Gå til innhold

Arve hus?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Hei, Bestefaren min har et hus som jeg har veldig mye realsjoner til da jeg har vært der mye gjennom barndommen. Dette er et hus jeg har lyst til å ta over den dagen han går bort. Men bestefar har 2 døtre, moren min og min tante, og moren min har et barn og tanten min har et barn. Jeg og bestefar har snakket om at han vil og jeg vil at jeg skal ta over huset hans en dag.

 

Men det jeg lurerer på er hvordan det da foregår ift arv, og de andre slektingene. Jeg er 19 år nå hvis det har noe å si. 



Anonymous poster hash: f2f9e...c87
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

En advokat er hva du trenger, ikke svar fra hvem som helst.



Anonymous poster hash: d6fb1...0ae
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Har bestefaren din andre verdier? Moren din og tanten din har krav på pliktdelsarv, 2/3 deler av verdiene etter bestefaren sin skal fordeles på de to - men pliktdelsarven er aldri større enn 1 mill til hver av de. Det resterende kan han testamentere bort som han vil. Om han ikke har nok verdier utenom huset til å gi de pliktdelsarven, er den beste løsningen at han overdrar huset til deg mens han lever. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bestefaren min har et hus som jeg har veldig mye realsjoner til da jeg har vært der mye gjennom barndommen. Dette er et hus jeg har lyst til å ta over den dagen han går bort. Men bestefar har 2 døtre, moren min og min tante, og moren min har et barn og tanten min har et barn. Jeg og bestefar har snakket om at han vil og jeg vil at jeg skal ta over huset hans en dag.

Men det jeg lurerer på er hvordan det da foregår ift arv, og de andre slektingene. Jeg er 19 år nå hvis det har noe å si.

Anonymous poster hash: f2f9e...c87

Kjøp huset før arv blir aktuelt.

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

  • Liker 7
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp huset før arv blir aktuelt.

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

Hvis bestefar sitter i uskiftet bo, kan han ikke selge huset under markedspris!

Anonymous poster hash: 4b1e0...19c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Hvis bestefar sitter i uskiftet bo, kan han ikke selge huset under markedspris!

Anonymous poster hash: 4b1e0...19c

 

Hva mener du med uskiftet bo?

 

Anonymous poster hash: f2f9e...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Om han er enkemann og hvis han er det, må han ha betalt ut morsarven til sine døtre for å ikke sitte i uskiftet bo. Hvis han har skiftet med sine arvinger gjør han hva han vil med sine eiendeler mens han lever og er ved sine fulle fem (altså ikke umyndiggjort).



Anonymous poster hash: 4b1e0...19c
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Om han er enkemann og hvis han er det, må han ha betalt ut morsarven til sine døtre for å ikke sitte i uskiftet bo. Hvis han har skiftet med sine arvinger gjør han hva han vil med sine eiendeler mens han lever og er ved sine fulle fem (altså ikke umyndiggjort).

Anonymous poster hash: 4b1e0...19c

 

Han bygde huset selv på 70 tallet og han har ikke noe gjeld på det eller noe annet. Han skilte seg fra bestemoren min for over 20 år siden hvis det er det du mener?

Anonymous poster hash: f2f9e...c87

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis bestefar sitter i uskiftet bo, kan han ikke selge huset under markedspris!

Anonymous poster hash: 4b1e0...19c

Hvorfor skulle det selges under markedspris?

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da kan han i teorien gjøre hva han vil med huset, også selge det rimelig til deg.

Det du må ha klart for deg, er at det er en forskjell på livsdisposisjoner og dødsdisposisjoner. 

Dvs: Om din bestefar gir deg eller selger deg huset rimelig men har en klausul om at han kan bo der livet ut, så kan det omstøtes til en dødsdisposisjon, og må dermed inn som arv, under dennes lover og regler.

Hvis du får huset nå i dag, og din bestefar flytter et annet sted, da er det en livsdisposisjon. = den fikk betydning mens han fortsatt levde. 

 

Videre, selv om din bestefar kan gi deg verdier nå, så vil din mor og din tante trolig ikke bli videre begeistret. 

Er du klar for alt bråket som kan komme av at de føler seg snytt for arven? 

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det selges under markedspris?

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

Trådstarter er 19 år, uten mye livserfaring. 

Har trolig ikke store inntekter.

 

Sånn jeg ser det kommer det fram av teksten at TS lurer på om hun kan overta huset. Dvs ikke kjøpe det. 

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvorfor skulle det selges under markedspris?

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

Fordi hvis han ikke har skiftet med sine arvinger(døtre) er huset en del av morsarven deres, men hvis mor og tante er enige om at ts kan få overta huset blir det noe annet. Men en advokat kan bidra og fortelle hvordan det kan gjøres.

Anonymous poster hash: 4b1e0...19c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Trådstarter er 19 år, uten mye livserfaring.

Har trolig ikke store inntekter.

Sånn jeg ser det kommer det fram av teksten at TS lurer på om hun kan overta huset. Dvs ikke kjøpe det.

Det høres ut som oppskriften på familiebråk.

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Du må kjøpe ut din mor, tante og ditt søskenbarn.

Anonymous poster hash: 4e566...9fd

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mannen kan gjøre akkurat hva han vil med sitt eget hus. Hvis han ønsker å gi det bort, så kan han det - så fremst han er en frisk og klar kar...

 

Levende mennesker kan gjøre akkurat hva de selv ønsker med sine eiendeler, men det er som tidligere nevnt forskjell på livsdisposisjoner og dødsdisposisjoner. Det er ikke sånn at et menneske sørge for at det er en arv til sine barn, pliktdelsarv eller ikke... Hvis han har lyst til å gi bort sitt hus (hvis han er skilt, er det jo ikke snakk om noe uskiftet bo), så kan han faktisk det. Arveloven gjelder når man sitter i uskifte eller hva som skjer ved en død, ikke hva som skjer rent fysisk mens man er i livet - men som tidligere nevn, så må det være reelle transaksjoner, altså livsdisposisjoner... :-)

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Han kan faktisk gi deg huset mens han lever. Ingen pliktarv kommer inn i bildet før verdier skal fordeles etter hans bortgang.

Jeg vil likevel instendig oppfordre dere til åpenhet med familien, og involvere dem. Alt annet ender opp i sinne, brutte relasjoner med mer. Vi har hatt akkurat den situasjonen i familien min, og min bestefar døde i dyp sorg over valgene han hadde gjort.

Anonymous poster hash: 2e956...cc0

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Oj, snakk med din mor, og også din tante, for dette høres eksplosivt ut. Er du berett på konflikter og uvennskap? Sannsynligheten er stor for det tror jeg.

 

Du fratar jo arven til din mor og din tante, og til neste generasjon, frarøver du verdier som skulle vært arvet fra din tante til hennes barn. 



Anonymous poster hash: 52d68...b88
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Kjøp huset før arv blir aktuelt.

Anonymous poster hash: 19ee8...cb5

Vær slu og kjøp huset billig til uforholdsmessig lav takst slik min søster gjorde før arv blir aktuelt.

Anonymous poster hash: 7ca95...540

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hei, Bestefaren min har et hus som jeg har veldig mye realsjoner til da jeg har vært der mye gjennom barndommen. Dette er et hus jeg har lyst til å ta over den dagen han går bort. Men bestefar har 2 døtre, moren min og min tante, og moren min har et barn og tanten min har et barn. Jeg og bestefar har snakket om at han vil og jeg vil at jeg skal ta over huset hans en dag.

 

Men det jeg lurerer på er hvordan det da foregår ift arv, og de andre slektingene. Jeg er 19 år nå hvis det har noe å si. 

 

Siden bestefaren din er skilt, så står han helt fritt til å gi deg huset gratis mens han lever. Konsekvensen for de to arvingene hans blir at de ikke arver huset, men det må de bare finne seg i så lenge gaven skjer mens han lever. 

 

Hvis han ikke vil gi deg huset mens han lever, men først når han dør, så må han skrive et testament hvor han sier at du skal arve huset. Problemet er at de to barna hans har krav på 2/3-deler av arven (eller i alle fall en million kroner til hver), så hvis verdien av huset overstiger 1/3-deler av arven, så er testamentet ugyldig. Med andre ord forutsetter et slikt testament at han har betydelige verdier i tillegg til huset. 

Endret av Testosteron
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...