Gå til innhold

Hvordan slippe unna NRK lisens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Man trenger faktisk ikke plombere TVen selv. Loven presiserer at dersom man har en mottaker som ikke lenger er i bruk, så skal man slippe å betale. [...]

 

Dette forutsetter selvsagt at du ikke ser på TV, men kun bruker TVen til andre ting (som spill eller video/streaming). Sitter du med et Get-abonnement og lyver til NRK om at du ikke ser på TV, så får du ha det så godt dersom de oppdager det.

Hele paragraf 9 i forskrift om fjernsynsmottakere sier (min uthevning):

 

§ 9.Mottaker ikke i bruk

Når mottaker ikke lenger er i bruk, må skriftlig melding sendes NRK straks og før ny termin begynner. I motsatt fall må avgift betales på forskriftsmessig måte.

Det gis ikke refusjon for innbetalt kringkastingsavgift.

Ønsker en fortsatt å beholde fjernsynsmottakeren, må det i meldingen gis erklæring om at den er satt bort og ikke vil bli tatt i bruk igjen før NRK er underrettet om dette, se § 6.

Dersom NRK ønsker det, skal det også være adgang til å plombere mottaker og/eller antenneinntak.

Sist jeg sjekket så var det ikke helt klart hva dette skal bety (tviler på at den har vært prøvd i noen domstol, men det hadde vært interessant å vite om den har det).

 

NRK tolker det i allfall som om man ikke kan bruke TV-en som monitor, fra deres lisens-FAQ

 

Må vi betale avgift når fjernsynsmottakeren brukes som monitor, uten å motta signaler?

Den som disponerer fjernsynsmottaker plikter å betale den kringkastingsavgift som til enhver tid er fastsatt av Stortinget. Med fjernsynsmottaker menes enhver teknisk innretning som har mulighet til å motta fjernsynssendinger, jfr. § 1, i Forskrifter om fjernsynsmottakere. Avgiften påvirkes ikke av lokale seerforhold, hvilke kanaler man har tilgang til eller hvilke program man velger å se på. Fjernsynsmottakere er lisenspliktige selv om ikke digitalt tilleggsutstyr anskaffes.

Når fjernsynsmottakeren har innebygd digital dekoder, vil fritak for avgift kun innvilges dersom servicerapport fra verksted som dokumenterer utført plombering av fjernsynsmottakeren sendes NRK Lisensavdelinga. Med plombering menes her blokkering av fjernsynsmottakerens mulighet til å motta fjernsynssignal. Det må samtidig gis erklæring om at NRK Lisensavdelinga vil bli underrettet så snart fjernsynsmottakeren igjen klargjøres til å ta i mot fjernsynssendinger.

 

NRK er selvsagt ikke akkurat en nøytral part da, så deres tolkning skal man jo ta med en klype salt.

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Man trenger faktisk ikke plombere TVen selv. Loven presiserer at dersom man har en mottaker som ikke lenger er i bruk, så skal man slippe å betale. For alle andre enn NRKs nettsider er en mottaker et komponent som sitter i TVen - ikke hele monitoren. Derfor vil de også gi seg dersom man viser til §9 om at mottakeren ikke er i bruk, men at NRK gis adgang til å plombere den dersom de ønsker det. Siste setning er spesielt viktig. Det skal kun være adgang til å plombere mottaker eller antenneuttak - NRK kan med andre ord ikke kreve at du skal betale for frakt og plombering selv. Antenneuttaket er forresten ikke i TVen, det er hullet i veggen.

 

Dette forutsetter selvsagt at du ikke ser på TV, men kun bruker TVen til andre ting (som spill eller video/streaming). Sitter du med et Get-abonnement og lyver til NRK om at du ikke ser på TV, så får du ha det så godt dersom de oppdager det.

 

De vil nok regne mottakeren som "i bruk" om man bruker den som spillskjerm ja.

Anonymous poster hash: 57e75...729

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lyden fra en tv er mye høyere, fordi det er reklame på tv.

Høyere? Uten reklame? Er du seriøs?

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De vil nok regne mottakeren som "i bruk" om man bruker den som spillskjerm ja.

Anonymous poster hash: 57e75...729

Om mottakeren er en TV som ikke er plombert regner NRK den som i bruk selv om man ikke tar inn TV-signaler på den, ja. Hvordan du bruker den bryr ikke NRK seg om, så lenge den er i bruk.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hele paragraf 9 i forskrift om fjernsynsmottakere sier (min uthevning):

Sist jeg sjekket så var det ikke helt klart hva dette skal bety (tviler på at den har vært prøvd i noen domstol, men det hadde vært interessant å vite om den har det).

NRK tolker det i allfall som om man ikke kan bruke TV-en som monitor, fra deres lisens-FAQ

NRK er selvsagt ikke akkurat en nøytral part da, så deres tolkning skal man jo ta med en klype salt.

Problemet er vel mest at det er Medietilsynet som er klageinstans for lisensspørsmål, og såvidt jeg vet har de samme tolkning som NRK.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis. Mer rettferdig på den måten.

Nei, rettferdig er det ikke, om alle husstander må betale for tv. 

La de som er interessert betale, og la oss andre få slippe. Selv har jeg ikke hatt eller sett tv på ti år. Kunne ikke falle meg inn å betale flere tusen pr. år for å motta rød propaganda og amerikansk søppel"kultur".

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Nei, rettferdig er det ikke, om alle husstander må betale for tv.

La de som er interessert betale, og la oss andre få slippe. Selv har jeg ikke hatt eller sett tv på ti år. Kunne ikke falle meg inn å betale flere tusen pr. år for å motta rød propaganda og amerikansk søppel"kultur".

Du betaler ikke for TV. Du betaler for en allmenn kulturformidler som skal sikre mangfold og opplysning. Det er det samme som skjer når staten/kommunen bygger kulturelle signalbygg.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du betaler ikke for TV. Du betaler for en allmenn kulturformidler som skal sikre mangfold og opplysning. Det er det samme som skjer når staten/kommunen bygger kulturelle signalbygg.

Du er litt av en spøkefugl. Mangfold og opplysning, liksom! Ensretting og tanketom tidtrøyte, tenker jeg vi sier.

Du tar nok feil, jeg betaler ikke for tv. Ikke på annen måte enn at jeg iblant kjøper produkter som visstnok har blitt reklamert for på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Men har de faktisk gjort dette? Det eneste jeg har hørt om, er at noen som har sneket rundt vinduer har sagt at de er fra NRK, men at dette har blitt tilbakevist av NRK.

Anonymous poster hash: e4617...882

Tviler ikke ett sekund på at de går og ser i vinduene. Vi hadde titt og ofte besøk av en lisenskontrollør da jeg bodde på studenthjem. Jeg delte bad og gang med en person, og han gikk inn i gangen vår og banket på soveromsdøra mi mens jeg sov en ettermiddag. Jeg trodde det var naboen min som banket på døra, så jeg åpnet døra på gløtt for å snakke med henne. Naken, med dyna pakket rundt meg. Jeg skvatt godt da det stod en gammel mann der. Jeg sa at jeg ikke hadde TV, fordi man trengte jo ikke slikt når man har PC.

"Åh, så du har TV-mottaker på PCen?"

"Nei, jeg har noe som kalles Internett."

Han ville inn og se. Jeg sa at jeg lå faktisk og sov, så nei det fikk han ikke lov til. Han krysset meg av på "har ikke TV".

 

Han kom tilbake noen dager senere. Denne gangen satt jeg ved PCen og hadde fått med meg på IRC-kanalen til studenthjemmet at lisensmannen var på tur rundt i bygget. Jeg hadde lukket og låst soveromsdøra mi, sånn i tilfelle han var like frekk som forrige gang. Han gikk også denne gangen inn i gangen min etter å ha banket på døra vår og ventet i ganske nøyaktig 0 sekunder. Han skulle prøve å ta naboen min som var på kjøkkenet forrige gang. Denne gangen var hun ikke hjemme i det hele tatt.

 

Etter denne gangen ble jeg forbanna. To ganger med noen dagers mellomrom? Og gå rett inn i gangen vår? Jeg satte TVen min i skapet og forventet at han kom igjen for å prøve å ta naboen min.

 

Han kom innom igjen allerede neste dag. Igjen, banket på døra vår og så gikk rett inn i gangen og rett bort til naboens soveromsdør. Jeg gikk ut i gangen min. Samtalen gikk noe slik som dette:

Meg: "Hva gjør du i gangen min?"

Lisenskontrollør: "Jeg skal bare sjekke om naboen din har TV."

M: "OK, men du kan ikke bare gå inn i hybelen min. Kan du vennligst gå ut?"

L: "Dere åpner ikke døra hvis jeg banker på den andre døra. Jeg må jo få kontakt med dere."

M: "Går du inn i gangene i hus også?"

L: "Nei, det blir noe annet."

M: "Nei, det er ikke noe annet. Dette er hybelen min. Du har gått inn i hjemmet mitt uten lov og nekter til og med å gå ut når jeg ber deg om det. Kan jeg få se skiltet ditt?"

L: "Det har du ingenting med. Det er ikke deg jeg skal sjekke, jeg skal sjekke naboen din."

Og så innså han at han hadde bæsjet på leggen og han ikke kom til å klare å ta naboen min den gangen, så han gikk.

 

1. Han var innom tre ganger på under en uke

2. Han gikk rett inn i gangene til folk

3. Han nektet å gå ut når jeg ba ham om det

4. Han nektet å vise legitimasjon

 

Jeg gikk til studentsamskipnaden og fortalte hva lisenskontrolløren hadde gjort. De ble helt forferdet. De ringte til NRK og klagde mens jeg stod der og så så vi ikke noe mer til lisenskontrollører de neste to årene jeg bodde der.

Anonymous poster hash: 71423...155

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Du er litt av en spøkefugl. Mangfold og opplysning, liksom! Ensretting og tanketom tidtrøyte, tenker jeg vi sier.

Du tar nok feil, jeg betaler ikke for tv. Ikke på annen måte enn at jeg iblant kjøper produkter som visstnok har blitt reklamert for på tv.

Vel, om du hadde betalt lisens da. Lisens er uansett urettferdig nå siden så mange (inkludert meg selv) har gått bort i fra tradisjonell TV. Lisens er uansett gammelt og utdatert og blir nok snart bytter ut med system andre land har startet med. Alle husstander får en avgift som dekker mediekultur.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Alle husstander får en avgift som dekker mediekultur.

Hvorfor bruker du et slikt ord som du godt vet er misvisende? Mediekultur er uendelig mye mer enn tv. Ukeblad - for bare å nevne én ting på samme intellektuelle nivå som tv, vil neppe bli omfattet av en slik ordning. Avgiften vil i tilfelle gå til den statlige propagandisten NRK og ingenting annet.

Men ellers er jeg enig i at folk ikke burde kunne snike seg unna lisensen ved å se tv på internett. Det opplagte svaret her er jo å stanse gratissendingene via internett. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Tviler ikke ett sekund på at de går og ser i vinduene. Vi hadde titt og ofte besøk av en lisenskontrollør da jeg bodde på studenthjem. Jeg delte bad og gang med en person, og han gikk inn i gangen vår og banket på soveromsdøra mi mens jeg sov en ettermiddag. Jeg trodde det var naboen min som banket på døra, så jeg åpnet døra på gløtt for å snakke med henne. Naken, med dyna pakket rundt meg. Jeg skvatt godt da det stod en gammel mann der. Jeg sa at jeg ikke hadde TV, fordi man trengte jo ikke slikt når man har PC.

"Åh, så du har TV-mottaker på PCen?"

"Nei, jeg har noe som kalles Internett."

Han ville inn og se. Jeg sa at jeg lå faktisk og sov, så nei det fikk han ikke lov til. Han krysset meg av på "har ikke TV".

 

Han kom tilbake noen dager senere. Denne gangen satt jeg ved PCen og hadde fått med meg på IRC-kanalen til studenthjemmet at lisensmannen var på tur rundt i bygget. Jeg hadde lukket og låst soveromsdøra mi, sånn i tilfelle han var like frekk som forrige gang. Han gikk også denne gangen inn i gangen min etter å ha banket på døra vår og ventet i ganske nøyaktig 0 sekunder. Han skulle prøve å ta naboen min som var på kjøkkenet forrige gang. Denne gangen var hun ikke hjemme i det hele tatt.

 

Etter denne gangen ble jeg forbanna. To ganger med noen dagers mellomrom? Og gå rett inn i gangen vår? Jeg satte TVen min i skapet og forventet at han kom igjen for å prøve å ta naboen min.

 

Han kom innom igjen allerede neste dag. Igjen, banket på døra vår og så gikk rett inn i gangen og rett bort til naboens soveromsdør. Jeg gikk ut i gangen min. Samtalen gikk noe slik som dette:

Meg: "Hva gjør du i gangen min?"

Lisenskontrollør: "Jeg skal bare sjekke om naboen din har TV."

M: "OK, men du kan ikke bare gå inn i hybelen min. Kan du vennligst gå ut?"

L: "Dere åpner ikke døra hvis jeg banker på den andre døra. Jeg må jo få kontakt med dere."

M: "Går du inn i gangene i hus også?"

L: "Nei, det blir noe annet."

M: "Nei, det er ikke noe annet. Dette er hybelen min. Du har gått inn i hjemmet mitt uten lov og nekter til og med å gå ut når jeg ber deg om det. Kan jeg få se skiltet ditt?"

L: "Det har du ingenting med. Det er ikke deg jeg skal sjekke, jeg skal sjekke naboen din."

Og så innså han at han hadde bæsjet på leggen og han ikke kom til å klare å ta naboen min den gangen, så han gikk.

 

1. Han var innom tre ganger på under en uke

2. Han gikk rett inn i gangene til folk

3. Han nektet å gå ut når jeg ba ham om det

4. Han nektet å vise legitimasjon

 

Jeg gikk til studentsamskipnaden og fortalte hva lisenskontrolløren hadde gjort. De ble helt forferdet. De ringte til NRK og klagde mens jeg stod der og så så vi ikke noe mer til lisenskontrollører de neste to årene jeg bodde der.

Anonymous poster hash: 71423...155

 

Jeg blir helt matt av hvor frekke folk kan være!

Synes også det er en uting å forsøke å ta studenter som lever på kun et par 1000 i måneden.

Simpelt er det!

Bodde på studenthybel engang jeg også, lukket aldri opp for fremmede. Har jeg ikke en avtale med noen, så vet jeg jo at jeg ikke kjenner den som ringer på. Da er det like greit å la være.

 

Hvorfor er det ikke studentrabatt / studentfritt nrk lisens?

Anonymous poster hash: 48d30...ca3

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Godjente

Du sier bare at du ikke har tv, spør han om å få komme inn så sier du nei. Nrk kan true med peileutstyr men det kan de ikke fange opp uansett nå når ikke noe signal sendes via luften lengre. Si du bruker nett i stedet for tv. 

 

Truer han med å komme med bil for å sjekke, så sier du bare at det må han gjerne gjøre (bare skremselspropaganda)

 

De har heller ikke lov å gå inn uten ransakelseordne ra politiet eller et ja fra deg.

 

Sa selv nei på at lisensmannen skulle komme inn hos meg og jeg skrev under skriftlig på at jeg ikke hadde tv og sendte han vekk. Han truet meg med peileutstyr og jeg sa at det måtte han bare komme å sjekke. Det er nå over ti år siden og jeg har ikke mottatt noe regning enda  :fnise:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Gjest Castielz

Jeg har TV, men ringte nrk som ba meg sende inn ett skjema hvor jeg bekrefter at TVen blir brukt som monitor.

Dette er 6 år siden.

Ikke høet noe fra dem, bortsett fra en frekk kontrollør som jeg fysisk måtte slenge ut av leiligheten min da han presset seg inn så raskt jeg åpnet døren.

Han ble anmeldt til politiet og forhåpentligvis sparket i ettertid.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...

Kjører NRK lisens rundt om søndagene? Har de en bil der det står NRK på, eller kjører de rundt i egne detektiv-biler?



Anonymous poster hash: 48d30...ca3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...