Gå til innhold

Hvordan slippe unna NRK lisens?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

 

Man vel bare påstå at det er en radio eller noe som står på i bakgrunnen? Men det kan være greit med noen store gardiner på rommet hvor TV-apparatet står, i tilfelle dem sniker seg rundt huset og titter gjennom alle vinduene. Men da er det bare å ringe politiet og si at du er fryktelig redd fordi det sniker seg en veldig skummel person rundt husveggene og snoker, samt at du tror det er en innbruddstyv eller noe....  :fnise:

 

 

Anonymous poster hash: 30d27...513

 

Poenget var vel at om de faktisk SER tvn, uavhengi om den står på eller ikke, så må man betale lisens. Om han ikke ser tvn og den står på, så kan du vel lyve.

Hos meg hadde han først sneket på vinduene (jeg bodde i kjeller på hybel) før han kom på døra og pressa seg inn og gikk gjennom hele hybelen min etter tv. Heldigvis hørte huseier bråk og kom ned for å se hva som foregikk. Skal si kontrolløren fikk fart på bena og kom seg ut da huseieren min begynte å kjefte:p Jeg betalte lisens fra før av, men de hadde ikke klart å registrere det da jeg meldte flytting...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Har ikke noe å si om tvn står på eller ikke. Har du tv og ikke kan legge frem dokumentasjon på plombering så må du betale.

Du betaler for å ha en mottaker, ikke en tv.

Anonymous poster hash: a9d62...579

De kommer ikke inn hvis man ikke tillater det.

Anonymous poster hash: a32b8...6b6

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Peile-utstyr er en gammel bløff. Det finnes ikke. De er vant med å gå rundt og se inn i vinduer, se inn i stuen når de står i gangen, osv.

Anonymous poster hash: 91cf7...5a5

Dette har jeg lurt litt på. Er det lov å gå og kikke inn i andre folks vinduer? Er ikke dette et brudd på en lov?

Kan forstå at brann, amk og politi gjør det om de er bekymret, men en fra nrk burde vel ikke ha lov til slikt?

Jeg har tenkt at om jeg oppdager en som lusker rundt ved mine vinduer, så vil de bli anmeldt iallefall

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Dette har jeg lurt litt på. Er det lov å gå og kikke inn i andre folks vinduer? Er ikke dette et brudd på en lov?

Kan forstå at brann, amk og politi gjør det om de er bekymret, men en fra nrk burde vel ikke ha lov til slikt?

Jeg har tenkt at om jeg oppdager en som lusker rundt ved mine vinduer, så vil de bli anmeldt iallefall

 

Siden en lensmann ble dømt for noe lignende, regner jeg med en nrk kontrollør ligger tynt an.

Anonymous poster hash: 57e75...729

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Siden en lensmann ble dømt for noe lignende, regner jeg med en nrk kontrollør ligger tynt an.

Anonymous poster hash: 57e75...729

Ei venninne av meg opplevde nemlig at en kontrollør kikket inn gjennom vinduene, jeg sa hun burde anmelde det, men hun gadd ikke fordi hun mente de hadde lov til det :P

Den lensmannen kikket jo tydeligvis ikke gjennom vinduene i tjeneste pga f.eks en bekymringsmelding da. En stalker, kikker, pervo skal jo anmeldes uansett

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Siden en lensmann ble dømt for noe lignende, regner jeg med en nrk kontrollør ligger tynt an.

Anonymous poster hash: 57e75...729

Men har de faktisk gjort dette? Det eneste jeg har hørt om, er at noen som har sneket rundt vinduer har sagt at de er fra NRK, men at dette har blitt tilbakevist av NRK.

Anonymous poster hash: e4617...882

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg er ganske sikker på at det ikke er lovlig å glane inn vinduene til folk, det går vel inn under forstyrrelse av privatlivets fred eller noe sånt. NRK-kontrollører er ikke noe unntak fra lover og regler da de ikke har noen makt til å kreve å få se inn i stua til folk. Hadde en kontrollør glodd inn vinduene her og prøvd seg med å tvinge på meg lisens hadde jeg sagt at vi tar saken videre til politiet der jeg kan anmelde ham, og så får han stå der og mase til politiet om at jeg har TV med begrunnelse i at han så det gjennom vinduet mitt. Svak sak for han i så fall ;) Spesielt om han ikke har noe bevis utover "jammen jeg så det jo!" og dermed samtidig innrømmer at han har krenket privatlivet mitt.

 

Jeg er ellers en meget lovlydig borger men akkurat når det gjelder TV-lisens så er jeg kriminell. Aldri om de får noen lisens fra meg! :bond::fise:



Anonymous poster hash: a272c...94f
  • Liker 4
Lenke til kommentar
Del på andre sider

De kommer ikke inn hvis man ikke tillater det.

Anonymous poster hash: a32b8...6b6

 

 

Hvis de hører tven er det vel for sent.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av disse trådene (gjerrigknarktrådene om man har rundet de 30 iallfall) som dukker opp med jevne mellomrom. Skiftet fra kringkastet TV til strømmetjenester gjør at færre trenger et TV-apparat i dag enn tidligere. Får det et stort omfang kommer hele avgiftsystemet til å bli endret. Jeg gjetter at vi får en tysk modell om ikke så mange år. Der betales det en avgift per husstand, uansett om man har TV eller ikke. Ingen kontroller og heller ingen unntak.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hvis de hører tven er det vel for sent.

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg må le av disse trådene (gjerrigknarktrådene om man har rundet de 30 iallfall) som dukker opp med jevne mellomrom. Skiftet fra kringkastet TV til strømmetjenester gjør at færre trenger et TV-apparat i dag enn tidligere. Får det et stort omfang kommer hele avgiftsystemet til å bli endret. Jeg gjetter at vi får en tysk modell om ikke så mange år. Der betales det en avgift per husstand, uansett om man har TV eller ikke. Ingen kontroller og heller ingen unntak.

Antakeligvis. Mer rettferdig på den måten.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Antakeligvis. Mer rettferdig på den måten.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

 

Mer rettferdig med en betalingstjeneste. Da får de som faktisk vil se på kanalen betale, de som ikke vil ha den skal selvfølgelig slippe å betale for den. Begrepet allmennkringkaster kan man trygt legge bort, sammen med andre begreper som henger fast i 60tallet. Tiden har gått fra tradisjonelle tv kanaler, og spesielt lisensfinansierte sådanne. Ironisk nok har staten selv fyrt opp under utviklingen, når den har pushet på for å få "bredbånd til alle".

Anonymous poster hash: 57e75...729

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Jeg ble så irritert på TV-lisensen at jeg faktisk kvittet meg med TV og levde uten i 7 år. Nå har jeg flyttet sammen med en mann som har TV i huset, så here we go again...

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Hvorfor det?

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

 

 

Hører de tven så er man jo avslørt, det er en selvfølge. 

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hører de tven så er man jo avslørt, det er en selvfølge.

Hvordan kan de vite at lyden de hører er en TV, og ikke en PC som streamer noe?

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Mer rettferdig med en betalingstjeneste. Da får de som faktisk vil se på kanalen betale, de som ikke vil ha den skal selvfølgelig slippe å betale for den. Begrepet allmennkringkaster kan man trygt legge bort, sammen med andre begreper som henger fast i 60tallet. Tiden har gått fra tradisjonelle tv kanaler, og spesielt lisensfinansierte sådanne. Ironisk nok har staten selv fyrt opp under utviklingen, når den har pushet på for å få "bredbånd til alle".

Anonymous poster hash: 57e75...729

Om man ikke ser verdi i en allmennkringkaster har du selvsagt rett. Selv ser jeg mer verdi i NRK enn alle milliardene som blir brukt på praktbygg som Operaen og diverse kulturhus.

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

Hvordan kan de vite at lyden de hører er en TV, og ikke en PC som streamer noe?

Anonymous poster hash: cbcfd...62c

 

 

Fordi lyden fra en tv er mye høyere,  fordi det er reklame på tv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gjest_Hello Kitte

Fordi lyden fra en tv er mye høyere, fordi det er reklame på tv.

Lyden på tv'en trenger vel ikke være høyere

Mange som har koblet pc/laptop til skikkelige høytalere

Og det er reklame på f.eks youtubekanaler osv

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fordi lyden fra en tv er mye høyere,  fordi det er reklame på tv.

 

TV2 sumo har akkurat den samme reklamen som "vanlig TV2", så man kan fint se på reklametv, uten å ha tv.

Anonymous poster hash: 57e75...729

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Man trenger faktisk ikke plombere TVen selv. Loven presiserer at dersom man har en mottaker som ikke lenger er i bruk, så skal man slippe å betale. For alle andre enn NRKs nettsider er en mottaker et komponent som sitter i TVen - ikke hele monitoren. Derfor vil de også gi seg dersom man viser til §9 om at mottakeren ikke er i bruk, men at NRK gis adgang til å plombere den dersom de ønsker det. Siste setning er spesielt viktig. Det skal kun være adgang til å plombere mottaker eller antenneuttak - NRK kan med andre ord ikke kreve at du skal betale for frakt og plombering selv. Antenneuttaket er forresten ikke i TVen, det er hullet i veggen.

 

Dette forutsetter selvsagt at du ikke ser på TV, men kun bruker TVen til andre ting (som spill eller video/streaming). Sitter du med et Get-abonnement og lyver til NRK om at du ikke ser på TV, så får du ha det så godt dersom de oppdager det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...