Gå til innhold

Arve hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Om din bestefar gir deg eller selger deg huset rimelig men har en klausul om at han kan bo der livet ut, så kan det omstøtes til en dødsdisposisjon, og må dermed inn som arv, under dennes lover og regler.

Hvis du får huset nå i dag, og din bestefar flytter et annet sted, da er det en livsdisposisjon. = den fikk betydning mens han fortsatt levde. 

 

Gaven er en livsdisposisjon hvis den blir gjennomført mens bestefaren lever. Gaven må innebære en realitet for bestefaren og barnebarnet hans. Han trenger ikke flytte for at gaven skal være en realitet. Det er nok at barnebarnet tinglyser skjøtet og betaler for de kostnadene eierskap av huset medfører. Det vil si kostnadene med vedlikehold, strøm, forsikring, kommunale avgifter, eiendomsskatt og eventuelt formuesskatt. 

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Fordi hvis han ikke har skiftet med sine arvinger(døtre) er huset en del av morsarven deres, men hvis mor og tante er enige om at ts kan få overta huset blir det noe annet. Men en advokat kan bidra og fortelle hvordan det kan gjøres.

 

Trådstarter opplyser at besteforeldrene hennes skilte seg for 20 år siden. Huset er dermed ikke en del av morsarven til døtrene deres, og da kan bestefaren gi henne huset helt gratis om han vil. 

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du må kjøpe ut din mor, tante og ditt søskenbarn.

 

Nei. Det må hun ikke. Bestefaren kan gjøre akkurat som han selv vil med eiendelene sine så lenge han lever. Arvingene har ikke noe de skulle ha sagt. Søskenbarnet er ikke en gang arving.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Dette må gjøres helt åpent slik at døtrene får si hva de mener om saken. Å gi et hus til et barnebarn og ikke til et annet høres ut på oppskriften til familiebråk og uvennskap. 

 

Hvis bestefaren er villig til å gå i graven vel vitende om hva han har gjort så står han faktisk fritt til å gjøre det. Men dere må regne med bråk og uvennskap livet ut mest sannsynlig. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette må gjøres helt åpent slik at døtrene får si hva de mener om saken. 

 

Nei. Det må det ikke, for døtrene har ingenting med hva faren deres gjør med formuen sin. Det er hans penger, og han gjør med sitt som han vil. 

 

Hvis det blir bråk og uvennskap, så er det i så fall døtrenes skyld, for de har ingen rettigheter så lenge faren lever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest SykkelJenny

Nei. Det må det ikke, for døtrene har ingenting med hva faren deres gjør med formuen sin. Det er hans penger, og han gjør med sitt som han vil. 

 

Hvis det blir bråk og uvennskap, så er det i så fall døtrenes skyld, for de har ingen rettigheter så lenge faren lever. 

Jeg har sett dette i min egen familie. Besteforeldre som dør angrende for at de har gitt en stor arv til kun en i familien. De dør vel vitende om at barna deres aldri kommer til å snakke sammen mer resten av livet deres. 

 

Gamle mennesker er lette å manipulere og de som velger å ta imot gaven synder like mye som den som forskjellsbehandler sine barn på så grovt vis som i mitt eksempel og i TS sitt tilfelle. 

 

Jeg har lært å være åpen og ærlig overfor mine barn allerede nå. Har opprettet et testamente som gir dem akkurat lik arv etter meg. Min sorg i livet måtte være at jeg skulle gå i graven med barn som ikke ville ha noe med hverken meg eller hverandre å gjøre. 

 

Fatter ikke folk som med vel viten gjør noe sånt. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei. Det må det ikke, for døtrene har ingenting med hva faren deres gjør med formuen sin. Det er hans penger, og han gjør med sitt som han vil.

Hvis det blir bråk og uvennskap, så er det i så fall døtrenes skyld, for de har ingen rettigheter så lenge faren lever.

Det må selvsagt ikke. Men med mindre de andre arvingene har gjort noe helt forferdelig er det litt lett å si at det er deres feil om det blir krangling i ettertid.

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden bestefaren din er skilt, så står han helt fritt til å gi deg huset gratis mens han lever. Konsekvensen for de to arvingene hans blir at de ikke arver huset, men det må de bare finne seg i så lenge gaven skjer mens han lever. 

 

Hvis han ikke vil gi deg huset mens han lever, men først når han dør, så må han skrive et testament hvor han sier at du skal arve huset. Problemet er at de to barna hans har krav på 2/3-deler av arven (eller i alle fall en million kroner til hver), så hvis verdien av huset overstiger 2/3-deler av arven, så er testamentet ugyldig. Med andre ord forutsetter et slikt testament at han har betydelige verdier i tillegg til huset. 

 

 

*Hvis huset overstiger 1/3, vel? 2/3 (arv til familien) + 1/3 (huset) = 3/3

Anonymous poster hash: 05696...caa

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som omfolk på kg ser det som en klar lov at dere skal arve foreldre og andre.

Bestefar kan selge huset til markedspris, få seg en kommunal leilighet og spille bort alle pengene så lenge han selv disponerer sine verdier fritt.

Arv er å anse som en "gave" ikke en rettighet man som barn eller barnebarn har på en persons verdier.

Anonymous poster hash: 21445...5f5

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det virker som omfolk på kg ser det som en klar lov at dere skal arve foreldre og andre.

Bestefar kan selge huset til markedspris, få seg en kommunal leilighet og spille bort alle pengene så lenge han selv disponerer sine verdier fritt.

Arv er å anse som en "gave" ikke en rettighet man som barn eller barnebarn har på en persons verdier.

Anonymous poster hash: 21445...5f5

Selvsagt vil bestefaren ha lov til det. 

Han kan også gi hele beløpet til en eller annen organisasjon. 

Da får ingen av livsarvingene hans noe.

 

Problemet oppstår når man forfordeler en arving på bekostning av andre. 

Det vil være sårt for TS sin mor, tante og tantens barn om TS får huset som gave av bestefar mens de blir avspist med "smuler". 

Og selv om bestefaren har rett til å gjøre det, så er det ikke nødvendigvis riktig å gjøre det! 

Videre vil de såre følelsene på grunn av urettferdigheten gnage istykker familiebåndene. 

 

Den eneste situasjonen der jeg ville hatt forståelse for at bestefar ga huset til det ene barnebarnet er hvor begge døtrene hans er på ørene i alkohol eller narkotika, og det andre barnebarnet også. 

Slik at alle midler de fikk uansett hadde gått til destruktivt forbruk. 

Da ville jeg forstått det. 

Ellers ikke. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

*Hvis huset overstiger 1/3, vel? 2/3 (arv til familien) + 1/3 (huset) = 3/3

 

Ja. Du har rett. 1/3-del er det maksimale han kan disponere over i testament. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ville det ikke være mest ryddig at din mor og tante arver huset, og så kjøper du det av dem for en fornuftig pris etterpå?

Hvis din mor er enig, er det vel også mulighet for at hun gir sin del av huset direkte til deg, jeg lurer på om det finnes noen slike regler. Jeg fikk i alle fall en solid slump i arv etter min bestefar, uten at min mor hadde arvet pengene først (altså min mor hadde bestemt dette, hun mente trengte ikke hele arven selv).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel ikke bare bare å få et hus i gave heller. Sånn økonomisk altså. Hvis jeg ikke tar helt feil så må man betale skatt av gaver av en viss verdi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Det er vel ikke bare bare å få et hus i gave heller. Sånn økonomisk altså. Hvis jeg ikke tar helt feil så må man betale skatt av gaver av en viss verdi.

Nei, arveskatten er fjernet

Anonymous poster hash: 2e956...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Det er forskjell på arv og gave, ja, men ikke forskjell når det kommer til beskatningen. Skatteetaten likestiller arv og gave

Kilde skatteetaten: http://www.skatteetaten.no/Skjemaer/si-fra-deg-arv/

Anonymous poster hash: 2e956...cc0

Jeg må bare si unnskyld. Jeg aner ikke hvor hodet mitt var hen. Jeg trodde du skrev noe annet.

Uansett så står det ikke noe i linken din om at gave og arv likestilles. Jeg vet at man må skatte av hvis verdien av gaven er veldig høy. Nå er det jo ikke jeg som bestemmer hvordan lovene er utformet da, men jeg synes det er rart om man må (eller måtte) betale arveskatt på gaven.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må bare si unnskyld. Jeg aner ikke hvor hodet mitt var hen. Jeg trodde du skrev noe annet.

Uansett så står det ikke noe i linken din om at gave og arv likestilles. Jeg vet at man må skatte av hvis verdien av gaven er veldig høy. Nå er det jo ikke jeg som bestemmer hvordan lovene er utformet da, men jeg synes det er rart om man må (eller måtte) betale arveskatt på gaven.

Det står ganske tydelig "arv eller gave" flere steder. Her er det en link til som går rett på begrepet gave i forbindelse med gave fra familien: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Melding-om-gaver-gavesalg-overdragelse-etc/

Gaver fra andre, altså ikke nær slekt, er noe helt annet. Men man bruker begrepet gave også når slektninger gir til hverandre før død. Får man derimot 100.000 av jobben eller en venn, skal det betales skatt av siden det ikke er mellom nære slektninger.

Anonymous poster hash: 2e956...cc0

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det står ganske tydelig "arv eller gave" flere steder. Her er det en link til som går rett på begrepet gave i forbindelse med gave fra familien: http://www.skatteetaten.no/no/Skjemaer/Melding-om-gaver-gavesalg-overdragelse-etc/

Gaver fra andre, altså ikke nær slekt, er noe helt annet. Men man bruker begrepet gave også når slektninger gir til hverandre før død. Får man derimot 100.000 av jobben eller en venn, skal det betales skatt av siden det ikke er mellom nære slektninger.

Anonymous poster hash: 2e956...cc0

Jeg så det nå. Skjønner ikke hva som skjer med hodet mitt noen ganger. Den leser visst det den vil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...