Gå til innhold

Greit å låne bort 15 000 uten at partner er enig?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Vi har det trangt økonomisk for tida fordi min mann er arbeidsledig. Jeg har en grei inntekt men vi har også mange utgifter til lån mm. som jeg må dekke alene. Siden han ikke har jobb bestemte vi oss for å selge endel ting for at det skulle gå rundt. En kveld jeg var på jobb ringte hans mor og ba om å få låne 15 000 av pengene vi hadde fått inn for tingene vi hadde solgt. Pengene skulle vi få igjen i mindre beløp over lengre tid. Han sa ja uten å spørre meg. Jeg ble så sint da jeg fikk greie på det. Pengene skulle vi jo bruke til å klare oss. Han mente det var en selvfølge at hun skulle låne pengene og at jeg ikke hadde noe med det (vi er gift). Hun skulle heller ikke bruke pengene til noe viktig (interiør). Hva tenker dere?

Anonymous poster hash: 74428...fd5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Dersom den er felles, og halvparten av pengene er dine solgte ting, er det selvsagt ikke greit. Slikt snakker man om i forkant.



Anonymous poster hash: f4191...dc7
  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS: felles økonomi.

Anonymous poster hash: 74428...fd5

 

Da er jo svaret gitt. Du har noe med det, i alle fall 50%. Egentlig vil jeg si at du har vetorett.

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvis dere har felles økonomi så sier det seg jo selv at dere må diskutere det først. For en idiotisk ting å gjøre når dere sliter selv.

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da er jo svaret gitt. Du har noe med det, i alle fall 50%. Egentlig vil jeg si at du har vetorett.

 

Enig, så lenge TS er den eneste som faktisk får penger inn og de allerede har det trangt er dette helt hinsides håpløs oppførsel av mannen. Hadde det ikke kommet til å ødelegge familieforholdene for lang tid fremover hadde jeg vært fristet til å foreslå at TS ringer svigermor og forlanger pengene tilbake. 

Anonymous poster hash: 6091b...7c0

  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Så lenge mannen din ikke er med og drar særlig det økonomiske lasset, har han ingenting å si. Dersom han vil låne bort penger til moten din, får han låne bort av SINE sparepenger. Han har ingenting med å låne bort penger dere strengt trenger for å klare dere selv økonomisk på grunn av at han ikke har jobb.

Jeg tør å påstå at det din mann har gjort er økonomisk utroskap mot deg. For meg er det mer alvorlig enn tilfeldig fysisk utroskap. Det er på tide at dere tar den store økonomiske samtalen nå, og at dere setter dere ned og lager skikkelig budsjett. Mannen din må også få seg jobb. Frem til han får seg heltidsjobb, får han ta vakter innen omsorgssektoren, barnehager og skoler. Han ringer rundt og melder seg som ringevikar på mandag. Og alt ekstra han drar inn går naturligvis til å dekke løpende utgifter. Ingen "unne seg noe ekstra". Også må han skjønne at han ikke kan låne bort penger fra fellesøkonomien uten videre. At han i det hele tatt kunne gjøre noe slikt, viser jo at han ikke har noen respekt for deg og deres felles liv. Han må endre tankegang økonomisk dersom dere skal ha noen fremtid sammen. Ellers kommer dere til å leve fra lønning til lønning, mens han fortsetter å bruke penger som han vil helt spontant og uten tanke på morgendagen. Ønsker du et slikt liv?

Anonymous poster hash: cd3e6...f6d

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig hadde jeg ringt svigermor og gitt henne beskjed om at de pengene hun fikk låne av sønnen sin var ment til å dekke lån og andre faste utgifter, siden dagpengene til sønnen hennes ikke på langt nær dekker opp nok til at dere til sammen får det til å gå rundt. Så tar du på deg martyrmaska, sukker tungt og dramatisk og sier "så da må vi ta opp nok et forbrukslån, da, slik at vi ikke mister huset."

Anonymous poster hash: cd3e6...f6d

  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig hadde jeg ringt svigermor og gitt henne beskjed om at de pengene hun fikk låne av sønnen sin var ment til å dekke lån og andre faste utgifter, siden dagpengene til sønnen hennes ikke på langt nær dekker opp nok til at dere til sammen får det til å gå rundt. Så tar du på deg martyrmaska, sukker tungt og dramatisk og sier "så da må vi ta opp nok et forbrukslån, da, slik at vi ikke mister huset."

Anonymous poster hash: cd3e6...f6d

 

Genialt.

 

Ring henne og si at noen penger er forsvunnet og du lurer på om hun kan låne dere litt slik at regningene ikke går til inkasso og dere kan få handlet litt mat.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig hadde jeg ringt svigermor og gitt henne beskjed om at de pengene hun fikk låne av sønnen sin var ment til å dekke lån og andre faste utgifter, siden dagpengene til sønnen hennes ikke på langt nær dekker opp nok til at dere til sammen får det til å gå rundt. Så tar du på deg martyrmaska, sukker tungt og dramatisk og sier "så da må vi ta opp nok et forbrukslån, da, slik at vi ikke mister huset."

Anonymous poster hash: cd3e6...f6d

 

Martysmaska kler ingen. Men hun kan si kontant at dette er delvis hennes penger og denne beslutningen var ikke tatt sammen så hun kan dessverre ikke belage seg på denne summen, da de trenger den. 

Anonymous poster hash: f4191...dc7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For øvrig hadde jeg ringt svigermor og gitt henne beskjed om at de pengene hun fikk låne av sønnen sin var ment til å dekke lån og andre faste utgifter, siden dagpengene til sønnen hennes ikke på langt nær dekker opp nok til at dere til sammen får det til å gå rundt. Så tar du på deg martyrmaska, sukker tungt og dramatisk og sier "så da må vi ta opp nok et forbrukslån, da, slik at vi ikke mister huset."

Anonymous poster hash: cd3e6...f6d

 

Det er å legg seg på samme nivå.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Martysmaska kler ingen. Men hun kan si kontant at dette er delvis hennes penger og denne beslutningen var ikke tatt sammen så hun kan dessverre ikke belage seg på denne summen, da de trenger den.  Anonymous poster hash: f4191...dc7

Problemet her er vel at svigermor allerede har brukt opp pengene, slik jeg forstår det. Derav er martyrmaska svært kledelig i denne situasjonen. For her må svigermor manipuleres, ellers vil TS bare bli sett på som den kjipe svigerdatteren som ikke unner svigermor litt glede, og som styrer svigermors sønn med jernhånd, "den drittkjerringa".

Anonymous poster hash: cd3e6...f6d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du trenger ikke sukke eller gjøre noe dramatisk med svigermor, bare ring å forklar situasjonen, hun vet jo helt sikkert ikke at dere sliter. Hadde det vært meg du ringte, så hadde jeg gitt tilbake pengene uten dramatikk.  Ofte er det ikke verre :) 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er å legg seg på samme nivå.

Og det er nok dessverre eneste måten TS kan få tak i noen av de pengene igjen i rimelig framtid. Husk at dette er penger de faktisk trenger for å klare de økonomiske forpliktelsene sine.

Jeg lånte for øvrig ut mange ganger den summen til broren min nylig, samboer fikk vite om det i en bisetning. Men vi har ikke felles økonomi, vi har aldri måttet snu på krona etter at vi flyttet sammen, og pengene jeg lånte bort var fra min private sparekonto. Siden vi har separat økonomi, så bruker vi inntekten vår på det vi ønsker, så lenge alle faste utgifter blir betalt først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Og det er nok dessverre eneste måten TS kan få tak i noen av de pengene igjen i rimelig framtid. Husk at dette er penger de faktisk trenger for å klare de økonomiske forpliktelsene sine.

Jeg lånte for øvrig ut mange ganger den summen til broren min nylig, samboer fikk vite om det i en bisetning. Men vi har ikke felles økonomi, vi har aldri måttet snu på krona etter at vi flyttet sammen, og pengene jeg lånte bort var fra min private sparekonto. Siden vi har separat økonomi, så bruker vi inntekten vår på det vi ønsker, så lenge alle faste utgifter blir betalt først.

 

Det blir noe helt annet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det blir noe helt annet.

 

... og det var vel også poenget hennes? 

Anonymous poster hash: 6091b...7c0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ts: takk for tilbakemeldinger. Jeg står virkelig for sinneutbruddet. Jeg ringte og forklarte svigermor det på en grei måte. Men hun måtte gi det tilbake i deler for pengene var allerede brukt...

Anonymous poster hash: 74428...fd5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...