Gå til innhold

Brukarar med nynorsk som hovudmål lyt skrive nynorsk


Rskre

Anbefalte innlegg

Gjest Stjerner og planeter

Jeg er fra Bergen, og Hordaland er såkalt et nynorsk fylke. Nå ja. De aller fleste under 80 år skriver på bokmål, og alle bøker på skolen er på bokmål

då bør du ta opp att skulen. eg er frå Hordaland og alle bøkene på min skule er på nynorsk...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

I Hordaland har 38-39% av elevene i grunnskolen nynorsk som hovedmål. Alle elever skal ha skolebøker på sitt hovedmål. Jeg vil derfor, sprø som jeg er, anta at 38-39% av elevene i grunnskolen i Hordaland har bøker på nynorsk. Ellers er det jo slik på landsbasis at bare en av åtte elever har nynorsk som hovedmål, og en del bytter over til bokmål i voksen alder.

Sånn til trådens tema: Selv er jeg oppvokst midt i Oslo by, men det er selvsagt mer enn greit at nynorskbrukere skriver nynorsk her inne. Merker knapt at jeg leser nynorsk de gangene jeg gjør det, og det er en målform som er likestilt med min egen. Skulle tatt seg ut dersom jeg protesterte på at folk bruker den.

Anonym poster: a3a65c728a32a236c11c45e92d3e85e6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er latterlig. Tastatur på nynorsk er tangentfjøl. Eller hjerte, det heter blodpumpa. Så "jeg elsker deg av hele mitt hjerte" blir på nynorsk, "eg hugtek deg av heile mi blodpumpe". :fnise:

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nåja, du siste.

Tastatur heter "tastatur" på nynorsk, det er ingenting som heter "tangentfjøl". Du kan forresten skrive både "elske" og "hjarte" også. Man er jo ikke nødt til å hverken dikte opp ord eller bruke sære klammeformer, akkurat, selv om de nevnte forsåvidt høres artige ut :)

Anonym poster: a3a65c728a32a236c11c45e92d3e85e6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nynorsk er latterlig. Tastatur på nynorsk er tangentfjøl. Eller hjerte, det heter blodpumpa. Så "jeg elsker deg av hele mitt hjerte" blir på nynorsk, "eg hugtek deg av heile mi blodpumpe". :fnise:

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Efterbliven?

Anonym poster: 602f192bbb7cf889b36ca8c47a49b619

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eurodice

Nynorsk er latterlig. Tastatur på nynorsk er tangentfjøl. Eller hjerte, det heter blodpumpa. Så "jeg elsker deg av hele mitt hjerte" blir på nynorsk, "eg hugtek deg av heile mi blodpumpe". :fnise:

Anonym poster: 6c901750852a0dfb5a5c61cf933dd3be

Nei, så morsom du var nå. Jeg tror jeg ler meg ihjel :skratte:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 år senere...

Annonse

16 minutter siden, AnonymBruker skrev:

Noe å tenke på. 

Anonymkode: b683c...646

Den var vag, tykkjer eg. Kva meiner du med noko å tenkje på?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

1 minute ago, Arabella said:

Den var vag, tykkjer eg. Kva meiner du med noko å tenkje på?

Jeg vet ikke, jeg bare løfter kvalitetstrådene opp slik de får opp oppmerksomheten de fortjener. 

Anonymkode: b683c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Just now, AnonymBruker said:

Rskre var en hedersbruker!

Anonymkode: ac167...2d6

Jepp. Ikke alltid jeg var enig med han, men han skrev på nynorsk. 

Anonymkode: b683c...646

Lenke til kommentar
Del på andre sider

På 19.10.2012 den 3.17, Rskre skrev:

Eg vert irritert av å sjå kor få brukarar her inne som tek i bruk hovudmålet sitt. Nektar å tru at samtlege brukarar kjem frå det sentrale austlandsområdet.

Tror det. Hvem bruker nynorsk? Ingen! 

Anonymkode: cf189...d13

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...