Gå til innhold

Betale for å gjøre en tjeneste for noen - forvert til hest.


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Helt enig, jeg har aldri skjønt denne praksisen.

Hesteeiere som skal ha hest, men ikke har råd til alle utgifter, setter da ut hesten på halvfor, for å få inn penger. (Ja, de sier det rett ut, det er så dyrt så de vil ha halvforryttere på den for å dele utgifter og jobben.)

Jeg betaler ikke for å mosjonere andres hester, punktum. De burde jo heller betale meg for jobben, men jeg regner "lønna" mi som at jeg får drive med hest.

Enig.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Det er mer vanlig å ha stallplass der fôring, utslipp og i noen tilfeller møkking er inkludert. Fôrrytteren må altså ta inn hesten, kanskje møkke (som bokstavelig talt tar 5-10 min. og er null stress), og så ri - høres ikke ut som mye jobb for meg. Til en pris som er fryktelig lite ift. eiers utgifter på hesten. Det er logikken.

Skulle noen vært fôrrytter for min hest som står på utegang hadde faktisk ikke trengt å gjøre en eneste ting. Så at man gjør eieren en kjempestor tjeneste og at det innebærer masse jobb er sjeldent sant, har aldri vært borti mye jobb selv til tross for at jeg har vært fôrrytter for veldig mange hester selv.

Selve mosjoneringen er jobben som hesteeier ikke har tid til å gjøre selv. (Altså, ingen forrytter betyr mer jobb på eier, eller at hesten blir stående uten mosjon). Man hjelper dermed eieren med å mosjonere hesten, samtidig som eieren hjelper tilbake med å gi tilgang på hest. Hvorfor veies ikke dette opp i hverandre? Hvorfor skal noen tjene på det? Hesteeiere får jo tilbake en mosjonert hest! Er det ikke verdi i det?

Hvor er logikken din?? De som ønsker å være forryttere har ingen ønske om å eie egen hest. Eller de har ikke råd til å eie en egen hest. Men de leier derfor en hest noen dager i uka for å få ri og kose seg med hest uten alle kostnadene.

Anonymous poster hash: f44f7...7f4

Det er jo det som er hele poenget. De ender likevel opp med kostnader, selv om de gjør hesteeier en tjeneste. Hesteeier får gratis mosjonering av hesten, forrytter får gratis tilgang på hest. Vinn vinn! Ingen penger fordeles, siden man gir og får en tjeneste. Det må jo være viktigere for hesteeier at hesten får den trimmen den trenger, enn at eieren får inn mer penger? Hvorfor skal det betales i tillegg?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Og jeg synes det er kjempefrekt å forvente å få sponset sin hobby av en som bruker alle sine penger på denne hobbyen. Før i tiden var det en lykke å få bli forrytter for en hest, for det var så få som hadde råd til egen. Men nå har ting endret seg. Folk skal ikke betale noe og de skal i hvert fall ikke løfte en finger mer enn de må for andre. Oh no. Det er krise det. De fleste betaler seg ut av dugnader og forventer at folk skal fikse opp for dem for ingen gidder å gjøre et kløyva tak selv.

Hvorfor skal en hesteeier sponse din hobby?? Hvorfor skal en del av den lønna en hesteeier jobber hardt for, gå rett i din lomme?



Anonymous poster hash: f44f7...7f4
  • Liker 12
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man betale!

Hvis man ikke skal betale kan man jo alltids undersøke muligheten for å bli hestepasser, da før man gjerne betalt for møkking, pussig, ut-og innslipp osv med gratis ridning.

Som den over meg sier, hvorfor skal andre sponse din hobby? Ridning er dyrt.

Du kan jo starte på rideskole da?! Det er sikkert litt dyrere, og du kan ikke gjøre som du selv vil ang ridning, men du slipper å føle at du betaler for å hjelpe noen andre.

Anonymous poster hash: 3183f...635

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selve mosjoneringen er jobben som hesteeier ikke har tid til å gjøre selv. (Altså, ingen forrytter betyr mer jobb på eier, eller at hesten blir stående uten mosjon). Man hjelper dermed eieren med å mosjonere hesten, samtidig som eieren hjelper tilbake med å gi tilgang på hest. Hvorfor veies ikke dette opp i hverandre? Hvorfor skal noen tjene på det? Hesteeiere får jo tilbake en mosjonert hest! Er det ikke verdi i det?

Det er jo det som er hele poenget. De ender likevel opp med kostnader, selv om de gjør hesteeier en tjeneste. Hesteeier får gratis mosjonering av hesten, forrytter får gratis tilgang på hest. Vinn vinn! Ingen penger fordeles, siden man gir og får en tjeneste. Det må jo være viktigere for hesteeier at hesten får den trimmen den trenger, enn at eieren får inn mer penger? Hvorfor skal det betales i tillegg?

Du tar det som en selvfølge at alle har fôrrytter fordi de ikke kan/vil mosjonere hesten selv, samt at det hadde vært fælt dersom hesten faktisk fikk fri de dagene i uka. Ofte er det fordi det faktisk hadde vært fint/er nødvendig med litt penger (jada, så kan man si at man ikke burde ha hest om man ikke har råd til det - men slik blir det ofte likevel (eller så hadde det bare vært fint med litt ekstra om man f.eks. vil ha mer instruksjon, etc)). Dermed leier man hesten ut, fordi det er i praksis det det er. Det er en forskjell på det og å være hestepasser, som innebærer litt mer jobb enn fem minutters møkking mot at man får holde på med hobbyen sin gratis.

Det er så enkelt som at det å betale litt for å være fôrrytter er helt normalt, det blir sett på som rett og rimelig for de aller fleste... Hvis ikke hadde det jo ikke gått an, det hadde ikke vært interesse for det. Så kan de som synes det er fælt å betale noen kroner for hobbyen sin velge å gjøre noe annet (hestepasser - gratis, eller så står man igjen med rideskole - som er dyrere, eller å eie egen - som er veldig dyrt).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Som hesteeier i flere år har jeg både hatt forryttere og hestepassere. Har hesten vært i konkurranseform, så har jeg hatt betalende forryttere. Da har forrytter fått lov å ta med hesten på treninger og stevner. Har hatt hestepassere når jeg har hatt unghest, som ikke kunne rides på høyere nivå og hvor jeg har bestemt hva forrytter skal gjøre med hesten.

Jeg har alltid vært klar over at jeg må kunne betale hele hesten selv hver måned. Men det er digg med noen dager fri fra stallen, samt at litt penger inn er kjekt. Uansett så har jo alle pengene gått til hest på en eller annen måte. Mer trening for instruksjon, eller nytt utstyr. Selv har jeg levd på havregrøt uansett. Så at noen har leid hest av meg noen dager i uka har jeg ikke hatt noen problem med.



Anonymous poster hash: f44f7...7f4
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg skulle ønsket jeg slapp å selge hesten min, men økonomien strakk ikke til. Jeg var tenåring og det var egentlig mine foreldres økonomi og prioriteringer. Jeg ser ikke noe galt i å være for-rytter, men de skal heller ikke utnyttes økonomisk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er så enkelt som at det å betale litt for å være fôrrytter er helt normalt, det blir sett på som rett og rimelig for de aller fleste... Hvis ikke hadde det jo ikke gått an, det hadde ikke vært interesse for det. Så kan de som synes det er fælt å betale noen kroner for hobbyen sin velge å gjøre noe annet (hestepasser - gratis, eller så står man igjen med rideskole - som er dyrere, eller å eie egen - som er veldig dyrt).

Det er jo nettopp det vi diskuterer her. Hvorfor er det normalt å betale for å gjøre noen en tjeneste? Uten noen penger i omløp er det fortsatt vinn vinn for begge parter. Hvorfor skal den ene parten utnyttes for pengenes skyld?

Jeg skjønner hva du mener med at man leier ut for å få inn penger, men det er jo egentlig en helt vanvittig praksis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvfølgelig skal man betale!

Hvis man ikke skal betale kan man jo alltids undersøke muligheten for å bli hestepasser, da før man gjerne betalt for møkking, pussig, ut-og innslipp osv med gratis ridning.

Som den over meg sier, hvorfor skal andre sponse din hobby? Ridning er dyrt.

Du kan jo starte på rideskole da?! Det er sikkert litt dyrere, og du kan ikke gjøre som du selv vil ang ridning, men du slipper å føle at du betaler for å hjelpe noen andre.

Anonymous poster hash: 3183f...635

Hvorfor tror du denne diskusjonen gjelder meg og min situasjon?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt betalt for det, fordi jeg ser det som en tjenste til meg. Det er uansett bare noe jeg benytter om jeg ønsker å gjøre noe på kvelden en dag eller skal på ferie. Nå har jeg en gammel hest som man ikke kan gjøre så mye med, men da hun var yngre og man kunne trene sprang og ri lange turer med mye fart så jeg på det på samme måte.

Men jeg vet at de aller aller fleste tar betalt for å ha forrytter.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har aldri tatt betalt for det, fordi jeg ser det som en tjenste til meg. Det er uansett bare noe jeg benytter om jeg ønsker å gjøre noe på kvelden en dag eller skal på ferie. Nå har jeg en gammel hest som man ikke kan gjøre så mye med, men da hun var yngre og man kunne trene sprang og ri lange turer med mye fart så jeg på det på samme måte.

Men jeg vet at de aller aller fleste tar betalt for å ha forrytter.

Det er vel annerledes når det er bare av og til og ikke en fast avtale for regelmessig bruk.

Jeg synes egentlig at det er litt urimelig å forvente å få ri fast mange timer i uka gratis. De færreste gjør da noe særlig ekstra annet enn å møkke ut stallen og kanskje foring (mange trenger jo ikke dette fordi det inngår i stalleie eller de har avtale med de andre hesteeierne...). Stell av hest og seletøy forventer jeg faktisk blir gjort uansett om man betaler eller ikke.

Det er da ingen som forventer å bruke bilen min gratis på den måten, selv om den står i garasjen og har godt av å bli kjørt litt.. ;)

Anonymous poster hash: 0b9e5...282

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hehe, skjønner den! Tok ikke betalt da jeg hadde noen faste 1-2 ganger i uka heller, men det er forskjell på min som primnært er turhest og når den som er forrytter trener hesten opp, såklart! :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg red en liten periode på 80-tallet, var det slik at vi enten betalte en sum for "leie" av hesten, eller så betalte vi gjennom arbeid. Det var ikke vanlig med begge deler.

Jeg hadde ikke penger, og betalte for ridingen gjennom arbeid.

Jeg brukte 3 timer i stallen for hver tur jeg red.

Min venninne som red samme hest hadde foreldre som betalte med penger. Hennes eneste oppgaver var å strigle hesten og rense hovene før og etter rideturen, og så var hun ferdig for dagen.



Anonymous poster hash: 95a61...21b
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor tror du denne diskusjonen gjelder meg og min situasjon?

Hvis du er TS så gjør den jo det.

Hvis du ikke er TS så lurer jeg på hvorfor du tror jeg snakker til deg?

Anonymous poster hash: 3183f...635

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg syntes det er helt latterlig å ta betalt for at forrytter skal få passe hesten. Dette er en virksomhet som stort sett bare eksisterer med utrente turhester i tillegg.

Det som er ok er å ha halvforrytter/deleier, der man bytter på hvem av de to eierne som får ri på trening og starte stevner.

Jeg gir gave til den personen som passer mine hester når jeg er syk/vekkreist. Det er dyre konkurransehester og jeg er ekstremt selektiv på hvem som får håndtere de.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis du er TS så gjør den jo det.

Hvis du ikke er TS så lurer jeg på hvorfor du tror jeg snakker til deg?

Anonymous poster hash: 3183f...635

Jeg er ikke TS, men siden jeg fortsatte diskusjonen trodde jeg du svarte videre og ikke kun på hovedinnlegget. Min feil :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er logisk at en betaler for å være fórrytter, det blir som å leie en hest. Strengt talt så betaler en bare for det som en sliter av utstyr, sko og eventuelt om hesten blir halt. Den summen som en betaler som fórrytter er ikke på langt så dyrt som det er å eie en hest og være hovedansvarlig for den. Forrytter ordninger er ikke bare for late hesteeiere, men også hesteeiere som ønsker å leie ut hesten til en person. De aller fleste av de som har forryttere gjør det ikke fordi de ikke gidder å ta seg av hesten og trene den.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er så ille å betale en liten sum for å være forbrytere, hvorfor har dere ikke egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dere som synes det er så ille å betale en liten sum for å være forbrytere, hvorfor har dere ikke egen hest?Anonymous poster hash: c1d52...710

Skriver på iPad, og det skal selvsagt ikke stå forbrytere, men forryttere. Autokorrekt kan være morsomt! :ler:

Men jeg synes dere bør svare på dette, jeg, dere som ønsker å være forrytter, men synes det er grusomt urettferdig å måtte betale en (tross alt) liten sum for det: hvorfor har dere ikke egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men jeg synes dere bør svare på dette, jeg, dere som ønsker å være forrytter, men synes det er grusomt urettferdig å måtte betale en (tross alt) liten sum for det: hvorfor har dere ikke egen hest?

Anonymous poster hash: c1d52...710

Ingen som ønsker å svare, altså? Vel, jeg antar svaret er at det er for dyrt, for mye ansvar, for mye jobb, osv. Kjempefint da å få være forrytter. ;)

Jeg synes det er så jævlig korttenkt å beskylde hesteeiere for å være smålige når de gjerne vil ha litt betalt for at andre får bruke (og slite på!) deres hest og deres utstyr. Jeg kjenner jenter som omtrent lever på sultegrensen for i det hele tatt å ha råd til å ha hesten sin oppstallet. Omtrent alt de har av penger går til hest, og skulle det slumpe at de en sjelden gang får litt ekstra mellom hendene, så kan du banne på at det også for det meste går til hest. Og de småpengene (for det er det virkelig, i den store sammenhengen!) de får fra en evt forrytter, det går inn i samme kassa, det kan du være trygg på.

Så slutt å syte over å måtte være med på å sponse en bitteliten del av det som skal til for at også du skal få dyrke din hobby, og tenkt litt lenger enn til egen nesetipp, ok?

Anonymous poster hash: c1d52...710

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...