Gå til innhold

Jeg lever nesten på mat fra jobben..


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

I stedet for å kaste mat skal kastes, altså, fult spiselig mat, så tar jeg det heller med meg hjem. Det jeg får med meg såklart. Jeg har ikke engang dårlig samvittighet. Jeg synes det er en stor skam, at vi skal kaste så masse spiselig mat, når det er folk der ute som sulter. 
Jeg oppretter tråden for å høre dine meninger om saken. jeg stjeler altså ikke fra jobben, men tar det som skal kastes...eller noe av det.
Ser du på dette som stjeling? eller ville du selv gjort det?



Anonymous poster hash: 47889...cde
  • Liker 11
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Jeg har ikke gjort det selv, men ser ikke på det som stjeling så lenge du tar det som faktisk skal kastes på slutten av dagen :)

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

jobber du i butikk, isåfall er det du gjør ulovlig og du kan bli tatt og anmeldt for tyveri.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

På min arbeidsplass er det ikke lov, der ville vi fått advarsel eller blitt sparket for å gjøre det systematisk.

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg har ikke gjort det selv, men ser ikke på det som stjeling så lenge du tar det som faktisk skal kastes på slutten av dagen :)

 

 

Man har ikke lov, det skal kastes i kontainer. Jobbet på kiwi. Der kastet vi mat på lørdagen som gikk ut på mandagen. Vi måtte kaste det, fikk ikke lov til å ta det. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

TS her. ok :)
Men... jeg

 

jobber du i butikk, isåfall er det du gjør ulovlig og du kan bli tatt og anmeldt for tyveri.

Nei.



Anonymous poster hash: 47889...cde
  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Man har ikke lov, det skal kastes i kontainer. Jobbet på kiwi. Der kastet vi mat på lørdagen som gikk ut på mandagen. Vi måtte kaste det, fikk ikke lov til å ta det. 

Ja, jeg vet det ikke er lov, sa at jeg personlig ikke ser på det som stjeling (selv om jeg vet det er det). Liker ikke å kaste mat. 

  • Liker 14
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Butikker skal registrere svinn på maten og butikkansatte har derfor ofte ikke lov å bare ta det med seg. Om det skal kastes eller ikke, så er det en del av varebeholdningen. 



Anonymous poster hash: 623d3...ec6
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i butikk hendte det at jeg gjorde det. Registrerte det selvsagt bestandig som svinn før jeg tok det med meg. Jeg ser ikke på det som stjeling, det skal kastes uansett, så tenker det er mye bedre at noen faktisk får nytte av fullt spiselig mat. Det kastes altfor mye mat i Norge. Men blir man stoppet i kontroll så er man ganske ille ute..

  • Liker 25
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg jobbet i butikk hendte det at jeg gjorde det. Registrerte det selvsagt bestandig som svinn før jeg tok det med meg. Jeg ser ikke på det som stjeling, det skal kastes uansett, så tenker det er mye bedre at noen faktisk får nytte av fullt spiselig mat. Det kastes altfor mye mat i Norge. Men blir man stoppet i kontroll så er man ganske ille ute..

 

Det er jo stjeling, for butikker taper det du måtte ha brukt senere på mat.

Anonymous poster hash: 286b2...256

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_frisk

Hos oss blir datovarer lagt fram til ansatte så vi kan forsyne oss. Synes det er helt toppers, for jeg virkelig avskyr kasting av mat. Kan ikke huske sist jeg kastet noe hjemme hos meg selv en gang. Jeg spiser heller det samme i flere dager hvis noe nærmer seg siste forbruksdag. 

 

Kan ta med meg mengder hjem og fryse ned til jeg vil spise det.

 

Sparer penger på det, og mat som ellers ville endt i søpla går med til noe nyttig.

Endret av frisk
  • Liker 22
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vet at at ikke er lov i de fleste butikker, men syns det er helt på trynet!

 

Det kastes alt for mye fullt brukbar mat her i Norge.

  • Liker 29
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det varierer litt fra arbeidsplass til arbeidsplass om dette er ok. Eieren av kiosken jeg jobbet deltid i syntes det var helt greit at man tok med seg pølser, bakervarer og andre varer som hadde gått ut på dato i stedet for å kaste det. En venn i en tilsvarende kiosk fikk ikke lov til dette. Ble for øvrig svært lei av pølser og boller, og har fremdeles et lass med nå relativt gammel sjokolade liggende i en skuff.

 

Jeg synes for øvrig det er en uting at det kastes så mye mat. Det burde være helt greit at ansatte tar med seg det som ellers går i bosset, så lenge det ikke spekuleres i dette. Har hørt historier om ansatte som bevisst gjemmer unna varer eller steker opp for mye pizza/pølser sent på kvelden for å få mat med seg hjem.

  • Liker 5
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

 

Det er jo stjeling, for butikker taper det du måtte ha brukt senere på mat.

Anonymous poster hash: 286b2...256

 

 

Jeg hadde neppe brukt noe mer penger i butikken uansett, det var heller ikke så ofte at jeg gjorde det. Dessuten var det ofte OK for sjefen at vi gjorde det og om det var utgått sjokolade og lignende så ble det ofte lagt på pauserommet slik at ansatte kunne spise av det.

 

Regelen er tåpelig, hver eneste dag kastet jeg flere kg med fullt brukbar mat. Brød holder mye lenger enn en dag, hvem er det som kaster brødet dagen etter at de har kjøpt det? Ikke er det spesielt miljøvennlig heller.

  • Liker 8
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg synes det er veldig trist at det er sånn, men det er en grunn til at reglene er der. Om man er uenig i de bør man heller jobbe for å få de endret enn å begynne å stjele.

F.eks om alle ansatte overalt i næringsmiddelindustrien skulle spist eller tatt med seg mat som skulle kastes hjem, måtte det bli slaktet utrolig mange flere dyr enn det det egentlig var behov for. Det skjer jo fra før, men det er vel ingen vits i å øke antallet enda mer?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes maten heller kunne vært gitt til suppekjøkken etc. enn at du tar det med hjem.

Anonymous poster hash: 2a0ad...acc

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Jeg synes det er veldig trist at det er sånn, men det er en grunn til at reglene er der. Om man er uenig i de bør man heller jobbe for å få de endret enn å begynne å stjele.

F.eks om alle ansatte overalt i næringsmiddelindustrien skulle spist eller tatt med seg mat som skulle kastes hjem, måtte det bli slaktet utrolig mange flere dyr enn det det egentlig var behov for. Det skjer jo fra før, men det er vel ingen vits i å øke antallet enda mer?

hvorfor skulle det bli slaktet mer dyr? jeg registrerer jo maten jeg tar . Så det er ikke varer som bare forsvinner eller står som solgt.

Anonymous poster hash: 47889...cde

  • Liker 19
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Synes maten heller kunne vært gitt til suppekjøkken etc. enn at du tar det med hjem.

Anonymous poster hash: 2a0ad...acc

Eh...da ville ryktet gått? de ville sikkert vist hvor jeg har maten fra? dessuten er det ikke like ferskt lenger da. kommer ann på hva jeg har tatt. men om det er brød så er det jo ikke like ferskt...vet ikke hvor godtatt det hadde vært.

Anonymous poster hash: 47889...cde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Eh...da ville ryktet gått? de ville sikkert vist hvor jeg har maten fra? dessuten er det ikke like ferskt lenger da. kommer ann på hva jeg har tatt. men om det er brød så er det jo ikke like ferskt...vet ikke hvor godtatt det hadde vært.

Anonymous poster hash: 47889...cde

Det er jo heller ikke lov :(

Reglene rundt matsikkerhet osv er jo utrolig strenge, og det er jo bra, men jeg synes det er mye som skulle vært endret, slik at man fikk utnyttet det som ble produsert bedre.

Det er jo på en måte sånn at hvis jeg har 10 syriske flyktninger på døren som holder på å dø av sult, så kan jeg ikke smøre noen brødskiver til dem fordi kjøkkenet mitt kanskje ikke er rent nok ifølge hygieneforskriftene, og at jeg ikke har lisens til å servere mat. Så får de heller bare dø av sult da.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man har ikke lov, det skal kastes i kontainer. Jobbet på kiwi. Der kastet vi mat på lørdagen som gikk ut på mandagen. Vi måtte kaste det, fikk ikke lov til å ta det. 

 

Altså, dette varierer jo selvfølgelig fra sted til sted og jobb til jobb. Det er noe rart med dere som jobber på butikk: Dere tror at samme rutiner og regler gjelder i alle yrker over hele verden.

 

Der jeg har jobbet fikk vi ta med oss akkurat det vi ville når det uansett skulle kastes, så lenge svinnet ble registrert.

Anonymous poster hash: a10ef...0c2

  • Liker 9
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...