Gå til innhold

De som gir bort/selger smådyr


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Nei, men dere har en bruk-og-kast-holdning til dyr. Hvorfor skaffe seg et dyr man vet lever i mange år når man ikke har lyst å ha det?

Står det gode hjem på rekke og rad klar til å overta dyrene så er det jo greit for dem (forutsatt at de neste faktisk HAR tenkt gjennom ansvaret og beholder dyrene til de dør), men holdningen til de "mindre verdifulle" smådyrene som man bare kan kvitte seg med når man blir lei er like fullt usunn.

Anonymous poster hash: 70d38...206

Du tar feil..jeg har da ikke bruk kast holdning til dyr! Hadde ikke marsvina mine fått et godt hjem, hadde jeg beholdt dem selv til de hadde dødd en naturlig død! Jeg kastet dem da ikke søpla/ milde... Verden vil bedras... Og du er frekk!

Anonymous poster hash: ada06...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du tar feil..jeg har da ikke bruk kast holdning til dyr! Hadde ikke marsvina mine fått et godt hjem, hadde jeg beholdt dem selv til de hadde dødd en naturlig død! Jeg kastet dem da ikke søpla/ milde... Verden vil bedras... Og du er frekk!

Anonymous poster hash: ada06...6be

Jo. Du skaffer dyr som du vet du ikke vil ha hele livet deres, har dem så lenge det passer deg, og kvitter deg med dem når du blir lei. Det er per definisjon bruk-og-kast-holdning.

Det er ikke dyremishandling, men det er en usunn holdning til kjæledyr.

Anonymous poster hash: 70d38...206

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jo. Du skaffer dyr som du vet du ikke vil ha hele livet deres, har dem så lenge det passer deg, og kvitter deg med dem når du blir lei. Det er per definisjon bruk-og-kast-holdning.

Det er ikke dyremishandling, men det er en usunn holdning til kjæledyr.

Anonymous poster hash: 70d38...206

Det er feil definisjon av bruk og kast, men deg om det. At gnagere har flere eiere som tar var på dem, bryr dem nada. Gidder ikke nå inn til deg, tydeligvis er dårlig skolert

Anonymous poster hash: ada06...6be

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest GlutenBlaster

Kan noen forklare meg den prinsipielle forskjellen på det å gi bort og selge et marsvin (umoralsk, bruk og kast og forkastelig oppførsel) og det å selge en hest, som anses som helt normalt og som gjerne skjer de aller fleste hester en eller flere ganger i løpet av levetiden deres? Det er jo gjerne de samme forklaringene som brukes, nemlig at man ikke har tid, lyst og/eller råd lenger.

Endret av GlutenBlaster
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kan noen forklare meg den prinsipielle forskjellen på det å gi bort og selge et marsvin (umoralsk, bruk og kast og forkastelig oppførsel) og det å selge en hest, som anses som helt normalt og som gjerne skjer de aller fleste hester en eller flere ganger i løpet av levetiden deres? Det er jo gjerne de samme forklaringene som brukes, nemlig at man ikke har tid, lyst og/eller råd lenger.

Egentlig ikke, jeg har aldri skjønt at folk orker det heller. Men to forskjeller er det, hesten bor som regel borte på en felles stall (de av mine bekjente som har bygd stall hjemme på egen eiendom selger aldri hestene sine, de har dem til de blir gamle og dør) og er dermed ikke et familiemedlem på samme måte, og hesten lever gjerne i 30 år, så det er vanskeligere å planlegge for en hests levetid enn for et marsvin.

Anonymous poster hash: 70d38...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gidder ikke nå inn til deg, tydeligvis er dårlig skolert

Anonymous poster hash: ada06...6be

Gratulerer med å tape diskusjonen ved å være usaklig og gå til personangrep samtidig som du beskylder andre for å være dårlig skolert når du selv ikke kan skrive.

Anonymous poster hash: 70d38...206

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er derfor man skal tenke seg om. Uforutsette ting kan skje ja.Men at barn går lei av marsvinet er vel ikke en bombe, derfor skal man ikke ta til seg dyr man ikke vil ta seg av når barna blir lei. Det er vel ikke bare bare å omplassere voksne dyr, når man kan få gratis/billige marsvinunger over alt.

Om man finner et godt hjem til dyret, ok. Men hva om man ikke gjør det? Lar man marsvinet bare gå for lut og kaldt vann? Eller avliver man? Ingen av alternativene er i orden.

Jeg er ikke uenig at man bør tenke seg godt om. Selvfølgelig skal man det! Men det er alltids noen som ikke har gjort det, noen som får livssituasjonen sin ufrivillig snudd på hodet osv., og da syns jeg det er bedre at de faktisk blir omplassert enn at de går for lut og kaldt vann i hjemmet de er i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten leilighet, ikke verdens beste økonomi. Men gir jeg bort marsvina mine for det? Nei!! Jeg kunne aldri, aldri gjort det! Det finnes faktisk ingen unnskyldning for å gi bort dyrene sine. Når folk anskaffer seg kjæledyr, så burde man faktisk tenke litt lenger og skjønne at de lever i mange år. Hvorfor anskaffer folk dyr da?! For å ha dem i 2 uker?? Synes det er kvalmt at folk tar så lett på det.



Anonymous poster hash: 95195...da4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg bor i en liten leilighet, ikke verdens beste økonomi. Men gir jeg bort marsvina mine for det? Nei!! Jeg kunne aldri, aldri gjort det! Det finnes faktisk ingen unnskyldning for å gi bort dyrene sine. Når folk anskaffer seg kjæledyr, så burde man faktisk tenke litt lenger og skjønne at de lever i mange år. Hvorfor anskaffer folk dyr da?! For å ha dem i 2 uker?? Synes det er kvalmt at folk tar så lett på det.

Anonymous poster hash: 95195...da4

Det finnes faktisk det. Blir livet ditt snudd på hodet, og du ikke evner å ta godt vare på dyra lenger, har de det bedre hos noen som har mulighet til å gi det du ikke kan.

Blir oppgitt av den bastante holdningen her. Det er viktig og rikig å tenke nøye gjennom konsekvensene av å få dyr, og ha som utgangspunkt at man ikke skal gi bort dyra sine. Men som de aller fleste vet er det ikke alltid livet går som man planlegger og ønsker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det finnes faktisk det. Blir livet ditt snudd på hodet, og du ikke evner å ta godt vare på dyra lenger, har de det bedre hos noen som har mulighet til å gi det du ikke kan.

Naturligvis kan man komme ut for uforutsette situasjoner. Men "ungene ble lei", og "oops, jeg er ung, skal flytte for å studere og det er vanskelig å finne bolig med lov til å ha dyr", eller "oops, jeg ble gravid og fikk andre interesser" er svært langt unna å være uforutsette situasjoner. Enhver idiot skjønner at man må regne med at unger ikke kommer til å være brennende interessert i marsvin de neste ti årene.

"Jeg ble gravid og fikk et sykt barn som krever ti ganger så mye omsorg som et vanlig barn", eller "Bedriften jeg har hatt fast jobb i de siste ti årene gikk konkurs, og jeg ble arbeidsløs og måtte flytte" er derimot høyst godkjente uforutsette hendelser.

Anonymous poster hash: 9f898...291

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Naturligvis kan man komme ut for uforutsette situasjoner. Men "ungene ble lei", og "oops, jeg er ung, skal flytte for å studere og det er vanskelig å finne bolig med lov til å ha dyr", eller "oops, jeg ble gravid og fikk andre interesser" er svært langt unna å være uforutsette situasjoner. Enhver idiot skjønner at man må regne med at unger ikke kommer til å være brennende interessert i marsvin de neste ti årene.

"Jeg ble gravid og fikk et sykt barn som krever ti ganger så mye omsorg som et vanlig barn", eller "Bedriften jeg har hatt fast jobb i de siste ti årene gikk konkurs, og jeg ble arbeidsløs og måtte flytte" er derimot høyst godkjente uforutsette hendelser.

Anonymous poster hash: 9f898...291

Men det er jo alltid noen som ikke tenker på de første eksemplene du nevner. Alltids noen som sier ops. Alltid noen som opplever en forandring som de fleste takler greit, som stor og vanskelig. Selv om vi kan si etterpå at dette burde du tenkt på før osv, så hjelper det lite.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Folk bli fort lei bur dyr.. De er lite krevende men de er bruk og kast

Men akkurat kaniner er jo ikke burdyr da.

Anonymous poster hash: 0a29a...233

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mener du helt oppriktig at du har full kontroll over absolutt alt i livet ditt de neste femten årene? Hvor du skal bo, hvem du er sammen med, hvor du skal jobbe? Det er jo det man forlanger av folk hvis man aldri skal kunne godta at livssituasjonen endrer seg slik at man kanskje må revurdere dyreholdet.

Nei, jeg har ikke full kontroll over alt som kommer de neste 15 årene. Det jeg mener er at en del muligheter velger man bort den dagen man tar på seg det ansvaret det innebærer å ha dyr. Derfor kan jeg aldri søke offshore- jobb eller jobbe som hjelpearbeider i katastrofeområder. Det blir uaktuelt å flytte sammen med en mann som ikke er komfortabel med å bo med katten. Jeg må bo et sted hvor katten har trygge uteområder. Det er greit. Dette tenkte jeg grundig gjennom før jeg valgte å ha katt. Jeg veiet frem og tilbake i over 2 år, og valget og ansvaret står jeg ved. Katten blir hos meg, og jeg skal sørge for at han får det beste kattelivet en katt kan få så sant jeg ikke blir langvarig, alvorlig syk eller dør..

Endret av tøydokka
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Men det er jo alltid noen som ikke tenker på de første eksemplene du nevner. Alltids noen som sier ops. Alltid noen som opplever en forandring som de fleste takler greit, som stor og vanskelig. Selv om vi kan si etterpå at dette burde du tenkt på før osv, så hjelper det lite.

Og disse burde ikke ha dyr. Det vitner om en elendig holdning til dyr og null respekt for deres egenverdi å bare skaffe seg dyr uten å planlegge for hele levetiden. Dersom disse så får støtte i at det er heeelt ok å skaffe seg dyr uten å tenke fremover, og så bare kvitte seg med dem når det ikke passer lengre, så lærer de i hvert fall aldri. Dessverre vet jeg om flere som ikke har tenkt, og deretter ikke har klart å finne et nytt hjem når de "plutselig" skulle flytte...

Anonymous poster hash: 70d38...206

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og disse burde ikke ha dyr. Det vitner om en elendig holdning til dyr og null respekt for deres egenverdi å bare skaffe seg dyr uten å planlegge for hele levetiden. Dersom disse så får støtte i at det er heeelt ok å skaffe seg dyr uten å tenke fremover, og så bare kvitte seg med dem når det ikke passer lengre, så lærer de i hvert fall aldri. Dessverre vet jeg om flere som ikke har tenkt, og deretter ikke har klart å finne et nytt hjem når de "plutselig" skulle flytte...

Anonymous poster hash: 70d38...206

Nei, det burde de ikke, men de går til anskaffelse av dyr samme hva vi måtte mene om saken. Og det er dumt ja, men da er det bedre at de faktisk omplasserer de. Så får vi heller håpe at de lærer noe av det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...