Gå til innhold

Lei av å forsørge samboeren min!


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man trenger ikke å ha jobbet noe for å få penger fra NAV.

Hva tror du de som nettopp er ferdig med vgs gjør mens de leter etter jobb i det store jobbhavet? De får noe som kalles sosialstønad. Etter husleie skal man ha over 5000kr til livsopphold. Han betaler ikkke husleien selv så du kan godt si at han må betale 5-6tusen i husleie/halve leien. Nav betaler den uansett.

Hvorfor har du ikke undersøkt dette?

Jeg var som sagt ikke klar over dette, har aldri satt meg inn i NAV systemet, rett og slett fordi jeg er så "heldig" at jeg aldri har hatt behov for dette. Jeg skal snakke med samboer om dette, tror ikke sosial hjelp er en løsning, men det hadde vært fint hvis han kunne bidra med litt.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har som sagt snakket om dette utallige ganger, og han er rett og slett ikke villig til å ta en lavterskel jobb. Og de jobbene han vil ha får han ikke napp på. Det er virkelig håpløst.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

 

Nemlig! Han er ikke villig til å gjøre noe for å lette byrdene for deg. Han har det kjempefint, han, bor og lever gratis, snylter på deg, har ingen dårlig samvittighet for det. En slik "mann" er du villig til å kaste bort tiden på, for ikke å snakke om livet? Bidrar han med noe som helst?

Endret av Arabella
  • Liker 13
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Han er ikke villig til å gjøre noe for å lette byrdene for deg. Han har det kjempefint, han, bor og lever gratis, snylter på deg, har ingen dårlig samvittighet for det. En slik "mann" er du villig til å kaste bort tiden på, for ikke å snakke om livet?

Du kan jo friste han med at han i tillegg til å leve på deg kan FÅ 5tusen i lommepenger fra staten. Så han kan få det enda bedre + at nav betaler husleien. Wi-win for begge to. Men det kreves aktivitetsplikt. Nav vil nok tre inn etter noen mnd. Men ikke nevn den delen til han før han får ordnet det. 

Hvor mange måneder har det vært slik? 

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som sagt ikke klar over dette, har aldri satt meg inn i NAV systemet, rett og slett fordi jeg er så "heldig" at jeg aldri har hatt behov for dette. Jeg skal snakke med samboer om dette, tror ikke sosial hjelp er en løsning, men det hadde vært fint hvis han kunne bidra med litt.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

 

 

Si til han at du må ha x antall kroner til husleie, x antall kroner til mat og x antall kroner til regninger på x dato. Del utgiftene dine i to. Begynner han med "jeg har jo ikke jobb, jeg har ikke penger" så sier du bare at det er ikke ditt problem. Du kan ikke forsørge dere begge lenger. Han må også ha penger inn. Og ikke handle noe ekstra til han.

Anonymous poster hash: 8f7eb...c7a

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo friste han med at han i tillegg til å leve på deg kan 5tusen i lommepenger fra staten. Så han kan få det enda bedre + at nav betaler husleien. Wi-win for begge to. Men det kreves aktivitetsplikt. Nav vil nok tre inn etter noen mnd. Men ikke nevn den delen til han før han får ordnet det.

Hvor mange måneder har det vært slik?

Det har vært sånn siden han leverte masteroppgaven i desember. Jeg fullførte studiene mine på samme tidspunkt, men fikk jobb med en gang. Samboer var dessverre ikke like heldig som meg. Så jeg har forsørget han siden Januar i år.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nemlig! Han er ikke villig til å gjøre noe for å lette byrdene for deg. Han har det kjempefint, han, bor og lever gratis, snylter på deg, har ingen dårlig samvittighet for det. En slik "mann" er du villig til å kaste bort tiden på, for ikke å snakke om livet? Bidrar han med noe som helst?

Han gjør mesteparten av husarbeidet og lager middag, så han sitter ikke på rompa hele dagen. Men det holder ikke i lengden, jeg tjener ikke nok til at vi kan leve på en inntekt. Nå jobber jeg 120% for å få dette til å gå opp.

Jeg har jo veldig lyst på barn og familie, regnet med at han var den rette, det er dette som holder meg igjen. Men innimellom får jeg lyst til å kaste han ut, all jobbingen tærer på kreftene mine, har ofte ikke ork til noe annet etter jobb.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Sånn er det med likestillingen :)

 

Det blir aldri likestilling. Det er enten mannen eller begge som skal jobbe.

Anonymous poster hash: a96ab...c8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Han har krav på sosialhjelp. Husleie og livsopphold.

 

Blir ikke overrasket om han ikke har det siden han har samboer. Alskens sutter om for "gode" sosial ordninger har effektivt ødelagt at folk som faktisk trenger livsopphold får det. Så folk betaler skatt for et sikkerhetsnett som faktisk ikke er der for de aller fleste. Sånn går det når folk innbiller seg at det bare er å spasere inn på nav å få penger og dermed støtter alle type innskrenkinger som gjør at folk effektivt betaler for et byråkrati som ikke er der for å hjelpe dem, men å utvide sin egen offentlige sektor. 

Anonymous poster hash: 5b6a9...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du kan jo friste han med at han i tillegg til å leve på deg kan FÅ 5tusen i lommepenger fra staten. Så han kan få det enda bedre + at nav betaler husleien. Wi-win for begge to. Men det kreves aktivitetsplikt. Nav vil nok tre inn etter noen mnd. Men ikke nevn den delen til han før han får ordnet det. 

Hvor mange måneder har det vært slik? 

 

Og her har du nettopp grunnen til at folk ikke lenger har krav på livsopphold. FOlk som dette som tror det er lukurativt  få penger på nav og at det ikke stilles noen krav fra nav for å få penger. Det er sånne som deg som gjør at skattepengene våre faktisk går til nada annet enn å utvide offentlig sektor i nav.

Anonymous poster hash: 5b6a9...865

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er ikke bare å kaste han ut heller, vi har vært sammen en stund og jeg drømmer om en fremtid sammen med han. Men nå begynner jeg å bli veldig usikker på hvordan dette skal gå, jeg kan ikke fortsette å forsørge han.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

Hva om du sier at nå orker du ikke mer, nå må han dra lasset?

Hva gjør han da?

 

Du jobber 120% for at dere har hodet over vannet, men han gidder ikke ta en "lavterskel" midlertidig jobb for å avlaste deg. Hvor høyt setter han deg da?

Hva hjelper det at du er glad i han når det ikke er gjensidig? 

 

Jeg forstår selvsagt at det ikke er "bare-bare" å kaste ut en samboer etter et mangeårig forhold, men hvilken framtid har du med en som ikke gidder å jobbe? 

 

Har dere satt dere ned og snakket om dette?

Hva slags strategi har han for å komme seg i arbeid? 

 

Han blir jo gjerne ikke mer aktuel som søker når han har et digert hull i CV'en sin. 

 

Om han virkelig vil få en jobb, så må han få hjelp av noen som har peiling på rekruttering for å framstille CV og søknader på en god måte. Han må søke på ting han kan få! Vise innsatsvilje! 

 

Og rent midlertidig så må han skaffe penger! Om ikke annet, så fra NAV. Du har ikke forsørgelsesplikt for han. Dere er ikke gift! 

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ville sparket mannen rett ut! Det er liksom mannen som skal være hovedforsørger IKKE kvinnen. Er rett og slett skammelig at denne mannen klarer å leve med seg selv. Hans manndom vil for alltid være tapt med mindre han får fingeren ut av ræva snart og skaffer huset penger og føde....

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt snakket om dette utallige ganger, og han er rett og slett ikke villig til å ta en lavterskel jobb. Og de jobbene han vil ha får han ikke napp på. Det er virkelig håpløst.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

Litt kjipt å høre dette, men da setter du faktisk ikke hardt mot hardt. Hardt mot hardt gjør at han tar en jobb selv om han ikke liker det.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har som sagt snakket om dette utallige ganger, og han er rett og slett ikke villig til å ta en lavterskel jobb. Og de jobbene han vil ha får han ikke napp på. Det er virkelig håpløst.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

 

Han er ikke villig til å ta en lavterskeljobb, men har heller ikke vett i skallen til å få de rettighetene og pengene han har "krav" på (haha..for et land vi har blitt, hvor sånne tapere som fyren din har krav på noe som helst)

 

Joda, lykke til sier jeg. Fyren virker jo evneveik. Herlig utgiftspost du har sittende der..Herregud.

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Han må først få jobb...

Problemet er at mannen nekter å ta en jobb som ikke er drømmejobben. Han må jo ta det han får. Så kan han søke på drømmejobben imens han jobber med noe annet

  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg var som sagt ikke klar over dette, har aldri satt meg inn i NAV systemet, rett og slett fordi jeg er så "heldig" at jeg aldri har hatt behov for dette. Jeg skal snakke med samboer om dette, tror ikke sosial hjelp er en løsning, men det hadde vært fint hvis han kunne bidra med litt.

TS

Anonymous poster hash: 33e34...d65

Kvalmt at han skal få penger av nav bare fordi han mener han er for bra for visse yrker. Er da mer flaut å få sosialpenger enn å ha en lavstatusjobb

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Nå vet du hvordan det har vært for oss menn de siste 10.000 årene.



Anonymous poster hash: 53119...2ca
  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå vet du hvordan det har vært for oss menn de siste 10.000 årene.

Anonymous poster hash: 53119...2ca

Nå lever vi i en tid der et par ikke kan leve på en inntekt. Vet ikke om mange hjemmeværende kvinner i norge lenger. Begge er stort sett i full jobb. Og forskjellen nå kontra gamle dager... gifte kvinner fikk ikke lov å ha en jobb itenom hjemmet. Jeg hadde hatet å ikke ha en jobb å gå til

  • Liker 6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Nå lever vi i en tid der et par ikke kan leve på en inntekt.

 

Hvis ikke man setter høyere krav enn folk flest gjorde for 30 år siden er det trivielt å leve på en inntekt. Lettere enn for 30 år siden, siden lønna har steget mer enn prisene.

Anonymous poster hash: a96ab...c8c

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis ikke man setter høyere krav enn folk flest gjorde for 30 år siden er det trivielt å leve på en inntekt. Lettere enn for 30 år siden, siden lønna har steget mer enn prisene.

Anonymous poster hash: a96ab...c8c

Om man kun skal leve på 1 inntekt idag og skal forsørge flere trenger man en veldig bra betalt jobb. Bare for å ta et eks hos en som har utbetalt 20 000 netto. Han forsørger kone og 1 barn. De eier hus og betaler 10000 i lån hver mnd. Han sitter igjen med 10000

Strøm og kommunale avg 1000

Mat 6000

Forsikring 200

Mobil internett tv 800

Utgifter til barn 500 til 1000

Transport kollektiv 700

Annet 2000

Under annet kommer feks fritid, andre aktiviteter sammen med barnet, transport kostnader til andre familiemedlemmer, klær etc.

Som du ser går denne karen i minus ca 1500 hver mnd. Det er ingen rom for sparing eller til uforutsette utgifter. Så det å leve på 1 inntekt idag er veldig vanskelig for en del..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...