Gå til innhold

Meglere ignorerer interessenter til boliger de selger, normalt med sånn oppførsel?


AnonymBruker

Anbefalte innlegg

Det er ikke noe som heter flytende provisjon, og hvis du mener progressiv provisjon så er det forbudt. Er du sikker på at du kan så mye om dette som du prøver å gi inntrykk av?

Anonymous poster hash: 47e8a...8a7

Flytende provisjon er det samme som prosent prosentprovisjon. Det er det motsatte av fastpris, det vil si at du tjener mer på salget jo høyere salgsprisen er. Dette kan jeg så bare slapp av :P

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Fortsetter under...

Flytende provisjon er det samme som prosent prosentprovisjon. Det er det motsatte av fastpris, det vil si at du tjener mer på salget jo høyere salgsprisen er. Dette kan jeg så bare slapp av :P

 

"Flytende provisjon" er ikke et begrep enten du tror det eller ikke. Det er mulig dere kaller det for det, men det heter prosentvis eller prosentbasert provisjon. Du kan jo prøve å google "flytende provisjon".

 

Du klarer for øvrig heller ikke å overbevise meg om at du ville giddet å jobbe særlig hardt for den brøkdelen du får av de ca 2 prosentene av salgsprisen det koster å selge en bolig når man ser på det andre du har skrevet. 50 000 ekstra blir en tusenlapp ekstra til meglerfirmaet, og enda mindre til deg. Det er store sjanser for at det hadde kastet bedre av seg å få med den ene kjøperen som har godt med penger, men ikke gidder å forholde seg til meglere som ikke svarer på epost, i budrunden.

Anonymous poster hash: 47e8a...8a7

Lenke til kommentar
Del på andre sider

"Flytende provisjon" er ikke et begrep enten du tror det eller ikke. Det er mulig dere kaller det for det, men det heter prosentvis eller prosentbasert provisjon. Du kan jo prøve å google "flytende provisjon".

Du klarer for øvrig heller ikke å overbevise meg om at du ville giddet å jobbe særlig hardt for den brøkdelen du får av de ca 2 prosentene av salgsprisen det koster å selge en bolig når man ser på det andre du har skrevet. 50 000 ekstra blir en tusenlapp ekstra til meglerfirmaet, og enda mindre til deg. Det er store sjanser for at det hadde kastet bedre av seg å få med den ene kjøperen som har godt med penger, men ikke gidder å forholde seg til meglere som ikke svarer på epost, i budrunden.

Anonymous poster hash: 47e8a...8a7

Flytende provisjon er begrepet som brukes. Jeg har selvsagt 0 behov for å overbevise deg, Ville aldri tatt deg som kunde jeg må stadig si nei til folk, og du ville aldri kommet med...

Anonymous poster hash: 95719...c7e

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Vi kjøpte hus for seks år siden og så oss om i Bergensområdet. På Askøy var det én som hadde nærmest monopol, Ådlandsvik het han. Veldig travel type som vi tror dømte oss nord ned fordi vi møtte opp på visning i en veteranbil-under-oppussing et par ganger. Bilen så sjuskete ut. Det var så tydelig at han så etter andre folk enn oss, han var også treg til å svare.

Andre meglere igjen var veldig frempå.

Til slutt ble vi glad for å ha sluttet å gå på visning på øya. Vi tenkte oss om og lot være å tenke i flokk, fant en større, bedre, flottere bolig rett ved fjorden i Vaksdal til ca en tredel av kvadratmeterprisen i Bergensområdet ellers. Tog til jobb, aldri i kø (som er et kjempeproblem på øyene rundt Bergen). Så det kom noe godt ut av det. :)

Anonymous poster hash: fa169...91d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende provisjon er begrepet som brukes. Jeg har selvsagt 0 behov for å overbevise deg, Ville aldri tatt deg som kunde jeg må stadig si nei til folk, og du ville aldri kommet med...

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Da må en på kontoret ditt ha plukket det opp fra et annet forum. Flytende provisjon er ikke et begrep engang. Kanskje internt hos dere, men like galt.

Anonymous poster hash: 079ea...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Flytende provisjon er begrepet som brukes. Jeg har selvsagt 0 behov for å overbevise deg, Ville aldri tatt deg som kunde jeg må stadig si nei til folk, og du ville aldri kommet med...

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Det er forøvrig den innstillingen du viser akkurat der at folk flest er skeptiske til meglere.

Enkelte er bra folk som jobber hardt.

Men det folk biter seg fast i er slik du fremstiller deg selv nå :)

Anonymous poster hash: 079ea...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

Jeg var på en del visninger før jeg kjøpte meg min første leilighet, og jeg merket veldig godt at det var stor forskjell på meglerne. Når jeg en dag skal selge kommer jeg faktisk til å dra på visninger for å få møtt megleren slik, før jeg tar kontakt med dem for tilbud. Ene gangen måtte jeg faktisk ringe megler 3 ganger for å legge inn bud på en leilighet. Ringte først i 10-tiden, så i 11-tiden, og i 12-tiden tok han telefonen... Dette var dagen etter visning, og om han var i et møte eller noe vet jeg ikke, men da mener jeg megler skal være tilgjengelig, og hvertfall sende melding om at man er opptatt og tar kontakt eller ringer opp igjen.

 

Og på en annen leilighet skrev jeg meg opp på interessentlisten, men hørte ikke noe fra megler før 3 dager etter visning, tror det var jeg og én annen som var seriøst interesserte (jeg tok den på forkjøpsrett og hadde planlagt dette, men det kunne jo ikke megler vite). 

 

Stor forskjell til f.eks. hun som ringte meg klokken 9 og informerte om ståa, at bud var kommet inn og så videre, og hele tiden holdt meg oppdatert med utviklingen i budrunden. Var tydelig at denne megleren gjorde sitt beste for å oppnå en god pris og ikke "miste" noen interessenter. 



Anonymous poster hash: 08716...9da
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er forøvrig den innstillingen du viser akkurat der at folk flest er skeptiske til meglere.

Enkelte er bra folk som jobber hardt.

Men det folk biter seg fast i er slik du fremstiller deg selv nå :)

Anonymous poster hash: 079ea...42d

:cry3:  tror du den treffer eller? Tro det eller ei men jeg har ikke noe mål i livet om å overbevise deg. Jeg har nok av kunder, move along!

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Jeg var på en del visninger før jeg kjøpte meg min første leilighet, og jeg merket veldig godt at det var stor forskjell på meglerne. Når jeg en dag skal selge kommer jeg faktisk til å dra på visninger for å få møtt megleren slik, før jeg tar kontakt med dem for tilbud. Ene gangen måtte jeg faktisk ringe megler 3 ganger for å legge inn bud på en leilighet. Ringte først i 10-tiden, så i 11-tiden, og i 12-tiden tok han telefonen... Dette var dagen etter visning, og om han var i et møte eller noe vet jeg ikke, men da mener jeg megler skal være tilgjengelig, og hvertfall sende melding om at man er opptatt og tar kontakt eller ringer opp igjen.

 

Og på en annen leilighet skrev jeg meg opp på interessentlisten, men hørte ikke noe fra megler før 3 dager etter visning, tror det var jeg og én annen som var seriøst interesserte (jeg tok den på forkjøpsrett og hadde planlagt dette, men det kunne jo ikke megler vite). 

 

Stor forskjell til f.eks. hun som ringte meg klokken 9 og informerte om ståa, at bud var kommet inn og så videre, og hele tiden holdt meg oppdatert med utviklingen i budrunden. Var tydelig at denne megleren gjorde sitt beste for å oppnå en god pris og ikke "miste" noen interessenter. 

Anonymous poster hash: 08716...9da

 

Det er jo helt totalt håpløst da! Ville sendt en klage til kontoret.

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Hva er et eksempel på et spørsmål som ikke er opplyst i prospektet eller på visning?

Da jeg kjøpte stod det ingenting om forkjøpsrett i prospektet. Nå kunne ikke megler svare da jeg spurte på visning heller ...

Anonymous poster hash: 4ee4d...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Da jeg kjøpte stod det ingenting om forkjøpsrett i prospektet. Nå kunne ikke megler svare da jeg spurte på visning heller ...

Anonymous poster hash: 4ee4d...da2

Er ikke normal respons da: "Det må jeg sjekke. Jeg ringer deg opp så fort jeg har fått det på det rene, er det ok?"

Anonymous poster hash: eee1b...38a

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Er ikke normal respons da: "Det må jeg sjekke. Jeg ringer deg opp så fort jeg har fått det på det rene, er det ok?"

Anonymous poster hash: eee1b...38a

Man skulle tro det, men det skjedde ikke. Jeg sjekket OBOS mens jeg var der, leiligheten hadde frist for forkjøp to uker frem i tid, dvs at den som vant budrunden ikke ville få vite om den fikk den Før to uker etterpå. Ble ikke budrunde, men stakkaren som kjøpte den, satt i to uker og ventet på svar, og mistet den dagen før fristen gikk ut.

Anonymous poster hash: 4ee4d...da2

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

:cry3: tror du den treffer eller? Tro det eller ei men jeg har ikke noe mål i livet om å overbevise deg. Jeg har nok av kunder, move along!

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Forsøkte ikke å treffe deg heller. Er for gammel til å tro at personer som møter meg med den innstillingen lar seg snakke til over nett.

Eneste jeg vil frem til er at det litt frynsete ryktet meglerbransjen lider av kommer av slike uttalelser.

Eiendomsmeglere har vært representert på bunnivået av yrkesgrupper nordmenn har tillit til. Tror 2-3 % av spurte mener at meglere vektla etikk i særlig høy grad.

Så du må gjerne møte verden med innstillingen trenger deg ikke, "move along". Men den når neppe veldig langt. Og du fremstiller deg selv, din profesjon og dine kolleger i det lyset dere har forsøkt å komme ut av i noen år..

Anonymous poster hash: 079ea...42d

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Ikke noe tap i sikte, selgere er kjempefornøyde!

Anonymous poster hash: 95719...c7e

Selvsagt er de fornøyd, de vet jo ikke at megleren ikke svarer på 99%(dine tall over unødvendige mail) av mailene de får. Det er nettopp derfor man ikke bør bruke megler fordi megleren bare har lyst til å få solgt flest mulig boliger på kortest mulig tid. Ingen som selger sine egne leiligheter hadde lagt så lite arbeid i det som det en eiendomsmegler gjør. Det er også derfor statistikk viser at eiendomsmeglere som selger sine egne boliger får høyere pris enn når de selger andres boliger.

Anonymous poster hash: be38e...04a

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Selvsagt er de fornøyd, de vet jo ikke at megleren ikke svarer på 99%(dine tall over unødvendige mail) av mailene de får. Det er nettopp derfor man ikke bør bruke megler fordi megleren bare har lyst til å få solgt flest mulig boliger på kortest mulig tid. Ingen som selger sine egne leiligheter hadde lagt så lite arbeid i det som det en eiendomsmegler gjør. Det er også derfor statistikk viser at eiendomsmeglere som selger sine egne boliger får høyere pris enn når de selger andres boliger.

Anonymous poster hash: be38e...04a

For noen år siden hadde jeg ikke hørt om mange som solgte uten megler. Bare i år er det to familiemedlemmer og to vennepar.

Kanskje tilfeldig.. Men virker som at folk hat gjennomskuet meglerbransjen litt. Enkelte er svært dyktige, men hele renomeet ødelegges av enkelte som virkelig ikke ser lenger enn nesen sin.

Hadde jeg jobbet med noe hvor jeg er 100% avhengig av tillit og anseelse ville jeg jobbet meg til blods.

Eventuelt finne på noe annet å gjøre :)

Anonymous poster hash: 079ea...42d

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Annonse

[1] Category widget

 

Selvsagt er de fornøyd, de vet jo ikke at megleren ikke svarer på 99%(dine tall over unødvendige mail) av mailene de får. Det er nettopp derfor man ikke bør bruke megler fordi megleren bare har lyst til å få solgt flest mulig boliger på kortest mulig tid. Ingen som selger sine egne leiligheter hadde lagt så lite arbeid i det som det en eiendomsmegler gjør. Det er også derfor statistikk viser at eiendomsmeglere som selger sine egne boliger får høyere pris enn når de selger andres boliger.

Anonymous poster hash: be38e...04a

 

Det er vel nøkkelordet her. De aller aller fleste som er interessert i å kjøpe en bolig møter opp på visning. De lar ike vær å møte opp på visning fordi de på forhånd sender en mail og spør om dette er en selveier. (Som jo er noe av det første man ser om man gidder å lese annonsen. Har de spørsmål de ikke får besvart på mail så får de spørre på visning, da får de selvsagt svar. Det å skulle prioritere å sitte å svare på spørsmål om byggeår på mail når det allerede er informert om fremmer ikke salgsprosessen i det hele tatt, det er det å selge leiligheten inn hos de som faktisk er så interessert at de gidder å møte opp. Eiendomsmeglere gjobber døgnet rundt med salg, tar sjeldent ut ferie og jobber hver helg så iike kom her å si at de ikke jobber hardt med hvert salg. Folk tror det bare er å stå på visning å ta en budrunde, det er mye mye mer jobb som legges i det enn som så.

Anonymous poster hash: 95719...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

 

Selvsagt er de fornøyd, de vet jo ikke at megleren ikke svarer på 99%(dine tall over unødvendige mail) av mailene de får. Det er nettopp derfor man ikke bør bruke megler fordi megleren bare har lyst til å få solgt flest mulig boliger på kortest mulig tid. Ingen som selger sine egne leiligheter hadde lagt så lite arbeid i det som det en eiendomsmegler gjør. Det er også derfor statistikk viser at eiendomsmeglere som selger sine egne boliger får høyere pris enn når de selger andres boliger.

Anonymous poster hash: be38e...04a

 

hvordan tror du en slik statistikk ser ut for andre yrkesgrupper? tror du ikke frisører, barnehage lærere, og leger gjør akkurat det samme? Tror du det er en spesifikk egenskap hos eiendomsmeglere å favorisere seg selv og sin familie? Alle står seg selv nærmest...

Anonymous poster hash: 95719...c7e

  • Liker 2
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Om to-tre kunder sender 100-150 mail hver må det være noe psykiatri inne i bildet.

Vanlige folk sender ikke denne mengden mail.. Ihvertfall ikke om jeg skal sammenligne med meg selv og folk jeg kjenner. Eller mente du at dette er den totale mengden mail fra alle interessentene på en leilighet?

Men uansett. Er det såpass trykk får megler dele jobb og provisjon med en annen megler.

De tjener tross alt 50-100.00,- på hvert salg og da skylder de kunden å svare på teite mail. Om 150-200 sender det samme spørsmålet bør kanskje den informasjonen være tydeligere i prospektet :-)

Anonymous poster hash: 079ea...42d

Jeg forstod det som at megleren har to-tre objekter til salgs (selgerene er meglerens kunder) og på hver av disse objektene er det 150-200 interessenter. Om 1/3 av interessentene på hvert objekt sender megler mail med spørsmål blir det fort 150-200 mailer.  

 

En kamerat av mannen min er megler og han har mer enn en gang vært oppgitt over "håpløse" kjøpere som stiller ham spørsmål om ting de selv kunne funnet ut av om de hadde tatt seg tid til å lese salgsoppgaven skikkelig.  

 

Det forundrer meg ikke, jeg jobber selv med salg (kjøkken og hvitevarer) og opplever stadig at folk sender epost eller ringer og spør om ting de kunne funnet ut ved å lese Finn-annonsen de svarer på skikkelig eller å gå inn på leverandørens hjemmeside. 

 

Folk synes vel det er enklere å sende en epost enn å scrolle litt nedover på skjermen. 

Anonymous poster hash: 7b0f1...a72

  • Liker 3
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Det er vel nøkkelordet her. De aller aller fleste som er interessert i å kjøpe en bolig møter opp på visning.

 

Nei, de gjør faktisk ikke det, for det er ikke mulig. Det er altfor mange boliger til salgs til at man kan gå på visning på mer enn en brøkdel av dem som er interessante, og siden visningstidene gjerne overlapper rekker man bare noen få i uka. Da tar man selvsagt ikke dem som selges av meglere som ikke gidder å svare. I den sammenhengen har det ikke noe å si om du synes spørsmålet mitt er dumt.

Anonymous poster hash: 47e8a...8a7

  • Liker 1
Lenke til kommentar
Del på andre sider

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...