Gå til innhold

Hvilken hunderase har du og hvor lange turer går du?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Som tittelen sier. Spør bare av nysgjerrighet og for å danne et lite bilde. Setter pris på ærlige svar -- ønsker ikke å dømme noen for hverken for mye eller for lite mosjon.



Anonymous poster hash: 3bcec...60f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Tibetansk spaniel. Lite turer i hverdagen, kanskje 30-40 min totalt pr dag. Men et par turer pr uke på alt fra 1-3 timer. Bikkja er IKKe fornøyd med de lange turene.

Anonymous poster hash: b933f...742

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leonberger. Blir ca 1 time per dag langtur og et par kortere.



Anonymous poster hash: efbd8...6f3
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mellompuddel. 20 minutter tur fire ganger i uka, 1 time tre ganger i uka. Pluss selvfølgelig kortere doturer daglig (to/ tre ganger daglig).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Shetland sheepdog, til daglig får han en lang tur på 1-1,5 time + 2 på ca. 20-35 minutter. Utenom det så blir det noen tisserunder om behov, da de er kanskje på 5-10 min. I helgene eller gode dager får han tur opp til 5 timer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

New Foundland, ca 5 km daglig. I tillegg går han inn og ut som han vil, da vi har bygd hundegård med utgang på verandaen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Berner Sennen, går tre turer daglig. Liten tur om morgenen på ca 10min, deretter lengre tur på en times tid på ettermiddagen, samt en kveldstur på 15-20min.

Vi har såkalt "finværsbikkje", så hvis det regner i bøtter og spann ute, eller blåser stiv kuling så har hun ikke noe særlig lyst på tur, da foretrekker hun å løpe ut og skvette fra seg utenfor huset. Er det skikkelig surt ute så bråstopper hun og drar baklengs og vil hjem, nekter å gå en meter. Skjedde faktisk en gang at hun klarte å gå hodet ut av halsbåndet og løp rett hjem da det regnet som verst :fnise:

I helger og ferier blir det ofte lengre turer, da vi liker å gå i fjellet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Rottweiler.. Går en times tur på morgenen og flere småturer i løpet av dagen. Han må slites litt ut fordi han enda er valp, så får fred i huset hvis han får løpt fra seg på morran. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dobermann. Svært varierende. Kun tur blir hun aldri fornøyd med uansett. Jeg har et minimumskrav på en times tur/trening/aktivisering om dagen (jada, det hender det blir en "fridag" i ny og ne ved sykdom etc), men av og til blir det bare en rolig tusletur, av og til krevende treningsøkter, av og til lek eller godbitsøk, av og til lange fjellturer. Vi trives heldigvis begge med variert aktivisering. Skulle vi gått den samme halvannentimes skogturen hver dag hadde antakelig både bikkja og jeg blitt sprø.



Anonymous poster hash: 75de3...87a
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Belgisk fårehund. Morgentur på 20-30 min pluss godbitsøk/annen hjernetrim før vi drar på jobb. Kveldstur på minimum 1 time, som regel 1,5-2 timer. Byttes gjerne ut med litt kortere tur for å løpe litt fra seg og før vi trener. Hunden må få rase litt fra seg og være litt tullete før den klarer å fokusere skikkelig på treninga, for den har bygd opp så mye energi i løpet av dagen :) Tisseturer kommer i tillegg, de er bare på noen få min.

Anonymous poster hash: 64e8f...427

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Blanding av grand danois og pyreneerhund

Varierer hvor lange turer det blir - alt fra en halvtimes tur + noen tisseturer, til et par timer, men han får seg en frisk spurt i skogen/ på jordet hver dag. Noen dager henger han mest med oss i hagen og tar seg en løperunde rundt åkeren og hagen når han får lyst, men han liker å tusle rundt og være med på det vi gjør, eller finne seg en god liggeplass.

Han liker å søke etter ting, så det gjør vi innimellom. Får han ikke nok hjernetrim, sørger han for å få trimmet hjernen sin selv ved å finne ut av problemstillinger som vi helst ikke vil at han skal finne ut av. Han tar shaping svært godt, men dette har vi drevet mindre med etter at vi fikk minstemann i hus og mannen ble mer bortreist i jobben.

Han er en pingle som ikke liker regn og maser bare om at vi skal gå hjem dersom det regner, så på dager med bare regn, foretrekker han bare tisseturer og holder seg helt til han MÅ. Om jeg forsøker å lokke ham ut, løper han ofte opp på loftet og " gjemmer seg" ved å late som om han sover :fnise:

Dersom jeg slipper ham løs, står han bare på trappa og venter på at jeg skal gå inn. Fordelen ved å ha en hund som er såpass fin på det er at han svært sjeldent er skitten på bena, jeg har sett ham hoppe 4-5 meter over gjørme, for å slippe å trå i det og trodde omtrent ikke mine egne øyne.

Endret av absinthia
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Staffordshire bull terrier.

Om vi ikke regner med små tisseturer i løpet av dagen, blir det ca 1.5- 2 timer per dag. Pluss 30-60 min hjernetrim (spor, godbitsøk, lydighet osv). Kan fint ta en fridag uten at hunden bryr seg om det, men prøver og holde det til dager med sykdom e.l. så det ikke blir en vane.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Collie+samojed.

Ikke regnet tisseturer, ca 3-4 timer langtur hver dag.



Anonymous poster hash: b1ef2...a80
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Japansk spisshund. Mengden aktivisering varierer en del. Gjennomsnitt er ca 1 time hovedtur i hverdagen også ofte 2-3 timer i helgene. Men noen ganger blir dette byttet ut med kurshelger (lydighet, spor osv), fjelltur, lydighetstrening, sportrening osv.

Vi trener også en del lydighet hjemme som kommer i tillegg til hovedturen.

Endret av Tabris
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har en liten blandingshund. Han får en god tur på 1-1,5 time til hverdags, i helgene går vi gjerne lengre turer. Ellers så aktiviseres han ute i hagen med å lete etter godbiter, apportering, enkel agility, litt lydighet og mye lek. Har stor inngjerdet hage hvor han kan gå fritt, og er så heldig at han aldri er hjemme alene, da en jobber dag og en kveld her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mops og leonberger.
Det ideelle (og som jeg gjør når jeg er frisk) er ca 30-60 min morgen, 1-3 timer ettermiddag og 30-60 min kveld. Evt. avveksle med hundetreff, mentaltrening osv etter hva som passer seg.

Nå er jeg syk og da blir det litt mindre.



Anonymous poster hash: ecb6d...18d
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

En american akita, og en norsk buhund. Daglig et par småturer på ca. en time, to ganger i uka en fire-femtimers tur med innlagt bål/primuspause. Av og til en overnattingstur i nærområdet. Bor slik til at skogen er vår nærmeste nabo og turområde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Border Collie-mix. 30 minutter morgentur. Så 2-3 timer stall etter jobb. 15 minutters tissetur på kvelden.

I helgene er man gjerne ute hele dagen. En eller to ganger i uka er det i tillegg fellestrening med andre hunder. Aldri fred og få. Er jeg syk, må andre lufte hunden.



Anonymous poster hash: cee88...238
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...