Gå til innhold

Spørsmål om dagpenger


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Jeg var innom denne kalkulatoren og ble sjokkert over hva jeg kan få i dagpenger.

Plottet inn infoen ifra det som stod i selvangivelsen. Skrev inn "inntekten/lønn" min som var før opp der. Stemmer dette?

Hvis det stemmer så var det veldig betryggende siden jeg har en jobb som jeg virkelig hater, og hvis jeg kan få den summen i dagpenger så kan jeg overleve mens jeg finner meg en ny jobb.

 

Har jeg forstått det riktig så må det gå 8 uker før jeg kan få dagpenger?

Jeg har 3 mnd oppsigelsestid så det er ikke noe problem.

 

Hvor lenge kan jeg få dagpenger?

Leste litt her og jeg har tjent litt over 400k i året over 3 år. Betyr det at jeg får dagpenger i 104 uker?

 

Er det vanskelig å få dagpenger?

 

Er det noen andre ting jeg må tenke på når jeg har sagt meg opp?

 

 

Sorry om noen av spørsmålene er dumme, jeg har vært i arbeid de 13 siste årene så jeg vet svært lite om dette.

 



Anonymous poster hash: 59cba...1c6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Du har 8 ukers karantene etter oppsigelsestiden. Så du bør spare opp to månedslønner før du evt sier opp.

Anonymous poster hash: f6cad...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du har 8 ukers karantene etter oppsigelsestiden. Så du bør spare opp to månedslønner før du evt sier opp.

Anonymous poster hash: f6cad...463

Lenke til kommentar
Del på andre sider

For at du ikke skal kunne jobbe akkurat lenge nok til å få dagpenger for så å si opp å gå hjemme lønnet sikkert

Anonymous poster hash: f6cad...463

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wanda Maximoff

Hva er grunnen til de 8 ukene?

Anonymous poster hash: 59cba...1c6

Som AB sier, det skal ikke lønne seg å si opp. Velger man det så blir det en konsekvens av valgene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Ja kan forstå det. Tenkte ikke på den muligheten.

Anonymous poster hash: 59cba...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes var utrolig. At med dagpenger så får jeg ca 1000-1500 mindre i lønn enn om jeg var i arbeid.

Synes det virket rart, hadde trodd jeg ville få mye mindre enn det.

Anonymous poster hash: 59cba...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

du må være forberedt på og ta hvilken som helst jobb Nav setter deg til når du har dagpenger eller at de sender deg på kurs. I disse nedgangstider er det heller ikke populært at en sier opp selv da det er vanskelig å få jobb.



Anonymous poster hash: 4d78d...a26
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi ikke får dagpengen om vi sier opp jobben selv, bare hvis arbeidsgiveren avslutter arbeidsforholdet eller midlertidig kontrakten går ut.

Tar jeg feil?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Utrolig at friske folk velger dagpenger overfor jobb, men det som er enda mer rart er at staten faktisk aksepterer at folk gjør dette...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det jeg synes var utrolig. At med dagpenger så får jeg ca 1000-1500 mindre i lønn enn om jeg var i arbeid.

Synes det virket rart, hadde trodd jeg ville få mye mindre enn det.

Anonymous poster hash: 59cba...1c6

 

Da tipper jeg du har regnet feil. Dagpenger utgjør vel 62,5% av din lønn, så det utgjør mye mer enn 1000-1500kr i mnd. Selv om du justerer for mindre skatt. Vil jeg da tro. 

Om du har tjent drøyt 400k i 3 år. La oss si det i snitt. Så vil du få 250k i dagpenger i året. Det vil si ca 12500kr mindre i mnd før skatt.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da tipper jeg du har regnet feil. Dagpenger utgjør vel 62,5% av din lønn, så det utgjør mye mer enn 1000-1500kr i mnd. Selv om du justerer for mindre skatt. Vil jeg da tro.

Om du har tjent drøyt 400k i 3 år. La oss si det i snitt. Så vil du få 250k i dagpenger i året. Det vil si ca 12500kr mindre i mnd før skatt.

Ja det hørtes mye mer reelt ut.

Anonymous poster hash: 59cba...1c6

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg tjente 442 000 i fjor, og ble ledig i sommer, NAV oppjusterte lønna til 450 000 og jeg får noe over 5000 i uka i dagpenger før skatt. Det er jo en ganske drastisk reduksjon i inntekt spør du meg.



Anonymous poster hash: 4700c...aab
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Et annet godt råd, i tillegg til å ha min. 2 månedslønner på konto når oppsigelsestiden din går ut, er å huske på at det er en behandlingstid hos NAV på søknad om dagpenger.

- og fra den første utbetalingen av dagpengene trekkes det 3 'karensdager'/ ventedager, så for den første 2 ukers perioden (10 arbeidsdager) får du dagpenger for 7 arbeidsdager.

Å si opp før du har en ny jobb å gå til er mindre smart for å være ærlig.

Selv om du mener du hater jobben din så vær i jobben din inntil du har fått en ny jobb. - det trenger nemlig ikke være så enkelt som du kanskje tror.

Og når du har en ny jobb så snakker du med sjefen din om å få gå tidligere enn oppsigelsesfristen tilsier.

Anonymous poster hash: faf21...50f

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg trodde vi ikke får dagpengen om vi sier opp jobben selv, bare hvis arbeidsgiveren avslutter arbeidsforholdet eller midlertidig kontrakten går ut.

Tar jeg feil?

Ja, du tar feil.

Anonymous poster hash: d2f40...287

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Får man dagpenger når man har sagt opp? Tror det kun er om man er oppsagt eller bedriften er konkurs/lagt ned.

 

Altså, bare om du er tvunget til å miste inntekten din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man får dagpenger om man sier opp selv, men da får man en karantenetid på 8 uker før man mottar noe penger.

Anonymous poster hash: 577db...08c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg tjente 442 000 i fjor, og ble ledig i sommer, NAV oppjusterte lønna til 450 000 og jeg får noe over 5000 i uka i dagpenger før skatt. Det er jo en ganske drastisk reduksjon i inntekt spør du meg.

Anonymous poster hash: 4700c...aab

 

 

Ja, en slik reduksjon har jeg ikke råd til. Blir til at jeg kommer til å bli værende og være litt mer aktiv med å finne en ny jobb.

 

 

Et annet godt råd, i tillegg til å ha min. 2 månedslønner på konto når oppsigelsestiden din går ut, er å huske på at det er en behandlingstid hos NAV på søknad om dagpenger.

- og fra den første utbetalingen av dagpengene trekkes det 3 'karensdager'/ ventedager, så for den første 2 ukers perioden (10 arbeidsdager) får du dagpenger for 7 arbeidsdager.

Å si opp før du har en ny jobb å gå til er mindre smart for å være ærlig.

Selv om du mener du hater jobben din så vær i jobben din inntil du har fått en ny jobb. - det trenger nemlig ikke være så enkelt som du kanskje tror.

Og når du har en ny jobb så snakker du med sjefen din om å få gå tidligere enn oppsigelsesfristen tilsier.

Anonymous poster hash: faf21...50f

 

Jeg har bare hørt mye piss om NAV, har heldigvis aldri trengt å oppsøke de og jeg vil jo egentlig forsette med det.

 

Blir som jeg skrev som svar til h*n andre at jeg vil forsette og heller fokusere mer på å søke på andre jobber.

Og bli flinkere å spare penger.

 

 

Anonymous poster hash: 59cba...1c6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...