Gå til innhold

Lån uten fast jobb


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei alle!

Vi er et par, relativt unge, som har en liten baby på noen knappe mnd.

Bor i en romslig bolig med to soverom og betaler mye i seg selv, men lite i forhold til hva som finnes. Leiligheten var altså et kupp med tanke på kvadrat og leiepris.

Vi har sett oss ut et hus et stykke unna til 3.3 mill. Den har ligget ute lenge og vi er de første som kontakter megler og selger. Med andre ord kan vi få presset ned kjøpesum en del.

Per dags dato har jeg mammaperm, men ikke fast jobb å gå tilbake til. At jeg lett kan få en jobb bryr vel ikke banken seg om...?

Vi har utgifter på nedbetaling på kort og husleie på 12.000,- + sparing på 2000,- i mnd. Og ved nærmere ettertanke har vi kapasitet til å betale ned og spare både enda mer. Så økonomien vår er meget god.

Vi har regnet på det og det er ikke noe problem for oss å betale ned dette evnt huslånet.

MEN ... finnes det en bank som vil gi oss lån selv om jeg ikke har jobb per dags dato?

VI vet jo at dette ikke vil bli et problem fremover mtp på økonomien, men banken har kanske et annet syn. Har også kausjonister i både mine og hans foreldre.

Skal på noen bankrunder denne og neste uke for å sjekke ståa ang. mulighetene våre.

Hva tror dere?

Åh det er drømmehuset mitt. Vi har endelig funnet det og jeg har sååååå lyst på det...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Gjest Okusan

Jeg leser innlegget om igjen og om igjen, men finner ikke noe om hva mannen din gjør...? Det vil jo være veldig utslagsgivende, vil jeg tro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Survival

Har mannen fast jobb da?

Det er jo litt forskjellig fra bank til bank, men de fleste banker krever at en av partene i forholdet har fast jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Haha herregud, beklager. Sitter i tåka her hjemme.

Mannen har hatt samme jobb i flere år og får inn rundt 25k i mnd :) noen ganger 30. Litt mnd betinget, overtid, tillegg osv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Glemte å legge til at huset har en hybel, dette har jeg hørt er positivt mtp inntekt?

TS

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieinntekter regnes normalt ikke med når man ber om lån.

Anbefaler deg forøvrig å ta en samtale med en bank eller tre. Da vil du få en pekepinn på hva du kan forvente deg.

Banken vår var villig til å låne oss 3 millioner, men her har begge jobb og vi tjener rundt 900 000 i året totalt og har ingen barn. Har billån og studielån på tilsammen 250 000. Dersom vi hadde hatt barn, ville vi ha fått tilbud om 2,5 millioner (som er det vi endte opp med å ta opp i lån til slutt).

Per dags dato har vi det ganske så romslig, vi setter av 9000 i måneden til "sparing" og BSU. Når året så er omme, fordeles en del av disse pengene til ekstra nedbetaling på billån mens resten blir stående som buffer.

Husk at bankene stiller krav om 15% egenkapital nå, pluss at dere må tåle en renteoppgang på 5 prosentpoeng. De 2000 dere setter av til sparing i måneden vil veldig raskt spises opp av en beskjeden renteoppgang på et lån i størrelsesordenen 3 millioner, bare så det er sagt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Survival

Leieinntekter regnes normalt ikke med når man ber om lån.

Dette er ikke riktig. Leieinntekter blir tatt med som en egen post som tillegg til inntekten fra jobb.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Leieinntekter regnes normalt ikke med når man ber om lån.

Jo, noen banker tar det i betraktning, men normalt ikke med forutsetning om at man leier ut gjennom hele året. F. eks kan de forutsette at man leier ut for 2 av årets måneder i snitt, altså kan de ta i betraktning at du leier ut en sjettedel av perioden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Når det gjelder TS så spiller det en rolle om hva slags utdanning du har og om jobbmulighetene samt inntektsnivå.

Har dere egenkapitalen? Dere må ha 15% samt tåle en rente på rundt 8-9%.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis vi tar utgangspunkt i at dere ikke har egenkapital, men har foreldre som stiller som kausjonist for de siste 15%, kan et lån på 3,3 millioner (kjøpskostnader pluss eventuelle omkostninger - dersom dere får presset huset litt ned i pris) koste dere rundt 15 000 i måneden ved 30 års nedbetaling.

Men dere må likevel kunne betjene lånet med en rente på 9%, ifølge de nye retningslinjene bankene må forholde seg til. Det vil i såfall bety lånekostnader på rundt 26 000 i måneden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et vennepar av oss fikk lån selv om mannen ikke hadde fast jobb. Han var dog vikar, men kun med et halvt års kontrakt. De fikk lån fordi de kunne vise til at de hadde betalt husleie til punkt og prikke selv når han var arbeidsledig, og fordi de hadde en grei sum i bakhånd de kunne bruke av hvis han skulle bli uten jobb igjen. Nå har han fast jobb, men de fikk lån den gang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er inntekten din nå da? Og hans? Jeg snakker om brutto årsinntekt, overtid teller ikke med hos bankene tror jeg.

Det er ikke alle banker som vil ha deg som medlåntager engang når du ikke har fast jobb (vi opplevde det), men vi fikk lån i nordea.

Og dere har kredittkortgjeld? Det ville jeg kvittet meg med først, banken kan si nei pga det

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, takk for svar! :)

Vi har nå igjen 25.000/30.000,- på et mastercard, hvor vi betaler rundt 4.000,- i mnd. Banken bryr seg ikke om det, men resten av gjelden forsvinner når feriepengene kommer. Vi har da mulighet til å betale ned resten av gjelden og ta oss en god ferie.

EK kan vi få i form av forskudd på arv (svigermor), og så vidt jeg vet er det nye regler som tilsier at man må ha EK + kausjonist? At kausjonisten ikke lenger står for EK. Man behøver begge deler.

Inntekten min i dag er rundt 12.000,-, mannen har perm en dag i uken. Selv får han inn 25.000,- i mnd. hvis vi gjør det enkelt. Disse summene er etter skatt.

Setter av 1.666,- i BSU hver mnd, og har nå 25.000,- der. Husleien betales inn hver mnd til samme dato. Dette har vi gjort i halvannet år.

Om vi regner grovt på det vil vi ha mulighet til å betjene en renteøkning på 8-9%. Vi må da stramme inn, men det går. Og det vil gå enda bedre når jeg da har jobb.

Det eneste aberet jeg nå står med er om moren hans virkelig går med på forskudd på arv, hun er en vrang dame... Og om banken vil si ja ettersom jeg ikke har fast jobb å vende tilbake til.

Er også usikker på hva leieinntektene er på. Det står ikke beskrevet i annonsen. Skal på visning om en uke.

Huset bare står og roper på meg...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

sjansene er mindre for at dere får lån når du er uten fast jobb, det der er veldig strengt. Så jeg ville tru at dere må vente til dere får fast jobb

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Anbefaler å stikke innom en del banker. Jeg har hørt av venner av meg at SR bank er snillere enn DNB (som vi har). Det kommer også an på om dere har andre lån og bil har også litt å si. + du må tenke på at dere må ha omkostninger åsånt utenom, det er ikke med i lånesummen fra banken.

Vi ville ikke bruke BSU'en våres nå når vi kjøpte leilighet, da vi ville vente til senere tid med det. Så vi kunne velge om vi enten ville ha En av våre foreldre t kausjonist, eller FÅ lån i kommunen til å dekke EK.

Vi har lån på 2.9 å betaler ca 15000 i bare lån i mnd, så kommer alle forsikringer utenom det igjen, + alt av strøm, internett, tv osv osv. å faste utgifter hvert år for å eige.

Ønsker dere lykke til :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Åh, ikke si det...

Det gjør det. Prater av erfaring.

Her drømmer jeg om ny bolig, men innser at der jeg vil bo har jeg ikke økonomi til. Må tillegge at jeg har bodd mange år et sted jeg avskydde før jeg kunne flytte. Ikke til drømmeboligen, men til det jeg hadde råd til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Anbefaler å stikke innom en del banker. Jeg har hørt av venner av meg at SR bank er snillere enn DNB (som vi har). Det kommer også an på om dere har andre lån og bil har også litt å si. + du må tenke på at dere må ha omkostninger åsånt utenom, det er ikke med i lånesummen fra banken.

Bankene har retningslinjer de må forholde seg til, men det som kan være utslagsgivende er om man kan vise til en god betalingshistorikk og generelt orden i økonomien hos en spesifikk bank.

Vi bruker DnB og har gjort det i flere år, men da vi skulle flytte foreslo svigers at vi skulle høre med banken deres, nettopp fordi de var så "snille". Kan si såpass at svigers' forhold til banken fikk en liten knekk etter at vi hadde vært der, for de var langt fra "snille", de var faktisk veldig strenge.

(Faktisk latterlig strenge, som ikke anbefalte oss å ta opp mer enn 1,5 mill i lån med en samlet inntekt på 800 000 og bare 100 000 i studielån ved siden av.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Bankene har retningslinjer de må forholde seg til, men det som kan være utslagsgivende er om man kan vise til en god betalingshistorikk og generelt orden i økonomien hos en spesifikk bank.

Min erfaring er at bankene gir svært forskjellige vurderinger, og at det ikke nødvendigvis kun er tidligere kundeforhold hos banken som spiller inn. Da vi søkte om lån i fjor fikk vi tilbud om 2,7 mill i DNB siden jeg kun hadde vikariat, min lokale sparebank ga 3,2 og vi fikk etter hvert presset de opp til 3,5, mens det var null problem å få finansieringsbevis på 4 mill (kunne nok presset opp til 4,5 i alle fall, men det var vi ikke interesserte i) i Handelsbanken der ingen av oss var kunder fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...