeptiske til det. Et husbanklån har alltid 1.prioritet og dermed står banken som nr 2 i køen for å få igjen pengene siden ved f.eks tvangssalg. Renten kan også bli høyere pga risikoen. Da vi skulle låne penger til huset vårt, ville vi har husbanklån, men bankene var ikke interessert i å låne oss resten( tror det var 800000 og noe vi kunne låne hos husbanken). Så vi endte opp med å låne hele beløpet hos vår "vanlige" bank.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har prøvd husbanken.. ikke særlig lett.

De har strenge krav til ting og tang, men det kommer nok an på hva du skal kjøpe. Det er uansett håpløst å få husbanklån til husbygging i Oslo. De krever/krevde at tomta skal koste max 300000 f.eks.

Ta kontakt med dem og hør hva du kan få av lån og til hva!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...

Hvis du er førstegangsetablerer skal det være lettere å få lån i Husbanken. Det kan også være lettere å få lån til leilighet enn til husbygging på attraktive/dyre områder.

Da kan du i tillegg få fullfinansiering gjennom etableringslån i kommunen.

De fleste kommunene har et eget kontor for bostøtte og etablerere, men ikke alle har råd til å ta opp store lån til formidling, så det kan nok lønne seg å være tidlig ute på budsjettåret. Slik er det nok dessverre også i Husbanken.

Å låne er ei veldig papirmølle, og i Husbanken finnes det i tillegg til de veldig hjelpsomme - de desidert motsatte. Men hvis du treffer rette vedkommende skal denne med litt velvilje kunne gi deg muntlig beskjed om du i det hele tatt kvalifiserer til å få Husbanklån.

Og det er ikke slik at det er bare "fattige" som får lån! De politiske retningslinjene retter seg like mye mot unge, ute fra deres totale økonomi. Dessuten er det veldig gunstig rente.

Jeg vil i alle fall anbefale alle førstegangseteblerende å undersøke mulighetene hos Husbanken før de begynner å shoppe andre banker.

Nitha

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest diandre

Husbanken gir nå ikke lenger lån til kjøp av brukt bolig. Nå i 2003 er kjøpslån og etableringslån blitt erstattet av den nye startlånsordningen. Dvs at det er nå gitt til kommunen alene å låne ut penger til slike kjøp. Dette skal vistnok være en mye bedre ordning for låntakerne, men dette er bare tull, spør du meg. I følge meg er dette kun begynnelsen på å nedlegge Husbanken. Sann mine ord..........

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...