Gå til innhold

Hvilken rase som førstegang?


lisegje

Anbefalte innlegg

Har hørt en del om at chihuahua ikke passer så bra som førstegangsshund? Passet forsåvidt ei chihuahua jente i en ukes tid, denne hadde en del problemer med å bli latt alene, veldig stresset, og klarte liksom ikke slå seg til ro. Men så er det jo som mange skriver flere faktorer som spiller inn på hvordan de blir. Vi har vurdert mops, at den er litt masete og spessielt som valp er ikke noe stort problem, men om den ikke klarer å være alene litt, eller vanskelig å trene den til det kan det jo bli vanskelig.

Ellers er vi glad i å gå turer, men mer type søndagstur i park og skog enn fjell og terreng, så vil vel si middels aktiv

Det kommer ann på hva du oppdrar den til å være :) Jeg startet med denne ene, jeg har også litt problemer med kroppen min, så for meg var dette en fin førstegangs hund. Hva gjelder å ikke være alene, klarer de seg fint alle sammen, alt mellom 6-8 timer. Den ene har dog en tendens til å få litt panikk hvis den andre er borte, men det er nok fordi de to har vært sammen fra han var valp, også det at han fikk en livstruende skade her for litt siden, og da var den eldste kjapt bortpå for å trøste. Hva gjelder avhengighet, kan jeg si at det er mest hos meg når det gjelder meg og kjæresten, men det er nok fordi det er jeg som har hatt de fra de var små begge to.

Og ja, av de fem hundene, har vi egentlig bare tre :P De to eldste fotfølger hverandre, de to yngste fotfølger hverandre. Så de er avhengig av hverandre hvis det er fler, men ikke så mye av eier, de er veldig selvstendig :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde mops som førstegangshund og vil absolutt anbefale det. :)



Anonymous poster hash: 2eb03...29d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, det var litt av en blanding. Toller; stor rase som trenger mye aktivisering og har utfordringer mtp gemytt. Cavalier: syringomyelia. Dachs; lite responsiv på trening, og kan neppe gå løs. Why?

Anonymous poster hash: 4492b...f83

Hjelpe meg!

Var bare ment som forslag til hunder som KANSKJE kan være noe for TS, det er ingen sammenheng i rasene forøvrig, TS må jo selv finne ut hva de vil ha.

Anonymous poster hash: b83dd...3df

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Chinese crested er flotte og enkle hunder, anbefales virkelig. Allsidige og kosete, fine familiehunder.



Anonymous poster hash: 7a6a8...1bf
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har selv hatt tre dacsher, både langhåret, korthåret og strihåret. Vil ikke anbefale de som førstegangshunder. Dette er jakthunder, passer ypperlig til blodspor og rådyrjakt. Min personlige mening er at de er strie og sære hunder. De hadde nok av jaktinstinkt, og så fort de fikk los på rådyr var de på med en gang, og vi hadde aldri brukt de til jakt.

Ville heller sett på type golden retriver, labrador, tibetansk spaniel, basset hound, kleinspitz eller Shetland sheepdog. Ellers fikk du et meget godt tips om å dra på dogs4all, Norges største hundemesse:) der får du sett en rekke raser i utstillingsringen, samt at de aller fleste rasene vil holde stands, hvor de ulike aktørene vil gi informasjon om den rasen de representerer. vil absolutt anbefale deg å ta turen:)

Edit: fikk ikke med meg at du ønsket hund med lite pelsstell, da utgår kleinspitz og Shetland sheepdog. Beklager.

Endret av Earth
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...