Gå til innhold

Hvorfor blir noen uteliggere?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg har hørt om oppegående folk med utdanning som har måttet ligge ute fordi de ikke hadde noe sted å bo. Hvordan kan dette skje? Må det være rus med i bilde?

Anonymous poster hash: 12f81...dd6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Vis de ikke har venner eller familie kan det skje den beste. Men som regel er det rus eller psykisk helse som er problemet. 

Feks når det ble slutt med samboeren min.så flyttet jeg inn til en venn til jeg fikk meg et nytt sted å bo.hadde jeg ikke hatt venner så hadde det ikke vært mange alternativer for meg vil jeg tro. 



Anonymous poster hash: b89fe...d3c
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har jo vært uteligger en periode pga jeg ble kastet ut... Måtte samle tomflasker og få utgåtte varer for å overleve, bodde i campingvogn i sommer, men fikk nettopp en leid leilighet pga jeg fikk innvilget arbeidsavklaringspenger. Får svært lite og føler jeg har ingenting når alt er betalt. Savner å ikke betale leie, men er svært nedverdigende å bo i campingvogn... Hater livet mitt!!

  • Hjerte 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En del med schizotyp personlighetsforstyrrelse lever på den måten, type "bo under ei bru". De er noe for seg selv, og fungerer ikke så godt i de rammene samfunnet har satt.

Anonymous poster hash: c2a19...45d

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg har hørt om oppegående folk med utdanning som har måttet ligge ute fordi de ikke hadde noe sted å bo. Hvordan kan dette skje? Må det være rus med i bilde?

Anonymous poster hash: 12f81...dd6

 

Nope, må ikke være rus. Vi har ikke noe sikkerhetsnett for di som ikke har en diagnose eller beviselig handicap, så har du vært lenge nok uten jobb og mangler noen som kan hjelpe deg, så ender du på gata i Norge. Sånn er det. Velferdssystemet som alle tror er så raust, eksisterer ikke.

Anonymous poster hash: 6851e...ab2

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

I mitt tilfelle gikk jeg rett fra barnevernet over til sosialkontoret. Under barnevernet fikk jeg aldri hjelp med den angsten jeg slet med, noe som betød at den forverret seg. Jeg slet med å få til å søke husleie hver måned, så det ente med utkastelse. Da ble jeg stående der, låst ute fra leiligheten jeg hadde leid, 18 år gammel, uten noe sted å dra, med angst. Rusmidler var aldri og har aldri vært inne i bildet.



Anonymous poster hash: 6176f...f33
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det må ikke være rus eller psykiatri. Er man for syk til å jobbe, men ikke får økonomisk hjelp fra NAV, vil man til slutt bli hjemløs dersom man ikke har familie eller venner som er villig til å ta en inn og forsørge en. 



Anonymous poster hash: a426b...c1f
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En annen grunn kan være at: Det er dyrt å leie i norge. Og leiemarkedet er presset. Mange utleiere stiller høye krav til de som skal leie leiligheten: Man må ha fast jobb og enkelte vil til og med ringe arbeidsgiver, må ha referanser fra tidligere leieforhold, kan ikke ha noe med nav å gjøre, ikke lov med dyr, noen vil bare ha pendlere o.s.v.

Veldig mange er også veldig fordomsfulle, ser du ikke sånn og sånn ut så får du ikke leie o.s.v.

 

De gangene jeg har prøvd å finne et nytt sted å bo så har jeg måttet legge ut annonse selv på finn.no, det koster 500 kroner. Ikke alle har råd til det engang.

 

Ja, det finnes faktisk folk som er fattige i norge også...

 



Anonymous poster hash: f7718...54f
  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sosialkontoret sørget for at folk slapp å bli uteliggere? At de fikk det aller nødvendigste?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde sosialkontoret sørget for at folk slapp å bli uteliggere? At de fikk det aller nødvendigste?

 

Det er ikke alle som har en utleiekontrakt å vise til i det øyeblikket de får for lite penger.

Anonymous poster hash: 1be6a...641

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

En jeg kjenner er uteligger. Han er autist og uføretrygdet. Uføretrygden er lav og leieprisene høye. Han gikk på visninger på de leilighetene som var billige nok, men fikk ikke napp. De færreste vil leie ut til folk på nav, eller til folk som ikke er "normale". Så da leiekontrakten på den gamle leiligheten gikk ut, flyttet han ut i telt. Etter noen måneder fikk han tilbud fra nav om å bo på hospits. Men siden det er mye bråk og mest rusmisbrukere der vil han heller bo i telt. 



Anonymous poster hash: 085db...2a8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

En jeg kjenner er uteligger. Han er autist og uføretrygdet. Uføretrygden er lav og leieprisene høye. Han gikk på visninger på de leilighetene som var billige nok, men fikk ikke napp. De færreste vil leie ut til folk på nav, eller til folk som ikke er "normale". Så da leiekontrakten på den gamle leiligheten gikk ut, flyttet han ut i telt. Etter noen måneder fikk han tilbud fra nav om å bo på hospits. Men siden det er mye bråk og mest rusmisbrukere der vil han heller bo i telt. 

Anonymous poster hash: 085db...2a8

 

Her er vel kilden til noe av problemene

 

1) Svært mange utleiere godtar ikke husleiegaranti fra NAV. De få som gjør det, er gjerne store utleiere a la de som eier i de gamle sykepleierboligene på Sinsen, som da ender opp med å leie ut til en cocktail av trygdede, rusmisbrukere, psykisk syke, aleneforeldre med dårlig råd og flyktninger. Det sier seg selv at dette blir ulevelig bomiljø for en del mennesker, som derfor velger å heller bo rundt hos venner og bekjente/bo på gaten.

 

2) Rumenere etc som kommer til Norge har ikke krav på noen form for støtte, og ender opp med å bo utendørs (noen får likevel hjelp av frivillige organisasjoner, men Norge har ingen forpliktelser).

 

3) Rusmisbrukere som egentlig har "mye" utbetalt pr måned i ulike stønader osv, har likevel et så høyt forbruk at rusen prioriteres opp og boligen ned.

Endret av Tapet
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Her er vel kilden til noe av problemene

 

1) Svært mange utleiere godtar ikke husleiegaranti fra NAV. De få som gjør det, er gjerne store utleiere a la de som eier i de gamle sykepleierboligene på Sinsen, som da ender opp med å leie ut til en cocktail av trygdede, rusmisbrukere, psykisk syke, aleneforeldre med dårlig råd og flyktninger. Det sier seg selv at dette blir ulevelig bomiljø for en del mennesker, som derfor velger å heller bo rundt hos venner og bekjente/bo på gaten.

 

2) Rumenere etc som kommer til Norge har ikke krav på noen form for støtte, og ender opp med å bo utendørs (noen får likevel hjelp av frivillige organisasjoner, men Norge har ingen forpliktelser).

 

3) Rusmisbrukere som egentlig har "mye" utbetalt pr måned i ulike stønader osv, har likevel et så høyt forbruk at rusen prioriteres opp og boligen ned.

Det er vel bedre å ha tak over hodet enn å ligge ute? Nr 1 er vanskelig å tro på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

I mitt tilfelle gikk jeg rett fra barnevernet over til sosialkontoret. Under barnevernet fikk jeg aldri hjelp med den angsten jeg slet med, noe som betød at den forverret seg. Jeg slet med å få til å søke husleie hver måned, så det ente med utkastelse. Da ble jeg stående der, låst ute fra leiligheten jeg hadde leid, 18 år gammel, uten noe sted å dra, med angst. Rusmidler var aldri og har aldri vært inne i bildet.

Anonymous poster hash: 6176f...f33

 

 

Trist å høre. Håper det har ordnet seg nå?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er vel bedre å ha tak over hodet enn å ligge ute? Nr 1 er vanskelig å tro på.

For folk med psykiske lidelser som lider under ustabile og urolige omgivelser eller folk som føler seg truet av sine naboer er det langt fra utenkelig. Når man får forsøkte innbrudd flere ganger i uken, blir truet i fellesarealer og forsøkt ranet, kan man til slutt gi opp. Som nevnt over gjerne en form for schizotyp personlighetsforstyrrelse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...