Gå til innhold

Muskelknuter i livmor


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det har blitt oppdaget en oppfylning i livmora mi, og legen mener det mest sannsynlig er en muskelknute. Jeg skal til gynekolog om en måneds tid til utredning for dette, og er litt nervøs. I det siste har jeg vært plaget med ømme bryster, hodepine (pleier å få det hver gang jeg tar pillefri) og antydning til mensmurringer lenge før jeg skal ta pillefri. Jeg har ikke hatt store mensblødninger, som er et typisk tegn på knuter i livmor, faktisk har jeg blødd mindre enn normalt den siste tida.

Er det noen som har knuter i livmora og har opplevd lignende symptomer? Jeg lurer også på hva legen mente dere burde gjøre i forhold til p-piller, ble dere anbefalt å fortsette eller slutte? Når man søker på nett (både norske og engelske sider) er det jo stor uenighet om p-piller får muskelknutene til å vokse eller skrumpe inn. Jeg hadde såvidt jeg vet ikke muskelknuter før jeg begynte på p-pillen (var til GU på sykehus og fikk tatt innvendig ultralyd og da ble det ikke nevnt noe om muskelknuter).

Hvilken behandlingsmetoder ble dere anbefalt og hva valgte dere?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg hadde noen store og noen små knuter. Jeg merket det på at jeg blødde nesten i et, selv med hormonspiral. Siden jeg har fått de barna vi ønsket, så valgte jeg å fjerne livmoren. Slippe mensen var bare så deiligt, etter å ha hatt den i nesten et år.

Lykke til hos gyn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Takk for svar!

Problemet mitt er at jeg ennå er høvelig ung og ikke har fått barn, så fjerning av livmor er ikke et alternativ... Jeg har jo heller ingen plagsomme symptomer av knuten(e).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...

Jeg plukker frem denne tråden for å informere litt om situasjonen min nå, nesten to år senere. Det var en muskelknute ja, en stor en. Ca 9 cm da den ble oppdaget men nå er den nærmere 16 cm på det bredeste. De har slitt hele veien med å måle den nøyaktig ved hjelp av UL, og da spesielt innvendig UL, så egentlig vet de ikke nøyaktig hvor stor den var og hvor mye og fort den har vokst. Men MR viste at den er 16 cm stor nå. Jeg har også begynt å bli plaget av den da den gir meg treg avføring og ryggsmerter.

Så jeg har fått tilbud om å prøve embolisering og det skal jeg allerede i neste uke. Jeg er dritspent på hvordan det går. Om det funker på min muskelknute eller ikke. Fjerne livmoren er ihvertfall siste utvei for min del.

Anonym poster: 452d6273eb6305a6701c2b63c2244229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...

Nærmere to år etterpå kan jeg jo oppdatere og opplyse om at emboliseringen fikk muskelknuten til å krympe ca 2 cm og slutte å vokse. Ryggsmertene jeg slet med ble borte. Ellers ingen store endringer. En 3-måneders pillekur med det nye medikamentet Esmya funket ikke i det hele tatt.

Enden på visa ble myomektomi (fjerning av bare muskelknuten) og det hele forløp veldig bra med minimale blødninger og hele klumpen ble fjernet laparoskopisk (kikkhull). Jeg har tre små prikker som arr på magen og foreløpig har ikke nye muskelknuter vokst ut et halvt år etterpå.

Så ja, selv store muskelknuter kan faktisk fjernes (enten via bikinisnitt eller laparoskopisk) dersom legen er erfaren og dyktig nok. Jeg har fått tilbake både en normal livmor, håpet om et barn og livsmotet mitt :)



Anonymous poster hash: 452d6...229
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvordan vet/kjenner man om man har muskelknuter i livmoren?



Anonymous poster hash: a6f72...805
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan vet/kjenner man om man har muskelknuter i livmoren?

Anonymous poster hash: a6f72...805

I mitt tilfelle kjente jeg ingenting før den ble veldig stor, og da fikk jeg vondt i ryggen.

Vanlige symptomer er store mensblødninger, hyppig tissing (fordi kulen klemmer mot blæra), smerter/kramper i bekken og rygg og noen kan se og merke at magen blir større. De som prøver å bli gravid opplever kanskje spontanabort eller annet trøbbel i svangerskapet. Dette er de mest vanlige men det finnes også andre mer uvanlige symptomer.

Anonymous poster hash: 452d6...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg hadde noen store og noen små knuter. Jeg merket det på at jeg blødde nesten i et, selv med hormonspiral. Siden jeg har fått de barna vi ønsket, så valgte jeg å fjerne livmoren. Slippe mensen var bare så deiligt, etter å ha hatt den i nesten et år.

Lykke til hos gyn.

Hvordan er det når man fjerner livmoren, kommer man liksom i overgangsalderen da - eller er det bare at man slipper mensen?

Har selv muskelknuter, men er ikke plaget av de. Men jeg er gravid nå, og vet at de har vokst litt. Er dermed usikker på hvordan ting blir etter at den lille er født. Så jeg er åpen for det samme som deg, å fjerne livmoren når jeg er ferdig med barn (blir vel noen år til, men likevel).

Anonymous poster hash: 322b0...55b

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvordan er det når man fjerner livmoren, kommer man liksom i overgangsalderen da - eller er det bare at man slipper mensen?

Har selv muskelknuter, men er ikke plaget av de. Men jeg er gravid nå, og vet at de har vokst litt. Er dermed usikker på hvordan ting blir etter at den lille er født. Så jeg er åpen for det samme som deg, å fjerne livmoren når jeg er ferdig med barn (blir vel noen år til, men likevel).

Anonymous poster hash: 322b0...55b

Man kommer ikke i overgangsalderen av å fjerne livmoren så lenge eggstokkene er igjen da det er eggstokkene som produserer hormoner. Men dersom man fjerner livmoren i ganske høy alder (etter 40-45) kan man i noen få tilfeller komme tidligere i overgangsalderen.

I svært sjeldne tilfeller kan det oppstå skader på eggstokkene eller blodtilførselen dit under inngrepet og da kommer man naturlig nok i overgangsalderen.

Anonymous poster hash: 452d6...229

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nærmere to år etterpå kan jeg jo oppdatere og opplyse om at emboliseringen fikk muskelknuten til å krympe ca 2 cm og slutte å vokse. Ryggsmertene jeg slet med ble borte. Ellers ingen store endringer. En 3-måneders pillekur med det nye medikamentet Esmya funket ikke i det hele tatt.

Enden på visa ble myomektomi (fjerning av bare muskelknuten) og det hele forløp veldig bra med minimale blødninger og hele klumpen ble fjernet laparoskopisk (kikkhull). Jeg har tre små prikker som arr på magen og foreløpig har ikke nye muskelknuter vokst ut et halvt år etterpå.

Så ja, selv store muskelknuter kan faktisk fjernes (enten via bikinisnitt eller laparoskopisk) dersom legen er erfaren og dyktig nok. Jeg har fått tilbake både en normal livmor, håpet om et barn og livsmotet mitt :)

Anonymous poster hash: 452d6...229

Veldig informativt å lese om! Selv har jeg også en oppfylling i livmor, men dette er pga adenomyose. Men inngrepet skjer på en lignende måte regner jeg med.

Har ikke barn enda jeg heller, så jeg er spent på hvordan dette kommer til å gå. De vil uansett ikke fjerne livmoren fordi jeg er såpass ung. Er ikke så plaget med blødninger, men veldig plaget med smerter.

Anonymous poster hash: 07a04...de3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...